چند نکته مهم که باید در امضای قرارداد ساخت تجهیزات به خاطر داشته باشید

-
بروزرسانی:1402/03/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت تجهیزات

نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، قراردادی است که برای ساخت تجهیزات، با متخصصان این حوزه منعقد می‌شود. این قرارداد، تولید طیف وسیعی از تجهیزات را در بر می‌گیرد و می‌توان از آن به عنوان یکی از عناصر رشد اقتصادی و تجاری یاد کرد زیرا در درجه اول، انعقاد قرارداد برای ساخت تجهیزات، به عنوان یکی از مراحل اساسی تولید در مقیاسی بزرگ‌تر محسوب می‌شود. از سوی دیگر، ساخت و تولید تجهیزات در هر عرصه‌ای، مسائلی را در خصوص روابط طرفین در بر دارد. به همین منظور، تنظیم قرارداد در این زمینه، خود به عنوان رویکردی برای حل مسائل حقوقی ناشی از ساخت تجهیزات است. از این رو، به دو بعد حقوقی و تجاری این قرارداد پی بردیم.

ساخت تجهیزات با کیفیت، در تولید محصولات با کیفیت نیز موثر است. در این میان، باید اشاره داشت که تنظیم قرارداد مطمئنی در این راستا، کیفیت بالای تجهیزات و محصولات را تضمین می‌کند. در ادامه تلاش داریم شما را با سایر ابعاد این قرارداد آشنا کنیم و برخی از نکات اساسی این قرارداد را مورد اشاره قرار دهیم.

قرارداد تامین تجهیزات نیز از دیگر قراردادهایی است که با استفاده از آن می‌توانید برای تامین تجهیزات مورد نیازتان اقدام کنید. علاوه براین، اشخاصی که تمایلی به صرف هزینه برای تولید یا ساخت تجهیزات ندارند، می‌توانند با استفاده از قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی یا هر تجهیزات دیگری، تجهیزات مورد نیاز خود را برای مدت مشخص، در اختیار بگیرند. در خصوص این قراردادها، پیش‌تر مقالاتی را منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک‌های هر کدام، آن مقالات را نیز مطالعه کنید.

طرفین قرارداد ساخت تجهیزات ، شامل چه اشخاصی می‌شوند؟

طرفین نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، کارفرما و پیمانکار هستند زیرا در یک نگاه کلی، این قرارداد، به عنوان یک قرارداد پیمانکاری شناخته می‌شود. به این دلیل که هدف اصلی از تنظیم و انعقاد آن، تحقق ساخت تجهیزات است. از سوی دیگر، تولید تجهیزات گوناگون، به دانش تخصصی نیاز دارد و هر شخصی نمی‌تواند آن را انجام دهد. به موجب این قرارداد شخص متقاضی، ساخت تجهیزات مورد نظر خود را به شخص یا گروهی از اشخاص حرفه‌ای سفارش می‌دهد. بنابراین زمانی که این قرارداد میان آن‌ها تنظیم و منعقد می‌شود، هر یک از کارفرما و پیمانکار باید تکالیفی را در مقابل یکدیگر اجرا کنند.

از لحاظ نوع اشخاص طرف این قرارداد، باید اشاره داشت فرقی میان کارفرما و پیمانکار حقیقی یا حقوقی وجود ندارد. البته با توجه به کاربرد اساسی غالب تجهیزات در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، وجود طرفین حقوقی در این قرارداد، مُحتَمل‌تر است اما هیچ تاثیری در چهارچوب حاکم بر این قرارداد ندارد. مگر در مواقعی که دولت، به عنوان یکی از اشخاص حقوقی در این قرارداد ظهور کند که در ادامه به تاثیر آن در قرارداد تولید تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

آیا در متن قانون مدنی، از قرارداد ساخت تجهیزات صراحتا یاد شده است؟

بگذارید قبل از پاسخ به این سوال، کمی قراردادهای پیمانکاری را به عنوان اساس نمونه قرارداد ساخت تجهیزات تجزیه و تحلیل کنیم. همانطور که گفتیم، به موجب این قرارداد، کارفرما ساخت تجهیزاتی را از پیمانکار درخواست می‌کند. قراردادهای پیمانکاری در نظام حقوقی مربوط به قراردادها، چهارچوب خاصی ندارند. یعنی شما نمی‌توانید با مراجعه به قانون، مواد منحصر به فردی را برای این قراردادها پیدا کنید و در زمان تنظیم قرارداد، از آن‌ها بهره ببرید. حال با توجه به این موضوع، آیا انعقاد قرارداد با چنین رویکردی، قابلیت استناد دارد؟

بله. درست است که ماهیت نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، پیمانکاری است و مواد خاصی از قانون مدنی به این قرارداد اختصاص داده نشده است اما این به معنای آن نیست که این قرارداد از اعتبار کافی برخوردار نیستند زیرا در قانون، نوعی از قراردادها پیش بینی شده است که از همین ویژگی برخوردارند و از آن‌ها به عنوان قراردادهای نامعین یاد می‌شود. در نظام حقوقی قراردادهای نامعین، قراردادهای نامعین تا حد زیادی به اراده منعقد کنندگان شان بستگی دارند.

این مسئله، در ماده 10 قانون مدنی تعیین و تکلیف شده است. بنابراین کارفرما و پیمانکار به عنوان طرفین این قرارداد، باید چهارچوب‌های حاکم بر این قرارداد را تعیین کنند. در نظر داشته باشید، شرایطی که طرفین مورد نظر قرار می‌دهند، باید با شرع و قانون مطابقت داشته باشند. تطابق قانونی شرایط انتخابی کارفرما و پیمانکار، به این معنا است که برای مثال شما نمی‌توانید از پیمانکار بخواهید برای شما تجهیزاتی را با کارکرد کشنده و مرگبار بسازد. از این رو تنظیم و انعقاد قرارداد در این زمینه، مشروعیت ندارد و نمی‌توان به آثار آن استناد کرد زیرا موضوع اصلی قرارداد، با موازین قانونی در تضاد صریح است.

تعریف قرارداد و تعهدات طرفین در قرارداد ساخت تجهیزات

در نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، کارفرما ساخت تجهیزات را همراه با دو معیار درخواست می‌کند:

  1. کارفرما خواستار ساخت تجهیزات مطابق با اوصاف مد نظر خود می‌شود؛
  2. کارفرما خواستار ساخت تجهیزات در مدت معین است.

با توجه به این دو معیار، تعهدات کارفرما و پیمانکار را در این قرارداد توضیح می‌دهیم. در خصوص معیار اول، کارفرما تعهد دارد که منظور خود را از تجهیزات درخواستی خود، برای پیمانکار شرح دهد. برای مثال کارفرما باید تمام جزییات را در متن نمونه قرارداد ساخت تجهیزات مشخص کند. در مقابل نیز پیمانکار باید مطابق با آنچه کارفرما ذکر کرده است، پروژه ساخت تجهیزات را اجرا کند. اگر او بر خلاف توضیحات کارفرما عمل کند، در برابر خسارات ناشی از آن، مسئولیت دارد.

در خصوص معیار دوم، پیمانکار متعهد می‌شود که پروژه ساخت تجهیزات را در مدت مقرر در قرارداد به کارفرما تحویل دهد و در صورت عدم عمل به این تعهد، مجددا در برابر خسارات وارده به کارفرما مسئولیت دارد. بحث دیگری که باید به آن اشاره کنیم، بحث پرداخت دستمزد است. به هر حال شما وقتی پروژه‌ای را سفارش می‌دهید، باید برای اجرای آن مبلغی را بپردازید. در این خصوص نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، ماهیتی معوض دارد و شما به عنوان کارفرما باید دستمزد را در قالب یکی از بندهای قرارداد پیش بینی کنید و آن را متقبل شوید.

آیا شرایط عمومی پیمان، در قرارداد ساخت تجهیزات قابلیت اجرا دارد؟

برخی از موارد، پروژه‌هایی که از طریق قراردادهای پیمانکاری سفارش داده می‌شوند، گسترده و پیچیده هستند. این مواقع اعمال حاکمیت اراده هر یک از منعقد کنندگان در قرارداد، سبب بروز چالش‌های دیگری می‌شود. در این حالت، استناد به قواعد حقوقی مرتبط دیگر، مراد حقیقی از قرارداد را بهتر محقق می‌کند و از ایجاد مسائل پیچیده جلوگیری خواهد کرد. در نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، ممکن است طرفین به شرایط عمومی پیمان برای تعیین قواعد حقوقی قرارداد اتکا کنند. به بیانی دیگر، استناد به شرایط عمومی پیمان، از اراده و قصد آن‌ها ناشی می‌شود.

به خاطر داشته باشید ، گاهی دولت به عنوان کارفرمای قرارداد تولید تجهیزات است. در این موارد، طرفین نمی‌توانند در خصوص قواعد حاکم بر قرارداد تصمیم گیری کنند زیرا آن‌ها ملزم هستند حتما شرایط عمومی پیمان را برای قرارداد اعمال کنند. در غیر این صورت قرارداد از درجه اعتبار خارج می‌شود.

نکاتی درباره هزینه تولید تجهیزات

شما می‌توانید هزینه جزئی و کلی نمونه قرارداد ساخت تجهیزات و شیوه پرداخت آن هزینه‌ها را به روش‌های مختلفی تعیین کنید. به طور کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از کیفیت تولید تجهیزات، هزینه قرارداد را به صورت یکجا پرداخت نکنید. به نظر می‌رسد شیوه پرداخت مرحله به مرحله و بر اساس اجرای فازهای مختلف پروژه مناسب‌تر باشد. به طور معمول، سفارش دهندگان ترجیح می‌دهند مرحله به مرحله و با مشاهده پیشرفت پروژه و بررسی کیفیت آن، هزینه ساخت را پرداخت کنند.

شرایط خاتمه قرارداد

نمونه قرارداد ساخت تجهیزات ، در حالات مختلفی به پایان می‌رسد اما باید توجه داشت در این قرارداد، اصل به لازم الاجرا بودن قرارداد و تعهدات ناشی از آن برای کارفرما و پیمانکار است. در ماده 219 قانون مدنی به دو حالت اصلی خاتمه این قرارداد اشاره شده است:

  1. فسخ قرارداد: به معنای بروز برخی از عوامل قانونی در قرارداد است که خاتمه آن را توجیه می‌کند. همانند تاخیر کارفرما در پرداخت دستمزد پیمانکار یا تاخیر پیمانکار برای ارائه تجهیزات در مهلت مقرر؛
  2. اقاله: به معنای توافق جمعی کارفرما و پیمانکار، مبنی بر خاتمه قرارداد و تعهدات آن است.

به خاطر داشته باشید

اگر تمایل دارید برای ساخت و تهیه تجهیزات با اشخاص دیگر همکاری کنید، ابتدا درباره شرایط حقوقی و قانونی همکاری و توافقی که انجام می‌شود، اطلاعات بگیرید. شما می‌توانید به سادگی با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، در سریع‌ترین زمان ممکن با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. علاوه براین، اگر بخواهید قرارداد را دقیقا مطابق با خواست شما تنظیم کنیم، می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر برای انجام پروژه مورد نظر خود به یک فرم خام و آماده از قرارداد پیمانکاری نیاز دارید، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات