قرارداد فروش دامنه؛ چرایی و چگونگی تنظیم این قرارداد مهم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش دامنه

اگر کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا اگر بخواهید یک سایت را راه اندازی کنید و خدمات، کالا یا محصولات خود را در فضای اینترنت عرضه کنید، لازم است که پایگاهی را در اختیار بگیرید. تصور کنید که فضای اینترنت یک مجتمع اداری بزرگ است که هر شخصی برای کسب و کار خود یک میز را اجاره می‌کند. روی میز نیز نام هر کدام از کسب و کارها نوشته می‌شود و اطلاعاتی از آن‌ها موجود است که نشان می‌دهد این جایگاه متعلق کسب و کار مورد نظر است. دامنه نیز چنین شرایطی را برای صاحبان خود ایجاد می‌کند. قرارداد فروش دامنه ، یک قرارداد کاربردی است که به واسطه آن، می‌توانید در فضای اینترنت، جایگاهی اختصاصی داشته باشید.

دامنه، آدرس محل کسب و کار شما در اینترنت است. هر شخصی که بخواهد شما را در جهان مجازی اینترنت پیدا کند، به سادگی و با استفاده از دامنه، می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند. دامنه آدرس اینترنتی شما است و به صورت اختصاصی حضور و فعالیت شما را به کاربر یادآوری می‌کند، به همین دلیل است که نام دامنه ، بسیار دارای اهمیت است. احتمالا شما چندین سایت محبوب را در خاطر دارید که برای موارد متعدد به آن‌ها مراجعه می‌کنید. اشخاصی که در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند، تمایل دارند که برای برند و فعالیت تجاری خود، یک دامنه بسیار مجبوب و معتبر داشته باشند.

یکی از راه‌های دستیابی به دامنه‌هایی که شناخته شده هستند و به خصوص دامنه‌هایی که مخاطبان زیادی دارند، استفاده از قرارداد خرید آدرس دامنه است.

قرارداد فروش دامنه چگونه قراردادی است؟

اگر تمایل داشته باشید که در فضای اینترنت فعالیت کنید، ابتدا لازم است که برای برند و هویت تجاری شما یک آدرس دامنه، تعیین شود. شما باید یک نام معتبر برای خود انتخاب کنید و در ادامه، با تهیه یک دامنه با آن نام، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و فعالیتتان را آغاز کنید. برای دستیابی به آدرس دامنه، باید دامنه‌ مورد نیاز خود را خریداری کنید. البته شما ملزم خواهید بود که سالانه دامنه خود را تمدید کنید و هزینه آن را بپردازید اما در طول این مدت دامنه در اختیار شما است و شما به عنوان مالک آن، می‌توانید فعالیت‌های کاری خود را آغاز کنید.

برای تهیه یک دامنه می‌توانید به دو شیوه قرارداد خرید دامنه تنظیم کنید. به این صورت که شما می‌توانید از شرکت‌هایی که به صورت اختصاصی در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت می‌کنند، دامنه مورد نیاز خود را بخرید یا اینکه دامنه شخص دیگری را از او خریداری کنید.

قرارداد فروش دامنه ، قراردادی است که این معامله خرید و فروش را به صورت رسمی ثبت می‌کند و مسئولیت‌های طرفین برای انجام این معامله را معین خواهد کرد. در این قرارداد، روند انجام معامله دامنه با اطلاعات کامل توضیح داده می‌شود و طرفین متعهد هستند که به مواردی که در قرارداد نوشته شده است، متعهد باشند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره است.

چرا قرارداد فروش دامنه ؟ (دلایل خرید و فروش دامنه)

با توجه به این مساله که خرید یک دامنه جدید با هزینه بسیار کمی انجام می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چه دلیلی وجود دارد که اشخاص در ایران تمایل داشته باشند که به معامله خرید و فروش دامنه بپردازند؟

خرید دامنه از شخص حقیقی ، به چند دلیل انجام می‌شود. برای مثال، تصور کنید که شما یک نام را برای برند تجاری خود برگزیده‌اید و علاقه زیادی به آن نام دارید اما شخص دیگری پیش از شما، با آن نام یک دامنه تهیه کرده است و شما دیگر نمی‌توانید از آن نام برای دامنه سایت خود استفاده کنید.

در این شرایط اگر شخصی که مالک دامنه مورد علاقه شما است، تمایل داشته باشد که دامنه را بفروشد یا اینکه از آن دامنه استفاده نمی‌کند، می‌توانید از او درخواست کنید که دامنه را در اختیار شما قرار دهد و در ازای انجام این معامله، با او قرارداد فروش دامنه تنظیم کنید. در این شرایط، شخصی که دامنه را در ابتدا تهیه کرده است، ملزم خواهد شد که مراتب واگذاری دامنه به شما را به عهده بگیرد. شما نیز متعهد خواهید بود که مبلغی که در نظر گرفته می‌شود را به فروشنده پرداخت کنید.

از طرف دیگر، ممکن است که شما بخواهید دامنه‌ای را تهیه کنید که مدت زمان زیادی فعالیت می‌کند و به همین دلیل، مراجعه کنندگان یا مخاطبان زیادی دارد. این کار باعث خواهد شد که برند شما و کسب و کاری که ایجاد می‌کنید، با سرعت بیشتری مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد و نتایج مثبت بیشتری به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که تمایل خواهید داشت یک دامنه با مخاطبان زیاد و میزان بازدید قابل توجه را تهیه کنید.

قرارداد فروش دامنه براساس کدام قانون تنظیم خواهد شد؟

قرارداد خرید دامنه یا فروش آن، زیر مجموعه‌ای از انواع قرارداد بیع هستند که از قانون پیروی می‌کنند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بگوییم که قرارداد خرید دامنه تابع چه قواعدی در قانون است، می‌توانیم به ماده 10، 190 و 219 قانون مدنی اشاره کنیم.

با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، می‌توانیم ادعا کنیم که تنظیم قراردادهای خصوصی میان اشخاص مختلف ایرادی ندارد و معتبر خواهد بود. تنها شرط ماده 10، این است که قرارداد فروش دامنه ، مغایر با قانون، تنظیم و امضا نشده باشد. از طرف دیگر، به طور حتم لازم است که دقیقا مشخص شود کدام دامنه به فروش می‌رسد و نام دقیق آن چیست؟ همچنین باید دقت شود که طرفین با قصد و رضایت، این قرارداد را امضا کنند و به طور کلی صلاحیت امضای قرارداد را داشته باشند. نکته دیگر برای این قرارداد این است که موضوع قرارداد باید مشروعیت داشته باشد.

در مجموع، زمانی که قراردادی با خواست و رضایت طرفین میان آن‌ها امضا می‌شود، ملزم به رعایت کردن آن هستند و باید به طور کامل تعهدات خود را انجام دهند. با توجه به توضیحاتی که بیان شد، با رعایت این شروط، قرارداد فروش دامنه صحیح و معتبر است و میان طرفین نافذ و لازم الاجرا خواهد بود.

محتوای قرارداد خرید آدرس دامنه

قرارداد خرید آدرس دامنه حاوی اطلاعاتی است که مشخص می‌کند طرفین قرارداد چه اشخاصی هستند و به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری کرده‌اند. قرارداد آن‌ها از بخش‌های مختلفی تهیه می‌شود و در هر بخش به صورت متمرکز به موضوعی پرداخته خواهد شد. برای مثال، در بخش اول قرارداد فروش دامنه ، خریدار و فروشنده دامنه معرفی می‌شوند. به این صورت که اطلاعات هویتی و ثبتی این اشخاص را در متن قرارداد می‌نویسند.

بعد از مشخص شدن طرفین قرارداد و اطلاعات و مشخصات آن‌ها، نوبت به توضیح درباره موضوع قرارداد و دیگر موارد است.

موضوع این قرارداد، روشن و واضح است و لازم است که به همین وضوح نیز در قرارداد نوشته شود. شما باید در متن قرارداد فروش دامنه بنویسید که دامنه (اشاره به نام دقیق دامنه) به خریدار واگذار می‌شود.

در ادامه نیز باید به تاریخ دقیق انتقال دامنه به خریدار و مبلغ مورد توافق برای خرید دامنه اشاره کنید. علاوه براین، می‌توانید شرایط پرداخت مبلغ را نیز در متن قرارداد بنویسید. برای مثال شما می‌توانید تعیین کنید که مبلغ قرارداد به چه شماره حساب بانکی واریز شود. حتی ممکن است بخواهید مبلغ قرارداد را در دو یا چند مرحله دریافت کنید. تصمیم گیری در خصوص تمام این موارد باید با اشاره به جزئیات در متن قرارداد مکتوب شود. علاوه بر مواردی که توضیح دادیم، تعیین مدت قرارداد نیز اهمیت زیادی دارد. به این صورت  که باید تاریخ دقیق انجام این معامله در متن قرارداد نوشته شود.

تعهدات و شروط طرفین

چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده در قرارداد فروش دامنه حضور داشته باشید، لازم است که با توجه به نقشی که در قرارداد خواهید داشت، تعهدات و مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرید. در این بخش از قرارداد به صورت دقیق به تعهدات و مسئولیت‌های شما اشاره می‌شود و درباره آن‌ها توضیح داده خواهد شد. امضای قرارداد، شما را متعهد می‌کند که تمام موارد مندرج در قرارداد را رعایت کنید. لازم است که شروط و تعهدات قرارداد نیز براساس توافقات شما باشد. بنابراین، این شروط نتیجه مذاکرات خواهد بود.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک دامنه را بخرید یا اینکه دامنه‌ای برای فروش دارید، لازم است که ابتدا درباره بهترین شیوه انجام معامله با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد فروش دامنه

با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید به سرعت این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش دامنه
دانلود نمونه قرارداد فروش دامنه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات