مقدمات و جزئیات مهم سند مالکیت به عنوان بخش جدایی ناپذیر نکات خرید باغ

-
بروزرسانی:1400/10/25
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید باغ

باید توجه داشت که خرید باغ، تنها شامل مرحله امضای قرارداد نمی‌شود. بلکه انجام این قرارداد، مستلزم بررسی جوانب لازم قبل از امضا و خرید قطعی آن خواهد بود. در نظر گرفتن و کارشناسی تمامی ابعاد خرید باغ، از بروز اختلافات و ورود خسارات عمده به طرفین جلوگیری می‌کند. به همین منظور نیز ما در این مقاله قصد داریم که نکات خرید باغ را مورد بررسی قرار دهیم و شما را در خرید حرفه‌ای یک باغ یاری کنیم.

نکات خرید باغ از اقدامات و بررسی‌های لازم قبل از خرید است که در این قسمت، برخی از نکات لازم در خرید باغ را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که موارد ذیل را حتما قبل از خرید قطعی باغ مورد نظر قرار دهید. این موارد به شرح زیر هستند. حتی مشاهده شده است که بررسی برخی از این موارد برای تنظیم و امضای قرارداد اجاره باغ نیز ضروری است.

شناسایی هدف از خرید باغ

یکی از نکات اولیه در این قرارداد، تشخیص هدف از خرید باغ است. به این معنا که شما ابتدا باید تعیین کنید که آیا قصد دارید باغ را صرفا به منظور مصارف رفاهی و تفریحی تهیه کنید یا قصد دارید آن را به منظور کاشت محصولات و درآمد زایی مورد استفاده قرار دهید. شناسایی هدف از خرید باغ، سبب می‌شود که شما بتوانید با دید واضح تری سایر ابعاد این قرارداد را بررسی کنید. این موضوع، از نکات خرید باغچه و باغ به شمار می‌رود.

بررسی موقعیت جغرافیایی باغ

از نکات مهم هنگام خرید باغ ، بررسی موقعیت جغرافیایی آن است. به این معنا که پس از تعیین کاربری باغ، شما باید بر این اساس شرایط آب و هوایی آن را ارزیابی کنید. در این خصوص، توجه به عواملی همچون میانگین بارش منطقه، دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا اهمیت دارد. بنابراین اگر هدف اصلی از خرید باغ، کاشت محصول و درآمد زایی است، شما باید منطقه‌ای را برای خرید باغ انتخاب کنید که از لحاظ منابع آب غنی باشد.

بررسی شیب از نکات خرید باغ

بررسی شیب باغ در راستای ارزیابی فرسایش خاک آن انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر مسئله شسته شدن خاک توسط باران در خصوص باغ‌هایی که در شیب واقع شده‌اند، امری محتمل است. بنابراین شما باید در هنگام خرید، توجه لازم را در این باره خرج دهید و همچنین عمق و جنس خاک را نیز تست کنید. تست عمق خاک از این نظر اهمیت دارد که اگر عمق خاک کم باشد، شما قادر به کاشت نهال و درخت نخواهید بود و تنها می‌توانید گیاهان بوته‌ای را در باغ خود بکارید. این نکته نیز از نکات خرید باغچه و باغ به شمار می‌رود.

بررسی جهت باغ از نکات خرید باغ

توجه داشته باشید که یک نکته مهم در این قرارداد، آفتاب گیر بودن باغ مورد نظر است. حتی اگر شما صرفا بخواهید از باغ مدنظرتان در راستای اهداف تفریحی بهره ببرید، این مسئله حائز اهمیت است. به طوری که خرید باغی که در خلاف جهت نور خورشید باشد، منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین حتما قبل از خرید باغ، جهت آن را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی منابع آبی باغ

از دیگر موارد مهم در این قرارداد، بررسی منابع آبی باغ است. این نکته، به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین کننده خرید یا عدم خرید باغ محسوب می‌شود. به طور کلی، روش‌های زیادی برای تامین آب باغ‌ها وجود دارد. به این صورت که ممکن است یک باغ، آب خود را از منابعی از قبیل جوی آب، چاه آب یا رودخانه تامین کند. البته به شما توصیه می‌کنیم که برای ارزیابی منابع آبی باغ، کارکرد منابع را در مرور زمان مورد نظر قرار دهید.

پس از ارزیابی شرایط و موقعیت جغرافیایی باغ از نکات خرید باغ ، توجه به چه موارد دیگری ضروری تلقی می‌شود؟

سایر مواردی که به عنوان نکات لازم در خرید باغ محسوب می‌شوند، به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

بررسی وجود یا عدم وجود جواز انتقال باغ

یکی از نکات خرید باغ این است که از وجود جواز انتقال باغ مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. به این صورت که شما باید با انجام تحقیقات مطمئن شوید که انتقال باغ از لحاظ قانونی با مشکلی روبرو نخواهد بود. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که اگر باغ مدنظر شما در مالکیت دولت باشد، خرید آن غیر قانونی شمرده می‌شود. در اینباره، اراضی مجهول المالک، موات، اراضی موقوفی و مراتع در مالکیت و انحصار دولت هستند و خرید آن‌ها غیر قانونی است.

حال چگونه می‌توان از وجود چنین مجوزهایی کسب اطمینان کرد؟ شما باید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موارد مطرح شده فوق، به ادارات ذی صلاح مراجعه کنید. برای مثال شما می‌توانید با رجوع به اداره راه و شهر سازی، از در طرح بودن یا نبودن باغ در پروژه‌های راه و شهر سازی مطمئن شوید. از سوی دیگر اداره منابع طبیعی نیز می‌تواند اطلاعاتی را در مورد موقعیت و وضعیت باغ به شما ارائه کند. برای مثال تحقیق در خصوص این که آیا باغ مورد نظر شما در حوزه مراتع، حریم جنگل یا رودخانه است، در حیطه وظایف این اداره خواهد بود.

بررسی سند مالکیت انتقال دهنده باغ از نکات خرید باغ

یکی از نکات حقوقی خرید باغ ، بررسی سند مالکیت انتقال دهنده باغ است. به همین ترتیب، به شما توصیه اکید می‌کنیم که قبل از امضای قرارداد خرید و فروش باغ ، ارائه سند مالکیت را از انتقال دهنده درخواست کنید. البته ممکن است که انتقال دهنده، به عنوان مالک اصلی باغ نباشد و در واقع شخصی باشد که به نمایندگی از مالک عمل انتقال را انجام می‌دهد. در این موارد نیز باید از شخص نماینده بخواهید که وکالت نامه یا سایر اسناد مرتبط با نمایندگی خود را به شما ارائه کند.

حالت دیگری نیز که می‌توان در این قسمت مورد اشاره قرار داد، حالت قرارداد شراکت باغ است. به عبارت دیگر، در مواقعی که شما قصد دارید بخشی از یک باغ را به صورت شراکتی خریداری کنید، شما باید از وجود رضایت سایر شرکا در خصوص خریدتان مطمئن شوید زیرا این امکان وجود دارد که در صورت عدم رضایت سایر شرکا، آن‌ها بتوانند خرید شما را فسخ کنند. البته در صورت توافق همه شرکا، حق فسخ آن‌ها سلب و ساقط خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که باید به عنوان نکات خرید باغ مد نظر قرار داد، در خصوص سند رسمی باغ است. به طور کلی، خریداری باغ‌هایی که دارای سند رسمی هستند، مطمئن‌تر است زیرا شما به راحتی می‌توانید با رجوع به درگاه اینترنتی سامانه ثبت کشور، از صحت خرید و انتقال باغ مطلع شوید. به بیان دیگر خرید چنین باغ‌هایی، با چالش‌های کمتری روبرو است. بیشتر اختلافات در خرید یک باغ از آنجا ناشی می‌شود که برخی از باغ‌ها بر اساس یک سند عادی و دست نوشته مورد خرید قرار می‌گیرند. در این مواقع به شما توصیه می‌کنیم که به مراجع ذی ربط مراجعه کنید و وضعیت ثبتی، باغ مورد نظر خود را استعلام کنید.

وضعیت محصولات از نکات خرید باغ

توجه داشته باشید هنگام خرید باغ، در صورتی که باغ دارای محصولاتی است، باید وضعیت آن‌ها را مشخص کنید. به این صورت که باید در قرارداد قید شود که این محصولات در زمان انتقال باغ، در مالکیت کدامیک از طرفین خواهد بود. برای مثال شما می‌توانید تحت یک شرط ضمن عقد بیان کنید که مالکیت محصولات باغ تا یک بازه زمانی مشخص، برای انتقال دهنده باغ است.

بررسی سایر مجوزها از نکات خرید باغ

یکی دیگر از مواردی که در خصوص نکات خرید باغ ویلا باید به آن توجه داشت، بررسی مجوز ساخت ویلا در باغ است. به این ترتیب اگر در باغ مدنظر شما ساخت و ساز شده باشد، شما باید ارائه مجوز رسمی و قانونی آن را از انتقال دهنده درخواست کنید. همچنین اگر در باغ چاه آبی وجود دارد، شما باید به شرکت سهامی آب منطقه بروید و از وجود مجوز رسمی چاه آب اطمینان حاصل کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت عدم وجود مجوز بهره برداری چاه، خرید قطعی باغ را موکول به زمان کسب پروانه بهره برداری چاه کنید.

به یاد داشته باشید که:

خرید باغ در موارد زیاد و متعددی انجام می‌شود. برای جلوگیری از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. دلیل استفاده از این خدمات این است که قراردادی که در نظر دارید، کاملا مطابق با خواست و رضایت شما تهیه و تنظیم می‌شود و می‌تواند دربرگیرنده تمام شروطی باشد که طرفین در نظر دارند.

مساله مهم دیگر در خصوص آشنایی و آگاهی از این نکات، این است که آگاهی از نکات مهم انجام موضوع این قرارداد، به شما این امکان را می‌دهد که با احتیاط بیشتری قرارداد مورد نظرتان را امضا کنید. یکی از بهترین روش‌های دستیابی به این قبیل اطلاعات، گفتگو با مشاور حقوقی و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با ثبت درخواست، در کنار شما خواهیم بود و در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

قولنامه باغ

قرارداد خرید باغ را از اینجا بگیرید.

نمونه قولنامه باغ
دانلود نمونه قولنامه باغ
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات