قرارداد استخدام آرایشگر به همراه قوانین مربوط به قرارداد با آرایشگر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام آرایشگر

آرایشگری، از مشاغلی است که علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. بسیاری از اشخاص در سنین مختلف، علاقه‌مند هستند که در این حوزه آموزش ببینند و فعالیت کنند. به همین دلیل، آموزشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی زیادی دایر شده‌اند و با برگزاری دوره‌های متفاوت، هنرجویان و علاقه‌مندان به آرایشگری را آموزش می‌دهند. بعد از اتمام دوره‌های آموزشی، این اشخاص می‌توانند در سالن‌های زیبایی و آرایشی مشغول به فعالیت شوند. یکی از قراردادهای مهمی که در این زمینه به تعدد استفاده می‌شود، قرارداد استخدام آرایشگر است. این قرارداد، از انواع قرارداد استخدام است که میان مالک یا مدیریت سالن زیبایی و آرایشگران تنظیم و اجرا می‌شود.

آرایشگری مهارت یا بهتر بگوییم؛ هنری است که نه تنها برای خانم‌ها، بلکه در حوزه پیرایش مردانه نیز بسیار مورد توجه است. مساله آراستگی و تمایل به زیبایی باعث شده است که تعداد مراجعان به مراکز زیبایی و آرایشی بسیار زیاد باشد. همین مساله، دلیلی است که نشان می‌دهد میزان درآمد صاحبان سالن زیبایی و آرایشگر‌ها بسیار قابل قبول است. از طرف دیگر، سالن‌های زیبایی برای اداره و مدیریت آرایشگاه و همچنین برای رسیدگی بهتر به مشتریان، نیاز دارند که تعدادی پرسنل ماهر داشته باشند. این پرسنل، به شیوه‌های متفاوتی جذب می‌شوند. یکی از روش‌های متداول جذب پرسنل آرایشگاه، نمونه قرارداد استخدام آرایشگر است. این قرارداد برای آرایشگاه‌های مردانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت نمونه قرارداد استخدام آرایشگر

نمونه قرارداد آرایشگری ، توافق نامه‌ای است که میان آرایشگر و صاحب سالن تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، آرایشگر که یک نیروی انسانی ماهر و متخصص است، توسط مدیر سالن زیبایی استخدام می‌شود. تنظیم قرارداد آرایشگر نیز، این رابطه را ثبت و مکتوب می‌کند و یک سند معتبر برای طرفین است که به واسطه آن، بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند یا اینکه مطمئن باشند طرفین به تعهدات و شروطی که در ابتدا تعیین کرده بودند، عمل می‌کنند.

اگر تمایل دارید که یک قرارداد با آرایشگر تنظیم کنید یا اگر صاحب سالن هستید و تمایل دارید که پرسنل سالن زیبایی خود را از میان آرایشگران جوان و خلاق انتخاب کنید، لازم است که به شما یادآور شویم که رابطه ایجاد شده را به صورت یک متن مکتوب، ثبت کنید. زیرا در هر شرایطی، نیاز به تنظیم یک سند قانونی و حقوقی است. با توجه به اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد استخدام آرایشگر ، در این مطلب درباره ابعاد قانونی و حقوقی این قرارداد، توضیح خواهیم داد.

شرایط قانونی نمونه قرارداد آرایشگری

در این مقاله قصد داریم که قرارداد با آرایشگر را از منظر یک قرارداد استخدامی بررسی کنیم. قرارداد استخدام، از جمله متداول‌ترین قراردادهایی است که به تعدد تنظیم می‌شوند و تقریبا تمام اقشار جامعه تا حدودی درباره آن اطلاعات دارند. نمونه قرارداد استخدام آرایشگر نیز در این دسته از قراردادها قرار می‌گیرد. به واسطه این قرارداد، آرایشگر جوان توسط سالن زیبایی یا یک آرایشگاه، استخدام می‌شود. یعنی اینکه می‌پذیرد در ساعت مشخص شده‌ای در محل آرایشگاه حاضر شود و اموری که به عهده او سپرده شده است را انجام دهد.

شرح وظایف آرایشگر، مطابق با مهارت‌های آرایشگر و در حوزه فعالیت‌های او خواهد بود. آرایشگر می‌پذیرد مطابق با شرح وظایف معین شده عمل کند. انجام این امور، آرایشگر را مستحق دریافت حق الزحمه می‌کند. در مقابل، صاحب سالن زیبایی یا مالک آرایشگاه نیز، ملزم خواهد بود که حق الزحمه یا حقوق و مزایای آرایشگر را بپردازد. تمام این مواردی که شرح دادیم، در ماده‌های 2،3 و 7 قانون استخدام توضیح داده شده‌اند. در این مطلب سعی کردیم که با بیانی ساده، به این ماده‌های قانونی اشاره کنیم.

علاوه بر قانون کار ، نمونه قرارداد استخدام آرایشگر ، از قانون تامین اجتماعی نیز پیروی می‌کند. قانون تامین اجتماعی، به طور کلی به تمام روابط استخدامی نیروی انسانی نظارت می‌کند و برای آن، قوانینی در نظر گرفته است.

قانون تامین اجتماعی و نمونه قرارداد آرایشگری

از سوالات متداولی که درباره این قرارداد پرسیده می‌شود، این است که آیا قرارداد با آرایشگر ، مشمول بیمه تامین اجتماعی خواهد بود؟ این سوال از پرتکرارترین سوالاتی است که درباره نمونه قرارداد استخدام آرایشگر ، می‌پرسند. مساله پرداخت حق بیمه کارگری ، مساله‌ای است که هم برای آرایشگران و هم برای صاحبان سالن، بسیار اهمیت دارد. در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که جواب مثبت است و استخدام آرایشگر نیز، نیاز به پرداخت بیمه دارد. بسیاری از سالن داران تمایل دارند که رابطه همکاری با آرایشگران را مشمول قانون استخدام ندانند تا مجبور به رعایت قانون تامین اجتماعی و پرداخت بیمه نباشند.

برای تغییر این شرایط، لازم است که روابط همکاری شما تغییر کند. پیشنهاد می‌کنیم برای اعمال این تغییرات، حتما از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید. قطعا این گفت و گو می‌تواند راهنمای شما باشد. گفت و گو با مشاوران حقوقی، باعث می‌شود که با توجه به شرایطی که دارید، بهترین قرارداد را انتخاب کنید.

البته، آرایشگاه‌هایی که تمایل دارد، مطابق با قانون استخدام عمل کنند، تحت هر شرایطی ملزم به پرداخت بیمه هستند. تاکید می‌کنیم که مساله بیمه، یک قانون است و شما نمی‌توانید مغایر با قانون، توافقی داشته باشید، حتی اگر در دفاتر اسناد رسمی هم ثبت شده باشد.

محتوای قرارداد

اگر تصمیم دارید که یک یا چند پرسنل را با نمونه قرارداد آرایشگری ، استخدام کنید. ابتدا لازم است که اطلاعات دقیقی از محتوای متن قرارداد داشته باشید. آگاهی از محتوا و ماهیت این قرارداد، به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری شروع به همکاری کنید و درباره حقوق و مسئولیت‌هایی که به عهده دارید، مطلع باشید.

محتوای قرارداد استخدام آرایشگر ، حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از مدیر یا صاحب آرایشگاه و شخصی است که تمایل دارد به عنوان آرایشگر در این سالن، استخدام شود. در ادامه، توضیحات دقیقی درباره موضوع قرارداد ارائه می‌شود و حقوق آرایشگر و بازه زمانی همکاری آن‌ها نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود. در ادامه، شروط، تعهدات، مسئولیت‌ها، ضمانت و سایر موارد مهم دیگر نیز در قرارداد نوشته می‌شود. طرفین با مطالعه قرارداد و با آگاهی از شرایط و محتوای آن، تصمیم می‌گیرند که قرارداد را امضا کنند و در آرایشگاه مشغول به فعالیت شوند.

آرایشگاه و آرایشگر را مشخص کنید!

اولین بخش از یک قرارداد، معرفی طرفین آن است. بدون شک، ابتدایی‌ترین مساله در قرارداد استخدام آرایشگر این است که آرایشگر استخدام شده کیست؟ آرایشگاه کجاست؟

در این قرارداد، آرایشگر یک شخص حقیقی است. این شخص با اطلاعات و مشخصات هویتی خود شناخته می‌شود. منظور از مشخصات هویتی آرایشگر، دقیقا اطلاعاتی است که در کارت شناسایی او ثبت شده است. آرایشگاه نیز با اطلاعات ثبتی معرفی می‌شود. اطلاعاتی که در این بخش نوشته می‌شود، مشخص می‌کند که طرفین قرارداد چه کسانی هستند. اگر اختلاف یا ایرادی نیز پیش بیاید، طرفین قرارداد به مراجع حل اختلاف خوانده خواهند شد و ملزم هستند که پاسخگوی اختلافات باشند.

اگر نماینده یا مدیر سالن آرایشی از جانب مالک مسئولیت امضای قرارداد را به عهده دارد، لازم است که اطلاعات این مدیر نیز در متن قرارداد نوشته شود.

موضوع قرارداد استخدام آرایشگر را چه بنویسیم؟

اگر مدیر سالن هستید یا اگر شخصی هستید که به عنوان آرایشگر استخدام می‌شود، این بخش از قرارداد برای شما به منزله اتمام حجت است. نوشتن دقیق موضوع قرارداد، مسئولیت هر کدام از طرفین را مشخص می‌کند و معلوم خواهد کرد که هر کدام از طرفین در این همکاری دو جانبه چه نقشی به عهده دارند.

برای مثال در این بخش از قرارداد با آرایشگر ، نوشته می‌شود که موضوع قرارداد، استخدام شدن کارپذیر در سمت یک آرایشگر است. همچنین تاکید می‌شود که کارپذیر با توجه به مهارت‌ها و تجاربی که در این حرفه دارد و همچنین مطابق با شرح وظایفی که کارفرما برای او در نظر می‌گیرد، مشغول به فعالیت خواهد شد.

مدت قرارداد را بنویسید!

اگر بخواهیم یکی از نکات مهم قرارداد استخدام آرایشگر را نام ببریم، قطعا مدت قرارداد از گزینه‌های اصلی خواهد بود. مدت قراردادتان را دقیق مشخص کنید. اگر قرارداد تنظیم نکرده‌اید یا مدت تعیین نکرده‌اید، قرارداد شما دائم محسوب می‌شود و هر دو طرف قرارداد نسبت به یکدیگر مسئولیت‌های بسیار زیادی خواهند داشت.

در این بخش از قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را بنویسید. علاوه براین، می‌توانید توضیح دهید که در صورت تمایل دو طرف قرارداد، می‌توانید قرارداد را تمدید کنید. این قرارداد را می‌توانید برای چند ماه یا چند سال در نظر بگیرید. محدودیتی برای تعیین مدت قرارداد وجود ندارد.

ضمانت‌های لازم برای این قرارداد!

مالکان و مدیران آرایشگاه‌ها در خصوص محافظت و نگهداری از وسایل و تجهیزاتی که در اختیار پرسنل قرار می‌دهند، نگرانی‌های زیادی دارند زیرا این تجهیزات و ابزار معمولا با صرف هزینه‌ قابل توجهی تهیه شده‌اند و آسیب رساندن به آن‌ها، خسارت زیادی به مالک آرایشگاه وارد می‌کند. به همین دلیل برای مالکان آرایشگاه بسیار مهم است که قراردادشان با پرسنل و آرایشگرانی که از وسایل و تجهیزات استفاده می‌کنند، دارای ضمانت حسن انجام کار باشد.

ضمانت‌ها اغلب به صورت اوراق بهاداری مانند چک یا سفته مبادله می‌شوند. احتمالا زمانی که برای استخدام شدن در آرایشگاه به این مراکز مراجعه می‌کنید، از شما می‌خواهند که سفته یا چکی را بابت ضمانت ارائه دهید. از آن جهت که این سفته‌ها برای ضمانت هستند باید در سفته و در متن قرارداد نیز به ضمانتی بودن این اوراق بهادار اشاره کنید.

پیشنهاد ما

استخدام پرسنل آرایشگاه، از جمله مسائلی است که درباره آن دغدغه‌ها و نگرانی زیادی وجود دارد. برای انتخاب قرارداد مناسب خودتان، با ما گفت و گو کنیم. با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما هستیم. علاوه براین، می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما خواهیم بود.

قرارداد استخدام آرایشگر

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد استخدام آرایشگر
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات