قرارداد مشاوره خانواده شامل چه محتوا و انواعی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره خانواده

مشاوره خانواده، یکی از مهمترین بخش‌های خدمات مشاوره است. این حوزه از علوم مربوط به خانواده، تاثیر بسیار زیادی در سلامت روان اشخاص و جامعه دارد و موجب می‌شود که تنش‌ها و مشکلات خانواده‌ها به عنوان نخستین جامعه برای هر کودک، به حداقل برسد و با مهارت بیشتری مدیریت شود. استفاده از مشاوره تخصصی، پیش‌تر با مقاومت‌های زیادی همراه بود و اینطور تصور می‌شد که اگر شخصی به روانشناس مراجعه کند، حتما مشکلات روانی بسیار زیادی دارد اما امروزه باور اجتماعی این مساله را درک کرده است که کمک گرفتن از تخصص روانشناس به عنوان شخصی که در شناخت ابعاد روحی و روانی انسان تخصص دارد، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، از جمله روش‌های همکاری میان خانواده‌ها و مشاور متخصص است.

مشاور خانواده، شخصی است که در شاخه‌های مشاوره و تربیت، عمومی یا خانواده تحصیل کرده باشد و با کسب تجربه و گذراندن دوره‌های مختلف، در این حیطه فعالیت کند و مشاوره دهد. این روانشناس، به صورت خاص، بنیان خانواده را مورد توجه قرار داده است و تمام خدمات مشاوره او، در رابطه با این موضوع خواهد بود. اشخاصی که تمایل دارند در این زمینه مشاوره دریافت کنند، می‌توانند به شیوه‌های مختلف با مشاور خانواده در ارتباط باشند و قرارداد مشاور خانواده را تنظیم کنند.

نمونه قرارداد مشاوره خانواده چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشاور خانواده ، یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره است. این قرارداد میان مشاور خانواده و شخصی که تمایل دارد از خدمات او استفاده کند، تهیه و تنظیم می‌شود. به واسطه این قرارداد، روانشناس متعهد خواهد بود که با توجه به شرایطی که در قرارداد تعریف می‌شود، به طرف دیگر قرارداد، مشاوره و راهنمایی دهد. در مقابل، طرف دیگر قرارداد نیز متعهد خواهد بود که براساس توافقات، حق الزحمه یا حق مشاوره روانشناس را بپردازد.

این قرارداد نیز دارای دو طرف است که با تمایل و رضایت، تصمیم می‌گیرند که در زمینه دریافت خدمات مشاوره خانواده با یکدیگر قرارداد امضا کنند. در حقیقت می‌توانیم اینطور بیان کنیم که نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، نوعی از قرارداد خرید خدمات مشاوره است.

نکته مهم در تنظیم و استفاده از نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، این مساله است که به دلیل حساسیت مساله مشاوره و به خصوص حساسیت روابط میان خانواده، بسیار مهم است که قرارداد، با یک شخص متخصص در زمینه روابط خانوادگی تنظیم شود. به همین دلیل لازم است که سابقه کاری و تحصیلی مشاوره خانواده به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. در این قرارداد، مشاور خانواده شخصی است که در یکی از شاخه‌های مشاوره و علوم روان تحصیل کرده است و به صورت اختصاصی، گرایش خانواده را به عنوان حوزه کاری و حرفه‌ای خود انتخاب می‌کند.

انواع نمونه قرارداد مشاوره خانواده

انواع قرارداد مشاور خانواده ، به شرایط همکاری شما با مشاور خانواده بستگی دارد. ممکن است که شما آقا یا خانم باشید و بخواهید که برای آموزش مهارت‌های لازم جهت روابط خانوادگی، با مشاور خانواده گفتگو کنید یا اینکه مشکلی دارید و به خاطر حل آن مشکل، به مشاور خانواده مراجعه کرده‌اید. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های مشاوره خانواده، برای ساعت مشخصی وقت بگیرید.

حال اگر شرایطی داشته باشید و بخواهید که یک دوره مشخص را با مشاور خانواده بگذرانید یا اینکه به صورت مستمر با او ملاقات داشته باشید، می‌توانید قرارداد مشاوره خانواده را تنظیم کنید و برای مدت 10 جلسه یا بیشتر، برنامه ریزی نمایید. به این صورت، روانشناس نیز متعهد خواهد بود که مطابق توافقی که با شما انجام داده است، برای شما وقت بگذارد.

در نوع دیگری از نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، موسسات و سازمان‌هایی که به نوعی به کودک و خانواده مربوط هستند، تلاش می‌کنند که با جذب یک مشاور خانواده، امکاناتی که در اختیار خانواده‌ها می‌گذارند را، افزایش دهند. این موسسات می‌‌توانند با استفاده از قرارداد بازاریابی ، نقش واسطه برقراری ارتباط را انجام دهند، یا اینکه می‌توانند با تنظیم قرارداد شراکت با مشاور خانواده، با او همکاری کنند.

البته در مواردی مشاهده شده است که این موسسات تمایل دارند که مشاور خانواده را با استفاده از قرارداد کار ، استخدام کنند. این نوع از همکاری، به خصوص زمانی انجام می‌شود که کلینیک‌های مشاوره نیز تمایل داشته باشند که مشاور خانواده را استخدام کنند تا در مرکز مشاوره حضور داشته باشد و بتوانند با او همکاری کنند.

محرمانگی در نمونه قرارداد مشاوره خانواده

مساله محرمانگی در انجام مشاوره، در ایران و در سراسر جهان بسیار دارای اهمیت است. این مساله به اندازه‌ای مهم است که از آن به عنوان یکی از اصول اساسی این رشته یاد می‌شود. اصل رازداری به این معنا است که صحبت‌های مراجعان و مطالبی که در جلسه مشاوره بازگو می‌کنند؛ رازهای آن‌ها محسوب خواهد شد و لازم است که در نزد روانشناس باقی بماند. با این وجود، شما می‌توانید در متن نمونه قرارداد مشاوره خانواده باز هم به مساله رازداری و محرمانگی اطلاعات اشاره کنید.

محتوای قرارداد چگونه نوشته می‌شود؟

اگر تمایل دارید که با یک مشاور خانواده، قرارداد امضا کنید، ابتدا لازم است مشخص کنید که این قرارداد با چه شرایطی خواهد بود؟ میان چه کسانی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ بدون شک، تنظیم قرارداد میان اشخاص مختلف، شرایط متعددی را ایجاد می‌کند. همانطور که در بخش مربوط به انواع نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، توضیح دادیم، شما می‌توانید این قرارداد را به شیوه‌های مختلف تنظیم کنید. به همین ترتیب نیز لازم است که محتوای این قراردادها را متناسب به موضوع قرارداد بنویسید.

مهمترین مواردی که در یک قرارداد نوشته خواهد شد، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت همکاری طرفین با یکدیگر، مبلغ حق الزحمه، تعهدات و شروط خاص آن‌ها است. این موارد، با توجه به نوع قرارداد تغییراتی خواهند داشت که باعث می‌شود، نمونه قرارداد مشاوره خانواده ، برای اشخاصی که آن را امضا می‌کند، اختصاصی باشد.

طرفین قرارداد چه کسانی هستند؟

به طور معمول، قرارداد مشاوره خانواده میان کلینیک‌های مشاور خانواده یا میان خانواده‌های متقاضی دریافت مشاوره با روانشناس تنظیم و امضا می‌شود. نکته دارای اهمیت این است که هر شخصی می‌تواند دریافت کننده خدمات مشاوره باشد اما شخصی که به عنوان مشاور این قرارداد را امضا می‌کند، باید در این زمینه تخصص کافی داشته باشد. در نهایت، هر دو طرف قرارداد، در ابتدای متن قرارداد معرفی خواهند شد. به این صورت که اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها در متن قرارداد نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد را چگونه بنویسیم؟

اگر برای شما سوال است که موضوع قرارداد را چگونه باید بنویسید، کافی است که دلیل اصلی تنظیم نمونه قرارداد مشاوره خانواده را به صورت کامل توضیح دهید. برای مثال می‌توانید بنویسید انجام 10 جلسه مشاوره خانواده که در کلینیک مشاوره برگزار خواهد شد یا اینکه ممکن است مکان دیگری را برای برگزاری جلسات مشاوره خانواده در نظر گرفته باشید.

اگر قرارداد شما، یک نوع قرارداد همکاری با مشاور خانواده باشد، در این بخش از قرارداد به طور کامل توضیح دهید که این همکاری به چه صورتی انجام می‌شود و هدف از این قرارداد چیست؟ موضوع قرارداد مشخص می‌کند که دلیل اصلی قرارداد میان طرفین چه چیزی است و آن‌ها متعهد به انجام چه کارهایی هستند.

محاسبه حق الزحمه مشاور خانواده

سوالات زیادی درباره میزان حق الزحمه روانشناسان پرسیده می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که سازمان نظام روان‌شناسی، هر ساله نرخ تعرفه خدمات مشاوره و روانشناسی را اعلام می‌کند. براساس تعرفه‌ای که اعلام می‌شود، روانشناسان و مشاوران با مدارک تحصیلی مختلف، مبالغ متفاوتی را به عنوان حق الزحمه خدمات مشاوره و روانشناسی دریافت می‌کنند. به همین دلیل لازم است که برای تعیین حق مشاوره روانشناس خانواده، سابقه تحصیلی و علمی او را بررسی کنید.

با این وجود، نکته دارای اهمیت این است که طرفین این قرارداد می‌توانند درباره میزان حق الزحمه مشاور خانواده با یکدیگر توافق کنند. یعنی اینکه برای توافق درباره میزان حق الزحمه یا توافق در خصوص سایر بخش‌های این قرارداد مانعی وجود ندارد. بنابراین، ملاک اصلی تعیین حق الزحمه مشاور خانواده، آن مبلغی است که در متن قرارداد نوشته می‌شود و با توافق طرفین امضا خواهد شد.

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد، شما می‌توانید درباره چگونگی پرداخت حق الزحمه مشاور خانواده نیز تصمیم بگیرید. به این صورت که مشخص کنید حق الزحمه را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنید یا اینکه بعد از هر جلسه مشاوره، حق الزحمه را تسویه خواهید کرد.

پیشنهاد ما

برای تنظیم قرارداد و برای آگاهی از شرایط و ویژگی‌های یک قرارداد، نیاز دارید که از مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. برای این منظور، ما در کنار شما هستیم. شما می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی ، با تیم حقوقی رکلا در ارتباط باشید و سوالاتتان را بپرسید. علاوه براین، می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به ما بسپارید.

قرارداد مشاوره

برای دانلود قرارداد اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات