قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز چیست و قرارداد گاز کشی منزل و قرارداد گازرسانی چه نکاتی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/08
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز ، یک نوع قرارداد پیمانکاری است که به آن قرارداد لوله کشی گاز نیز گفته می‌شود. در کارهای ساختمانی امکان خطرات مالی و جانی بسیاری وجود دارد. همچنین میزان هزینه و منابع مالی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیاد است. همین مسائل اهمیت استفاده از قرادادی حرفه‌ای که در آن، تمامی امور و نکات حقوقی مربوط به پیمانکاری درج شده باشد را مشخص می‌کند.

قرارداد لوله کشی گاز ، سندی معتبر است. در شرایط ایجاد اختلاف و مشکلات احتمالی، داشتن قرارداد، ضمانتی برای اثبات تمام حقوق طرفین قراداد است و با مراجعه به مرجع حل اختلاف یا مراجع ذیصلاح، می‌توانند آن حقوق را به دست آورند.

توصیه می‌کنیم پیش از خواندن ادامه این مقاله، حتما ویدئوی زیر را ببینید. در این ویدئو بیان کرده‌ایم که این قرارداد بر اساس چه قانونی تنظیم می‌شود و اساسا، دامنه اختیارات کارفرما و پیمانکار لوله کشی گاز برای نگارش متن قرارداد، تا چه حد است. با دیدن این ویدئو متوجه خواهید شد که چقدر در نگارش متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز دارای اختیارات هستید.

بگذارید در این مورد یک داستان برای شما تعریف کنم.

ملاقات با خانم حشمتی در دادگاه

مدتی قبل برای رسیدگی به کار یکی از مراجعانم به دادگاه حل اختلاف رفتم. همانطور که منتظر بودم تا بتوانم به کارهایی که بابت آن مراجعه کرده بودم رسیدگی شود، خانمی تقریباً میانسال نزدیکم آمد. خانم که برگه‌ای دستش بود،

از من خواست که برایش توضیح دهم که در برگه، دقیقاً چه چیزی نوشته شده و منظور از آن چیست. اطمینان دادم که خیالش راحت باشد و تا جایی که در توانم باشد راهنماییش خواهم کرد. محتوای برگه را برایش توضیح دادم و با زبان ساده، حکم نهایی را برایش گفتم. از ابتدا کمی مشوش بود و حالا ناراحتی و نارضایتی هم به چهره‌اش اضافه شده بود. گفت که تا حدودی از شکایتش نتیجه گرفته ولی نه آنطور که فکر می‌کرده و در حقیقت حقش بوده است. با توجه به اطلاعاتی که خوانده بودم بیشر از آن هم نمی‌توانست درخواست خسارت کند. هنوز زمان برای حرف زدن داشتیم. دوست داشتم کمی هم‌صحبت خانم شوم تا اگر کمکی از دستم بر بیاید، راهنمایی کنم. پرسیدم که ماجرا چه بوده است؟

مشکلات نداشتن قرارداد گازکشی معتبر

خانم – که از روی برگه متوجه شده بودم فامیلیش حشمتی است – توضیح داد که خانه‌ای قدیمی داشتند. سال پیش تصمیم می‌گیرند که خانه را تخریب کنند و با نقشه‌ای جدید، از نو بسازند. در مرحله تخریب و خاکبرداری و گود برداری به مشکل و اختلاف می‌خورند و تا الان درگیر شکایت‌های آن مسئله بوده‌اند. الان هم بعد از یک سال، خیلی کم‌تر از چیزی که انتظار داشتند توانستند خسارت بگیرند.

پرسیدم که مگر قرارداد نداشتند؟ و اینکه چرا در قرارداد گازکشی انتظاراتشان را ننوشتند؟

توضیح دادند که قرارداد درستی نداشتند و به صورت دست نویس، برگه‌ای تنظیم کرده بودند و این مسئله توافقی و بین خودشان بوده است.

برای مشکل به وجود آمده متاسفم شدم. همدردی کردم و گفتم که ، مشکل کار دقیقاً همینجا بوده است که الان نمی‌توانند به آن میزان حق و حقوقی که مد نظر دارند برسند. توضیح دادم به موجب کاری که دارم متاسفانه، افراد زیادی را می‌بینم که مشکلاتی از این قبیل پیدا می‌کنند. نوشتن قرارداد گازکشی به مهارت و دانش و تسلط حقوقی نیاز دارد.

خانم حشمتی حرفم را تایید کردند و گفتند که قبول دارند و کاش آن زمان در کنار همه هزینه‌هایی که کردند، برای قرارداد یک هزینه مختصر می‌کردند و مشکل و اختلافی پیش نمی‌آمد. به دلیل توضیحاتی که داده بودم خانم حشمتی کنجکاو شدند و از کارم پرسیدند. خودم را معرفی کردم و درباره رکلا برایشان توضیح دادم. تشکر کردیم و با آرزوی موفقیت، همدیگر را ترک کردیم.

ملاقات مجدد با خانم حشمتی در رکلا

دیروز تماسی به دفتر داشتیم که خودش را خانم حشمتی معرفی کرد و گفت که می‌خواهد با من دبدار کند. با شنیدن اسمشان خاطره آن روز به نظرم آمد و گفتم که امروز بیایند و ملاقاتی داشته باشیم. منتظر خانم حشمتی نشسته بودم. خیلی طول نکشید و تقریباً سر فرصت رسیدند. به استقبالشان رفتم و به اتاق مشاوره حقوقی هدایتشان کردم.

خانم حشمتی گفت که می‌خواهد برای ساختمانش، لوله گشی گاز کند. برای انجام اینکار و برای جلوگیری از اتفاق تلخ قبلی، می‌خواهد که قرارداد لوله کشی گاز را، مشاوران حقوقی رکلا  برایشان تنظیم کنند.

قرارداد گازکشی یا قرارداد گازرسانی

شروع کردم به توضیح دادن جزئیات قراردادی که نیاز داشتند. گفتم که قرارداد از نوع پیمانکاری است. با کمک قرارداد گازکشی ، کار گازکشی را به شخصی به عنوان پیمانکار می‌سپارند و در ازای کاری که پیمانکار انجام می‌دهد، مبلغ مشخصی را پرداخت می‌کنند. در قراردادهای پیمانکاری جدای از مسائل کلی قانونی، بسیاری از مسائل با توافق بین طرفین و همچنین قانون موجود در صنف تعیین می‌شود. اما برای این که در صورت بروز اختلاف و مشکل بشود درخواست خسارت و رسیدگی به حقوق خود را کرد، به قراردادی کامل و حرفه‌ای نیاز است.

گفتم همانطور که می‌دانید شاید بتوانید با قرادادهای دست نویس به دادگاه شکایت ببرید، ولی حقوق شما به طور کامل رعایت نمی‌شود و ممکن است قرارداد دست نویس به گونه‌ای نوشته شده باشد که حتی به ضرر شما تمام شود.

خانم حشمتی حرفم را تایید کردند.

خانم حشمتی علاقمند بود که کمی درباره محتوای قراردادی که می‎‌خواهم تنظیم کنم برایش توضیح دهم. اطمینان دادم که حتما این کار را خواهم کرد.

نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

به خانم حشمتی گفتم که با توضیح دادن روند و نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز ، اطلاعات بسیاری درباره این قرارداد پیمانکاری به دست می‌آورند. اولین مبحثی که توضیح دادم عنوان قرارداد بود.

عنوان قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

همه قراردادها با عنوان آغاز می‌شوند و عنوان محتوای کلی قرارداد را مشخص می‌کند. به خانم حشمتی گفتم که عنوان قرارداد شما (قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز ) خواهد بود. این عبارت مختصر، کلیات متن را معرفی می‌کند.

مشخصات و اطلاعات طرفین در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

بعد از عنوان باید مشخصات کارفرما و پیمانکار به طور کامل در متن قرارداد نوشته شود. این اطلاعات، مشخص می‌کنند که چه اشخاصی در قرارداد گازکشی حضور دارد و با امضای قرارداد، مسئولیت انجام تعهدات و اجرای آن‌ها را به‌ عهده خواهد گرفت. برای معرفی و بیان مشخصات هر کدام از طرفین قرارداد ، لازم است که به اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد پستی، آدرس دقیق منزل و شماره تلفن اشاره کنید و این موارد را به صحت و با دقت در متن قرارداد بنویسید.

اطلاعاتی که بیان شد، برای معرفی اشخاص حقیقی کاربرد دارند. ممکن است شخصی از جانب یک شخص حقوقی (شرکت، کارخانه، اداره و مانند آن‌ها) قرارداد را امضا کند. در این شرایط، باید اطلاعاتی بیان شوند که ماهیت و هویت آن شخصیت حقوقی را مشخص کنند. برای مثال شماره ثبت، پروانه اشتغال، محل دقیق شرکت، شماره ثابت شرکت و اطلاعات مدیر یا نماینده‌ای که از جانب شرکت مورد نظر، قرارداد را امضا می‌کند، در متن قرارداد نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

محتوای کلی کاری که برای آن قرارداد پیمانکاری تنظیم شده است، در این بخش توضیح داده می‌شود. در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز ، موضوع قرارداد «طراحی و اجرای لوله کشی داخلی ساختمان» است. همچنین به جز طراحی، کارهای دیگری مانند ساخت پلان و تامین و تهیه مصالح و ابزار مورد نظر و همچنین حمل مصالح و ابزار به مکان ساختمان از انواع عملیاتی است که در پروژه قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز انجام می‌شود. تمامی این مراحل در موضوع قرارداد به طور کلی بیان می‌شود و پروژه کاملاً مشخص می‌شود.

مدت زمان قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش، مدت زمانی که برای انجام پروژه لوله کشی گاز لازم است محاسبه و نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده و معین، کار را به اتمام برساند. بنابراین، تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه در این بخش نوشته و ثبت می‌شود.

مکان انجام قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش، درباره مکان انجام گازکشی، توضیحات کامل داده می‌شود. آدرس دقیق ساختمان و طبقه یا طبقاتی که گاز کشی برای آن انجام می‌شود نیز نوشته می‌شود.

محاسبه و مشخصات فنی پروژه در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش، ابعاد و و سایر جزئیات کار محاسبه می‌شود. همچنین چگونگی انجام و کارگذاری لوله‌ها مشخص می‌شود. محاسباتی درباره چگونگی نصب شیر، ارتفاع لوله‌های روی کار، نحوه بستن لوله‌ها به صورت قائم، میزان فاصله بین لوله‌های گاز و لوله‌های آب، طریقه عبور لوله گاز و نحوه دسترسی به هوا و فاصله لوله گاز با سیم‌های برق در این بخش نوشته می‌شود. البته با توجه به شرایط ساختمان و نوع کار، محاسبات و مشخصات فنی دیگر نیز ممکن است به این بخش اضافه شود.

هزینه قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش از قرارداد، هزینه کلی و هزینه‌های جزئی کار نوشته می‌شود. در ابتدا، هزینه کلی محاسبه شده و نوشته می‌شود. در ادامه، هزینه‌های جزئی شرح داده می‌شود. به این ترتیب:

  1. هزینه طراحی و ساخت پلان لوله کشی گاز
  2. هزینه لوله و اتصالات
  3. هزینه حمل مصالح و حمل لوله‌ها و حمل ابزار آلات خریداری شده
  4. هزینه لوله کشی گاز به ازای هر متر
  5. هزینه رنگ کاری لوله کشی گاز به ازای هر متر

نحوه پرداخت قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

نحوه پرداخت مبالغ قرارداد به صورت مرحله‌ای خواهد بود و در پایان هر مرحله از کار، مبلغ مشخص شده پرداخت می‌شود. مثلاً:

  1. مبلغی قبل از شروع به کار
  2. مبلغی در زمان انجام 25 درصد از کار
  3. مبلغی در زمان انجام 50 درصد از کار
  4. مبلغی بعد از اتمام و تحویل نهایی کار
  5. مبلغی بعد از پایان دوره ضمانت (گارانتی). البته اگر قرارداد دارای دوره ضمانت باشد.

اسناد و مدارک در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

به خانم حشمتی توضیح دادم قراردادی که برای ایشان تنظیم می‌کنم یک سند معتبر حقوقی محسوب می‌شود. این قرارداد به عنوان پیوست شماره یک قرارداد می‌باشد. همچنین مشخصات فنی و شرح زمان بندی قرارداد (در صورت وجود)، در این بخش آورده می‌شود.

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش از قرارداد، تعهدات و وظایف پیمانکار به طور کامل و با جزئیات تعریف می‌شود. پیمانکار موظف است به تعهدات و وظایفش عمل کند. هر گونه کوتاهی در انجام وظایف تخلف محسوب می‌شود و پیمانکار مجبور می‌شود خسارت پرداخت کند. در واقع در این بخش، شروط و توقعات کارفرما نوشته می‌شود. این بخش، اهمیت بالایی دارد.

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش، تعهدات و مسئولیت‌های کارفرما نسبت به پروژه و پیمانکار نوشته می‌شود. معمولاً مهم‌ترین تعهد کارفرما، پرداخت در زمان‌های مشخص شده است.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از همین قرارداد است که توسط کارشناسان حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد گازکشی ساختمان

ضمانت حسن انجام کار و حسن انجام تعهد

در قراردادهای پیمانکاری، معمولاً 10 درصد از مجموع مبلغ قرارداد به عنوان حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی می‌ماند. این مبلغ پس از پایان مدت قرارداد (و مدت گارانتی) درصورتی که دلیلی برای وصول آن از طرف کارفرما نباشد، به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

ضمانت اجرای قرارداد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هرقرارداد، ضمانت اجرای آن است. ضمانت اجرا هم در مورد تقصیرهای پیمانکار و هم در مورد تاخیر پیمانکار و کارفرما در انجام تعهدات قراردادی خود، کاربرد دارد.

موارد فسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

در این بخش از قرارداد، مواردی که موجب فسخ قرارداد گاز کشی منزل می‌شود، نوشته خواهد شد. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را یک طرفه فسخ کنند. اگر فسخ بی دلیل قرارداد از طرف هر کدام از طرفین باشد، طرف دیگر می‌تواند تقاضای خسارت و جریمه کند. مگر آنکه یکی از طرفین، حق فسخ یک طرفه داشته باشد. در این بخش تخلف‌هایی که موجب فسخ یک طرفه قرارداد می‌شود نیز نوشته خواهد شد.

مرجع حل اختلاف قرارداد

مرجع حل اختلاف را می‌توانیم داوری یا دادگاه قرار دهیم. معمولاً روند رسیدگی از طریق داوری سریع‌‍‌تر است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

به خانم حشمتی توضیح دادم که همچنین درباره مسائلی مانند نظارت بر قرارداد گاز کشی منزل ، تجهیز و برچیدن کارگاه محل انجام پروژه، نگهداری از مصالح کار، مالیات پروژه و موارد متفرقه نیز در قرارداد توضیح داده می‌شود. هر چیزی که برایشان دغدغه است را می‌توان در قرارداد ذکر کرد. مسائلی که به تامین حقوقشان کمک می‌کند و منافع آن‌ها را حفظ می‌کند.

بعد از پایان توضیحاتم خام حشمتی تشکر کردند و گفتند که از توضیحاتی که دادم بسیار استفاده کردند. خوشحال شدم و تشکر کردم. قرار بر این شد که ظرف 2 روز کاری، قرارداد تنظیم شده را برای امضا تقدیمشان کنم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی یک قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز را تنظیم کرده است. می‌توانید این قرارداد را در بخش نمونه قراردادهای رکلا مشاهده و تهیه کنید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد گازکشی ساختمان

شما می‌توانید از این قرارداد برای همکاری با کارفرمایان لوله کشی گاز استفاده کنید.

نمونه قرارداد گازکشی ساختمان
دانلود نمونه قرارداد گازکشی ساختمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
احمد یوسفی
thumb_up_alt
سلام روستای ما دو لوله کش گاز دارد که معمولا کسی قراردادی برای خونه‌ها تنظیم نمی‌کند از سال ۹۸ لوله کش اومده سرکار و گازکشی رو زیر کار انجام داده و همون موقع هم دستمزد خودش رو گرفته ولی کار نیمه کاره مونده تا امسال که تموم کرد کارش رو و دوباره از من مبلغ ۱۶۰۰ برای ناظر گرفت چون اعتبار نقشه ما تموم شده و بعد از گذشت سه الی چهار ماه هنوز که هنوزه نقشه‌ای نیاورده که من برم امتیاز گازم رو بگیرم. میتونم شاکی بشم ازش؟
01:39
27 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
مشکل اساسی شما این است که با ایشان قرارداد تنظیم نکرده‌اید. وقتی متن مکتوبی برای اثبات وجود یا عدم وجود یک تعهد وجود ندارد، اثبات آن به عهده شخصی است که از اثبات آن ادعا منتفع می‌شود. لذا شما حتی اگر علیه ایشان در محاکم حقوقی، طرح دعوا کنید باید وجود چنین تعهدی به عهده ایشان ثابت شود.
13:45
27 اسفند 1402