قرارداد کار پمپ بنزین و نکاتی که در قانون کار وجود دارد!

-
بروزرسانی:1401/12/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر پمپ بنزین

قرارداد کارگر پمپ بنزین یکی از انواع قرارداد کار و از آن نوع قراردادهایی است که محدود به یک شهر یا یک منطقه خاص نیست و با توجه به شیفتی بودن آن کار، بسیار مورد توجه افرادی مانند دانشجوها است. قرارداد استخدام پمپ بنزین نیازمند دانش و تخصص خاص نیست، پس افرادی که دانش و مهارت خاصی نیز ندارند می‌توانند طرف این قرارداد واقع شوند. اما چگونه می‌توان قرارداد کار پمپ بنزین را میان کارفرما و نیروی کار منعقد کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم تمام نکات کاربردی در مورد این قرارداد را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

نوع نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین

قرارداد کار پمپ بنزین مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. به محض نوشتن و امضای نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین ، میان طرفین رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد می‌شود. این رابطه به طور کامل تابع قوانین کار است. به خاطر داشته باشید که قرارداد کارگر پمپ بنزین که بخشی از این قرارداد نیز تابع توافق طرفین قرارداد است. مثلا کارگر و کارفرما حق دارند که در خصوص ساعت کار و موارد مشابه توافق کنند و قانون به این توافق احترام می‌گذارد. اما توافق در خصوص عدم پرداخت حق بیمه، پذیرفته نیست.

چند نکته ابتدایی!

قانون کار قانونی است که حاکم بر روابط و نوع تعهدات طرفین قرارداد کارگر پمپ بنزین است. طبق این قانون:

  1. کارگر کسی است که در ازای دریافت دستمزد و حقوق به درخواست کارفرما عملی را انجام می‌دهد.
  2. کارفرما شخصی است که کارگر را برای انجام عملی استخدام کرده و به او حقوق می‌دهد.
  3. قرارداد کاری قراردادی کتبی یا شفاهی است که بعد از امضای آن، کارگر موظف به انجام دادن آن عمل در مکان و زمانی است که در قرارداد کارگر پمپ بنزین نوشته شده است و در مقابل آن، از کارفرما دستمزد دریافت می‌کند.
  4. کارگاه محلی است که کارفرما برای کار کارگر تعیین می‌کند. (پمپ بنزین)
  5. کارگر شخص حقیقی (فرد عادی) است اما کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی (سازمان یا موسسه) باشد. برای مثال در نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین ، کارگر حتما باید شخص حقیقی باشد اما کارفرما می‌تواند یک سازمان یا یک فرد عادی باشد. اگر کارفرما یک شخص حقوقی باشد، در این صورت حتما فردی به نمایندگی از مدیریت آن شرکت یا سازمان، قرارداد استخدام پمپ بنزین را امضا خواهد کرد.
  6. کارگر از کارفرما حقوق و دستمزد دریافت می‌کند، بنابراین اگر بعد از نوشتن قرارداد ، به دلیل حسن انجام کار از مشتریان انعام دریافت کند، کارفرما نمی‌تواند مدعی شود که مبلغ دریافت شده جزیی از حقوق کارگر است.
  7. کارگر موظف به انجام دادن تمامی شروط و تعهداتی است که در متن قرارداد کارگر پمپ بنزین نوشته شده است. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند و او را اخراج کند یا موظف به پرداخت خسارت کند.

قرارداد استخدام پمپ بنزین

نحوه نگارش نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین

قرارداد کار پمپ بنزین از جمله قراردادهایی است که شکل انجام و شیوه انعقاد آن در قانون به طور کامل تعریف شده است بنابراین طرفین به طور کامل ملزم به رعایت آن هستند. نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین از مواد و بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است و لازم است مطابق توافق طرفین تکمیل شود:

مشخصات طرفین

همان طور که در ابتدای متن ذکر شد، کارگری که قرارداد را امضا می‌کند حتما باید شخص حقیقی (فرد عادی) باشد. در این صورت لازم است که نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، آخرین مدرک تحصیلی، نشانی، کد پستی و تلفن همراه خود را در قرارداد کارگر پمپ بنزین وارد کند. در صورتی که کارفرما شخص حقیقی باشد باید همین مشخصات را بنویسد. گاهی ممکن است کارفرما شخص حقوقی باشد، در این صورت نام کامل شرکت که با آن ثبت شده، کد اقتصادی، کد ثبتی، نشانی، کدپستی، تلفن و فکس در قرارداد نوشته خواهد شد. توجه کنید اگر نماینده شخصی قرارداد را امضا می‌کند، حتما باید بعد از اثبات نمایندگی خود، نام و نام خانوادگی و سمت خود را در متن قرارداد استخدام پمپ بنزین وارد کند.

مدت قرارداد کارگر پمپ بنزین

طرفین قرارداد می‌توانند مدت آن را به صورت موقت یا غیر موقت در نظر بگیرند. برای مثال اگر دوره آزمایشی در قرارداد استخدام مطرح باشد، مدت اعتبار قرارداد از یک ماه تا سه ماه خواهد بود. از طرف دیگر، شما می‌توانید قرارداد کار موقت تنظیم کنید.

شرح وظایف کارگر پمپ بنزین

در این قسمت از قرارداد، وظایف کارگر را می‎‌نویسیم. برای مثال هواگیری جایگاه، محاسبه میزان بنزین ورودی و خروجی جایگاه و پمپ‌ها، مشتری مداری و پاسخ گویی درست و مناسب به مشتریان و غیره. فردی که نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین را امضا می‌کند موظف است در همان پمپ بنزین که محل انجام تعهداتش است حضور داشته باشد. میزان ساعت کاری نیز در این قسمت مشخص می‌شود. طبق قانون کار، میزان کار نباید از هفت ساعت و بیست و دو دقیقه در شبانه روز بیشتر باشد و اگر به صورت هفتگی تعیین می‌شود نباید از ۴۴ ساعت بیشتر شود. بنابراین کارگر موظف است که ساعت کاری تعیین شده در پمپ بنزین را تکمیل کند. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند او را اخراج کند.

مبلغ (حق الزحمه) در قرارداد کارگر پمپ بنزین

این قسمت از قرارداد یکی از تعهدات کارفرما است. کارفرما در زمان تنظیم قرارداد باید تعیین کند که دستمزد را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت می‌کند. بدون شک این حقوق از حداقل حقوق اداره کار کمتر نخواهد بود. ضمن آنکه حق بیمه کارگر بر اساس میزان حق الزحمه مشخص می‌شود.

فسخ قرارداد و پایان یافتن نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین

در این نوع قرارداد امکان فسخ یک جانبه آن از طرف یکی از طرفین وجود ندارد، مگر این که این اختیار به او داده شده باشد، برای مثال اگر کارفرما طبق تعهدات نوشته شده در متن قرارداد، مبلغ دستمزد را به کارکنان پرداخت نکند، حق فسخ قرارداد از طرف آن‌ها وجود دارد، همچنین اگر کارکنان مطابق وظایف نوشته شده در متن قرارداد کارگر پمپ بنزین عمل نکنند یا به صورت مداوم تاخیر داشته باشند، کارفرما می‌تواند آن قرارداد را فسخ کند.

در موارد زیر قرارداد استخدام پمپ بنزین از اعتبار خارج می‌شود:

  1. فوت کارگر پمپ بنزین یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی او.
  2. اگر کارفرما و کارگر توافق کنند که مدت قرارداد به صورت موقت تنظیم شده باشد و مدت آن قرارداد خاتمه پیدا کند، در این صورت قرارداد دیگر از اعتبار خارج شده است، مگر این که دو طرف آن را به صورت صریح یا ضمنی تمدید کنند.
  3. استعفای کارگر از کار در پمپ بنزین. البته اگر کارگر بعد از ۱۵ روز از تسلیم استعفا نامه خود، از آن صرف نظر کند، آن استعفا منتفی تلقی می‌شود.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه های قرارداد کارگر پمپ بنزین

اگر اختلاف پیش آمده به گونه ای نباشد که طرفین بتوانند با روش‌های مسالمت آمیز، صلح، سازش و میانجی گری، اختلاف را حل و فصل کنند، می‌توانند با مراجعه به اداره کار مشکل پیش آمده را برطرف کنند.

همان طور که در متن گفته شد، طرفین می‌توانند نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین را به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم کنند. اگر قرارداد به صورت کتبی باشد باید ۴ نسخه از آن تهیه شود، یک نسخه از آن نزد اداره کار، یک نسخه از قرارداد نزد کارگر، یک نسخه از آن نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این نمونه قرارداد کاربردی را تنظیم کرده است. بانک نمونه قرارداد شوید و این قرارداد را دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید برای تنظیم قرارداد اختصاصی سفارش خود را ثبت کنید. برای ثبت سفارش تنظیم قرارداد روی اینجا بزنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، خدمت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل را به خدمات خود اضافه کرده است.

نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگر پمپ بنزین
دانلود قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
ابراهيم
thumb_up_alt
سلام آيا درباره من كه حقوق طبق قرارداد بهم نميدن ولي امضا ميگيرن راه حلی وجود داره؟
10:47
26 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. رسیدی که از شما گرفته می‌شود اعتبار چندانی ندارد و مهم آن است که واقعا پرداخت به شما انجام شده باشد.
19:05
27 دی 1400
account_circle
محرم تقی زاده
thumb_up_alt
طبق قانون کار حقوق پرداخت می‌کنند اما مقداری از حقوق رو از ما بصورت نقدی می‌گیرند. صحیح است؟
12:15
23 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
توصیه می‌کنیم این رویه را متوقف کنید و مجموع پرداختی به صورت کارت به کارت یا در قالب چک باشد.
11:13
24 فروردین 1401
account_circle
مراد حسین ملکی
thumb_up_alt
سلام 15 سال در پمپ بنزین مشغول کار بودم 10 سال در لیست بیمه، کارگر ساده رد شده چه کار باید کنم؟
12:42
26 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این خصوص به کارگزاران سازمان تامین اجتماعی منطقه مراجعه شود.
08:56
27 مرداد 1401