تمام مراحل و شرایط صدور مجوز مشاغل خانگی و شروع فعالیت در این حوزه

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/10/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مجوز مشاغل خانگی

یافتن یک شغل مناسب، از مهمترین دغدغه‌های افراد است. همچنین، بسیاری از متقاضیان کار دارای مهارت و تخصص کافی هستند اما امکان فعالیت در بیرون از خانه را ندارند. بهترین روش برای این افراد، راه اندازی یک شغل خانگی است. کارهای خانگی، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد زایی دارند. مشاغل خانگی به مشاغلی گفته می‌شوند که با سرمایه و منابع مالی کم قابل راه اندازی هستند و افراد در محل سکونت خود و در کنار اعضای خانواده می‌توانند به انجام آن‌ها مشغول شوند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، لیستی از مشاغل خانگی را ارائه داده و از این مشاغل حمایت کرده است. قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز در راستای حمایت از این مشاغل به تصویب رسیده است. صاحبان شغل‌های خانگی در صورتی از حمایت وزارت کار و قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برخوردار می‌شوند که مجوز مشاغل خانگی را دریافت کرده باشند.

دریافت مجوز برای راه اندازی یا ادامه مشاغل خانگی، دارای مراحل و شرایطی است که در این نوشته به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مجوز مشاغل خانگی چیست؟

در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد قابل توجهی روبه رو شده و باعث افزایش روز افزون مشاغل خانگی شده است. مشاغل خانگی نیز به کارهایی می‌گویند که در خانه و با ابزار و امکانات اندک، انجام می‌شوند. پیدایش فریلنسری یا دورکاری نیز باعث ایجاد یک انقلاب ژرف و شگرف در دنیای مشاغل خانگی شد. با زدن روی لینک قرارداد کار در منزل می‌توانید درباره ماهیت حقوقی دورکاری و شرایط آن مطالعه کنید. طراحی نقشه، ساخت صنایع دستی، طراحی پارچه و لباس و طراحی اپ از نمونه‌های بارز مشاغلی هستند که در محل سکونت و با ابزار کم انجام می‌شوند. مشاغل خانگی، مزایای زیادی را برای فعالان این حوزه به همراه دارد و می‌تواند بسیاری از افراد را جذب بازار کار کند. با این حال، مشاغل خانگی نیز مانند دیگر کارها به حمایت و ساماندهی از جانب مراجع قانونی نیاز دارند.

در کشور ما مسئولیت حمایت از کارهای خانگی بر عهده «معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» قرار گرفته است. همچنین، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در راستای حمایت مادی و معنوی از فعالان حوزه شغل خانگی به تصویب رسیده است. پروانه کارهای خانگی نیز در راستای ساماندهی و حمایت از کارهای خانگی صادر می‌شود. فعالان حوزه کارهای خانگی در صورتی از مزایا و حمایت‌های قانونی برخوردار خواهند شد که پروانه کار در خانه را از مراجع قانونی مربوطه در یافت کرده باشند. بنابراین می‌توان گفت که دریافت مجوز، یکی از موارد ضروری و اجتناب ناپذیر برای راه‌اندازی و ادامه کارهای خانگی است.

اگر به راه اندازی مشاغل خانگی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با زدن روی لینک، مقاله مجوز کار در منزل را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در خصوص این مجوز در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه دریافت مجوز مشاغل خانگی

افرادی که قصد ثبت نام در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را دارند باید به سامانه حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های موجود در این سامانه اقدام کنند. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی عبارت است از:

  1. نام و نام خانوادگی؛
  2. تاریخ تولد؛
  3. کد ملی ده رقمی؛
  4. نام پدر؛
  5. آدرس ایمیل معتبر؛
  6. وضعیت تاهل؛
  7. جنسیت؛
  8. استان محل سکونت؛
  9. شهرستان محل سکونت؛
  10. کد پستی ده رقمی؛
  11. تلفن محل سکونت و تلفن همراه.

شرایط لازم برای دریافت مجوز مشاغل خانگی

افرادی که متقاضی دریافت مجوز برای کار در محل سکونت هستند باید از یکسری شرایط عمومی و اختصاصی برخوردار باشند. در ادامه، شرایط لازم برای دریافت مجوز کار در خانه را بررسی می‌کنیم.

شرایط عمومی

افرادی که متقاضی دریافت مجوز برای کارهای خانگی هستند باید از شرایط عمومی زیر برخوردار باشند:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
  2. داشتن حداقل 20 سال تمام؛
  3. نداشتن سابقه کیفری مؤثر؛
  4. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت (برای متقاضیان مرد)؛
  5. اقامت در محل اجرای طرح کار خانگی.

شرایط اختصاصی

شرایط اختصاصی متقاضیان دریافت مجوز کارهای خانگی عبارتند از:

  1. داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط با کار خانگی (برای افراد پشتیبان)؛
  2. داشتن گواهی آموزش و مهارت در زمینه کار خانگی مورد نظر؛
  3. اخذ گواهی سلامت (برای متقاضیان راه اندازی کار خانگی در رشته‌های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی)؛
  4. تامین حداقل بیست درصد از سرمایه اولیه مورد نیاز (برای افراد پشتیبان)؛
  5. داشتن ایده و ارائه طرح برای آغاز فعالیت؛
  6. داشتن توانایی مدیریت برای اداره کار خانگی.

نکته: پشتیبان به شخص حقیقی یا شخص حقوقی گفته می‌شود که مسئولیت حمایت از تعدادی افراد شاغل در خانه را در بر عهده دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز مشاغل خانگی

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز مربوط به کار در خانه عبارت است از:

  1. شناسنامه و کارت ملی اعضای فعال در شغل خانگی؛
  2. کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت (برای متقاضیان مرد)؛
  3. گواهی عدم سوء پیشینه (برای افراد پشتیبان)؛
  4. آخرین مدرک تحصیلی متقاضیان؛
  5. گواهی کارت مهارت مرتبط با حوزه کاری مورد تقاضا.

مراحل صدور مجوز مشاغل خانگی جهاد کشاورزی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد اجرایی صادر کننده مجوز برای کارهای خانگی است. فرآیند اخذ این مجوز نیز زیر نظر معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزارت خانه انجام می‌شود. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز نهاد متولی صدور مجوز برای کارهای خانگی است. در ادامه، روال قانونی و مراحل صدور مجوز مشاغل خانگی جهاد کشاورزی را بررسی می‌کنیم:

  1. ثبت نام متقاضی در سامانه مشاغل خانگی؛
  2. ارائه درخواست صدور مجوز برای شغل خانگی؛
  3. تحویل مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم‌های مربوطه؛
  4. ارائه طرح توجیهی کار خانگی توسط متقاضی؛
  5. ارائه مستندات مربوط به تامین سرمایه و سهم آورده متقاضی (در خصوص اشخاص پشتیبان)؛
  6. بررسی درخواست و طرح متقاضی در نهاد اجرایی (ظرف حداکثر یک هفته)؛
  7. تایید طرح متقاضی و صدور مجوز برای کار خانگی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

نکته 1: مراحل صدور مجوز برای راه اندازی یا ادامه کار خانگی، حداقل 10 روز کاری زمان می‌برد.

نکته 2: مدت اعتبار مجوز مشاغل خانگی بسته بندی ، صادر شده نیز حداکثر 60 ماه (5 سال) است و تمدید آن نیز امکان پذیر خواهد بود.

آخرین نکته: دریافت مجوز مشاغل خانگی برای کار در خانه، هیچ هزینه‌ای ندارد. بنابراین متقاضی صدور مجوز مشاغل خانگی برای دریافت آن نباید هیچ هزینه‌ای را به مراجع قانونی مربوطه پرداخت کند.

مزایای دریافت مجوز مشاغل خانگی مواد غذایی

دریافت مجوز مشاغل خانگی بسته بندی ، مزایای زیادی را برای فعالان حوزه کارهای خانگی به دنبال دارد. از مهمترین مزایای دریافت مجوز مشاغل خانگی مواد غذایی می‌توان به امکان دریافت وام و استفاده از تسهیلات بانکی، اشاره کرد که برای این مشاغل در نظر گرفته می‌شود. تمام فعالان حوزه کارهای خانگی که دارای مجوز مورد تایید وزارت کار هستند، می‌توانند از تسهیلات مالی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، استفاده کنند. مدت بازپرداخت این تسهیلات، طولانی مدت است و از طرف بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه برای تامین سرمایه ثابت و در گردش و همچنین به منظور تامین منبع مالی مورد نیاز برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار داده می‌شود.

در ادامه، دیگر مزایایی که برای فعالان حوزه مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است را بررسی می‌کنیم:

  1. امکان استفاده از بازار شهرداری برای عرضه محصولات تولیدی؛
  2. فعالان حوزه کارهای خانگی با ارائه مجوز می‌توانند خودشان را به صورت خویش فرما در صندوق تامین اجتماعی بیمه کنند و از مزایای قانون تامین اجتماعی مانند بازنشستگی کارگران بهره ببرند.

بازه زمانی لازم برای صدور مجوز مشاغل خانگی

اگر برای راه اندازی کسب‌ و کارهای خانگی به مجوز نیاز دارید، خوب است بدانید که بعد از انجام اقدامات ابتدایی، صدور مجوز شما حدوداً ۱۰ روز کاری به طول می‌انجامد. اگر اقدامات ابتدایی برای ثبت درخواست صدور جواز کسب‌ و کارهای خانگی را به درستی انجام داده باشید، بدون شک این مجوز در بازه زمانی کوتاهی برای شما صادر می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد. مدت اعتبار مجوز کسب‌ و کارهای خانگی تا ۶۰ ماه (یعنی پنج سال) است. البته در مشاغل و کسب و کارهایی که مرتبط با حوزه صنایع غذایی و امور فرهنگی و هنری هستند، این مدت به ۲۴ ماه (دو سال) محدود می‌شود اما در صورت نیاز، می‌توان آن را تمدید کرد.

توصیه ما

گروه حقوقی رکلا به عنوان یک مرجع تخصصی، ارائه خدمات و فعالیت‌های خود را به حوزه قراردادها اختصاص داده است. مهمترین خدمات این گروه را می‌توان خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دانست.

گروه حقوقی رکلا با ارائه این خدمات سعی دارد که قراردادهایی معتبر و همه جانبه را در اختیار اشخاص قرار بدهد و پاسخگوی سوالات حقوقی آن‌ها باشد.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات