قرارداد شیشه دو جداره و شرایط کارگران در این نوع از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شیشه دو جداره

قرارداد شیشه دو جداره را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. به طور معمول اجرای پروژه‌های مختلف با استفاده از این نوع قراردادها انجام می‌شود. برای مثال، در قرارداد نصب شیشه دوجداره ، پروژه طراحی، تامین و نصب شیشه دو جداره را با استفاده از این قرارداد به یک نصاب شیشه می‌سپارند. شیشه‌های دو جداره از شیشه‌های محبوبی هستند که امروزه در ساختمان‌های بسیار زیادی از آن استفاده می‌شود. اگر شما نیز تمایل دارید که مسئولیت نصب و اجرای شیشه‌های دو جداره خود را به پیمانکار واگذار کنید، لازم است که حتما این رابطه کاری را در یک قرارداد به صورت کامل و دقیق توضیح دهید.

قرارداد شیشه دو جداره در واقع قراردادی است که میان کارفرما و نصاب شیشه یا پیمانکار شیشه تهیه و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، شما مسئولیت اجرا و نصب شیشه‌ها را به پیمانکار واگذار می‌کنید و پیمانکار نیز متعهد است که مطابق با خواست شما، نصب شیشه‌ها را پیگیری کند. این قرارداد یک توافق خصوصی میان اشخاص است که مطابق با ماده 10 قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد اجرای شیشه دو جداره توضیح می‌دهیم.

چه شخصی مصالح قرارداد شیشه دو جداره را تامین می‌کند؟

حرفه شیشه بری حرفه‌ای است که به طور معمول برای طراحی، اجرا و نصب شیشه‌های دو جداره به کار برده می‌شود. این عنوان به اشخاصی اطلاق می‌شود که در زمینه برش شیشه‌ها و نصب و اجرای آن‌ها فعالیت می‌کنند. اولین قدم در تنظیم قرارداد شیشه بری انجام مذاکرات میان طرفین است. این مذاکرات در خصوص تمام شروط و مسئولیت‌هایی است که به موجب امضای این قرارداد به عهده کارفرما و نصاب شیشه قرار می‌گیرد. از مهمترین مواردی که باید پیش از شروع همکاری با نصاب شیشه به آن توجه کرد، مساله تامین مصالح و ابزار مورد نیاز برای انجام کار است. در این قرارداد منظور از مصالح، شیشه‌هایی است که برای نصب شدن در مکان مورد نظر تهیه می‌شوند.

لازم است که در متن نمونه قرارداد اجرای شیشه دو جداره نوشته شود که شیشه‌های دو جداره از کجا تامین می‌شوند. به طور معمول، برای اجرای این قرارداد، به دو شیوه شیشه دو جداره تامین می‌کنند. ممکن است که کارفرما مسئولیت تامین شیشه‌های دو جداره را به عهده گرفته باشد و بخواهد که خودش شیشه‌های دو جداره را تهیه کند. از طرف دیگر، ممکن است که کارفرمایی دیگر، تمایل داشته باشد که تمام مسئولیت‌های تهیه، حمل و نقل، نصب و اجرای شیشه‌های دو جداره را به عهده پیمانکار بگذارد.

بنابراین، لازم است که ابتدا مشخص شود که مسئولیت تهیه شیشه‌های دوجداره به عهده کدام شخص خواهد بود. یک مساله مهم دیگر در خصوص این مساله این است که به طور کلی، کارفرما باید هزینه تهیه شیشه دو جداره را پرداخت کند. به همین دلیل اگر مسئولیت تهیه و تامین شیشه دو جداره به پیمانکار سپرده می‌شود، لازم است که فاکتورهای شیشه‌های دو جداره را در اختیار داشته باشد و به کارفرما تحویل دهد.

کارگران در قرارداد شیشه دو جداره

برای اجرایی کردن موضوع نمونه قرارداد اجرای شیشه دو جداره نیاز است که اشخاص متخصصی حضور داشته باشند و این شیشه‌ها را مطابق با دانش و تجربه خود نصب کنند. گاهی ممکن است که تمام پروژه نصب شیشه‌های دو جداره توسط یک شخص انجام شود. در این زمان شما می‌توانید با نصاب شیشه، قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کنید اما اگر پیمانکار مورد نظر شما، پروژه را با یک یا چند کارگر انجام می‌دهد، لازم است که به صورت صریح بیان شود که مسئولیت کارگران و پرداخت حقوق، مزایا و بیمه آن‌ها به عهده نصاب شیشه خواهد بود و کارفرما در این خصوص مسئولیتی ندارد.

به موجب این شرط، پیمانکار ملزم است که تعهدات خود نسبت به کارگران را به عهده بگیرد. بنابراین، در زمان تنظیم قرارداد شیشه بری به خاطر داشته باشید که حتما باید در خصوص کارگرانی که برای اجرای پروژه در محل حاضر می‌شوند، توضیحات دقیقی در قرارداد نوشته شود.

چه اشخاصی قرارداد اجرای شیشه دو جداره را امضا می‌کنند؟

این مساله بسیار مهم است که چه اشخاصی این قرارداد را امضا می‌کنند. اشخاصی که قرارداد نصب شیشه دوجداره را امضا می‌کنند، دقیقا اشخاصی هستند که مسئولیت این قرارداد را به عهده دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلاف باید پاسخگو باشند. برای معرفی این اشخاص لازم است که در ابتدای متن قرارداد شیشه دو جداره ، اطلاعات و مشخصات دقیقی از آن‌ها بیان شود. به طور معمول اشخاص با مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی خود معرفی می‌شود و همچنین لازم است که آدرس محل کار یا محل اقامت طرفین نیز در متن قرارداد ذکر شود.

فرقی نمی‌کند که با شخصیت حقیقی در ارتباط باشید یا اینکه با یک شرکت یا موسسه برای تامین و نصب شیشه دو جداره توافق کنید. در هر صورت، لازم است که چه شخصیت حقیقی و چه شخص حقوقی را به طور صریح در متن قرارداد معرفی کنید.

بعد از بیان اطلاعات و مشخصات هر دو طرف، لازم است که درباره موضوع قرارداد شیشه دو جداره توضیح دهید. موضوع این قرارداد عبارت است از تهیه و نصب شیشه‌های دو جداره که می‌توانید حتی در خصوص فلزی یا آلمینیومی بودن آن نیز توضیحات بیشتری را به این بخش اضافه کنید. همچنین لازم است که به صورت دقیق بیان کنید که پروژه نصب شیشه دو جداره دقیقا در چه مکانی انجام می‌شود.

مشخصات فنی قرارداد

منظور از مشخصات فنی، تمام نقشه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از جانب کارفرما یا مهندس ناظر برای اجرای پروژه نصب شیشه‌های دو جداره ارائه می‌شود. به موجب ارائه مشخصات فنی و نقشه‌ها، نصاب شیشه ملزم است که دقیقا مطابق با همین مشخصات، کار را انجام دهد. ارائه این نقشه‌ها به کارفرما این امکان را می‌دهد که اگر در نهایت، نتیجه نصب شیشه به آن صورتی که توافق کرده بودند نباشد، بتواند از نصاب شکایت کند. شما حتی می‌توانید نوع شیشه، ضخامت آن، جنس و نام آن را نیز مشخص کنید و سپس از نصاب بخواهید که به همین ترتیب پروژه را انجام دهد.

انجام قرارداد شیشه دو جداره تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

یک مساله بسیار مهم در تنظیم قرارداد، تعیین مدت قرارداد است. به خصوص در قراردادهای پیمانی لازم است که حتما مدت قرارداد مشخص شود تا معین باشد که نصاب شیشه در چه زمانی باید پروژه را تحویل دهد و در چه زمانی می‌توانید از او مطالبه گر باشید. به طور معمول، مدت قرارداد با توافق طرفین و براساس ویژگی‌های پروژه معین می‌شود. لازم است که در متن قرارداد شیشه دو جداره به طور دقیق تاریخ شروع قرارداد و پایان آن را بنویسید. نصاب شیشه نیز ملزم خواهد بود که در این بازه زمانی، تعهدات خود را انجام دهد. شما حتی می‌توانید خسارت یا جریمه‌ای را برای دیرکرد در تحویل پروژه مطرح کنید. به این صورت که به ازای هر روز دیرکرد، مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته و از حق الزحمه نصاب شیشه کسر شود.

یک نکته مهم دیگر در خصوص تعیین بازه زمانی قرارداد، تعیین یک تاریخ دقیق برای اقدام به انجام کار است. به واسطه تعیین این تاریخ، نصاب شیشه ملزم می‌شود که بلافاصله بعد از امضای قرارداد، عملیات نصب شیشه دو جداره را آغاز کند. تعلل یا به تعویق انداختن شروع کار، می‌تواند از شروطی باشد که به عنوان فسخ قرارداد نیز در نظر گرفته می‌شود. یعنی می‌توانید بیان کنید که اگر نصاب، نصب شیشه را با تعلل یا تاخیر آغاز کند، این امکان را دارید که قرارداد را فسخ کنید. به طور کلی، شروع به موقع اجرای پروژه نصب شیشه، از تعهدات و مسئولیت‌هایی است که باید حتما توسط نصاب به خوبی رعایت شود.

پیشنهاد ما

نوشتن و تنظیم قرارداد شیشه دو جداره نیاز به کسب اطلاعات حقوقی دارد. در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی قرارداد بهره ببرید و همچنین این امکان برای شما فراهم است که تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات