قرارداد بیع ثمار میان باغداران و مشتریان آن‌ها به چه ارکانی نیاز دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/02/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع ثمار

باغداران برای رشد و پرورش محصولات باغ، مدت مشخصی را مشغول به مراقبت و رسیدگی به باغ هستند. این اقدامات به منظور معامله محصولات یا همان ثمره‌ای است که از باغ حاصل می‌شود. باغدارانی که قصد معامله محصولات را دارند و اشخاصی که تمایل دارند محصولات باغی را خریداری کنند، برای انجام این معامله نیازمند قراردادی مکتوب خواهند بود که جزئیات روابط و معامله میان طرفین را معین کند. قرارداد بیع ثمار دقیقا قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد بیع ثمار یک قرارداد یا توافق نامه مکتوب است که با استفاده از آن، محصولات یک باغ را معامله می‌کنند. باغداران و مشتریان آن‌ها به شیوه‌های متعددی با یکدیگر قرارداد امضا خواهند کرد. در واقع می‌توانیم اینطور بگوییم که ممکن است شرایط هر معامله، شروط ویژه‌ای را ایجاد کند که اشاره به این شروط، باعث ایجاد قراردادهای متنوعی میان باغداران و مشتریان آن‌ها می‌شود. نکته دارای اهمیت این است که با وجود شروط متنوع، در نهایت ماهیت قراردادی که میان طرفین تنظیم و امضا خواهد شد، در واقع شرایط قرارداد بیع را دارد. این قرارداد از مهمترین عقودی است که قانون مدنی درباره آن صحبت می‌کند و برای انجام این معامله قواعد و ضوابط مشخصی را در نظر گرفته است.

در این مقاله قصد داریم که نمونه قرارداد بیع ثمار را بررسی کنیم و توضیح دهیم که برای انجام این قرارداد، بهتر است چه اقداماتی انجام شود.

برای عملی کردن نمونه قرارداد بیع ثمار چه ارکانی لازم است؟

این قرارداد نیز مانند سایر انواع قرارداد خرید کالا و توافقاتی که با این موضوع میان اشخاص مختلف تهیه و امضا می‌شود، دارای ارکان مشخصی است. در واقع، انجام هر قرارداد به ارکانی نیاز دارد که ماهیت آن توافق را مشخص کند و باعث انجام موضوع آن توافق شود. برای عملی شدن این قرارداد نیز نیاز به حضور سه رکن اصلی است. اولین رکن این قرارداد، متعاملین هستند. منظور از متعاملین، باغدار و مشتری او است که تمایل دارند مقدار مشخصی محصول را با یکدیگر معامله کنند.

قانون مدنی، در باب بیع و در تعریف این قرارداد، توضیح می‌دهد که بیع توافقی است که به موجب آن، شخصی مال خود را در ازای دریافت عوض یا بها، به شخص دیگری تملیک می‌کند. بنابراین، با توجه به این تعریف، رُکن بعدی این قرارداد، مالی است که میان طرفین معامله می‌شود. مال مورد معامله را مبیع می‌گویند و مبیع در نمونه قرارداد بیع ثمار ، همان محصولات باغ است. یعنی در واقع مبیع ثمره‌ای است که در نتیجه زحمات باغدار حاصل می‌شود و برای مشتری نیز منفعت دارد. بنابراین، مشتری تمایل خواهد داشت که آن ثمار یا محصولات باغ را از صاحب باغ تهیه کند.

در ادامه توضیحات درباره ارکان اصلی نمونه قرارداد بیع ثمار ، نوبت به ثمن یا مبلغ قرارداد می‌رسد. توضیح دادیم که از نگاه قانون مدنی، معامله بیع در شرایطی انجام می‌شود که مالی در ازای دریافت بها یا عوض، معامله یا داد و ستد شود. بنابراین، رکن سوم این معامله، بها، عوض، مبلغ قرارداد یا هر ارزشی است که برای محصولات باغ در نظر گرفته‌اند. این مبلغ با توافق طرفین یا براساس عرف تعیین می‌شود. علاوه براین صاحب محصول و مشتری می‌توانند در خصوص شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز با یکدیگر توافق کنند.

میوه سر درختی در نمونه قرارداد بیع ثمار

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، صاحب محصولات و مشتری می‌توانند به شیوه‌های متعددی با یکدیگر توافق کنند. یکی از شیوه‌های متداول برای معامله محصولات و ثمار باغ، معامله محصولات سر درختی است. در مواقعی باغداران محصولات باغ را پیش از چیده شدن از درخت یا بوته معامله می‌کنند. اگرچه نظریه اختلافی متعددی برای این شیوه از معامله مطرح شده است اما در عرف مشاهده می‌کنیم که نمونه قرارداد بیع ثمار از جمله قراردادهای پر کاربردی است که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور معامله محصولات سردرختی چند پیشنهاد داریم:

  1. ابتدا لازم است که حتما یک قرارداد فروش میوه سردرختی به صورت اختصاصی در اختیار داشته باشید و همچنین پیش از انجام چنین معاملاتی حتما شرایط خود را با مشاور حقوقی در میان بگذارید و با این شخص متخصص گفتگو کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد بهره ببرید.
  2. در قرارداد به این مساله اشاره کنید که امکان تغییر و تعدیل مبلغ قرارداد وجود دارد. به این صورت که اگر مقدار نهایی محصولات به کیلو کمتر یا بیشتر از مقدار تخمینی باشد، مبلغ قرارداد نیز به تناسب تغییر کند.
  3. هر شروط دیگری که برای انجام نمونه قرارداد بیع ثمار در نظر دارید را صرفا به صورت مکتوب در قرارداد بیان کنید. توافقات و شروطی که به صورت کلامی میان طرفین مطرح می‌شود به سختی اثبات خواهند شد و اثبات آن‌ها نیز زمانبر خواهد بود. به همین دلیل، بهتر است که از تمام توافقات و شروطی که در نظر دارید، سندی مکتوب در اختیار داشته باشید.

برای انجام معامله بیع ثمار چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

  1. توصیه می‌شود که برای انجام نمونه قرارداد بیع ثمار ، پیش از امضای قرارداد، مذاکراتی داشته باشید و مذاکرات خود را به صورت مکتوب ثبت کنید.
  2. حتما معین کنید که کدام یک از طرفین قرارداد مسئول نقل و انتقال محصولات و ثمار باغ است و این محصولات در چه مکانی به مشتری تحویل داده می‌شود.
  3. اگر شما شخصی هستید که تمایل دارید محصولات باغی را تهیه کنید، در زمان تحویل گرفتن محصولات و ثمار، به دقت آن‌ها را بررسی کنید تا از صحت و سلامت محصولات مطمئن شوید. شما این حق را دارید که اگر در زمان تحویل محصولات نقص یا ایرادی مشاهده کردید، محصول مورد نظر را نپذیرید.

آیا می‌توانیم بیع را فسخ کنیم؟

نمونه قرارداد بیع ثمار یک قرارداد معین ، معوض و لازم است. این قرارداد در قانون مدنی تعریف شده است؛ برای آن، بها در نظر گرفته‌اند و انجام تعهدات موضوع این قرارداد را لازم می‌دانند. یعنی اینکه طرفین قرارداد ملزم هستند که به تعهدات و مسئولیت‌های خود در خصوص این قرارداد عمل کنند و نمی‌توانند این قرارداد را فسخ کنند یا اینکه به هر نحوی آن را انجام ندهند. البته صاحب محصولات و مشتری این حق را دارند که برای معامله‌ای که انجام می‌شود، شروطی را در نظر بگیرند.

تعیین شروط برای قرارداد با توافق طرفین صحیح و معتبر است. بنابراین، اگر تمایل دارید که در مواقعی امکان فسخ قرارداد را داشته باشید، تنها راهکار این است که در متن قرارداد به آن شرایط و موقعیت‌ها اشاره کنید و توضیح دهید که در صورت بروز چنین شرایطی، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. تعیین شروط در قرارداد باید با توافق و رضایت هر دو طرف معامله باشد زیرا با امضای قرارداد، هر دو طرف ملزم به رعایت محتوای قرارداد و قواعد مندرج در آن هستند.

علاوه براین، قانون مدنی نیز خیارات معینی را بیان کرده است که در شرایط آن خیارات نیز، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید.

نمونه قرارداد بیع ثمار شامل چه بخش‌هایی است؟

پیش از آنکه نمونه قرارداد بیع ثمار را امضا کنید، حتما در خصوص بخش‌های مختلف این قرارداد اطلاعاتی داشته باشید. با آگاهی از این موارد، می‌توانید به شیوه موثرتری قرارداد مورد نظرتان را ارزیابی کنید. این قرارداد با بیان اطلاعات و مشخصات مالک محصولات و مشتری آغاز می‌شود. بیان مشخصات هویتی طرفین قرارداد موجب شناسایی آن‌ها می‌شود. بعد از بیان هویت طرفین قرارداد، لازم است که در ادامه و در بخش موضوع قرارداد، توضیح دهیم که هدف اصلی از انجام این معامله چه چیزی است و طرفین به چه منظوری با یکدیگر توافق کرده‌اند.

تعیین زمان دقیق تحویل محصولات و اثمار، مبلغ قرارداد و شیوه پرداخت آن، ضمانت‌ها، شروط و تعهدات طرفین و دیگر موارد مهم، از جمله مواردی هستند که باید در متن قرارداد درباره آن توضیح دهید.

معرفی طرفین قرارداد و موضوع قرارداد

اولین ماده از هر قرارداد، ماده‌ای است که به معرفی مشخصات هویتی طرفین آن قرارداد اشاره می‌کند. در زمان نوشتن قرارداد بیع ثمار نیز، اولین ماده‌ای که نوشته می‌شود، به معرفی خریدار و فروشنده اختصاص پیدا خواهد کرد. برای معرفی این اشخاص، باید به مشخصات هویتی و شناسنامه‌ای آن‌ها اشاره کنید. همچنین لازم است در این بخش به صراحت تعیین کنید که کدام طرف قرارداد، خریدار و کدام طرف، فروشنده هستند.

بعد از نوشتن اطلاعات طرفین، نوبت به شرح موضوع این قرارداد می‌رسد. در این بخش باید بدون ابهام و به صورت واضح درباره معامله‌ای که در حال انجام است، توضیح دهید.

توصیه می‌کنیم:

اولین اقدام برای انجام یک معامله بدون اشکال، در اختیار داشتن قراردادی کاربردی است که جزئیات روابط میان اشخاص را به خوبی بیان کند. تنظیم چنین قراردادی نیازمند تخصص، آگاهی و دانش حقوقی است. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد خود را به اشخاص متخصص بسپارید. تیم حقوقی رکلا با هدف تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات حقوقی در زمینه قراردادها، مشغول به خدمات رسانی است. شما می‎‌توانید با زدن روی لینک‌های تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

علاوه براین، تیم حقوقی رکلا، نمونه قراردادی را نیز در این زمینه طراحی و تنظیم کرده است. برای دسترسی به این نمونه قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد کامل

برای دریافت این قرارداد کاربردی روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فروش میوه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات