قرارداد اجاره ژنراتور + تمام نکات مهم متن اجاره نامه یک دستگاه دیزل ژنراتور

-
بروزرسانی:1402/07/24
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره ژنراتور

ژنراتور وسیله‌ای مفید برای تولید نیروی برق و الکتریسته است. این دستگاه از قطع ناگهانی برق در فعالیت‌ها‌ی روزانه اشخاص یا اختلال در آن جلوگیری می‌کند. موضوعی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، نمونه قرارداد اجاره ژنراتور است. اشخاص برای انجام فعالیت‌ها‌ی روزمره و متداول خود به انرژی برق نیاز دارند. ژنراتورها وسیله‌ای برای تبدیل انرژی مکانیکی به دست آمده از یک منبع بیرونی به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی هستند. از این وسیله برای ذخیره نیروی برق در زمان خاموشی نیز استفاده می‌شود. بعضی از ژنراتور‌ها با سوخت و بعضی دیگر با ذخیره برق در باطری کار می‌کنند.

امروزه با توجه به افزایش قیمت ارز، وجود محدودیت زمانی برای انجام فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز یا اجرای پروژه‌های چند مرحله‌ای، در بیشتر این پروژه‌ها به اجاره ژنراتور به عنوان یک وسیله مفید و کاربردی برای کنترل برق مصرفی نیاز داریم. این وسیله در محیط‌ها‌ی دیگر مانند بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی در بعضی از خانه‌ها نیز کاربرد دارد. بنابراین، اشخاص برای انجام کار، فعالیت و جلوگیری از اختلال در روند اتصال برق، نسبت به تنظیم نمونه قرارداد اجاره ژنراتور اقدام می‌کنند. گاهی نیز ممکن است اشخاص ژنراتور را تهیه کرده باشند ولی در مواردی به دلیل عدم نیاز، آن را اجاره دهند.

بررسی ماهیت قانونی نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

این قرارداد با استناد به ماده 466 قانون، یکی از انواع قرارداد اجاره است. این توافق میان مالک دستگاه ژنراتور و شخصی تنظیم می‌شود که قصد دارد از آن استفاده کند. به شخصی که این دستگاه را اجاره می‌دهد موجر و به شخصی که مایل به اجاره آن است، مستاجر می‌گویند. موجر در مقابل دریافت مبلغ معین، ژنراتور را برای مدت مشخص در اختیار مستاجر قرار می‌دهد تا مستاجر جهت رفع نیاز خود از آن استفاده کند. بنابراین، عقد اجاره مُعَوَض است و رایگان نیست.

نمونه قرارداد اجاره یک دستگاه دیزل ژنراتور یک قرارداد لازم است، زیرا موجر و مستاجر اجازه ندارند هر وقت که مایل باشند قرارداد را خاتمه دهند، مگر در شرایطی که شرط فسخ در توافق آن‌ها پیش بینی شده باشد یا این قرارداد به موجب قانون، قابل فسخ باشد. از طرف دیگر، این قرارداد یک قرارداد رضایی است، زیرا موجر و مستاجر با قصد و رضایت خود نسبت به تنظیم نمونه قرارداد اجاره یک دستگاه دیزل ژنراتور اقدام می‌کنند و همین قصد و رضایت، برای صحت و اعتبار قرارداد لازم و کافی است و هیچ تشریفات و شرایط خاص دیگری برای اعتبار این قرارداد لازم نیست.

شرایط قانونی موضوع نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

موضوع این قرارداد مانند سایر اجاره نامه‌ها باید از شرایط و موارد قانونی برخوردار باشد و این موارد در متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور بیان شود تا قانون، این توافق را یک اجاره نامه معتبر محسوب کند و با استناد به همین اجاره نامه از آن‌ حمایت کند. به همین دلیل در این قسمت از مقاله، مواردی که باید در تنظیم نمونه قرارداد اجاره دیزل ژنراتور رعایت شوند را بیان می‌کنیم.

موضوع قرارداد یعنی ژنراتور، باید کاملا مشخص و معین بوده و ابهام و تردیدی در آن وجود نداشته باشد.

موجر باید دستگاه را به مستاجر تحویل دهد و اگر به هر علت نتواند دستگاه را در اختیار مستاجر بگذارد و مستاجر نتواند از ژنراتور استفاده کند، اجاره نامه ژنراتور معتبر نیست.

ژنراتور باید این قابلیت را داشته باشد که استفاده مطلوب مستاجر از آن موجب نابودی یا از بین رفتن این دستگاه نشود. اگر دستگاه چنین قابلیتی نداشته باشد،  نمونه قرارداد اجاره دستگاه ژنراتور باطل خواهد بود.

اگر ژنراتور به دلیل عیب و نقصی که در آن بوجود آمده است، قابلیت استفاده مطلوب و مورد نظر مستاجر را از دست بدهد و موجر نتواند این عیب و نقص را برطرف کند، نمونه قرارداد اجاره دیزل ژنراتور فاقد اعتبار می‌شود.

فوت موجر و مستاجر و تاثیر آن بر نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

در این قسمت می‌خواهیم در خصوص مساله‌ی فوت موجر و مستاجر و تاثیر آن بر قرارداد صحبت کنیم تا بدانیم در صورتی که موجر یا مستاجر بعد از تنظیم قرارداد به هر علت فوت کنند، آیا قرارداد آن‌ها باطل می شود یا اینکه این موضوع در اعتبار و استحکام این توافق خللی ایجاد نمی‌کند.

در مطالب بالا بیان کردیم که اجاره نامه ژنراتور یک قرارداد لازم است. بنابراین با استناد به ماده 497 قانون مدنی نتیجه می‌گیریم که فوت موجر یا مستاجر تاثیری بر دوام و اعتبار این توافق ندارد و بعد از فوت هر کدام از آن‌ها قرارداد همچنان معتبر خواهد بود. زمانی این قرارداد باطل می‌شود که شخصی که به عنوان موجر متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور را امضا می‌کند، مالک دستگاه ژنراتور نباشد.

برای مثال ممکن است شخصی در طول مدت عمرش حق استفاده یا واگذاری منافع این دستگاه را در اختیار داشته باشد و بخواهد با استفاده از این حق، دستگاه را به شخص دیگری اجاره دهد. حال اگر او فوت کند؛ فوت ایشان موجب می‌شود که نمونه قرارداد اجاره دستگاه ژنراتور باطل شود.

در حالت دیگر، اگر در متن این قرارداد برای مستاجر شرط مباشرت تعیین شده باشد، یعنی اینطور شرط شود که موجر حق استفاده از ژنراتور را فقط به شخص مستاجر واگذار کرده است و صرفا او باید از دستگاه استفاده کند؛ اگر مستاجر فوت کرد، در این حالت نیز قرارداد باطل می‌شود.

بررسی روش تنظیم نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

موضوعی که قصد داریم در این مقاله  آن را بررسی کنیم روش تنظیم اجاره نامه ژنراتور است. برای تنظیم این اجاره نامه ، لازم است که حتما در متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور موارد زیر ذکر شود. در ادامه مطلب درباره هر کدام توضیحاتی ارائه می‌دهیم:

مشخصات موجر و مستاجر

باید در قسمت اول این نمونه قرارداد ، مشخصات طرفین شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تماس طرفین را بیان کنید. در صورتی که طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی باشند نیز باید نام شخص، شماره ثبت، شناسه ملی، آدرس و مشخصات کامل نماینده در متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور ذکر شود.

موضوع نمونه قرارداد اجاره ژنراتور و محل اجرای آن

موضوع این قرارداد یعنی دستگاه دیزل ژنراتور را به طور معین و مشخص در قرارداد بنویسید و مشخصات و ویژگی‌ها‌ی آن را تعیین کنید. توجه داشته باشید که موضوع قرارداد باید واضح و معین باشد. یعنی موضوع دارای ابهام نباشد و به صراحت درباره اجاره ژنراتور توضیح دهد. اگر موضوع قرارداد دارای ابهام باشد، قرارداد باطل است. لازم است که مکان اجرای قرارداد را نیز به طور دقیق و مشخص در متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور بنویسید.

مدت و تاریخ شروع قرارداد

موضوع دیگری که در تنظیم این قرارداد اهمیت زیادی دارد تعیین مدت قرارداد است. مدت اجاره با توافق طرفین قرارداد و با توجه به نیاز آن‌ها تعیین می‌شود. این مدت ممکن است برای یک ماه، سه ماه یا کمتر و بیشتر تعیین شود. حتما در نمونه قرارداد اجاره یک دستگاه دیزل ژنراتور ، تاریخ شروع قرارداد را ذکر کنید، زیرا ممکن است تاریخ آغاز قرارداد و انجام کار با تاریخ تنظیم قرارداد یکی نباشد.

مبلغ قرارداد یا اجاره بها

مبلغ نمونه قرارداد اجاره دیزل ژنراتور نیز به صورت توافقی تعیین می‌شود. موجر و مستاجر این مبلغ را تعیین می‌کنند و در متن قرارداد می‌نویسند. موارد زیادی در تعیین مبلغ اجاره و توافق طرفین تاثیر دارد. برای مثال، مدت اجاره ژنراتور، مدت کارکرد دستگاه در طول شبانه روز، سایلنت یا بی‌صدا بودن دستگاه و مکان نصب آن می‌تواند در تعیین اجاره بها موثر باشد. توجه کنید که این مبلغ را به عدد و حروف در متن قرارداد اجاره دیزل ژنراتور بنویسید.

روش پرداخت و ضمانت اجرای نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

باید در قرارداد، روش پرداخت مبلغ را تعیین کنید. تعیین این روش نیز توافقی است. برای مثال، ممکن است که روش پرداخت ماهیانه باشد. لازم به ذکر است که برای تضمین پرداخت این مبلغ و سایر شرایط مربوط به قرارداد، می‌توانید اوراق بهاداری مانند چک و سفته را به عنوان تضمین پرداخت اجاره دریافت کنید. علاوه براین، این ضمانت می‌تواند برای حسن انجام سایر تعهدات نیز اخذ شود تا قرارداد استحکام بیشتری داشته باشد.

بیان تعهدات و شرایط نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

در این قرارداد، حتما شرایط و مواردی را که انجام و رعایت آن توسط موجر یا مستاجر لازم است را بیان کنید تا در صورت وجود هر اختلافی بتوانید با مراجعه به متن قرارداد، اختلاف را خاتمه دهید. برای مثال، موجر در نمونه قرارداد اجاره ژنراتور ، می‌تواند شرط کند که هزینه تعویض روغن، فیلتر هوا و رفت و آمد تکنسین برای تعمیرات دوره‌ای دستگاه با مستاجر است یا اینکه مستاجر حق واگذاری دستگاه به دیگری یا انتقال آن به مکان دیگر را ندارد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد اجاره ژنراتور

شایسته است که در این قرارداد مشخص کنید در صورتی که به هر دلیل، اختلافی میان طرفین وجود داشته باشد و آن‌ها با یکدیگر توافق و سازش نکنند، چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به این اختلاف و خاتمه آن را دارد؟

شما می‌توانید رسیدگی به اختلافات موجود را در صلاحیت موسسه‌ها‌ی داوری یا شورای حل اختلاف قرار دهید. اگر در قرارداد به این مطلب مهم اشاره نکنید، باید در صورت وجود هر اختلاف و برای حل و فصل آن به دادگاه مراجعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است و به سوالات حقوقی شما در زمینه قرارداد اجاره ژنراتور پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را از ما بخواهید.

قرارداد اجاره ژنراتور

اینجا بزنید و نمونه قرارداد را به سهولت دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره ژنراتور
دانلود نمونه قرارداد اجاره ژنراتور
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات