قرارداد حق العمل کاری صادرات و اهمیت این نوع از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری صادرات

صادرات نه تنها یک بخش از فعالیت تجاری بین المللی ، بلکه فعالیتی مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشورها است. شاید اینطور به نظر برسد که بیشترین اشخاصی که از صادرات سود می‌برند، سازندگان و کشاورزانی باشند که خودشان محصول می‌کارند. در این خصوص باید بگوییم که دایره اشخاصی که از صادرات منفعت کسب می‌کنند، بسیار بیشتر از آن تعدادی است که تصور می‌شود. کارگاه‌ها، کشاورزان و تاجرانی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند، به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث افزایش رونق اقتصادی کشور خواهند شد و همچنین مشاغل زیادی را ایجاد می‌کنند. از قراردادهای مهم همکاری در حوزه صادرات کالا، نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات است.

نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات کالا در واقع یک حالت از قرارداد حق العمل کاری است. این قرارداد، قراردادی است که میان صاحب سرمایه و حق العمل کار صادرات تهیه و تنظیم می‌شود. ممکن است که صاحب سرمایه، خودش صاحب محصول باشد یا اینکه ممکن است سرمایه داری باشد که محصولات دیگران را تهیه می‌کند و معامله صادرات را انجام می‌دهد. فعالیت‌های صادراتی به ازای هر محصول، دارای تنوع هستند و ممکن است که معاملات بسیار متنوعی در این حوزه انجام شود. به همین دلیل حتی اشخاصی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند نیز، به صورت تخصصی به یک حوزه مشغول می‌شوند. همین مساله نیز از دلایلی است که موجب رونق گرفتن نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات شده است.

چرا از نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات استفاده می‌کنیم؟

حق العمل‌ کارهای صادرات، اشخاص متخصصی هستند که می‌توانند با تجربه، تخصص و دانش خود، تاجران و سرمایه داران را برای انجام یک معامله خوب راهنمایی کنند. بسیاری از سرمایه داران و تاجران برای انجام معاملات خود در حوزه صادرات از حق العمل‌ کارهای متخصص کمک می‌گیرند. همکاری با حق العمل‌ کارها موجب می‌شود که بتوانیم از اطلاعات و مهارت آن‌ها بهره ببریم. علاوه براین، اگر سرمایه دار یا تاجر در موقعیتی باشد که نتواند برای انجام معامله صادراتی در مکان مشخصی حاضر شود، می‌تواند با تنظیم یک نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات کالا ، مسئولیت انجام معامله مورد نظر را به یک حق العمل کار بسپارد.

حق العمل کار با پذیرش این مسئولیت و انجام معامله، باعث می‌شود که تاجر بتواند در غیاب خود معامله‌ پر سودی انجام دهد و همچنین در هزینه و زمان تاجر نیز صرفه جویی خواهد شد. حق العمل کار ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. یعنی این امکان وجود دارد که شما بتوانید مسئولیت حق العمل کاری را به یک شرکت نیز بسپارید. در ادامه این مطلب در خصوص نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

اشخاص حاضر در نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات

اشخاصی که در نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات حضور دارند، فارغ از این مساله که شخص حقیقی یا حقوقی باشند، آمر یا حق العمل کار نامیده می‌شوند. آمر (امر کننده، کارفرما) شخصی است که برای انجام یک معامله امر می‌کند. یعنی می‌خواهد که مسئولیت انجام پیگیری امور مربوط به صادرات محصول را به شخص دیگری بسپارد و متعهد می‌شود که در ازای انجام شدن این امور، حق الزحمه شخص مورد نظر را نیز پرداخت کند.

در مقابل، حق العمل کار نیز شخصی است که می‌پذیرد اموری که به او سپرده می‌شوند را انجام دهد. به واسطه این قرارداد، حق العمل کار مسئولیت انجام امور صادرات را انجام می‌دهد. اگرچه در نهایت هر نتیجه‌ای که حاصل شود، چه سود باشد و چه ضرر، به حساب آمر خواهد بود. البته، حال که درباره ضرر صحبت شد، خوب است بگوییم که اگر معین شود که رفتار یا عمل حق العمل کار باعث وارد شدن ضرر و خسارت شده است، حق العمل کار باید این زیان را جبران کند و نسبت به آن مسئول است. اگر خسارتی که ایجاد می‌شود ارتباطی با حق العمل کار نداشته باشد، ضمانت و تعهدی نیز به عهده او نخواهد بود.

اهمیت کسب پروانه در قرارداد حق العمل کاری صادرات

اشخاصی که به عنوان حق العمل کار صادرات مشغول به کار هستند، نیاز دارند که مجوز یا پروانه فعالیت، کسب کنند تا مشخص شود که به صورت اختصاصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. برای کسب پروانه فعالیت نیز لازم است که در آزمون‌های مرتبط ثبت نام کنند و با کسب نمره قبولی، مشغول به فعالیت شوند. بنابراین، در زمان تنظیم و امضای قرارداد ، لازم است که به این مساله توجه داشته باشیم که آیا حق العمل کار دارای مجوز فعالیت است یا خیر؟

کسب کارت حق العمل کاری نیاز به شرایطی دارد. برای مثال حق العمل کار صادرات که به انجام امور نهایی تحویل و ارسال محصولات رسیدگی می‌کند، در زمان آزمون، نباید کمتر از 25 سال داشته باشد. همچنین لازم است که تبعه ایران باشد و محکومیت کیفری، سابقه جنایت، قاچاق و موارد مشابه دیگر در سابقه او نباشد. حق العمل کار باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشد و از کامندان دولت نیز نباشد.

محتوای قرارداد

محتوای متن نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات کالا معین می‌کند که آمر و حق العمل کار چه اشخاصی هستند و همچنین توضیح می‌دهد که این اشخاص با چه توافقات و شروطی با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای مثال، اطلاعات و مشخصات آمر و حق العمل کار، معین می‌کند که مسئولیت قرارداد حاضر دقیقا به عهده چه اشخاصی خواهد بود. در بخش موضوع قرارداد نیز به صورت صریح، معین و واضح درباره موضوع قرارداد توضیح داده می‌شود و مشخص خواهد شد که قرار است به واسطه این قرارداد چه اقداماتی انجام شود.

در متن قرارداد ، درباره بازه زمانی همکاری آمر و حق العمل کار توضیح می‌دهند و همچنین بیان می‌شود که چه مبلغی به عنوان حق الزحمه معین شده است. علاوه براین، شیوه پرداخت حق الزحمه را نیز مشخص خواهند کرد. به غیر از این موارد که بخش‌های اساسی این قرارداد هستند، لازم است که درباره مسائل دیگری مانند شروط و تعهدات مرتبط با قرارداد و مسائلی مانند شرط فسخ، داوری و دیگر موارد نیز در قرارداد توضیح داده شود.

تعیین شرط فسخ برای این قرارداد

نمونه قرارداد حق العمل کاری صادرات یک نوع از قرارداد حق العمل کاری و یک قرارداد جایز است. به این معنی که آمر و حق العمل کار هر زمان که بخواهند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. با این حال، اگر تمایل دارید که حق فسخ قرارداد از آمر و حق العمل کار سلب شود، باید شروطی درباره این موضوع، در متن این قرارداد بنویسید. برای مثال شما می‌توانید شرط بگذارید که امکان فسخ قرارداد وجود نداشته باشد و آمر و حق العمل کار ملزم باشند که حتما تا پایان قرارداد با یکدیگر همکاری کنند.

البته این امکان نیز وجود دارد که بتوانید شروطی را معین کنید که صرفا در صورت محقق شدن آن‌ شروط، آمر و حق العمل کار بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

تعیین داور و شرط داوری

بدون شک ممکن است که در هر قرارداد و توافقی، اختلافاتی ایجاد شود. گاهی این اختلافات و مشکلات به دلیل سهل انگاری هر کدام از اشخاصی است که در قرارداد حضور دارند یا ممکن است که به دلایل دیگر باشد. شما می‌توانید در زمان بروز اختلاف، به مراجع حل اختلاف و شورای حل اختلاف مراجعه کنید یا اینکه ممکن است بخواهید این اختلافات نزد یک داور بررسی شود و آن داور میان شما حکم دهد.

اگر هر دو طرف قرارداد تمایل داشته باشند که برای قرارداد یک داور انتخاب کنند، می‌توانند با توافق یکدیگر نام شخص موجهی را به عنوان داور بنویسند. بنابراین، در زمان بروز اختلاف می‌توانند به داور مراجعه کنند و از او بخواهند که میان آن‌ها حکم دهد. داور نیز بعد از بررسی شرایطی که ایجاد شده است، رای می‌دهد. حکم داور لازم الاجرا است و نیاز است که به آن عمل شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید قراردادتان را دقیقا مطابق با خواسته و توافقاتی که انجام شده است، تنظیم کنید. تیم حقوقی رکلا با خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به سوالات شما در زمینه قراردادها توضیح می‌دهد و با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظر شما را آماده می‌کند. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات