نمونه قرارداد فورجینگ ؛ قراردادی پیمانکاری و معتبر در صنعت ساختمان سازی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/08/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فورجینگ

میلگرد یکی از تجهیزات و مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. میلگردها به روش‌های مختلفی به یکدیگر متصل می‌شوند. جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد، یکی از روش‌‌های رایج برای اتصال انواع میلگرد به یکدیگر است. روش جوشکاری فورجینگ و سر به سر میلگرد برای اولین بار در سال 1952 میلادی و برای صنعت حمل و نقل ریلی اختراع شد و گسترش پیدا کرد اما امروزه یکی از روش‌های رایج برای متصل کردن میله‌ها به یکدیگر در صنعت ساختمان سازی است. استفاده از روش فورجینگ برای اتصال میلگردها به یکدیگر (pressure welding of rebar)، مزایای متعددی به همراه دارد. اتصال میلگردها با استفاده از روش فورجینگ، کاری تخصصی است و باید به افراد و شرکت‌هایی سپرده شود که در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند. نمونه قرارداد فورجینگ ، یک قرارداد پیمانکاری است که به منظور اتصال میلگردهای ساختمان به یکدیگر تنظیم می‌شود.

شرکت یا فردی این قرارداد را به عنوان پیمانکار امضا می‌کند که در زمینه استفاده از روش فورجینگ دارای تخصص و تجربه کافی باشد. در ادامه این نوشته، مفاد و نحوه تنظیم و اجرای قرارداد پیمانکاری که به منظور استفاده از روش فورجینگ تنظیم شده است را بررسی می‌کنیم.

مفاد و نحوه تنظیم قرارداد فورجینگ چگونه مشخص می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای نامعین هستند و از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کنند. به همین دلیل، مفاد قراردادهای پیمانکاری و همچنین نحوه تنظیم و اجرای این قراردادها به واسطه توافق میان طرفین آن‌ها مشخص می‌شود.

نمونه قرارداد فورجینگ به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار تحقق پیدا می‌کند. مفاد این قرارداد و همچنین شرایط اجرای آن نیز باید به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص شود.

آیا تنظیم مکتوب نمونه قرارداد فورجینگ ضرورت دارد؟

قانونگذار، تنظیم مکتوب قراردادهای پیمانکاری را الزامی نکرده است. به همین دلیل، این قراردادها می‌توانند به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم شوند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنظیم مکتوب قرارداد پیمانکاری می‌تواند مزایای متعددی را برای طرفین این قرارداد به همراه داشته باشد.

قرارداد پیمانکاری که به صورت مکتوب تنظیم شده باشد، در واقع سندی است که توافق میان کارفرما و پیمانکار را به اثبات می‌رساند. همچنین، طرفین این قرارداد در هنگام تنظیم نسخه مکتوب آن، فرصت و امکان بیشتری برای شرح شرایط و موضوعات مد نظر خودشان دارند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که تنظیم مکتوب این قرارداد، الزامی نیست اما مزایای متعددی را برای طرفین آن به دنبال خواهد داشت.

مفاد نمونه قرارداد فورجینگ

تنظیم دقیق و همه جانبه مفاد این قرارداد، تاثیر زیادی در اجرای بی‌نقص آن دارد. به همین دلیل، بهتر است که تمام موضوعات و شرایط مورد توافق کارفرما و پیمانکار در این قرارداد قید شود. در ادامه، مهمترین مفاد و بخش‌های این قرارداد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعیین مشخصات طرفین

این قرارداد به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که نخستین بخش از مفاد نمونه قرارداد فورجینگ را به تعیین مشخصات و اطلاعات اشخاصی اختصاص بدهیم که این قرارداد را به عنوان کارفرما و پیمانکار امضا کرده‌اند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که عدم تعیین دقیق طرفین قرارداد باعث بی اعتباری آن می‌شود. به همین دلیل، این قرارداد در صورتی از اعتبار قانونی برخوردار خواهد شد که مشخصات و اطلاعات مربوط به کارفرما و پیمانکار در آن قید شده باشد.

تعیین موضوع نمونه قرارداد فورجینگ

موضوع قرارداد پیمانکاری، در واقع همان پروژه‌ای است که اجرای آن به پیمانکار سپرده می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که موضوع این قرارداد، شرح وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار را مشخص می‌کند. بنابراین، باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوع قراردادهای پیمانکاری، مهمترین و اصلی‌ترین قسمت آن را تشکیل می‌دهد و باید به صورت دقیق و جزئی مشخص شود.

به صورت کلی می‌توان گفت که موضوع نمونه قرارداد فورجینگ ، اتصال میلگردها با استفاده از روش فورجینگ است. کارفرما و پیمانکار در این بخش از متن قرارداد می‌توانند جزئیات مربوط به اجرای پروژه فورجینگ را نیز مشخص کنند. لازم به ذکر است که تعیین دقیق و جزئی موضوع این قرارداد می‌تواند در کاهش احتمال بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

تعیین مدت در نمونه قرارداد فورجینگ

مدت این قرارداد در واقع، یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای اجرای پروژه اتصال میلگرد از طریق روش فورجینگ در نظر گرفته می‌شود. مدت این قرارداد به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص می‌شود. کارفرما باید پروژه فورجینگ را مطابق با مدتی که در قرارداد مشخص شده است، به پایان برساند.

لازم به ذکر است که کارفرما و پیمانکار با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند.

تعیین مبلغ در نمونه قرارداد فورجینگ

شخصی که قرارداد پیمانکاری را به عنوان پیمانکار امضا می‌کند در ازای خدماتی که به پبمانکار ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت که مبلغ تعیین شده در نمونه قرارداد فورجینگ ، همان بهایی است که کارفرما باید تحت عنوان حق الزحمه به پیمانکار پرداخت کند. مبلغ حق الزحمه پیمانکار و همچنین، شرایط، تاریخ و چگونگی پرداخت آن نیز به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص می‌شود.

کارفرما باید حق الزحمه پیمانکار را به صورت کامل و مطابق با شرایط و تاریخی که در این قرارداد قید شده است به او پرداخت کند.

تعهدات طرفین و شرط وجه التزام

تعهدات این قرارداد در واقع همان جزئیات و مسائل فرعی مربوط به اجرای پروژه فورجینگ هستند که کارفرما و پیمانکار در راستای اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. این قرارداد، هنگامی به صورت کامل و بدون عیب و نقص اجرا می‌‎شود که طرفین آن به تمام تعهدات خودشان عمل کرده باشند.

طرفین این قرارداد به منظور ضمانت حسن اجرای تعهدات مقرر در آن می‌توانند ضمانت اجراهایی مانند تضمین و وجه التزام تعیین کنند. معمولاً، پیمانکار این قرارداد در قالب اسنادی مانند چک و سفته به کارفرما تضمین می‌دهد. در صورتی که پیمانکار به تعهدات خود عمل نکند، کارفرما می‌تواند چک و سفته تضمین را وصول کند. وجه التزام نیز مبلغی است که در قرارداد به عنوان جریمه تعیین می‌شود. در این صورت هر یک از کارفرما یا پیمانکار که تعهدات خود را اجرا نکرده باشد باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

فسخ نمونه قرارداد فورجینگ

قراردادهای پیمانکاری، لازم الاجرا و غیر قابل انحلال هستند. به همین دلیل، کارفرما و پیمانکار پس از امضای این قرارداد، حق انحلال آن را ندارند. در اصطلاح قانون مدنی به انحلال قرارداد از جانب یکی از طرفین آن، فسخ قرارداد گفته می‌شود. قانونگذار شرایط فسخ قراردادها را در قانون مدنی پیش بینی کرده است. طرفین قراردادهای لازم الاجرا در هنگام تنظیم این قراردادها می‌توانند شرایط فسخ آن‌ها را به نفع خودشان پیش بینی کنند. به این ترتیب، اگر شرایط پیش بینی شده در قرارداد تحقق پیدا کرده باشد، طرفین آن از حق فسخ برخوردار می‌شوند.

با توجه به مقدمات فوق الذکر باید بگوییم که کارفرما و پیمانکار نیز در هنگام تنظیم قرارداد پیمانکاری، می‌توانند شرایط فسخ آن را به نفع خودشان قید کنند.

اقاله، یکی دیگر از روش‌های پیش بینی شده در قانون برای انحلال قراردادهای لازم الاجرا است. در اصطلاح قانونی به انحلال قرارداد به واسطه توافق و تراضی میان طرفین آن، اقاله قرارداد گفته می‌‌شود. کارفرما و پیمانکار نیز با توافق و تراضی یکدیگر می‌توانند نسبت به اقاله قرارداد پیمانکاری اقدام کنند.

خدمات گروه حقوقی رکلا در خصوص تنظیم قراردادهای پیمانکاری

یکی از اهداف اصلی و مهم از تنظیم مکتوب قراردادهای پیمانکاری، جلوگیری از بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار است. این هدف در صورتی تامین می‌شود که قرارداد پیمانکاری به صورت دقیق و همه جانبه تنظیم شده باشد. عدم تنظیم دقیق قرارداد پیمانکاری می‌تواند باعث بروز اختلافات متعددی میان کارفرما و پیمانکار و همچنین تضییع حقوق و منافع آن‌ها شود. به همین دلیل، می‌توان گفت که تنظیم قرارداد پیمانکاری باید به افرادی سپرده شود که در این زمینه از مهارت و تجربه کافی برخوردار هستند.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدماتی مانند تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به کارفرمایان و پیمانکاران امکان می‌دهد که قرارداد پیمانکاری مدنظر خودشان را به صورت تخصصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات