قرارداد پیمانکاری فضای سبز چه کاربردی دارد و شرایط قرارداد پیمانکاری اجرای فضای سبز چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری فضای سبز

باید بپذیریم که ما به عنوان گونه انسان، هرقدر که زندگی خود را در چهارچوب‌های نظامند قرار دهیم و به دنبال سکونتگاه‌های شهری و ساختمان‌ها و سازه‌های آهنی و آجری باشیم، باز هم برای بخشی از سلامت روح و روان جامعه، نیاز داریم که ارتباطی با طبیعت برقرار کنیم. ما هوای سالم اطرافمان را مدیون طبیعت هستیم و حذف آن از زندگی ما به هیچ وجه معقول و مناسب نیست. به همین دلیل است که کلان شهرهای بزرگ و شهرداری‌ها، بخش قابل توجهی از بودجه خود را به حراست و رسیدگی از فضای سبز اختصاص داده‌اند. نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز ، دقیقا قراردادی است که در این زمینه بسیار استفاده می‌شود.

اهمیت ساخت، عملیاتی کردن و مهم‌تر از آن، مراقبت و حراست از فضای سبز شهری، به اندازه‌ای مهم و حیاتی است که برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته‌اند و دستورالعملی تحت عنوان ضوابط نقشه کشی فضای سبز شهری ارائه شده است. می‌توانیم با تشبیه فضای سبز شهری به ریه‌های تنفسی شهر، اهمیت و ارزش رسیدگی به فضای سبز را توضیح دهیم. برای حراست و مراقبت و همچنین افزایش هوشمندانه این فضا، باید از اشخاص متخصصی کمک گرفت که در این حوزه فعالیت می‌کنند. نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز امکان همکاری با این اشخاص را برای شهرداری‌ها فراهم می‌کند. شهرداری، سازمانی است که مسئولیت فضای سبز شهری را به عهده دارد. در ادامه این مطلب تلاش می‎‌کنیم که درباره این قرارداد و ابعاد حقوقی آن صحبت کنیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز چه ماهیتی دارد؟

گفتیم که مراقبت و رسیدگی به فضای سبز شهری بسیار مهم است. البته این کار، علاوه بر اهمیتی که دارد، نیازمند صرف زمان، هزینه و تخصص است. بدون شک، انجام این کار صرفا توسط کارمندان شهرداری میسر نمی‌شود. شهرداری برای اجرای هدفمند پروژه فضای سبز و مراقب و رسیدگی از فضاهای سبز موجود در شهر، نیاز دارد که مسئولیت پروژه را به پیمانکارانی که تمایل دارند این پروژه را بپذیرند، برون سپاری کند.

یعنی اینکه به طور کلی، مسئولیت رسیدگی و حراست به فضای سبز را به یک پیمانکار بسپارد و از طرف دیگر، متعهد باشد که بودجه و هزینه لازم برای این کار را بپردازد. علاوه بر این، شهرداری برای این همکاری، لازم است که حق الزحمه‌ای را نیز برای پیمانکار در نظر بگیرد. نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز شهرداری ، دقیقا قراردادی است که برای این رابطه کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یک طرف این قرارداد، شهرداری یا شخصی است که تمایل دارد مسئولیت رسیدگی به فضای سبز را به پیمانکار بسپارد و طرف دیگر نیز پیمانکاری است که می‌پذیرد مسئولیت‌های موضوع قرارداد را در ازای دریافت حق الزحمه اجرا کند.

قرارداد پیمانکاری فضای سبز در نگاه قانون

اگر بخواهیم نمونه قرارداد پیمانکاری اجرای فضای سبز را از نگاه قانون بررسی کنیم، باید بگوییم که این قرارداد، یک نوع از قراردادهای پیمانی است. قرارداد پیمانکاری ، قراردادی شناخته شده است که در نظام حقوقی ما، بسیاری از پروژه‌ها و فعالیت‌ها با استفاده از آن عملی می‌شود. اگر شما به عنوان پیمانکار، نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز شهرداری را امضا کنید، موظف خواهید بود که در بازه زمانی که برای قرارداد تعیین شده است، موضوع قرارداد را انجام دهید. در مقابل، می‌توانید از شهرداری، مطابق با متن قرارداد ، مطالباتی داشته باشید.

اگرچه قرارداد پیمانکاری در قانون مدنی تعریف نشده است و نام معینی برای آن وجود ندارد اما این قرارداد، یک قرارداد مدنی محسوب می‌شود و از قواعد این قانون پیروی خواهد کرد. شرط اصلی تنظیم این قرارداد، مطابق با ماده 10 قانون مدنی ، رعایت دقیق قانون است. این ماده بیان می‌کند که متن نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز نباید مغایر با قانون مدنی باشد. اگر قانون به درستی رعایت شده باشد، شما می‌توانید در خصوص سایر ابعاد این قرارداد، توافق کنید و شروط مورد نظرتان را بنویسید.

طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری فضای سبز

بدون شک، مسئولیت رسیدگی به فضاهای سبز شهری، بسیار حساس و مهم است. زیرا کوتاهی در اجرای موضوع قرارداد یا بی توجهی در این زمینه، خسارت زیادی به فضای سبز وارد می‌کند. به همین دلیل است که شهرداری‌ها در انتخاب پیمانکار مناسب، بسیار سخت گیری می‌کنند.

به طور معمول، سابقه کار، دانش، تخصص مرتبط و ویژگی‌های شخصیتی پیمانکار، در انتخاب او توسط شهرداری، بسیار موثر است. یک طرف این قرارداد، پیمانکار متخصص و با تجربه‌ای خواهد بود که می‌پذیرد این مسئولیت را به عهده بگیرد و طرف دیگر، شهرداری است. البته ممکن است که یک شرکت به عنوان شخص حقوقی ، مسئولیت پیمانکاری فضای سبز شهرداری را به عهده بگیرد. بنابراین، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

البته لازم است که هر دو طرف قرارداد به دقت معرفی شوند. اینکار به طور معمول در ابتدای قرارداد انجام می‌شود. به این صورت که در ابتدای نمونه قرارداد پیمانکاری اجرای فضای سبز ، اطلاعات هویتی و مشخصات ثبتی شخص حقیقی یا حقوقی را در متن قرارداد می‌نویسند. با این اطلاعات، مسئولیت‌ها و سمت هر کدام از طرفین مشخص خواهد شد.

موضوع قرارداد پیمانکاری فضای سبز

موضوع این قرارداد، انجام تمام اموری است که برای رسیدگی و حراست به فضای سبز شهری باید انجام شود. نکته اساسی در این بخش از قرارداد، مساله واضح و معین بودن موضوع قرارداد است. ماده 190 قانون مدنی ، به صراحت بیان می‌کند که موضوع قرارداد باید صریح، معین و واضح باشد. بنابراین، اگر بنویسید که موضوع این قرارداد، مسئولیت فضای سبز شهری است، عنوان قرارداد شما مبهم، کلی و نامعین است و شروط اساسی صحت قرارداد رعایت نشده است. بنابراین، برای رعایت شرایط اعتبار و صحت قرارداد، باید موضوع قرارداد را به دقت و به تفصیل بنویسید.

مدت قرارداد را مشخص کنید!

مدت قرارداد، از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. به طور معمول قرارداد پیمانکاری فضای سبز ، برای یک الی چند سال تعیین می‌شود. پیمانکار در طول این مدت، مسئول خدمات رسانی و مراقبت از فضای سبز خواهد بود. لازم است که در متن نمونه قرارداد پیمانکاری اجرای فضای سبز ، تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را بنویسید. با توجه به اینکه قرارداد پیمانکاری در گروه عقود لازم قرار دارد، پیمانکار و کارفرما ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد، در خصوص انجام موضوع آن، به تعهدات خود عمل کنند.

حقوق، مزایا و بیمه کارگران فضای سبز

پیمانکار برای رسیدگی و حراست از فضای سبز شهری، نیازمند به کارگیری نیروی کار انسانی است. این نیروها که به عنوان کارگر استخدام می‌شوند، قرارداد کار امضا می‌کنند و رابطه کاری آن‌ها با پیمانکار، یک رابطه کارگری و کارفرمایی است که باید در چهارچوب قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشد. در این قرارداد، پیمانکار در نقش کارفرمای این کارگران است.

براساس این رابطه کاری، کارگران در ازای انجام اموری که به آن‌ها سپرده می‌شود، مستحق دریافت حقوق، مزایا و همچنین مستحق دریافت حق بیمه هستند. بنابراین، پیمانکار در این قرارداد به پرداخت حقوق و مزایای کارگران و پرداخت حق بیمه آن‌ها متعهد و ملزم است. هرگونه کوتاهی در پرداخت شدن این تعهدات مالی از سوی پیمانکار نیز، امکان پیگیری از طریق اداره کار را دارد. یعنی کارگر فضای سبز، می‌تواند در خصوص عدم دریافت حقوق و مزایا یا حق بیمه خود، شکایت مطرح کند.

پیشنهاد ما

قرارداد پیمانکاری فضای سبز یک قرارداد کاربردی و مهم است. برای تنظیم قرارداد و آگاهی از ابعاد حقوقی آن، در کنار شما هستیم. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید و سوالاتتان را از ما بپرسید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای تهیه سریع یک فرم آماده از نسخه عمومی قرارداد پیمانکاری، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات