نمونه قرارداد شراکت خانه و انواع شراکت نامه خانه را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/05
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت خانه

قرارداد شراکت خانه انواع مختلفی دارد. توجه داشته باشید در این نوشته، منظور ما از قرارداد شراکت خانه، یک منظور کلی است. یعنی می‌خواهیم به طور کلی بگوییم که انواع قراردادی که در آن بیشتر از دو شخص هستند و خانه نیز، موضوع اصلی آن است، چیست؟ بنابراین حتی ممکن است از قولنامه هم صحبت کنیم. علت انتخاب عنوان قرارداد مشارکت خانه برای این نوشته، سوالات زیادی است که کاربران از ما پرسیده‌اند.

خانه و ساختمان بهای ارزانی ندارند و برای خرید خانه و در اختیار داشتن آن باید هزینه زیادی صرف شود. اگر شما هم این مشکل را دارید، نمونه قرارداد مشارکت خانه ، یکی از راهکارهایی است که می‌توانید از آن برای در اختیار داشتن خانه مورد نظر استفاده کنید. شراکت زمانی ظاهر می‌شود که کاستی‌ها را بپوشاند. بدون شک شراکت نامه خانه به شما کمک می‌کند با توجه به سرمایه‌ای که در اختیار دارید، بتوانید به هدفتان که رسیدن به خانه است، برسید.

نمونه قرارداد مشارکت خانه یک قرارداد مدنی است و میان دو شخص که تمایل به شراکت دارند، تنظیم می‌شود. با آن‌که از کلمه خانه برای این عنوان استفاده شده است، اما خانه‌ها می‌توانند به منظور مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و هدف از مشارکت در خانه، صرفا استفاده مسکونی نیست.

نمونه قرارداد شراکت خانه چیست؟

قراردادی است که در آن، دو شخص تصمیم به شراکتی می‌گیرند که موضوع آن خانه ‌است. این دو شخص سرمایه خود را روی هم می‌گذارند و با هدف مشترک اقدام به شراکت می‌کنند. شراکت نامه خانه از نظر قانونی یک سند معتبر است که ارتباط و پیمان میان دو طرف قرارداد را ثابت می‌کند. تعهدات و وظایفشان را مشخص می‌کند و از سهم و حق هر کدام سخن می‌گوید. در حقیقت هر چیزی درباره این مشارکت در متن قرارداد شراکت خانه نوشته می‌شود.

نمونه قرارداد شراکت خانه از نظر قانون

متن قرارداد مشارکت خانه ، با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. قانون مدنی در ماده 10 این آزادی را می‌دهد که به شرط رعایت قانون، هر قراردادی که دلخواه اشخاص باشد، تنظیم شود. همچنین به صورت اختصاصی‌تر در ماده 571 از شراکت گفته است. قانون مدنی شراکت یا مشارکت را در ماده 571 اینگونه تعریف می‌کند:

«شرکت یا مشارکت یعنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد»

با اشاره به این دو ماده از قانون مدنی، تنظیم و عقد این قرارداد ایراد قانونی ندارد و می‌تواند انجام شود.

انواع نمونه قرارداد شراکت خانه

به نظرتان این قرارداد در چه زمان‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ یا شراکت نامه خانه ، به چند شکل تنظیم می‌شود؟ انواع این قرارداد به چه صورت است؟ احتمالا این‌ سوال‌ها، سوالات شما هم باشد.

نمونه قرارداد مشارکت خانه برای موارد متعددی استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای اهداف متفاوت اما در زمینه خانه و ملک، استفاده کرد. در ادامه از مواردی که در آن از نمونه قرارداد مشارکت خانه استفاده می‌شود، نام می‌بریم:

شراکت خانه برای خرید و فروش

این نوع شراکت که خرید و فروش مال مشاع نیز نامیده می‌شود، شراکت دو شخص در تمامیت یک خانه است. زمانی که دو شخص با روی هم گذاشتن سرمایه‌شان به صورت سه دانگ سه دانگ (یا هر نسبت دیگری) خانه‌ای را خریداری می‌کنند، در تمامی آن خانه شریک هستند و از حق برابر برخوردارند. این قرارداد زمانی اتفاق می‌افتد که دو شخص به تنهایی سرمایه کافی برای خرید خانه را نداشته باشند.

اگر زمانی نیز قصد فروش خانه را داشته باشند، به دلیل شراکتی که میانشان است، باید فروش را به صورت شراکتی انجام دهند. وگرنه طرفی که قصد فروش دانگ‌های خود را دارد، باید ابتدا این پیشنهاد را به شریک خود بدهد و اگر او تمایلی به خرید نداشت، می‌تواند به شخص ثالث مراجعه کند.(حق شفعه) در صورت تمایل، این شراکت می‌تواند میان بیش از دو شخص نیز صورت بگیرد. برای انتقال مال، باید از نمونه قرارداد خانه استفاده شود.

شراکت نامه خانه برای مشارکت کاری

نوع دیگری از شراکت در خانه، در صورتی اتفاق می‌افتد که ملک و خانه مورد نظر قابلیت استفاده برای یک کار خاص را داشته باشد. برای مثال از یک خانه برای احداث مهد کودک استفاده شود. در این زمان دو حالت ممکن است:

  1. خانه را اجاره دهید. در این حالت شراکتی اتفاق نیفتاده است و قرارداد حاضر، قرارداد اجاره نامیده می‌شود.
  2. خانه را در اختیار شخص دیگر قرار دهید و با او در سود کار شریک شوید. در اینجا است که قرارداد مشارکت لازم می‌شود و طبق تعریف ماده 571 شراکت اتفاق افتاده است. در این زمان، شما خانه و ملک را در اختیار طرف مقابل می‌گذارید. در حقیقت خانه، همان سهم شراکت شما و سرمایه‌ای است که لازم است در ابتدا برای شراکت بگذارید. طرف مقابل در خانه کار می‌کند و در آمد حاصل از این کار به صورت شراکتی میان شما تقسیم می‌شود.

قرارداد مشارکت خانه برای ساخت و ساز

در این نوع شراکت، طرفین قرارداد، سرمایه کافی برای ساخت و ساز خانه را ندارند و به تنهایی نمی‌توانند هزینه‌های ساخت را تامین کنند. این زمان است که احساس نیاز به قرارداد ایجاد می‌شود و طرفین تصمیم می‌گیرند که اقدام به تنظیم شراکت نامه خانه کنند.

در این زمان ممکن است حالت‌های مختلفی از این شراکت اتفاق بیافتد. ممکن است شرکا توافق کنند که با روی هم گذاشتن سرمایه برابر، اقدام به ساخت خانه کنند. یا می‌توانند به نوع دیگری سرمایه بگذارند. برای مثال، یک طرف زمین را داشته باشد و طرف دیگر هزینه ساخت را بپردازد. به هر صورتی که باشد، توافق طرفین در ساخت خانه می‌تواند در یک نمونه قرارداد شراکت خانه آورده شود.

چه اشخاصی از این قرارداد استفاده می‌کنند؟

هیچ ممنوعیت و حدود و مرزی برای شراکت و نوشتن قرارداد برای اشخاص مختلف وجود ندارد. اشخاص مختلف با رعایت قانون و توافق و رضایت شخصی، می‌توانند اقدام به مشارکت یا هر قرارداد دیگری بکنند. اما به طور معمول، این قرارداد برای اشخاصی استفاده می‌شود که تمایل دارند، کاستی سرمایه خود را به کمک شخص دیگر برطرف کنند و به نتیجه و هدف مشخص که همان خانه مورد نظر است برسند.

الزام و اهمیت تنظیم و عقد نمونه قرارداد شراکت خانه

اهمیت تنظیم قرارداد از کسی پوشیده نیست. می‌دانیم که برای جنبه قانونی بخشیدن به عهد و پیمانمان ملزم به تنظیم و عقد این قرارداد هستیم. چه قرارداد به صورت رسمی نوشته شود و چه به صورت غیر رسمی، تنظیم آن واجب است. قرارداد باید به صورت کتبی نوشته شده باشد تا بتوان از آن در مراجع قانونی به عنوان سند قانونی استفاده کرد. در قرارداد حدود تعهدات و انتظارات طرفین مشخص می‌شود و درباره اصل موضوع قرارداد صحبت می‌شود. این شفاف سازی و توضیح صریح درباره قرارداد، به طرفین کمک می‌کند که بتوانند بهتر تصمیم بگیرند و بهتر عمل کنند.

نحوه نوشتن متن قرارداد شراکت خانه

برای نوشتن متن قرارداد شراکت خانه لازم است به مواردی توجه کنید. یک نمونه قرارداد شراکت خانه باید شامل بخش‌های مختلفی باشد که درباره جنبه‌های مختلف این پیمان مشارکت به خوبی توضیح داده باشد. در ادامه به شرح یک نمونه قرارداد شراکت خانه می‌پردازیم و درباره نحوه نوشتن و تنظیم متن قرارداد شراکت خانه توضیح می‌دهیم.

عنوان در متن قرارداد شراکت خانه

ابتدا لازم است مشخص شود که قرارداد پیش رو از چه نوع مشارکتی صحبت می‌کند. با انتخاب نوع مشارکت می‌توانید از آن در عنوان قرارداد استفاده کنید. برای مثال بنویسید قرارداد مشارکت در ساخت خانه. عنوان معرف شراکتی است که میان طرفین برقرار می‌شود. این عبارت مختصر و کوتاه، درباره کلیت متن قرارداد شراکت خانه اطلاعاتی می‌دهد.

اطلاعات و مشخصات طرفین در متن قرارداد مشارکت خانه

لازم است اطلاعات کاملی از تمامی اشخاصی که در نمونه قرارداد شراکت خانه حضور دارند، در بخش اطلاعات و مشخصات طرفین نوشته شود. شرکا باید با جزئیات کامل معرفی شوند و معلوم شود که چه اشخاصی در قرارداد حضور دارند و مسئولیت قرارداد پیش رو به عهده چه کسانی است.

اگر شخص حاضر در قرارداد، شخص حقیقی باشد اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در قرارداد ثبت می‌شود. اگر شخص حقوقی در قرارداد باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته می‌شود. در بخش اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد، اگر وکیل یا نماینده‌ای از طرفین حاضر باشد، لازم است که اطلاعات و مشخصات آن نماینده نیز نوشته و ثبت شود.

نمونه قرارداد شراکت خانه

موضوع نمونه قرارداد شراکت خانه

این بخش از قرارداد به طور دقیق از نوع مشارکت صحبت می‌کند. دلیل اصلی مشارکت هر چیزی که باشد، در این بخش توضیح داده می‌شود و به تفصیل جزئیات آن شرح داده می‌شود. برای مثال نوشته می‌شود که قصد ساخت خانه‌ای با شراکت دو یا چند شخص وجود دارد. مشخصات و اطلاعات خانه در قرارداد آورده می‌شود. در مجموع موضوع قرارداد آن بهانه و دغدغه‌ای است که نمونه قرارداد شراکت خانه به آن دلیل تنظیم شده است.

مدت نمونه قرارداد شراکت خانه

بازه زمانی دقیق قرارداد باید به روشنی مشخص شود. لازم است که در بخش مدت قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد نوشته شود. در بازه زمانی قرارداد، اشخاص حاضر در آن موظف و متعهد به انجام مواد آن هستند. بعد از اتمام زمان قرارداد، خود به خود قرارداد تمام شده و تعهدی لازم به اجرا نیست. یکی از مواردی که به نمونه قرارداد شراکت خانه جنبه قانونی‌تری می‌بخشد، نوشتن مدت قرارداد است.

شما باید برای تمامی مراحل ساخت خانه، مدت تعیین کنید:

  1. مرحله تخریب و خاکبرداری
  2. مرحله سفت کاری
  3. مرحله نازک کاری
  4. مرحله اخذ سند تک برگ

آورده‌ها و سرمایه طرفین

برای شروع مشارکت، طرفین باید سرمایه خود را به قرارداد بیاورند. این سرمایه مشخص می‌کند که سهم شرکا از خانه چه مقدار است. شراکت و قرارداد مشارکت با روی هم گذاشتن سرمایه‌ها ایجاد می‌شود. پس لازم و واجب است که در این بخش از قرارداد به صورت کامل و واضح از میزان سرمایه، آورده و سهم هرشریک صحبت شود. این کار به حفظ حقوق شرکا نیز کمک می‌کند و مشخص می‌شود هر شریک چه مقدار سرمایه‌ای را در ابتدا به قرارداد آورده است تا در صورت فسخ قرارداد یا ایجاد مشکل در آن بتواند آن را باز پس بگیرد.

تعهدات شرکا در نمونه قرارداد شراکت خانه

در نمونه این قرارداد بخشی به عنوان تعهدات و وظایف شرکا در نظر گرفته می‌شود. در این بخش در ماده‌های متعددی درباره مسئولیت، تعهد و وظیفه هر شریک در جریان قرارداد صحبت می‌کند. با امضای قرارداد، شرکا و طرفین ملزم به اجرای تعهدات نوشته شده در متن قرارداد مشارکت خانه می‌شوند. عدم وفای به عهد و عدم انجام مسئولیت‌ها و وظایف نوعی تخلف است و طرف دیگر می‌تواند از شریک خاطی شکایت کند. حتی در مواردی ممکن است به فسخ قرارداد منجر شود.

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد شراکت خانه

شما می‌توانید بخشی را در قرارداد به عنوان فسخ قرارداد ایجاد کنید. در این بخش مواردی که موجب فسخ قرارداد می‌شود را نام می‌برید و در قرارداد به صورت مکتوب می‌نویسید. این موارد ممکن است، قانونی باشد. مثل عدم وفای به عهد، یا ممکن است یک شرط خاص باشد که طرفین در قرارداد به آن اشاره کرده‌اند و بر سر آن به توافق رسیده‌اند. مواردی که در بخش فسخ قرارداد نوشته می‌شود، در صورت بروز و پیشامد، می‌تواند دلیلی باشد که شما بتوانید با ارائه آن به دادگاه سریع‌تر قرارداد را فسخ کنید.

داوری

شما می‌توانید مرجع معتبری را به عنوان داور انتخاب کنید تا میان شما و شریکتان داوری کند. زمانی که در جریان قرارداد، اختلاف و مشکلاتی ایجاد شده باشد، شرکا می‌توانند با مراجعه به داور مشخص شده در قرارداد، بخواهند که میان آن‌ها داوری کند. حکم داور از نظر قانونی معتبر و اجرایی است.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قرارداد مشارکت در ساخت و ساز را تنظیم کرده است. البته شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا نگارش قراردادی که در نظر دارید، با توجه به شرایط خاص شما، به وکلا و مشاوران مجرب تیم رکلا سپرده شود. شما می‌توانید با این متخصصان درباره شروطی که تمایل دارید در قرارداد باشند، گفتگو کنید و در سریع‌ترین زمان، قرارداد مناسب خود را در اختیار بگیرید.

خدمات دیگری که می‌تواند در فرآیند انجام امور حقوقی و قانونی راهگشای شما باشد، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است که امکان گفتگو و دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی را به سهولت برای شما میسر می‌کند.

دانلود نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز

اگر قصد دارید با یک یا چند شخص دیگر در ساخت و ساز همراهی کنید می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و قرارداد مشارکت ساخت و ساز را دانلود کنید.

نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
دانلود نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز

دانلود نمونه قرارداد خانه

اگر قرار است با یک یا چند نفر دیگر به صورت مشاع و دانگی، یک خانه را خریداری کنید، از این قرارداد استفاده و تعداد دانگ هریک از شرکا به عنوان خریدار در متن قولنامه نوشته شود.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات