از قرارداد فروش محصولات شوینده چه می‌دانید؟! (شرح دقیق ماهیت این قرارداد)

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/30
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش محصولات شوینده

امروزه، نظافت و پاکیزگی برای انسان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. بیشتر مردم برای نظافت و پاگیزگی خودشان و محیط اطرافشان از محصولات شوینده استفاده می‌کنند. در دوران معاصر، بهبود وضعیت سلامتی مردم تبدیل به یکی از فاکتورهای نشان‌دهنده توسعه یافتگی جوامع شده است. ساخت و عرضه محصولات شوینده با کیفیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین سلامتی مردم شمرده می‌شود. ساخت و فروش محصولات شوینده در ایران، قدمتی طولانی دارد و به دهه 1330 هجری شمسی برمی‌گردد. افزایش تقاضا برای خرید و استفاده از محصولات شوینده باعث رونق بازار ساخت، عرضه و فروش آن‌ها شده است. نمونه قرارداد فروش محصولات شوینده در راستای خریداری عمده محصولات شوینده تنظیم و امضا می‌شود.

امروزه از محصولات شوینده در تمامی خانه‌ها و اماکن عمومی استفاده می‌شود. تعداد زیادی از اماکن صنعتی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، محصولات شوینده را به صورت عمده خریداری می‌کنند. قرارداد فروش عمده این محصول باید مطابق با موازین و اصول قانون مدنی تنظیم و امضا شود. در این مقاله، مهم‌ترین نکات قانونی مربوط به این قرارداد را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید این قرارداد را به صورت یک قرارداد فروش محصولات کارخانه نیز تنظیم و امضا کنید و به این ترتیب، محصولات شوینده را به صورت مستقیم به فروش برسانید. در خصوص این نوع قرارداد نیز، مقاله‌ای را منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

توجه قانون مدنی بر قرارداد فروش محصولات شوینده

قرارداد بیع قراردادی است که در هنگام خرید و فروش کالاها و اموال مختلف تنظیم می‌شود. قانونگذار مواد 338 الی 463 قانون مدنی را به شرایط و ضوابط عقد بیع اختصاص داده است. این قرارداد نیز نوعی عقد بیع محسوب می‌شود و باید مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم گردد.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، نمونه قرارداد فروش محصولات شوینده به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. این قرارداد با هدف خریداری و انتقال مالکیت محصولات شوینده تنظیم و امضا خواهد شد. شرایط و چگونگی انجام این قرارداد به وسیله توافق طرفین آن مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده محصولات شوینده نباید برخلاف قوانین آمره و لازم الاجرای عقد بیع با یکدیگر توافق کنند. رعایت نکردن شرایط آمره عقد بیع یا توافق برخلاف آن‌ها باعث باطل و غیر معتبر شدن این قرارداد می‌شود.

اساسی‌ترین و مهم‌ترین شرایط آمره تنظیم و امضای عقد بیع در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است. قرارداد خرید و فروش محصولات شوینده نیز باید مطابق با تمامی شرایط و ضوابط ماده 190 قانون مدنی تنظیم و امضا شود.

آثار قانونی تابع قرارداد فروش محصولات شوینده کدام هستند؟

قرارداد فروش محصولات شوینده یک قرارداد تَملیکی به حساب می‌آید زیرا مهم‌ترین اثر قانونی آن، انتقال مالکیت است. مالکیت محصولات شوینده پس از تنظیم و امضای قرارداد به خریدار منتقل می‌شود. یکی دیگر از آثار قانونی این قرارداد، الزام قانونی فروشنده نسبت به تحویل محصولات شوینده است. فروشنده باید محصولات شوینده را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در قرارداد به خریدار تحویل بدهد.

از دیگر آثار قانونی این قرارداد، الزام قانونی خریدار نسبت به پرداخت بهای محصولات شوینده است. خریدار باید بهای محصولات شوینده را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در قرارداد به فروشنده پرداخت کند.

مبلغ نمونه قرارداد فروش محصولات شوینده چگونه تعیین می‌شود؟

منظور از مبلغ قرارداد فروش محصولات شوینده ، بهایی است که خریدار باید بابت محصولات شوینده به فروشنده پرداخت کند. بهای محصولات شوینده به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. زمان، مکان و شرایط پرداخت بهای محصولات شوینده نیز به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص خواهد شد. خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا نسیه بهای محصولات شوینده با یکدیگر تواق کنند.

همچنین، خریدار می‌تواند محصولات شوینده را پیش خرید کند. در این مورد، خریدار پیش از تحویل گرفتن محصولات شوینده، بهای آن‌ها را پرداخت خواهد کرد. علی الاصول، هزینه مربوط به حمل و نقل و تحویل محصولات شوینده بر عهده فروشنده است. خریدار و فروشنده در زمان تنظیم و امضای این قرارداد می‌توانند در خصوص نحوه پرداخت هزینه حمل و نقل و تحویل محصولات شوینده نیز با یکدیگر توافق کنند.

شرایط خرید و فروش محصولات شوینده‌ پیش از ساخت

محصولاتی که خرید و فروش می‌شوند, عین مُعَیَن یا کلی هستند:

محصولاتی به صورت عین معین خرید و فروش می‌شوند که در زمان امضای قرارداد، ساخته شده و در دسترس خریدار و فروشنده قرار گرفته باشند. مانند 20 تن محصول شوینده‌ که در انبار فروشنده قرار دارد. مقدار، نوع و وصف محصولاتی که به صورت عین معین خریداری شده است باید در زمان امضای قرارداد معلوم و مشخص باشد. مشخص نکردن مقدار، نوع و وصف محصولات شوینده باعث باطل شدن قرارداد می‌شود.

محصولات شوینده‌ای که در زمان امضای قرارداد، ساخته نشده است به صورت کُلی خرید و فروش می‌شوند. مانند خرید 20 تن محصول شوینده‌ای که فروشنده در هفته آینده می‌سازد. جنس، وصف و مقدار محصولات شوینده‌ای که به صورت کلی خریداری شده است نیز باید در زمان امضای قرارداد مشخص شود. مشخص نکردن جنس، وصف و مقدار محصول شوینده‌ای که به صورت کلی خریداری شده است باعث باطل شدن قرارداد می‌شود.

آیا خریدار و فروشنده محصولات شوینده از حق حبس برخوردار هستند؟

قرارداد فروش محصولات شوینده یک قرارداد معاوضی محسوب می‌شود. معاوضی بودن این قرارداد به معنای رایگان نبودن آن است زیرا مالکیت محصولات شوینده در ازای پرداخت بهای آن‌ها به خریدار منتقل می‌شود. در اصطلاح گفته خواهد شد که این نوع قرارداد، دو عوَض دارد. محصولات شوینده و بهای آن‌ها دو عوض این قرارداد را تشکیل می‌دهند. مالکیت محصولات شوینده در ازای پرداخت بهای آن‌ها به خریدار منتقل می‌شود. طرفین قراردادهای معاوضی از حق حبس برخوردار هستند. حق حبس، اختیاری قانونی برای هر یک از خریدار و فروشنده است که براساس آن حق دارند اجرای تعهدات خودشان را منوط به اجرای تعهدات طرف دیگر قرارداد کنند. برای روشن‌تر شدن حق حبس در ادامه، حق حبس هر یک از خریدار و فروشنده محصولات شوینده را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

حق حبس فروشنده محصولات شوینده:

فروشنده به موجب امضای قرارداد فروش محصولات شوینده ، متعهد می‌شود که محصولات شوینده را در تاریخ مقرر در قرارداد به خریدار تحویل بدهد. فروشنده به استناد حق حبس خودش می‌تواند تا زمانی که بهای محصولات شوینده را دریافت نکرده است از تحویل دادن آن‌ها به فروشنده خودداری کند.

حق حبس فروشنده در موارد زیر ساقط می‌شود:

  1. اگر در قرارداد برای پرداخت بهای محصولات شوینده مدتی تعیین شده باشد؛
  2. فروشنده به میل و اختیار خودش محصولات شوینده را به خریدار تحویل بدهد؛
  3. در صورتی که خریدار، بهای محصولات شوینده را پرداخت کند.

حق حبس خریدار:

خریدار به موجب امضای قرارداد متعهد می‌شود که بهای محصولات شوینده را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در قرارداد به فروشنده پرداخت کند. خریدار به استناد حق حبس خودش می‌تواند تا زمانی که محصولات شوینده را دریافت نکرده است از پرداخت بهای آن‌ها به فروشنده خودداری کند.

حق حبس خریدار در موارد زیر ساقط می‌شود:

  1. در قرارداد برای تحویل محصولات شوینده مدتی تعیین شده باشد؛
  2. خریدار به میل و اختیار خودش، بهای محصولات شوینده را به فروشنده پرداخت کند؛
  3. فروشنده، محصولات شوینده را به خریدار تحویل بدهد.

توصیه ما

معاملات خرید و فروش محصولات، از جمله معاملاتی هستند که باید با دقت زیاد و حساسیت زیادی انجام شوند. همچنین لازم است که برای انجام این قرارداد، شروط و تعهداتی را در نظر بگیرید. تعیین شروط مناسب برای قرارداد، اقدامی است که از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

در ادامه، برای شما مناسب است که تنظیم این قرارداد را به مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بسپارید. برای این منظور می‌توانید به سهولت درخواست تنظیم قرارداد ثبت نمایید تا با شما در اسرع وقت ارتباط بگیریم.

قرارداد فروش اقساطی کالا

اگر در خصوص دریافت بها و مبلغ قرارداد فروش محصولات به صورت اقساطی توافق کرده‌اید، این فرم قرارداد آماده فروش اقساطی را می‌توانید با توجه به شرایط خود استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

اگر فروش این محصول را به صورت پرداخت نقدی انجام می‌دهید، می‌توانید این فرم آماده و خام فروش کالا را مطابق با شرایط مورد نظر خود، شخصی سازی و استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات