قرارداد خدمات مشاوره مهندسی ؛ یک قرارداد مهم و قابل توجه!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خدمات مشاوره مهندسی

قرارداد خدمات مشاوره مهندسی ، یک قرارداد بسیار کاربردی در اجرای طرح و نقشه‌های مختلف است. این قرارداد یکی از انواع قرارداد مشاوره محسوب می‌شود. بدون شک، برای اجرای نقشه‌هایی که نیازمند دانش تخصصی هستند، لازم است که از اشخاص متخصص در آن حوزه کمک بگیرید. این اشخاص خدمات خود را به صورت مشاوره در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و با آن‌ها قرارداد مشاوره مهندسی امضا می‌کنند. حضور مهندسان در حوزه‌ها و بخش‌های اجرایی مختلف به اندازه‌ای تاثیر گذار است که باعث می‌شود کیفیت و نتیجه نهایی کار، چندین درجه بهتر باشد و کارایی طرحی که اجرا می‌شود از جنبه‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا در نهایت، معیارهای مورد نیاز رعایت شوند.

شما با توجه به حوزه کاری خودتان می‌توانید در مراحل مختلف اجرایی، از خدمات مشاوره مهندسی استفاده کنید. دریافت خدمات مشاوره مهندسی به شما این اطمینان را می‌دهد که طرح و نقشه مورد نظر، از جنبه‌های مهندسی مورد ارزیابی قرار گرفته ‌است و در این زمینه ایرادی ندارد. برای آنکه بتوانید یک قرارداد مناسب در این خصوص داشته باشید و با مهندسان مشاور به خوبی همکاری کنید، نیاز دارید که از قوانین مربوط به تنظیم نمونه قرارداد خدمات مهندسی مشاور آگاه باشید و علاوه براین، محتوای قراردادتان را مطابق با این قوانین تنظیم کنید.

در ادامه این مطلب، درباره نمونه قرارداد خدمات مهندسی و مشاوره توضیح می‌دهیم و سعی می‌کنیم که نکات مهم این قرارداد را شرح دهیم. با این حال، برای اشخاصی که به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، بهتر است که برای تنظیم و امضای این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنند.

قوانین مربوط به قرارداد خدمات مشاوره مهندسی

زمانی که از دریافت خدمات مشاوره برای موضوع خاصی صحبت می‌کنیم، بدون شک می‌دانیم، شخصی مجاز به ارائه خدمات مشاوره است که در زمینه موضوع اختصاصی مورد نظر ما، اطلاعات و دانش خاصی داشته باشد. شرایط دریافت خدمات مشاوره مهندسی نیز به همین صورت است. مساله طرح‌ها و نقشه‌های مهندسی و همکاری این مشاوران مهندس با موسسات و ادارات دولتی یا خصوصی، به اندازه مهم است که برای آن، قوانینی نیز در نظر گرفته‌اند. به طور معمول، موافقت نامه و شرایط مشابه قراردادهای خدمات مشاوره که در سال 1375 به تصویب رسیده است، شرایط عمومی و اختصاصی این قراردادها یا موافقت‌نامه ها را به دقت توضیح می‌دهد.

علاوه براین، تنظیم این قراردادها به صورت قراردادهای خصوصی با تبعیت از قانون مدنی و ماده 10 و 190 آن انجام می‌شود. در مجموع، برای آنکه قرارداد دقیقی را تنظیم کنید، لازم است در خصوص قوانین مربوط به گرایش مهندسی مورد نظرتان اطلاعات دقیقی داشته باشید. در نهایت، می‌توانید با رعایت قانون مربوطه، قراردادتان را تنظیم و امضا کنید. برای تمام قراردادهایی با عنوان «قرارداد خدمات مهندسین مشاور» ، شرایط عمومی وجود دارد که برای تنظیم انواع مختلف این قراردادها باید به آن توجه کنیم. در حقیقت این شرایط عمومی نیز، به محتوای قرارداد و جرئیات همکاری طرفین مربوط خواهد بود. البته لازم به ذکر است که شما نمی‌توانید هر شرطی را برای این قرارداد در نظر بگیرید. زیرا شرایط اختصاصی و انتخابی شما نیز باید تابع شروط عمومی باشند.

شرایط عمومی قرارداد خدمات مهندسین مشاور

زمانی که از شرایط عمومی قرارداد خدمات مهندسین مشاور صحبت می‌کنیم، منظور شروطی است که در انوع نمونه قرارداد خدمات مشاوره مهندسی وجود داشته باشد. به زبان ساده‌تر، بخش‌های مختلف متن قرارداد که شرایط کلی قرارداد را مشخص می‌کند، شرایط عمومی قرارداد خدمات مهندسین مشاور نامیده می‌شود و شرایط اختصاصی نیز، به شرایط ویژه‌ای اشاره می‌کند که توضیحات تکمیلی بیشتری را در خصوص موضوع و ماهیت قرارداد بیان خواهد کرد. لازم به یادآوری است که شما نمی‌توانید شرایط عمومی موافقت نامه را تغییر دهید.

شرایط عمومی نمونه قرارداد خدمات مشاوره مهندسی ، اطلاعاتی در رابطه با تعاریف و مفاهیم توافق نامه است. شرایط عمومی، درباره شروع قرارداد و تنفیذ آن صحبت می‌کند و حدود خدمات و امکان تغییر آن را بیان خواهد کرد. همچنین شرایطی در رابطه با چگونگی برنامه ریزی اجرای خدمات، پیشرفت کار، کارکنان مهندس مشاور، استانداردها، معیارها و مقررات ، خدمات جنبی، تضمین حسن انجام کار، نحوه پرداخت حق الزحمه، پیش پرداخت و صورت حساب نهایی و تسویه حساب نیز مطرح می‌شود.

همچنین موارد مهمی در رابطه با مقررات امنیت جانی، ممنوعیت‌های قانونی و حوادث قهری نیز در این مصوبه توضیح داده شده است.

قرارداد خدمات مشاوره مهندسی را چگونه بنویسیم؟

در ابتدای مطلب به صورت مختصر به این مساله اشاره کردیم که به طور معمول در نوشتن قرارداد ، لازم است از مشاوران مطلع از قانون، کمک بگیرید. به خصوص در نوشتن این قرارداد که دارای ابعاد مختلفی است، لازم است که حتما به تمام جوانب قانونی اشاره شود. چه قرارداد شما به صورت خصوصی تنظیم شده باشد و چه بخواهید با یک سازمان یا ارگان دولتی قرارداد امضا کنید، نیاز دارید که به قوانین مرتبط به هر کدام از این قراردادها تسلط داشته باشید.

در ادامه سعی می‌کنیم به موارد اساسی در یک قرارداد خدمات مشاوره مهندسی اشاره کنیم تا با محتوای این قرارداد آشنا شوید. در ابتدا باید بگوییم که این قرارداد را نیز می‌توانید با تبعیت از قانون مدنی، مطابق با یک قرارداد پیمانکاری یا قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کنید.

طرفین قرارداد

با توجه به طرح‌ها و نقشه‌های مختلف، شما می‌توانید با اشخاص متعددی نمونه قرارداد خدمات مشاوره مهندسی تنظیم کنید. فرقی ندارد که با فرد انسانی قرارداد امضا می‌کنید یا اینکه طرف مقابل شما، یک سازمان دولتی است. در هر شرایطی، لازم است که مشخصات و اطلاعات هویتی طرفین در متن قرارداد نوشته شود. برای نوشتن مشخصات طرفین، از اطلاعاتی استفاده می‌کنیم که بتواند آن‌ اشخاص را به خوبی معرفی کند. این اطلاعات به طور معمول، اطلاعات هویتی اشخاص یا اطلاعات ثبت شده و قانونی سازمان‌ها هستند.

در این قرارداد، یک طرف شخصی که است که متقاضی دریافت خدمات مشاوره مهندسی است. این شخص کارفرما نامیده می‌شود. طرف دیگر این قرارداد، مهندس متخصصی است که تمایل دارد در رابطه با موضوع قرارداد، انجام اقداماتی را به عهده بگیرد. این شخص، پیمانکار نامیده خواهد شد و متعهد است که در بازه زمانی معین، موضوع قرارداد را به انجام برساند.

موضوع قرارداد

همانطور که می‌توانیم از عنوان هم حدس بزنیم، موضوع این قرارداد، درباره دریافت خدمات مشاوره و مهندسی است. اما نکته دارای اهمیت در نوشتن موضوع قرارداد، این است که موضوع باید صریح، واضح و روشن باشد. بنابراین، شما نیاز دارید که به وضوح بنویسید که مشاور چه اقداماتی را انجام می‌دهد و نقشه مورد نظر، مربوط به چه کار و در چه زمینه‌ای است. این توضیحات به طور دقیق مشخص می‌کند که موضوع و ماهیت قرارداد شما درباره چه چیزی خواهد بود.

حق الزحمه و نحوه پرداخت آن

از موارد مهمی که در قراردادها درباره آن گفتگوها و مذاکرات بسیاری انجام می‌شود، مبلغ قرارداد یا حق الزحمه مشاور مهندسی است. این مبلغ با توجه به توافق طرفین تعیین می‌شود. علاوه براین، کارفرما و پیمانکار باید درباره نحوه پرداخت آن نیز به توافق برسند و تاریخ دقیق پرداخت حق الزحمه را مشخص کنند.

ممکن است شما توافق کنید که حق الزحمه در ابتدای همکاری به شما پرداخت شود یا اینکه طرف مقابل درخواست کند که حق الزحمه شما را در انتهای قرارداد به شما پرداخت کند.

تعیین شیوه پرداخت حق الزحمه با توافق طرفین تعیین می‌شود. برای مثال شما می‌توانید مشخص کنید که ماهانه مبلغی به عنوان حق الزحمه به مشاور پرداخت می‌شود یا اینکه با توافق یکدیگر حق الزحمه را به صورت اقساط تقدیم بندی کنید.

مدت همکاری در قرارداد خدمات مشاوره مهندسی

مدت همکاری میان کارفرما و پیمانکار در قرارداد خدمات مشاوره مهندسی ، با توجه به موضوع و ماهیت نقشه تعیین می‌شود. این مدت به طور معمول معادل زمان انجام نقشه مورد نظر است. لازم است که متن نمونه قرارداد خدمات مهندسی مشاور ، حاوی تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد باشد. طرفین در این بازه زمانی نسبت به یکدیگر متعهد هستند.

تعهدات و وظایف کارفرما و پیمانکار

متن نمونه قرارداد خدمات مهندسی و مشاوره باید حاوی اطلاعات دقیقی درباره تعهدات و وظایف هر دو طرف باشد. بدون شک با تنظیم و امضای این قرارداد، کارفرما و پیمانکار نسبت به یکدیگر تعهدات و وظایفی را به عهده می‌گیرند. برای پیشگیری از بروز اختلاف یا مشکل احتمالی در اجرای تعهدات این قرارداد، لازم است که این تعهدات و وظایف به صورت دقیق در متن قرارداد مکتوب و ثبت شوند.

از مهمترین تعهدات کارفرما در این قرارداد این است که باید برای انجام موضوع قرارداد توسط پیمانکار، شرایط را فراهم کند و همچنین حق الزحمه او را در زمان معین، بپردازد و با او همراهی کند. در مقابل، پیمانکار یا مشاور مهندس نیز، متعهد است که موضوع قرارداد را به دقت انجام دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید در اسرع وقت و با شرایط بسیار مناسب از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. مشاوره با مشاوران حقوقی مجرب، به شما این امکان را می‌دهد که پاسخ سوالات خود را کسب کنید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را نیز به تیم رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد مشاوره

برای دانلود قرارداد اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات