نمونه قرارداد لوله کشی گاز و نکات مهم و اصلی تنظیم فرم خام قرارداد لوله کشی گاز

-
بروزرسانی:1401/10/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لوله کشی گاز

قرارداد لوله کشی گاز یکی از انواع مهم قرارداد پیمانکاری است. نام دیگر این قرارداد، قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز است. سالانه در بسیاری از نقاط کشور، ساختمان‌هایی با کاربری تجاری و مسکونی یا حتی اداری توسط پیمانکاران ساخته می‌شود. پیمانکاران با دریافت مبلغی از شخص کارفرما، متعهد می‌شوند که در زمانی مشخص، ساختمان را تکمیل کنند و آن را به شخص کارفرما تحویل دهند. معمولاً این روابط زمانی ایجاد می‌شود که شخص کارفرما قصد دارد پروژه‌ای بزرگ مانند مجتمعی تجاری را در نقطه‌ای از شهر ایجاد کند و به همین دلیل، وظیفه انتخاب سایر پیمانکاران همچون پیمانکار برق کشی، پیمانکار لوله کشی آب و پیمانکار لوله کشی گاز ساختمان را به پیمانکار اصلی واگذار می‌کند.

با این وجود بسیاری از افراد قصد ساخت منزلی مسکونی را دارند یا اینکه تصمیم دارند به صورت مستقیم بر عملکرد پیمانکاران مختلف نظارت کنند. استفاده از پیمانکار لوله کشی گاز و به دنبال آن تنظیم نمونه قرارداد لوله کشی گاز نیز به دلیل وجود همین مساله اتفاق می‌افتد.

لوله کشی گاز یکی از مهمترین مراحل پیش از تکمیل ساختمان و تحویل نهایی آن به شخص کارفرما است. علاوه بر این، با توجه به اهمیت این کار، معمولاً پیمانکار بدون تنظیم قراردادی کامل که تعهدات، مسئولیت‌ها و وظایف او را به صورت کتبی یادآوری کند، فعالیت خود را آغاز نمی‌کند. در حقیقت، این قرارداد سندی معتبر و قانونی است که حقوق و وظایف طرفین را مورد بررسی قرار داده و به صورت دقیق، به ماهیت کار و انتظارات طرفین از یکدیگر اشاره کرده است.

منظور از نمونه قرارداد لوله کشی گاز چیست؟

چنانچه بیان کردیم، طرفین این قرارداد را پیمانکار و شخص کارفرما تشکیل می‌دهند. کارفرما برای ساخت ساختمان خود نیازمند پیمانکاران حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف می‌باشد. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که قصد دارند خانه‌ای را برای خود بسازند یا حتی یک ملک تجاری را به صورت شخصی تاسیس کنند، نیاز به یک یا چند پیمانکار دارند که در زمینه مربوطه، دقت نظر کافی داشته باشد. همچنین آن‌ها برای استفاده هر چه بیشتر از توان و تخصص پیمانکار، به نمونه قرارداد لوله کشی گاز در ملک تجاری یا قرارداد لوله کشی گاز خانگی نیاز دارند تا بتوانند ملک خود را که برای آن هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده‌اند، در اختیار شخص پیمانکار قرار دهند.

مدت زیادی است که استفاده از این روش، در کشور ما انجام می‌شود و با توجه به مهارت پیمانکار و البته تنظیم قراردادی کامل و معتبر، زمینه برای همکاری‌های بیشتر میان کارفرمایان و پیمانکاران فراهم شده است.

قرارداد لوله کشی گاز ، قراردادی نامعین!

از طرف دیگر، فرم خام قرارداد لوله کشی گاز ، عقدی نامعین است. این دسته از عقود، بر خلاف عقود معین، با توجه به توافقات میان طرفین تنظیم می‌شوند و همچون عقود اشاره شده، معتبر هستند.

در حقیقت، نامعین بودن یک قرارداد به این دلیل است که متن قوانین موضوعه ، در رابطه با آن‌ها به نکات خاصی اشاره نکرده است. به عبارت دیگر، مواد قانونی به این دسته از عقود تعلق نگرفته است و در نتیجه، اشخاص با توجه به توافقات به دست آمده، آن‌ها را میان خود تنظیم می‌کنند.

بنابراین شما به عنوان کارفرما یا پیمانکار در متن قرارداد لوله کشی گاز ، می‌توانید با خیال راحت و با توجه به توافقات و انتظارات خود، قرارداد ذکر شده را تنظیم کنید.

نمونه فرم قرارداد لوله کشی گاز ساختمان ، یک قرارداد لازم!

نمونه قرارداد لوله کشی گاز یک قرارداد لازم است. منظور از لازم بودن یک قرارداد این است که طرفین نمی‌توانند به هر دلیلی به صورت یک طرفه، قرارداد را فسخ کنند یا آن را به پایان برسانند. به عبارت دیگر، هر یک از طرفین قرارداد موظف هستند تا پایان مهلت تعیین شده، به تعهدات و وظایف خود عمل کنند و تنها با توافق یکدیگر، می‌توانند از قرارداد خارج شوند.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که در شرایط اضطراری یا در اصطلاح، شرایط فورس ماژور، عدم انجام مسئولیت‌ها و وظایف، باعث فسخ قرارداد و پرداخت خسارت نخواهد شد. بنابراین در شرایط معمول، امکان فسخ قرارداد توسط هیچ یک از طرفین وجود ندارد مگر اینکه با توافق یکدیگر، از قرارداد خارج شوند.

نکات مهم مربوط به تنظیم نمونه قرارداد لوله کشی گاز

در دنیای حقوق، هر قرارداد با توجه به هدفی خاص میان طرفین تنظیم می‌شود. با توجه به این اهداف و البته موضوع قرارداد، طرفین موظف هستند مجموعه‌ای از نکات مهم مربوط به نوشتن قرارداد را رعایت کنند.

در ادامه به این نکات مهم اشاره می‌کنیم.

تعهدات کارفرما

  1. کارفرما موظف است امکانات لازم همچون آب و برق را در دسترس شخص پیمانکار و کارگران او قرار دهد.
  2. کارفرما وظیفه دارد مکان مناسبی را برای استراحت پیمانکار و کارگران در محل ساختمان تعبیه کند.
  3. در صورتی که کارفرما، اقلام مورد نیاز برای لوله کشی را به موقع تهیه نکند و در نتیجه، کارگران و شخص پیمانکار بیکار شوند، او موظف خواهد بود خسارت روزانه را با توجه به مفاد قرارداد به پیمانکار پرداخت کند.
  4. لازم است مبلغ نوشته شده در متن قرارداد ، تا مدت مشخصی بعد از اتمام کار به پیمانکار پرداخت شود.

تعهدات پیمانکار

  1. پیمانکار قرارداد لوله کشی گاز موظف است پروژه را با توجه به مهلت تعیین شده تکمیل کند و در پایان، آن را به شخص کارفرما تحویل دهد.
  2. هزینه دوباره کاری و نصب مجدد لوله‌های گاز به عهده پیمانکار می‌باشد.
  3. پیمانکار موظف است در مدت مشخصی قبل از تمام شدن مصالح مورد نیاز، درخواست خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند. این درخواست شامل میزان مصالحی است که کارفرما وظیفه دارد آن را برای انجام کار تهیه کند. در صورتی که مصالح به پایان برسد اما پیمانکار در اسرع وقت، مراتب را به کارفرما اطلاع ندهد، مسئولیت بیکار شدن کارگران به عهده پیمانکار می‌باشد.
  4. بعد از اجرای تعهدات ذکر شده در قرارداد لوله کشی گاز خانگی ، پیمانکار موظف است اشکالات گرفته شده توسط مهندس ناظر را با هزینه خود رفع کند.
  5. پیمانکار باید دقت کافی در استفاده از مصالح مورد نیاز خود را داشته باشد و از هرگونه پِرتی یا اتلاف مصالح جلوگیری کند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از همین قرارداد و مربوط به تعهدات کارفرما و پیمانکار است.

نمونه قرارداد گازکشی ساختمان

شرایط قرارداد لوله کشی گاز خانگی

هر قرارداد شرایط خاصی دارد. در این قسمت از نوشتار قصد داریم مهم‌ترین شرایط حاکم بر قرارداد لوله کشی گاز خانگی را بررسی کنیم:

  1. پیمانکار موظف است تعهدات نوشته شده در قرارداد را به صورت شخصی انجام دهد و اجرای آن‌ها را به سایر پیمانکاران واگذار نکند.
  2. پیمانکار وظیفه دارد قبل از تنظیم قرارداد، محل اجرای تعهدات (ساختمان) را بررسی کند و با توجه به بازدید و اطلاع از ویژگی‌های ساختمان، قرارداد را امضاء کند.
  3. حفظ ایمنی کارگران به عهده پیمانکار است. همه کارگران باید لباس و تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای لوله کشی را داشته باشند.

شرایط فسخ در فرم خام قرارداد لوله کشی گاز

شما می‌توانید برای این قرارداد شرایط فسخ در نظر بگیرید. در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم که می‌توانند شروط فسخ قرارداد شما باشند. بعد از توافق در خصوص این شروط، لازم است که به در متن قرارداد نیز به صورت مکتوب به آن‌ها اشاره کنید. این موارد عبارتند از:

  1. واگذاری وظایف و مسئولیت‌های نوشته شده در متن قرارداد به سایر پیمانکاران
  2. به عقب انداختن شروع فرآیند انجام موضوع قرارداد توسط شخص پیمانکار
  3. غیبت غیرموجه و تعطیل کردن لوله کشی ساختمان بدون اطلاع رسانی به شخص کارفرما
  4. پرداخت نکردن مطالبات پیمانکار در زمان تعیین شده

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای دریافت این خدمت یا خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری، روی متون نارنجی رنگ قبل بزنید.

دانلود نمونه قرارداد گازکشی ساختمان

شما می‌توانید برای گازکشی ساختمان از این قرارداد کامل استفاده کنید.

نمونه قرارداد گازکشی ساختمان
دانلود نمونه قرارداد گازکشی ساختمان
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات