مشاور راه اندازی کارخانه چه می‌کند؟ (بررسی هدفمند این فرصت شغلی)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاور راه اندازی کارخانه

شروع هر کسب و کاری در ابتدا به مشورت و همفکری با افراد متخصص و ماهر نیاز دارد. بنابراین صاحبان کارخانه‌های تولیدی باید برای پیشبرد بهتر اهداف اقتصادی خود در وهله اول، از تخصص و مهارت یک مشاور راه اندازی کارخانه بهره ببرند. حتی فارغ از مراحل ابتدایی راه‌ اندازی یک کارخانه، در طول فعالیت نیز استفاده از دانش تخصصی و راهنمایی‌های یک مشاور مجرب در حوزه تولیدات، قطعا موثر و کارآمد خواهد بود. در واقع، کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه ایجاد کارخانه، علاوه بر اینکه از خسارات و زیان انتخاب راه‌ و روش‌های زیان آور جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود که صاحبان کسب و کار عملکرد سودمندی داشته باشند.

با این اوصاف، در مقاله حاضر قصد داریم حوزه فعالیت، وظایف و اقدامات یک مشاور راه اندازی کارخانه را تحلیل و بررسی کنیم. استفاده از این مشاوره‌های کاربردی، بدون شک چالش‌های پیش روی یک واحد تولیدی را کاهش می‌دهد.

سمت شغلی مشاور کارخانه، از جمله مشاغل خاصی است که تجربه و سابقه کاری مشاور در چگونگی فعالیت او و همچنین در شرایط کاری او، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. قراردادی که با این متخصصان امضا می‌شود، اغلب از نوع قرارداد خدمات مشاوره ای است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با شرایط قانونی فعالیت به عنوان یک مشاور راه اندازی کارخانه، حتما مقاله قرارداد مشاوره کارخانه (روی لینک بزنید) را مطالعه کنید.

مشاوره چیست؟

مشاوره یکی از خدمات کاربردی است که افراد می‌توانند در هر زمینه‌ای اعم از اقتصادی، اجتماعی، فردی و سیاسی و غیره از آن بهره ببرند. هر حوزه کاری مشاوران مخصوص به خود را دارد که در واقع، اشخاصی هستند که در راستای تحصیلات، دانش، تجربه و مهارت خود، اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار متقاضیان و مراجعین قرار می‌دهند. امروزه همکاری با مشاوران کسب و کار به خصوص مشاورانی که در مسائلی نظیر ایجاد کارخانه یا راه اندازی یک کسب و کاری تجاری، مشاوره می‌دهند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند پیش از هر اقدام، با متخصصان مجرب گفتگو داشته باشند. این مشاوران می‌پذیرند مطابق قرارداد کاری خود به صورت مستمر به مدیران و صاحبان سرمایه مشاوره دهند.

همانطور که اشاره کردیم، نوع همکاری و شیوه ارائه خدمات مشاور راه اندازی کارخانه به واسطه قرارداد او معین خواهد شد. برای مثال صاحبان کارخانه‌های بزرگ و کسب و کارهای توسعه یافته برای توسعه کار خود، ترجیح می‌دهند به صورت مستمر یک مشاور راه اندازی کارخانه را در اختیار داشته باشند و با او قرارداد استخدام امضا می‌کنند یا اینکه ممکن است از انواع قراردادها دیگر مانند قرارداد پیمانکاری برای شروع همکاری آن‌ها استفاده شود.

نقش و اهمیت مشاور راه اندازی کارخانه در شروع کار یک واحد تولیدی

شخصی که مسئولیت ارائه مشاوره راه اندازی کارخانه را برعهده دارد، با دانش اختصاصی و تجربه‌ای که در این حوزه کسب کرده است می‌تواند تاثیرات مطلوبی در نحوه کارکرد و همچنین نتایج فعالیت‌های کارکنان آن داشته باشد. به دلیل سیاست‌های کاری و همچنین به واسطه ماهیت فعالیت یک کارخانه، لازم است که مدیران آن واحد تولیدی به طور منظم و مداوم از راهکارهای نوین و به صرفه برای توسعه کسب و کار خود بهره ببرند که این اقدام نیازمند مشورت و معاشرت با افراد متخصص و مشاور در حوزه مورد نظر آن‌ها است.

از این رو یک مشاور با بررسی و ارزیابی بازار و همچنین موقعیت اقتصادی و شرایط فروش محصولات، راهکارهای هدفمند و در عین حال به صرفه‌ای را ارائه می‌دهد که در واقع، باعث توسعه و پیشرفت آن کارخانه خواهد شد. بنابراین اگر یک کارخانه‌دار در تمام مراحل فعالیت خود از یک مشاور با تجربه و حرفه‌ای بهره ببرد، قطعا مزایای زیادی برای او به همراه خواهد داشت.

مشاور راه اندازی کارخانه باید از چه قابلیت‌هایی برخوردار باشد؟

تمام مشاورانی که در حوزه‌های مختلف به ارائه مشاوره می‌پردازند باید برای ارتقاء جایگاه خود و همچنین ارائه مشاوره کاربردی و کارآمدتر، به صورت مداوم به مطالعه و ارزیابی شرایط مختلف بپردازند. این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که میزان موفقیت در ارائه مشاوره راه اندازی کارخانه تا حدود زیادی به توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی مشاور بستگی دارد. قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که باعث می‌شوند یک مشاور کارخانه مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل انجام دهد را در ادامه بیان خواهیم کرد.

توانایی‌ها و قابلیت‌های لازم برای این فرصت شغلی

  1. توانایی تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی، فرآیند راه اندازی کارخانه و مسائل مرتبط با این اقدام؛
  2. قدرت بررسی و ارزیابی مسائل و مشکلات احتمالی برای راه اندازی کارخانه؛
  3. برخورداری از مهارت در گفتگو و برقراری تعامل سازنده با دیگران؛
  4. توانایی خوب گوش دادن و صبور بودن؛
  5. قادر به بیان اظهارات و پیشنهادات خود به صورت شفاف و واضح در قالب شفاهی و کتبی؛
  6. مهارت تحلیل و ارزیابی امورات مالی و تدوین برنامه‌ای استراتژیک در راستای رشد و توسعه آن؛
  7. توانایی توجه به جزئیات فعالیت‌های انجام شده؛
  8. قادر به برطرف کردن مشکلات از طریق ارائه یک راه‌ حل بهینه و مطلوب؛
  9. برخوردار بودن از قوه خلاق در مشاوره‌ها و راهنمایی‌های خود؛
  10. قادر به تصمیم گیری درست و صحیح در مواقع بحرانی و حساس؛
  11. انعطاف پذیر و سازگار بودن با محیط کار؛
  12. شناخت کامل فعالیت‌‌های حوزه کاری خود؛
  13. مسلط به دانش و مهارت‌های مرتبط با فضای کارخانه.

یک مشاور راه اندازی کارخانه چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد؟

راه‌ اندازی کارخانه مستلزم انجام دقیق مراحل و اقداماتی حساس و مهم نظیر فرآیند راه‌ اندازی خط تولید، موتور خانه، زیرساخت‌های مربوط به دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز و موارد مهم دیگر است. از این رو یک مشاور حرفه‌ای و با تجربه باید بتواند مسئولیت‌های تعریف شده را به گونه‌ای انجام دهد که در نهایت، موارد فوق به درستی اجرایی شوند. از جمله وظایف مشاور راه اندازی کارخانه عبارتند از:

  1. تحقیق و مطالعه درباره سرمایه و ارائه راهکار مناسب بر اساس میزان سرمایه و توانایی فرد؛
  2. راهنمایی جهت دریافت مجوزهای مربوطه؛
  3. مشاوره برای اموری نظیر انتخاب تکنولوژی مورد نیاز محل، خرید تجهیزات و گرفتن وام؛
  4. مشاوره برای چگونگی تولید، برند سازی و بهره برداری از سرمایه؛
  5. راهنمایی و آموزش نیروهای انسانی بر اساس استانداردهای جهانی سرمایه گذاری؛
  6. بررسی و تحلیل بازار محصولات در حال تولید و تدوین برنامه‌ای کارآمد جهت بهبود کیفیت فروش و عرضه محصولات؛
  7. ارزیابی و شناسایی مشتریان هدف؛
  8. بررسی و بازبینی نحوه فعالیت نیرو‌ها و همچنین مراحل تولید؛
  9. ارائه طرح‌های قابل توسعه و هدفمند مطابق با شاخص‌های تعیین شده.

شرح کار مشاور راه اندازی کارخانه مواد غذایی

صنایع غذایی نیز همچون سایر کارخانه‌ها برای راه اندازی و شروع فعالیت خود نیازمند مشاوره‌های اختصاصی و کاربردی است. از این رو صاحبان کارخانه‌های غذایی معمولا قبل از شروع فعالیت‌ خود از مشاوران این حیطه راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌کنند. از جمله اقدامات یک مشاور راه اندازی کارخانه مواد غذایی را می‌توان موارد زیر برشمرد:

  1. راهنمایی در جهت انتخاب مکان، امکانات مورد نیاز خط تولید؛
  2. مشاوره برای دریافت استانداردهای ملی؛
  3. راهنمایی جهت طراحی و تولید محصولات صنعتی یا سنتی مواد غذایی؛
  4. طراحی و ارائه چارت سازمان اعم از مدیریت کیفی، تولید، عرضه و توسعه کارخانه؛
  5. ارائه فرمولاسیون محصولات غذایی؛
  6. راهنمایی برای تهیه و تامین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز (نو یا دست دوم)؛
  7. در نهایت از جمله دیگر اقدامات کاربردی مشاور راه اندازی کارخانه مواد غذایی ، راهنمایی و ارائه طرح‌های کاربردی برای راه اندازی کارخانه، مطابق اصول تولید مواد غذایی است.

نقش و اهمیت مشاوره راه اندازی کارخانه آب معدنی در تولیدات این کارخانه

آب معدنی از جمله پرفروش‌ترین محصولات است. از این رو افرادی که تصمیم دارند در زمینه تولید آب معدنی، یک کارخانه‌ راه ‌اندازی کنند، معمولا جهت انتخاب محل، امکانات و همچنین شیوه استفاده از این امکانات و سرمایه خود، از راهنمایی‌های یک مشاور بهره می‌برند. مشاوره راه اندازی کارخانه آب معدنی شامل مواردی مانند تجزیه و تحلیل، ارائه برنامه‌ای مفید و متناسب با میزان سرمایه اختصاص یافته، راهنمایی‌های لازم جهت انتخاب و بهره بردن از امکانات مرغوب در زمینه تولید آب معدنی، طراحی برنامه‌های بهینه و به صرفه برای فرآیند راه‌ اندازی خط تولید، مشاوره‌ برای به کارگیری نیروی انسانی مناسب فعالیت در این حیطه، مشاوره جهت بهره‌گیری مطلوب از میزان سرمایه هزینه شده و همچنین راهنمایی برای استفاده از روش‌های نوین و در عین حال سودمند می‌شود.

نکات حقوقی که باید بدانید!

راه اندازی هر نوع کسب و کاری از جمله ایجاد کارخانه، قطعا به اصول و ضوابطی نیاز دارد که مناسب است درباره آن از مشاوران مجرب آن حوزه بپرسید. در واقع، اقدام کردن بدون داشتن شناخت کافی، ممکن است پیامدهای نامطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که بهره بردن از دانش یک مشاور مجرب، می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشد. علاوه بر مواردی که بیان شد، شیوه تنظیم قرارداد و شروع همکاری با مشاور نیز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم که افراد فعال در این حوزه، حتما درباره نکات حقوقی حرفه خود و همچنین مقررات فنی و حرفه‌ای کارخانه‌ای که راه اندازی آن را در نظر دارند، آگاهی لازم را کسب کنند.

در رکلا این امکان برای تمام کاربران فراهم است که به محض نیاز، پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با تیم حقوقی رکلا دریافت کنند. ضمن اینکه تیم حقوقی رکلا ارائه دهنده خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است و شما می‌توانید به سهولت درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما ارتباط بگیرند.

قرارداد مشاوره

از این نمونه قرارداد می‌توانید به منظور مکتوب کردن توافق در خصوصی دریافت و ارائه خدمات مشاوره استفاده کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات