قطعا هر سازمان و شرکتی برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای دلخواه خود، علاوه بر سایر امکانات، منابع، برخورداری از دانش فناوری روز و استفاده از تکنولوژی ، به منابع مهم دیگری نیز احتیاج دارد. در واقع، بهتر است بگوییم بدون وجود منابع انسانی، بخش زیادی از فعالیتهای سازمانها دچار اختلال خواهد شد زیرا این منابع انسانی است که باعث کیفیت و بازدهی مطلوب سایر امکانات و منابع دیگر میشود. از این رو، میتوان گفت که یکی از مهمترین منابع در هر شرکت و سازمانی (اگرچه کوچک) منابع انسانی آن سازمان است. بنابراین فردی هم که وظیفه به کارگیری، نظارت، هدایت و مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای افراد تحت مدیریت خود را برعهده دارد، نیز نقش مهمی در سازمان خواهد داشت. این فرد، به عنوان مدیر منابع انسانی ، شناخته میشود.
در گذشته اصطلاح منابع انسانی، بیشتر در کارخانهها و سازمانهایی کاربرد داشت که نیروی انسانی تحت امر آنها بسیار زیاد بود. با این وجود، از آنجا که کسب و کارهای امروزی غالبا به کارهای گروهی و تیمی علاقه دارند، لازم دانستیم در این مقاله نیز به صورت کاملا تخصصی، مفهوم مدیر منابع انسانی ، مسئولیتها، وظایف و همچنین اهمیت این سمت شغلی در سازمانهای امروزی را تحلیل و بررسی کنیم.
شما میتوانید یک مدیر منابع انسانی را با امضای قرارداد مدیریت منابع انسانی به خدمت بگیرید. لازم به ذکر است که این قرارداد، زیرمجموعهای از قرارداد کار خواهد بود و از قوانین مختص به آن نیز استفاده میکند.
اصطلاح منابع انسانی، نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم، برای نیروهای زیادی که در کارخانهها فعالیت میکردند به کار برده شد اما به طور جدی، استفاده رایج از این واژه در اواسط قرن بیستم آغاز شد. اگرچه در حال حاضر نیز در برخی از سازمانهای بزرگ و دارای نیروی انسانی زیاد از این اصطلاح استفاده میشود اما در اغلب شرکتها و موسسات، جهت محترم شمردن افراد، واژههای جدیدتری جایگزین عبارت «منابع انسانی» شده است. در واقع، بیشتر سازمانها به جهت اینکه برای کارکنان خود ارزش و احترام همسان با خود در نظر بگیرند، از عناوینی همچون اعضای تیم، شرکا، رفقا و غیره استفاده میکنند. بنابراین به طور کلی، اصطلاح منابع انسانی یا منابع بشری، تمام کارکنان یک مجموعه و سازمان را شامل میشود که در موقعیتهای شغلی متفاوتی فعالیت میکنند.
مفهوم این سمت شغلی، رسیدگی و مدیریت اجرای فرآیندی است که در جهت توسعه فعالیتها و خواستههای یک سازمان انجام میشود. به عبارت دیگر، مدیریت فرآیندی که برنامهها و سیاستهای مورد نظر یک سازمان را در جهت عملکرد بهتر کارکنان آن هدایت میکند و همچنین نظارت بر سرمایههای انسانی، هدایت و رهبری آنها در راستای اهداف سازمان بر عهده مدیر منابع انسانی است. در مجموع مدیریت منابع انسانی شامل موارد زیر میشود:
هر سازمان یا شرکتی برای اینکه در جهت اهداف خود عملکردی مفید و رضایت بخش داشته باشد، یک فرد متخصص در حوزه مدیریت نیروی انسانی را به عنوان مدیر منابع انسانی انتخاب میکند. حال، شخص مورد نظر با توجه به دانش و مهارت خود، باید طرحها و فعالیتهایی که در سازمان مربوطه اجراء میشود را بررسی کند و متناسب با آن، کارکنانی را به خدمت بگیرد. مدیر منابع انسانی باید شرایط مناسبی فراهم کند تا کارکنان در راستای اهداف بلند مدت سازمان عملکردی با کیفیت و مفید ارائه دهند.
همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره شد، مدیر منابع انسانی متناسب با دانش و مهارت خود دارای وظایف متعددی است که برای تحقق موفقیت آمیز خواستههای سازمان مربوطه، باید حتما به درستی انجام شوند. در ادامه، تعدادی از مهمترین آنها را همراه با توضیحاتی مختصر و مفید، ارائه خواهیم داد.
یکی از مسئولیتهای شخصی که به عنوان مدیر منابع انسانی استخدام میشود، این است که با توجه به اهداف و چشم اندازهای سازمان، برنامهای کاربردی و موثر، مدون و اجراء کند. به عنوان مثال، مدیر باید با تجزیه و تحلیل دقیق، بررسی کند که سازمان مربوطه برای 5 سال آینده به چه تعداد کارمند احتیاج دارد و هر کدام از آنها باید برای چه موقعیت شغلی به کار گرفته شوند. همچنین هزینهای که برای استخدام نیروی انسانی صرف میشود نیز باید ارزیابی شود.
سازماندهی و رسیدگی به امور سازمان، زمانی انجام میشود که نیروی انسانی مورد نیاز جذب شده باشد و از طرف دیگر، برنامه کاری سازمان نیز مهیا باشد. در این شرایط، مدیر کارآمد، فرآیند انجام پروژهها و امور مورد نظر سازمان را مدیریت و سازماندهی میکند. مدیر مربوطه موظف است که به محض معین شدن درخواستهای سازمان و همچنین همزمان با به کار گرفتن کارکنان، برای سازماندهی و رسیدگی به امور اقدام کند. در ادامه از مهمترین وظایف مدیر در این راستا نام میبریم:
اگرچه در سازمانها معمولا هر فردی متناسب با مهارتی که دارد، استخدام میشود اما از آنجا که شخص مورد نظر با محیط کار و همینطور چهارچوب و قواعد سازمان مربوطه به طور دقیق آشنا نیست، باید به محض پذیرش، نکات و آموزشهای مورد نیاز، به او ارائه شود. بنابراین از جمله مسئولیتهای مهم مدیر منابع انسانی، این است که برای کارکنان تازه وارد و همچنین افرادی که به دلیل تغییر شغل به بخشهای دیگر سازمان انتقال داده میشوند، آموزشهای متناسب و کاربردی، فراهم کند.
همانطور که میدانید هر شرکتی متناسب با نوع کسب و کار خود، قوانین و مقرراتی دارد که در صورت رعایت درست و صحیح آنها، پیشرفت سازمان نیز از تمامی جهات تضمین میشود. بنابراین، افراد فعال در بخش مدیریت منابع انسانی موظف هستند که از طریق عواملی همچون، استخدام، اخراج، تذکر، استعفاء، آموزش و غیره در رعایت نظم و ثبات قوانین مربوطه تلاش کنند.
قطعا افراد به کار گرفته شده در هر سازمانی، به تناسب محیط و فضای فکری زندگی خود، دارای عقاید و تفکرات متفاوتی هستند که ممکن است در مواقعی، این عقاید منجر به بحث و درگیری در آن سازمان شود. به همین جهت، از جمله مسئولیتهای مهم مدیران منابع انسانی، برطرف کردن اینگونه اختلافات و تعارضات یا جلوگیری از بروز آنها است.
دیگر مسئولیتهای مدیر منابع انسانی را به صورت تیتروار بیان میکنیم:
در ادامه به دلایل اهمیت حضور یک مدیر منابع انسانی با تجربه در سازمان اشاره میکنیم:
برای شروع همکاری با شخص متخصصی که به عنوان مدیر منابع انسانی استخدام میکنید، به یک قرارداد نیاز دارید. قراردادی که برای این شیوه از همکاری مورد استفاده قرار میگیرد، یکی از انواع قرارداد استخدام خواهد بود. برای آگاهی از ابعاد مختلف این قرارداد، میتوانید از مشاوران حقوقی مجرب اطلاعات بگیرید. تیم حقوقی رکلا نیز در این راستا، به ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی میپردازد. با استفاده از این خدمات، میتوانید با سرعت و به سهولت، به قراردادی که در نظر دارید، دسترسی داشته باشید.
از طرف دیگر، اگر تمایل دارید که در خصوص قراردادی که امضا میکنید، اطلاعات بیشتری داشته باشید یا اگر سوالاتی دارید که ترجیح میدهید درباره آنها با مشاور حقوقی گفتگو کنید، به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد میکنیم.
قرارداد مدیر منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی در سازمانها و شرکتها به یک نیروی با تجربه و ماهر در این حوزه نیاز دارد. برای استخدام این شخص، میتوانید با او نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی امضا کنید. اینجا بزنید.