نمونه قرارداد کارگر فست فود و قانون حاکم بر این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/17
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر فست فود

قرارداد کارگر فست فود از جمله قراردادهایی است که به موجب آن بسیاری از اشخاص برای کار در زمینه فست فود استخدام می‌شوند. فروشگاه‌های تهیه فست فود؛ از جمله مراکزی هستند که مورد علاقه طیف گسترده‌ای از مشتریان و متقاضیان کار قرار می‌گیرند. غذاهای فست فودی از جمله پرطرفدارترین خوراک‌ها در حال حاضر برای بسیاری از مردم در هر منظقه و هر شهر به شمار می‌آیند. متقاضی و مشتری زیاد باعث شده است که واحدهای صنفی فست فود در سطح شهرها مشغول به فعالیت باشند و روز به روز بر میزان فعالیت آن‌ها افزوده شود. در مجموع بسیاری از افراد فعالیت در زمینه فست فود را از کارها و مشاغل پر درآمد در نظر می‌گیرند.

تهیه و پخت غذاهای فست فودی نیاز به مهارت خاصی دارد که باعث می‌شود اشخاص آشپز به عنوان متخصص تهیه غذاهای فست فودی شناخته شوند و در این زمینه فعالیت کنند. همچنین یک فروشگاه تهیه فست فود برای شروع به کار و ارائه خدمات به مشتریان خود، نیازمند پرسنل و نیروی کاری است. این نیروها به اشخاص مختلفی مانند صندوق‌دار، کارگر نظافتی، کارگر ساده، کمک آشپز و … تقسیم می‌شوند. نمونه قرارداد کارگر فست فود ، قراردادی است که به وسیله آن مرکز تهیه فست فود می‌تواند نیروی انسانی مورد نیاز خود را استخدام کند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید در این شغل استخدام شوید، حتما درباره موقعیت شغلی کارگر فست فودی مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید. با زدن روی عنوان این شغل، می‌توانید به صفحه اختصاصی آن وارد شوید و مقاله مورد نظر را مطالعه کنید. آگاهی از نکات قانونی و حقوقی مربوط به این سمت شغلی و همچنین آگاهی از حقوقی که به عنوان یک نیروی کار انسانی از آن برخوردار هستید، در بهبود شرایط کاری شما، بسیار موثر خواهد بود.

نمونه قرارداد کارگر فست فود

نمونه قرارداد کارگر فست فود سندی مکتوب و نوشته شده است که در آن از به کارگیری نیروی انسانی توسط کارفرما صحبت شده است. به طور کلی این قرارداد مانند سایر قراردادهای کاری شامل دو طرف می‌باشد؛ طرفی که متقاضی اخذ کار است و طرفی که کارفرما نامیده می‌شود و اشخاص دیگر را برای انجام کار در اختیار می‌گیرد. همچنین قرارداد اشاره شده یک سند معتبر قانونی است که قابلیت استناد به آن در مراجع قضایی وجود دارد و به عنوان مدرکی معتبر و مهم به شمار می‌آید که نشان دهنده واقعیت یک رابطه کاری است.

رعایت و عمل به تمامی جوانب و وظایفی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، برای طرفین ضروری است. اشخاص مختلف با توجه به مهارت و تجربه‌ای که دارند در گروه نیروهای ساده، ماهر، نیمه ماهر و متخصص قرار می‌گیرند که می‌توانند با تنظیم نمونه قرارداد کارگر فست فود و امضاء این سند، در اختیار مرکز تهیه فست فود قرار بگیرند و اقدام به فعالیت کنند.

توضیح بیشتر در خصوص این قرارداد

در حقیقت نمونه قرارداد کارگر فست فود ، به صورت اختصاصی و با توجه به نوع کار کارگر رستورانی تنظیم می‌شود و از ارتباط کاری طرفین، موضوع قرارداد، مدت و مکان قرارداد، حدود وظایف و اختیارات، حقوق، مزایا و… صحبت می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نمونه قرارداد کارگر فست فود را میان خود و طرف مقابل تنظیم کنید و در حین تنظیم این قرارداد، آینده نگری داشته و تمامی جنبه‌های قراردادی مربوط به هر یک از طرفین را در نظر بگیرید و در متن قرارداد آن‌ها را ذکر کنید.

این کار باعث می‌شود که در زمان بروز مشکلات خیال شما راحت باشد و اطمینان خواهید داشت که شما تمامی جوانب را در نظر گرفته‌اید و در نتیجه حتما در قرارداد خود راه حلی دارید که به حل مشکلات شما کمک کند. توجه داشته باشید که هنگام تنظیم نمونه قرارداد کارگر فست فود ، باید از دقت نظر کافی برخوردار باشید، زیرا به محض امضاء قرارداد، طرفین ملزم به اجرای صد درصدی متن قرارداد هستند و در نتیجه راه فرار از انجام مسئولیت برای هیچ یک از آن‌ها وجود نخواهد داشت. در ادامه درباره قانون حاکم بر نمونه قرارداد کارگر فست فود و انواع قراردادهای کار نیروی انسانی در فست فود صحبت می‌کنیم.

قانون حاکم بر این قرارداد

نمونه قرارداد کارگر فست فود از انواع قراردادهای کار است که با توجه به قانون کار تنظیم می‌شود. وزارت خانه ناظر بر تنظیم و اجرای این دسته از قراردادها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. قانون کار درباره این نوع قرارداد در ماده‌های مختلف توضیحات لازم را ارائه داده است. ماده 7 قانون کار، می‌گوید: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد.

همچنین در ماده‌های 2 و 3 تعاریفی از کارفرما و کارگر ارائه شده است. ماده 2 قانون کار می‌گوید: کارگر، شخصی است که به استخدام کارفرما در می‌آید و برای کاری که انجام می‌دهد حق الزحمه می‌گیرد. کارگر، کار مورد نظر کارفرما را انجام می‌دهد و براساس دستورالعمل کارفرما عمل می‌کند. همچنین حق الزحمه مندرج در نمونه قرارداد کارگر فست فود می‌تواند شامل مزد، حقوق، سود حاصل از فروش و سایر مزایای رفاهی باشد.

در ماده 3 قانون کار، تعریفی درباره کارفرما آمده است. براساس تعریفی که این ماده از کارفرما دارد، کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگران و پرسنل را برای انجام کار مشخصی با یک قرارداد استخدام در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و انجام کار، به آن‌ها حقوق می‌دهد. البته میزان ساعت کاری و میزان حقوق از طرف اداره کار و قانون کار مشخص شده است و همه کارفرمایان موظف به رعایت آن‌ها هستند.

نمونه قرارداد آشپز فست فود

انواع نمونه قرارداد نیروی انسانی فست فود

هر فروشگاه تهیه فست فود به تعدادی نیروی کار نیاز دارد. این نیروها در مهارت و پیشه با هم متفاوت هستند و همین تفاوت باعث می‌شود که قراردادهای مختلفی در زمینه فست فود تنظیم و منعقد شود. نیاز کارفرما به مهارت و دانش خاص در بخش‌های مختلف تهیه فست فود، این امکان را ایجاد کرده‌ است که افراد با سمت‌های مختلف به استخدام فست فود در بیایند. در ادامه و با توجه به مطالبی که ذکر شد، به انواع قراردادهای فست فود اشاره می‌کنیم. نکته مهم این است که معمولا این قراردادها به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد آشپز فست فود

نیروی آشپز در فست فود، نیرویی ماهر و متخصص است که به حرفه آشپزی مشغول است. بخش مهمی از کار فست فود به عهده آشپز می‌باشد و به عنوان یک مدیر داخلی، زیر نظر کارفرما در آشپزخانه مشغول به فعالیت است. انتصاب او به سمت مدیریت داخلی به این دلیل است که او باید نسبت به فعالیت‌های پرسنل آشپزخانه و امور داخلی فست فود نظارت داشته باشد. مسئولیت حفظ کیفیت و سلامت غذا و همچنین رعایت بهداشت محیط و کارکنان به عهده آشپز می‌باشد و باید نسبت به نحوه پخت و تهیه غذاهای فست فودی توجه لازم را داشته باشد. طرفین نمونه قرارداد آشپز فست فود ، بعد از انجام توافقات اولیه می‌توانند قرارداد را تنظیم و امضا کنند.

نمونه متن قرارداد پرسنل فست فود

اشخاص دیگری که با استخدام در فست فود می‌توانند شروع به فعالیت کنند، پرسنلی هستند که می‌توانند در بخش آشپزخانه حضور داشته باشند و به عنوان کمک آشپز فعالیت کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند به عنوان پذیرنده سفارشات یا صندوقدار نیز فعالیت کنند یا اینکه در بخش حسابداری مشغول به کار باشند. به هر حال با توجه به نوع سمت و وظیفه‌ای که این اشخاص به عهده دارند، متن قرارداد پرسنل فست فود میان آن‌ها و شخص کارفرما تنظیم می‌شود.

قرارداد استخدام کارگر فست فود

قرارداد استخدام کارگر فست فود برای استخدام آن دسته از کارگرانی که در بخش خدماتی، نظافت، تدارکات و… مشغول به کار می‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این افراد دارای مهارت و تخصص کمتری نسبت به بقیه پرسنل هستند.

توجه داشته باشید که اگرچه این مطلب با عنوان نمونه قرارداد کارگر فست فود نوشته شده است اما مواردی که مورد اشاره قرار گرفت را نیز شامل می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید برای استخدام هر یک از نیروهای کاری اعم از اینکه دارای تخصص باشند یا نباشند، از این قرارداد استفاده کنید.

ساعت انجام کار در نمونه قرارداد کارگر فست فود

قانون کار ساعت مشخصی را برای کار در روز مشخص کرده است. مطابق با ماده 51 قانون کار، ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از 7 ساعت و 20 دقیقه بیشتر باشد. البته کارفرما می‌تواند افراد را به صورت قرارداد کار پاره وقت و با ساعت کمتر استخدام کند که در این شرایط، حقوق به نصف خواهد رسید. از طرف دیگر، اگر کارگر بخواهد می‌تواند بیشتر از این میزان ساعت کار کند و کارفرما موظف است با احتساب اضافه‌ کاری‌ به او حقوق بدهد.

شما می‌توانید در متن قرارداد بنویسید که در صورت شلوغ بودن فست فود، کارگر باید تا زمانی که کارفرما به ایشان اطلاع می‌دهد در محل کار باقی بماند. معمولا در ساعات مشخصی از روز و گاهی بدون اینکه بتوانیم پیش بینی کنیم، تعداد زیادی از مشتریان به فست فود می‌آیند. برای جبران چنین وضعیتی، می‌توانید این شرط را در متن قرارداد قرار دهید. البته بازه زمانی که کارگر مازاد بر ساعت کار خود در فست فود حضور دارد، باید به صورت اضافه کاری محاسبه و پرداخت شود.

ابهامات و سوالات زیادی در خصوص ساعت کار کارگر وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از قوانین مربوط به این مساله و همچنین برای رفع ابهامات ذهنی خود، حتما مقاله ساعت کار کارگر را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. برای مطالعه این مقاله می‌توانید روی همین عبارت در جمله قبل بزنید و به صفحه اختصاصی مقاله آن وارد شوید. چه کارگر باشید و چه کارفرما، آگاهی از این نکات برای شما کاربردی و ضروری خواهد بود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد کارگر فست فود است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده و در قسمت نمونه قرارداد وب سایت قرار گرفته است.

نمونه قرارداد کارگر فست فود

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، یک نمونه قرارداد کارگر فست فود تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید.

ضمن آنکه شما می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. از طرف دیگر، شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا مشاوران ارشد حقوقی و وکیل پایه دادگستری رکلا با شما تماس بگیرند.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگر فست فود
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات