توجه به قوانین ناظر بر قرارداد اجاره هتل و سایر موارد مهم مربوط به این آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره هتل

هتل‌ها از مراکز اقامتی محسوب می‌شوند و بیشتر برای اقامت گردشگران و مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرند. هتل‌ها را براساس معیارهای مختلفی درجه بندی می‌کنند. مشخصات کمی و کیفی ساختمان هتل یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که هنگام درجه بندی هتل‌ها در نظر گرفته می‌شود. ساختمان هتل از لحاظ نقشه و معماری باید صرفاً به منظور ایجاد هتل طراحی شده باشد و شامل تمام فضاها و امکانات مورد نیاز باشد. موقعیت مکانی ساختمان هتل باید به گونه‌ای باشد که مسافران در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند به مناطق تفریحی، تجاری و گردشگری شهر دسترسی پیدا کنند. نمونه قرارداد اجاره هتل با هدف اجاره کردن ساختمان هتل تنظیم می‌شود.

معمولاً این قرارداد هنگامی تنظیم خواهد شد که هتل‌داران، توانایی و امکانات ساخت و خرید ساختمان هتل را ندارد یا به هر دلیل دیگری ترجیح می‌دهند که ساختمان هتل را اجاره کنند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره است.

نمونه قرارداد اجاره هتل از منظر قانون مرتبط با آن

شرایط قانونی تنظیم و امضای این قرارداد را باید در قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر جست و جو کنیم. مواد 466 الی 509 قانون مدنی به قرارداد اجاره اختصاص داده شده است. مطابق با ماده 466 قانون مدنی، نمونه قرارداد اجاره هتل به وسیله توافق میان اجاره کننده و اجاره دهنده تنظیم می‌شود. در اصطلاح به اجاره کننده ساختمان، مستاجر و به اجاره دهنده نیز موجر گفته می‌شود. پس از امضای قرارداد اجاره، مالکیت منافع و امکانات ساختمان هتل برای یک بازه زمانی محدود به مستاجر منتقل می‌شود.

مواردی مانند مدت قرارداد و نحوه پرداخت اجاره بهای آن به وسیله توافق میان موجر و مستاجر مشخص می‌شود. موجر و مستاجر هتل باید این قرارداد را مطابق با قوانین آمره عقد اجاره تنظیم کنند. قوانین آمره قرارداد اجاره، قطعی و لازم الاجر هستند. نادیده گرفتن قوانین آمره قرارداد اجاره و توافق برخلاف آن‌ها باعث باطل و غیر معتبر شدن اجاره نامه هتل خواهد شد.

قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب 1376) نیز به مشخص کردن شرایط و ضوابط تنظیم و امضای قرارداد اجاره اختصاص داده شده است. موجر و مستاجر هتل در هنگام تنظیم نمونه قرارداد اجاره هتل باید به شرایط و ضوابطی که در قانون روابط موجر و مستاجر قید شده است نیز توجه کنند.

آیا تنظیم اجاره نامه رسمی در نمونه قرارداد اجاره هتل الزامی است؟

نمونه قرارداد اجاره هتل یک عمل حقوقی دو جانبه است که به وسیله توافق میان موجر و مستاجر ساختمان هتل تحقق پیدا می‌کند. توافق میان موجر و مستاجر ساختمان هتل در صورتی امکان پذیر است که آن‌ها اراده و رضایت خودشان را اعلام کرده باشند. اراده و رضایت موجر و مستاجر هتل می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی اعلام شود اما ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر، تنظیم قرارداد مکتوب اجاره هتل را الزامی دانسته است. در اصطلاح به قرارداد مکتوب اجاره هتل، اجاره نامه گفته می‌شود. هر اجاره نامه هتل می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود.

اجاره نامه هتل زمانی عادی است که توسط موجر و مستاجر تنظیم و امضا شده باشد. اجاره نامه عادی هتل از سندیت و اعتبار قانونی لازم برخودار است اما موجر و مستاجر برای تنظیم اجاره نامه رسمی آن می‌توانند به دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه کنند.

قانون روابط میان موجر و مستاجر و قانون مدنی، تنظیم رسمی اجاره نامه را الزامی ندانسته‌اند. مطابق با ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر، اجاره نامه عادی هتل باید توسط دو نفر گواهی شود. این دو نفر به عنوان شاهد، اجاره نامه عادی را امضا می‌کنند و به همین دلیل، باید مورد اعتماد موجر و مستاجر باشند. همچنین لازم است که این اجاره نامه در دو نسخه تنظیم شود.

مبلغ اجاره بها

منظور از مبلغ نمونه قرارداد اجاره هتل در واقع همان اجاره بهایی است که از سوی مستاجر به موجر پرداخت می‌شود. مساحت ساختمان هتل، امکانات آن و موقعیت مکانی ساختمان هتل از جمله عوامل موثر در تعیین اجاره بهای آن هستند.

مطابق با ماده 490 قانون مدنی، موجر و مستاجر می‌توانند در خصوص پرداخت اقساطی و نقدی اجاره بها با یکدیگر توافق کنند. اجاره بهای اقساطی باید در فواصل زمانی مشخصی پرداخت شود.

مطابق با ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر، موجر در هنگام تنظیم اجاره نامه هتل می‌تواند از مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه، قرض الحسنه و تضمین بگیرد. این مبلغ می‌تواند به صورت نقدی یا در قالب اسناد تعهد آور بانکی مانند چک و سفته از مستاجر گرفته شود. سند تعهد آور یا وجه نقدی که موجر از مستاجر هتل گرفته است باید در خاتمه مدت قرارداد اجاره به مستاجر بازگردانده شود.

الزام به تعیین مدت در فرم قرارداد اجاره هتل

منظور از مدت فرم قرارداد اجاره هتل ، بازه زمانی مشخصی است که مستاجر در طول آن می‌تواند از مورد اجاره استفاده کند. مالکیت منافع مورد اجاره و امکانات آن در مدت قرارداد اجاره به مستاجر تعلق دارد. این قرارداد از قراردادهای موقت محسوب می‌شود و تعیین مدت در آن الزامی است. مطابق با ماده 468 قانون مدنی، معین نکردن مدت در نمونه اجاره نامه هتل باعث باطل و بی‌اثر شدن قرارداد می‌شود.

مدت قرارداد را می‌توانید به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالانه مشخص کنید. تعیین مدت قرارداد می‌تواند با ذکر تاریخ شروع و پایان قرارداد اجاره باشد. موجر و مستاجر هتل می‌توانند در خصوص تمدید مدت قرارداد با یکدیگر توافق کنند.

آیا مستاجر ضامن خسارت‌ها و آسیب‌هایی است که در طول مدت قرارداد اجاره به هتل وارد شده است؟

از نظر اصول حقوق مدنی، مستاجر در حکم امین و هتل نیز مانند مورد امانت است. در اصطلاح گفته می‌شود که ید مستاجر امانی است. علی‌الاصول، مسئولیت جبران خسارت‌ها و آسیب‌هایی که در مدت قرارداد اجاره به هتل وارد شده است بر عهده مستاجر قرار نمی‌گیرد مگر در موارد زیر:

  1. مستاجر در نگهداری از هتل کوتاهی کند؛
  2. اجاره کننده به صورت عمدی باعث ورود خسارت و آسیب به ساختمان هتل شود؛
  3. شخص اجاره کننده از هتل به صورت غیر معمول استفاده کند؛
  4. موجر بعد از تمام شدن مدت قرارداد از مستاجر بخواهد که هتل را تخلیه کند و تحویل بدهد اما مستاجر از تخلیه و تحویل ساختمان هتل خودداری کند.

نکته: اصل بر عدم مسئولیت مستاجر هتل است. بنابراین، مستاجر در موردی ملزم به جبران خسارات هتل می‌شود که مسئولیت او نسبت به جبران خسارت در مراجع قضایی به اثبات رسیده باشد.

آیا انحلال قرارداد به وسیله فسخ و اِقاله آن امکان پذیر است؟

مطابق با اصول حقوق مدنی، نمونه قرارداد اجاره هتل ، یک قرارداد لازم الاجرا و قطعی است. قطعی و لازم الاجرا بودن این قرارداد، از انحلال آن به وسیله اراده یک جانبه موجر و مستاجر هتل می‌شود. انحلال قرارداد، صرفاً به وسیله فسخ و اقاله آن امکان‌پذیر است.

فسخ قرارداد به معنای انحلال آن با اراده یک جانبه موجر و مستاجر است. موجر و مستاجر، صرفا در مواردی می‌توانند نسبت به فسخ قرارداد اجاره اقدام کنند که قانونگذار به آن‌ها اجازه داده باشد. به موارد قانونی فسخ این قرارداد، خیار گفته می‌شود.

از طرف دیگر، به انحلال قرارداد اجاره با توافق موجر و مستاجر، اقاله قرارداد می‌گویند. بنابراین، موجر و مستاجر ساختمان هتل با توافق و رضایت یکدیگر می‌توانند قرارداد اجاره را به وسیله اِقاله منحل کنند.

پیشنهاد می‌کنیم:

پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این همکاری حتما از خدمات حقوقی، قراردادها و تضامین مختلف استفاده کنید. همچنین مناسب خواهد بود که برای این قرارداد، بازه زمانی چند ساله‌ای را در نظر بگیرید. برای تنظیم قرارداد، مطابق با خواست، تعهدات و شروط مدنظرتان، مناسب است که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. علاوه براین، مناسب خواهد بود که در خصوص این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد اجاره هتل

با امضای این قرارداد، می‌توانید یک هتل را اجاره دهید یا یک هتل را اجاره کنید. برای دریافت سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره هتل
دانلود نمونه قرارداد اجاره هتل
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات