قرارداد طراحی نما ساختمان، مهمترین شروط شما روی میز مذاکره و توافق با طراح نما

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی نما

نمای بیرونی یک ساختمان در واقع هویت آن ساختمان است و باید با بافت و نمای ساختمان‌های مجاور مشابه باشد. طراحی نمای یک ساختمان می‌تواند تاثیر قابل توجهی در برداشت و تلقی افراد از کیفیت ساخت آن ساختمان داشته باشد. امروزه سازندگان ساختمان به خوبی متوجه شده‌اند که طراحی نما در ساخت و فروش پروژه‌های ساختمانی بسیار دارای اهمیت است. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از خدمات یک شرکت معماری و طراحی نمای حرفه‌ای در واقع یک سرمایه گذاری با بازدهی بالا تلقی می‌شود. به همین دلیل، طراحی نما از بخش‌های مهم یک پروژه در صنعت ساختمان سازی است. طراحی نمای ساختمان در حوزه تخصص مهندسان معمار قرار دارد. بنابراین، انجام پروژه‌های طراحی نمای ساختمان باید به مهندسان معمار یا شرکت‌های معماری سپرده شود. نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان در واقع توافق نامه‌ای است که میان کارفرما و طراح نمای ساختمان تنظیم می‌شود.

این قرارداد به منزله سندی خواهد بود که توافق میان کارفرما و مجری پروژه طراحی نمای ساختمان به صورت مکتوب در آن ثبت می‌شود. بنابراین تنظیم دقیق این توافق نامه بسیار مهم است. لازم به ذکر است که باید این توافق نامه را مطابق با اصل آزادی قراردادها و ماده 10 قانون مدنی تنظیم کنیم. ماده 10 قانون مدنی از اصل آزادی قراردادها حمایت می‌کند.

در این مقاله با شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که برای طراحی نمای ساختمان تنظیم شده است، آشنا می‌شویم.

تنظیم مکتوب نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان چه مزایایی را به همراه دارد؟

اصل آزادی قراردادها، یک اصل پذیرفته شده در ماده 10 قانون مدنی است. این اصل به طرفین قراردادها امکان می‌دهد که شرایط تنظیم و اجرای قراردادها را با توافق یکدیگر تعیین کنند. قانونگذار به واسطه پذیرش این اصل، تعیین نحوه تنظیم یک توافق نامه را به اراده و تصمیم طرفین آن واگذار کرده است. بنابراین، قراردادی که براساس اصل آزادی قراردادها تنظیم می‌شود، می‌تواند شفاهی یا مکتوب باشد. می‌توان گفت که قانونگذار بر لزوم تنظیم مکتوب این توافق نامه تاکید نکرده است. با این حال، بهتر است تا جایی که امکان دارد از تنظیم شفاهی این توافق نامه خودداری کنیم زیرا یک توافق نامه شفاهی از سندیت و اعتبار زیادی برخوردار نیست و می‌تواند باعث بروز اختلاف میان طرفین شود. تنظیم مکتوب این توافق نامه مزایای زیادی را برای طرفین آن به همراه خواهد داشت.

جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین و مشخص شدن جزئیات مورد توافق آن‌ها از جمله مزایای تنظیم مکتوب این قرارداد است. همچنین تنظیم مکتوب نمونه قرارداد طراحی نمای ساختمان می‌تواند باعث تسریع در روند حل و فصل اختلافات میان طرفین آن شود.

قرارداد مکتوبی که برای انجام پروژه طراحی نمای ساختمان تنظیم می‌شود، در صورتی معتبر است که توسط کارفرما و مجری پروژه امضا شود. تعیین شرایط و نحوه اجرای این توافق نامه نیز به توافق و تصمیم مشترک طرفین این قرارداد بستگی دارد.

طراح نما به طور معمول به واسطه امضای یک قرارداد پیمانکاری ، مسئولیت طراحی نمای ساختمان را به عهده می‌گیرد. اگر طراح به تنهایی و به صورت مستقل یک پروژه را بپذیرد، قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز مناسب خواهد بود. درباره این قراردادها در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

بررسی شرایط طرفین نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان

نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان در صورتی تحقق پیدا می‌کند که هر یک از کارفرما و مجری پروژه رضایت و موافقت خودشان را نسبت به ایجاد و امضای آن اعلام کرده باشند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، اعلام رضایت و موافقت طرفین نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان است که باعث تحقق و اعتبار بخشیدن به آن می‌شود. طرفین این توافق نامه به واسطه امضای آن، رضایت و اراده خودشان را اعلام می‌کنند.

بهتر است که یکی از ماده‌های این توافق نامه را به تعیین مشخصات طرفین آن اختصاص بدهیم. همچنین لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان کارفرما یا مجری پروژه در این قرارداد داخل شوند. برای مثال، شرکت معماری که این توافق نامه را به عنوان مجری پروژه امضا می‌کند یک شخص حقوقی محسوب می‌شود.

شیوه تعیین حق الزحمه مجری پروژه در نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان

مهندس معمار یا شرکت معماری که این توافق نامه را به عنوان مجری پروژه امضا کرده‌اند در ازای طراحی نمای ساختمان مستحق دریافت حق الزحمه هستند.

همانگونه که گفتیم، این توافق نامه از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کند و شرایط تنظیم و اجرای آن نیز به واسطه توافق میان طرفین مشخص می‌شود. بنابراین، مبلغ حق الزحمه‌ای که بابت طراحی نمای ساختمان باید به مجری پروژه پرداخت شود و همچنین نحوه پرداخت آن به توافق میان او و کارفرما بستگی دارد. بنابراین کارفرما می‌تواند حق الزحمه مجری پروژه را به صورت نقدی یا در قالب اقساط معین پرداخت کند.

نحوه تعیین مدت اجرای پروژه در نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان

مدت نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود. مدتی که برای اجرای پروژه طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود نیز به توافق و تصمیم مشترک میان طرفین این قرارداد بستگی دارد.

تعیین مدت در این توافق نامه بسیار دارای اهمیت است زیرا عدم تعیین دقیق مدت انجام پروژه طراحی نمای ساختمان می‌تواند زمینه ساز بروز اختلاف میان کارفرما و مجری پروژه شود. تمدید مدتی که در این توافق نامه برای انجام پروژه طراحی ساختمان در نظر گرفته می‌شود نیز به توافق میان کارفرما و مجری پروژه بستگی دارد. بنابراین، مجری پروژه در صورتی می‌تواند طراحی نمای ساختمان را به تاخیر بیندازد که کارفرما با تمدید مدت این قرارداد موافقت کرده باشد.

بهتر است که یکی از ماده‌های این توافق نامه به تعیین مدتی که برای طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود و همچنین نحوه تمدید آن اختصاص پیدا کند.

طرفین این توافق نامه با موافقت یکدیگر می‌توانند ضمانت اجرای مناسبی را برای تاخیر در تکمیل و تحویل پروژه در نظر بگیرند. برای مثال، در قرارداد قید می‌شود که به ازای هر یک روز تاخیر در تحویل پروژه، 5 درصد از حق الزحمه مجری پروژه کسر خواهد شد.

تعیین وجه التزام در نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان

امضای نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان باعث ایجاد تعهدات و مسئولیت‌هایی برای هر یک از طرفین آن می‌شود. طرفین این توافق نامه می‌توانند تضمین‌های مناسبی را برای ضمانت حسن اجرای تعهدات تعیین کنند. وجه التزام یکی از مواردی است که می‌تواند در این قرارداد به عنوان ضمانت حسن اجرای تعهدات تعیین شود.

وجه التزام به معنای مبلغی است که در یک توافق نامه به عنوان جریمه تعیین می‌شود. در اصطلاح به وجه التزام، خسارت قراردادی نیز می‌گویند زیرا مبلغ و شرایط پرداخت آن به واسطه توافق میان طرفین معین خواهد شد. یعنی هر یک از طرفین که به تعهدات و مسئولیت‌های خود پایبند نباشد، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

نحوه حل و فصل اختلافات در این قرارداد

اگر طرفین نمونه قرارداد طراحی نما ساختمان موفق به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات میان خودشان نشدند، می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند. رسیدگی به اختلافات ناشی از تنظیم و اجرای این توافق نامه در صلاحیت دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف است.

همچنین طرفین این توافق نامه در هنگام تنظیم آن می‌توانند یک داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند. داور مرضی الطرفین که به واسطه توافق میان کارفرما و مجری پروژه انتخاب شده است نیز به عنوان مرجع حل اختلاف میان آن‌ها به شمار می‌رود. داور مرضی الطرفین باید اختلافات میان طرفین این توافق نامه را مورد رسیدگی قرار بدهد و در خصوص حل و فصل آن حکم صادر کند.

خوب است بدانید

قراردادی که میان کارفرما و طراح نمای ساختمان تنظیم می‌شود، به منزله یک سند معتبر و قانونی است که توافق میان آن‌ها را به اثبات می‌رساند. تنظیم دقیق این قرارداد باعث می‌شود که طرفین آن از تمام تعهدات و مسئولیت‌های خودشان آگاهی پیدا کنند. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که این قرارداد باید مطابق با اصول و ضوابط قانونی نوشته شود. عدم رعایت برخی از اصول و ضوابط قانونی باعث بی اعتبار شدن این قرارداد خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که تنظیم این قرارداد را به وکلا و کارشناسان حقوقی بسپارید.

خدمات تنظیم قرارداد رکلا به شما امکان می‌دهد که این قرارداد را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که با کمک تیم حقوقی رکلا، تمام تعهدات و شروطی که در نظر دارید را در متن قرارداد لحاظ کنید.

همچنین برای آشنایی با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم این قرارداد می‌توانید از خدمات موجود در بخش مشاوره حقوقی تلفنی کلا استفاده کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات