قرارداد طراحی باغ را بهتر بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی باغ

امروزه باغ‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که برای اجرای مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از باغ برای اشخاصی که در اکثر مواقع در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، بسیار جذاب خواهد بود. به همین دلیل اشخاص زیادی تمایل دارند که مراسم‌ خاص خود را در باغ‌هایی با امکانات رفاهی خوب برگزار کنند یا اینکه اوقات تعطیل خود را در باغ بگذرانند. این مساله به اندازه همه گیر شده است که حتی باغ‌ها را با توجه به کاربردی که برای آن متصور می‌شوند، طراحی می‌کنند و می‌سازند. همچنین باعث شده است که طراحی، ساخت و بهره برداری از باغ، به شیوه‌ای از سرمایه گذاری و کسب درآمد تبدیل شود. نمونه قرارداد طراحی باغ از جمله قراردادهایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد طراحی باغ در واقع یک قرارداد پیمانکاری است که با استفاده از آن، پروژه طراحی باغ به یک شخص متخصص سپرده می‌شود. با امضای قرارداد ، شما می‌توانید با توجه به شرایطی که در ذهن دارید و با توجه به نوع کاربری مد نظرتان، از طراح بخواهید که باغ را برای شما طراحی کند. این شیوه از قرارداد، یک توافق پیمانی است. یعنی اینکه شما با مهندس طراح پیمان می‌بندید که در ازای انجام پروژه، مبلغی را به عنوان حق الزحمه، به او پرداخت کنید. در مقابل، طراح نیز متعهد می‌شود که پروژه طراحی باغ را مطابق با خواست شما، در زمان مقرر طراحی کند و به شما تحویل دهد. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد طراحی باغ توضیح خواهیم داد.

بررسی قرارداد طراحی باغ از نظر قانونی

نمونه قرارداد طراحی باغ یک قرارداد پیمانکاری است و به این شیوه تنظیم می‌شود. البته اگر طراح یک شخص حقیقی (فرد انسانی) باشد؛ یعنی اگر با یک طراح مستقل همکاری می‌کنید، می‌توانید برای همکاری با او از قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز استفاده کنید. این توافق، در واقع یک عهد یا پیمان است که با توجه به رضایت و توافق طرفین میان آن‌ها برقرار خواهد شد. علاوه براین، نمونه قرارداد طراحی باغ را می‌توانیم یک قرارداد نامعین ، معوض و لازم نیز در نظر بگیریم. نکته مهمی که باید در این خصوص به آن توجه کنیم، این است که به طور کلی این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند و برای تنظیم آن نیز باید به اصول و قواعد قانون مدنی توجه داشته باشیم.

نمونه قرارداد طراحی باغ یک توافق خصوصی میان اشخاص است و بنا به ماده 10 قانون مدنی تا زمانی که مغایر با قانون نباشد، صحیح و معتبر خواهد بود. بنابراین، ایرادی برای تنظیم این قرارداد وجود ندارد و شما می‌توانید با تمایل و رضایت کارفرما و طراح، از این قرارداد استفاده کنید.

طرفین نمونه قرارداد طراحی باغ

طرفین این نوع قرارداد، کارفرما و پیمانکار نامیده می‌شوند. کارفرما در این قرارداد، مالک ملک است. یعنی شخصی است که تمایل دارد، پروژه طراحی باغ را برای او انجام دهند تا با استفاده از آن طراحی، باغ را بسازد یا اینکه مطابق با طرح ارائه شده، باغ را بازسازی و تعمیر کند. در واقع، کارفرما در این قرارداد شخصی است که پروژه طراحی باغ را به شخص دیگر می‌سپارد و متعهد خواهد بود که در ازای انجام شدن این قرارداد، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به طراح پرداخت خواهد کرد.

در مقابل، طراح باغ در این قرارداد، پیمانکار نامیده خواهد شد که متعهد می‌شود در بازه زمانی که معین شده است، پروژه طراحی باغ را انجام دهد. به این ترتیب، میان طرفین قرارداد، رابطه پیمانی برقرار می‌شود. لازم است که کارفرما و پیمانکار در متن نمونه قرارداد طراحی باغ ، به طور کامل معرفی شوند و مشخصات هویتی آن‌ها نیز در قرارداد نوشته شود.

دستور العمل‌ها، مشخصات فنی و ویژگی‌های مورد نظر کارفرما

یک مساله مهم که در طراحی نهایی پروژه بسیار تاثیر گذار است، این مساله خواهد بود که کارفرما به صورت کامل، خواسته‌های خود را با طراح در میان بگذارد. یعنی به صورت کامل توضیح دهد که از طراحی باغ چه انتظاری دارد و تمایل خواهد داشت که باغ چه امکاناتی داشته باشد. بدون شک در نظر گرفتن این موارد، در انجام پروژه طراحی بسیار تاثیر گذار خواهد بود و باعث می‌شود که در آخر، طراحی باغ از کیفیت مورد نظر کارفرما برخوردار باشد. البته این نکته نیز بسیار دارای اهمیت است که خواسته‌های کارفرما باید با توجه به اصول فنی و علمی این حرفه بررسی شوند. بنابراین، می‌توانید در متن قرارداد نیز به این مساله اشاره کنید که خواسته‌های کارفرما و نظرات او، در صورت امکان، در طراحی باغ اعمال خواهند شد.

شما می‌توانید در بخش موضوع قرارداد طراحی باغ ، به تفصیل درباره موضوع طراحی باغ توضیح دهید و همچنین در ادامه می‌توانید مشخصات فنی و درخواست‌های خود را نیز بیان کنید. طراح با توجه به تمام این موارد، متعهد خواهد بود که موضوع قرارداد را انجام دهد.

مدت قرارداد

اینکه طراح تا چه زمانی فرصت دارد که طراحی باغ را به شما تحویل دهد، باید در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت شود. یعنی اینکه لازم است بازه زمانی قرارداد به طور دقیق مشخص باشد. به طور معمول مدت قرارداد همزمان با امضای آن آغاز می‌شود و برای اتمام قرارداد نیز تاریخ دقیقی را در نظر می‌گیرند.

علاوه بر مدت قرارداد، شما می‌توانید شرط خسارت دیرکرد را نیز در نظر بگیرید. به این معنی که اگر طراح، پروژه طراحی باغ را دیرتر از تاریخ اتمام قرارداد تحویل دهد، ملزم خواهد بود که به ازای هر روز دیرکرد، مبلغی را بابت جریمه یا خسارت بپردازد. با در نظر گرفتن خسارت دیرکرد، کارفرما از این مساله اطمینان خواهد داشت که اگر پروژه طراحی باغ، دیرتر از موعد مقرر تحویل داده شود، خسارت او از محل دیگری جبران خواهد شد. این شرط را می‌توانیم یکی از شروط تضمینی این قرارداد در نظر بگیریم.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی باغ

بدون شک طراح باغ، برای انجام این پروژه حق الزحمه‌ای دریافت خواهد کرد زیرا بهانه اصلی طراح برای قبول مسئولیت این قرارداد، دریافت حق الزحمه در ازای طراحی باغ است. با توجه به اهمیت این مساله که برای جلوگیری از هرگونه اختلاف یا مشکل، بهتر است تمام تعهدات و مسئولیت‌های طرفین در متن قرارداد آن‌ها نوشته شود، لازم است مبلغ دقیق حق الزحمه طراح را نیز به طور دقیق و کامل در متن قرارداد بنویسید. برای جلوگیری از اشتباه، مبلغ قرارداد را هم به حروف و هم به عدد در قرارداد وارد کنید. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم در خصوص شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه نیز در این قرارداد توضیح دهید.

برای مثال می‌توانید معین کنید که حق الزحمه طراح در اقساط مشخص و همزمان با پیشرفت پروژه به او پرداخت شود. مثلا می‌توانید اینطور مشخص کنید که حق الزحمه طراح را در پایان هر مرحله از پروژه پرداخت خواهید کرد. حتی می‌توانید به صورت دقیق توضیح دهید که مبلغ حق الزحمه به چه شماره حسابی واریز شود.

پیشنهاد ما

مساله آشنایی با محتوای قرارداد مورد نظر و همچنین آشنایی با ابعاد و بخش‌های مختلف آن، اهمیت زیادی دارد. به این اندازه که به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از هر اقدامی، ابتدا مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید تا در این زمینه راهنمای شما باشد. تنظیم قرارداد نیز از دیگر خدماتی است که توسط ما ارائه می‌شود.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات