قرارداد فروش محصولات کارخانه و ارائه راهکارهای مناسب برای حل اختلافات قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/03/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش محصولات کارخانه

فروش نقش مهم و حیاتی در رونق و پیشرفت کارخانه‌ها دارد زیرا رشد تمام کارخانه‌ها نیازمند فروش محصولات آن‌ها است. مشتریان پس از خرید محصولات کارخانه، نسبت به کیفیت محصولات اطلاع و اعتماد پیدا می‌کنند. در این میان، کارخانه‌ای دوام خواهد داشت که بتواند محصولات خود را بفروشد. سوددهی کارخانه در گروی فروش محصولات آن است. کارخانه‌ها برای فروش محصولات خود استراتژی‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه نیز در راستای عرضه محصولات کارخانه به مشتریان تنظیم می‌شود.

در این نوشتار می‌خواهیم نکات حقوقی و نکات مهم قراردادی که برای فروش محصولات میان کارخانه و فروشنده تنظیم می‌شود را بررسی کنیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد بیع نامه است.

نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه با تبعیت از قانون مدنی

در اصلاح حقوقی به نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه ، عقد بیع گفته می‌شود. قانون مدنی در مواد 338 الی 463 به تعریف و مشخص کردن شرایط قانونی تنظیم و امضای قرارداد خرید و فروش پرداخته است. مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید محصول کارخانه یک توافق دوجانبه از سوی کارخانه و خریدار محصولات است. پس از تنظیم و امضای قرارداد خرید و فروش، مالکیت آن دسته از محصولات کارخانه که مورد معامله قرار گرفته است در ازای پرداخت بهای آن‌ها به خریدار منتقل می‌شود.

برخی از شرایط و ضوابط قانونی این قرارداد آمره و لازم الاجرا هستند زیرا ارتباط مستقیمی با قواعد فقهی و نظم عمومی جامعه دارند. هیچ یک از خریدار و فروشنده محصولات کارخانه نمی‌توانند برخلاف قوانین آمره با یکدیگر توافق کنند. رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل شدن این قرارداد می‌شود.

برخی دیگر از شرایط و ضوابط قانونی قرارداد بیع کالا تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده محصولات کارخانه می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. توافق برخلاف شرایط و ضوابط تکمیلی باعث باطل شدن قرارداد نمی‌شود. رعایت قواعد تکمیلی تنها در مواردی الزامی است که خریدار و فروشنده برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند. برای مثال، یکی از قواعد تکمیلی قرارداد خرید و فروش محصولات این است که هزینه حمل و نقل و تحویل محصولات کارخانه بر عهده فروشنده قرار دارد. خریدار و فروشنده می‌توانند برخلاف این قاعده با یکدیگر توافق کنند اما در صورتی که توافق نکرده باشند رعایت این قاعده الزامی است و هزینه حمل و نقل محصولات بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد.

آیا بین نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه و مبایعه نامه تفاوتی است؟

نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه به وسیله اعلام اراده و رضایت خریدار و فروشنده محصولات کارخانه تحقق پیدا می‌کند. اراده و رضایت خریدار و فروشنده محصولات کارخانه می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی اعلام شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مبایعه نامه تنها برای معاملات مربوط به املاک و مستغلات تنظیم می‌شود اما برای خرید و فروش تمام اموال می‌توان مبایعه نامه تنظیم کرد.

بنابراین خریدار و فروشنده محصولات کارخانه نیز می‌توانند نسبت به تنظیم قرارداد خرید کالا اقدام کنند. مبایعه نامه در واقع یک قرارداد مکتوب است که برای خرید و فروش محصولات کارخانه استفاده می‌شود.

مبایعه نامه محصولات کارخانه به صورت عادی یا رسمی تهیه خواهند:

میابعه نامه عادی محصولات کارخانه توسط خریدار و فروشنده امضا می‌شود. مبایعه نامه رسمی نیز در دفاترخانه اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

به این نکته توجه کنید که تنظیم مبایعه نامه محصولات کارخانه در دفتر اسناد رسمی الزامی نیست زیرا مبایعه نامه عادی نیز مانند مبایعه نامه رسمی امضا معامله خرید و فروش محصولات کارخانه را به اثبات می‌رساند.

آیا می‌توانیم قرارداد فروش محصولات کارخانه را قبل از ساخت محصول مورد نظر امضا کنیم؟

محصولات کارخانه می‌توانند به صورت عین معین یا کلی مورد معامله قرار بگیرند:

  1. محصولاتی به صورت عین معین مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند که در زمان تنظیم و امضای قرارداد ساخته شده و وجود خارجی داشته باشند. مانند خرید ده تن محصولی که تهیه شده است و در انبار کارخانه قرار دارد. نوع، مقدار و وصف محصولاتی که به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد باید معلوم و مشخص باشد.
  2. از طرف دیگر، آن دسته از محصولات کارخانه که در زمان تنظیم و امضای قرارداد هنوز ساخته نشده‌اند، به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرند. مانند خرید و فروش ده تن محصولی که قرار است کارخانه در هفته آینده آماده کند. لازم است که جنس، وصف و مقدار محصولاتی که به صورت کلی مورد معامله قرار گرفته‌اند به صورت دقیق در زمان تنظیم قرارداد مشخص شود.

تحت چه شرایطی نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه از ابتدا باطل است؟

در حقوق مدنی ایران اصل بر صحت تمامی قراردادها گذاشته شده است. صرفا قراردادهایی باطل هستند که بدون رعایت شرایط قانونی تنظیم و امضا شده‌اند. بنابراین اصل بر صحت و مشروعیت نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه است. تشخیص باطل و غیر مشروع بودن قرارداد خرید و فروش محصولات با مقام قضایی است.

مهم‌ترین موارد باطل شدن قرارداد خرید و فروش محصولات کارخانه

  1. اگر محصولات کارخانه به صورت عین معین مورد معامله قرار بگیرند، باید در زمان امضای قرارداد، ساخته شده و وجود خارجی داشته باشند. اگر بعد از تنظیم قرارداد معلوم شود که محصولات مورد معامله در زمان تنظیم قرارداد وجود نداشته‌اند، این مساله باعث باطل شدن قرارداد می‌شود؛
  2. جنس، وصف و مقدار محصولاتی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرند باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد مشخص باشند. عدم تعیین جنس، وصف و مقدار محصولات کارخانه که به صورت کلی مورد معامله قرار گرفته‌اند، باعث باطل شدن قرارداد می‌شود؛
  3. قرارداد خرید محصول کارخانه که در راستای اهداف نامشروع و غیر قانونی تنظیم شده باشد، باطل است؛
  4. محصولاتی که مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند باید معلوم و مشخص باشند. مبهم و مردد بودن محصول مورد معامله باعث باطل و بی اثر شدن قرارداد می‌شود.

اگر قرارداد فروش محصولات کارخانه تنها از سوی یکی از طرفین امضا شود، از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه به وسیله اراده و اعلام رضایت خریدار و فروشنده محصول کارخانه تحقق پیدا می‌کند. اعلام اراده در قرارداد شفاهی، شفاها بیان می‌شود. رضایت و اراده خریدار و فروشنده در قرارداد مکتوب خرید و فروش نیز به وسیله امضا اعلام خواهد شد. قرارداد خرید کالا یا قرارداد فروش کالا ، تنها زمانی تحقق پیدا می‌کنند و باعث انتقال مالکیت محصول کارخانه می‌شوند که از سوی خریدار و فروشنده امضا شده باشند. بنابراین قرارداد مکتوب خرید و فروش محصول کارخانه که تنها از سوی یکی از طرفین آن امضا شده است از نظر قانونی هیچ گونه اعتباری ندارد و باعث انتقال مالکیت محصول کارخانه به خریدار نمی‌شود.

نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه براساس توافق میان خریدار و فروشنده محصولات تعیین می‌شود. این قرارداد را می‌توان در یک یا چند نسخه تنظیم کرد اما خریدار و فروشنده محصول کارخانه برای جلوگیری از جعل و تحریف قرارداد بهتر است که آن را در چند نسخه تنظیم کنند.

لازم به ذکر است که تمام نسخه‌های قرارداد خرید محصول کارخانه باید به صورت یکسان تنظیم و توسط خریدار و فروشنده نیز امضا شوند.

برای حل اختلاف نمونه قرارداد فروش محصولات کارخانه چه راهکارهایی وجود دارد؟

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، مراجع قضایی زیر به اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده محصولات کارخانه رسیدگی می‌کنند:

  1. شورای حل اختلاف: شورای حل اختلاف، دعاوی مالی میان خریدار و فروشنده محصولات کارخانه که مبلغ آن حداکثر بیست میلیون تومان است را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
  2. دادگاه عمومی حقوقی: دادگاه عمومی حقوقی، مرجع قضایی رسیدگی و حل و فصل اختلافات غیر مالی و مالی خریدار و فروشنده محصولات کارخانه است. دعاوی غیر مالی که ملبغ آن‌ها از بیست میلیون تومان بیشتر است در دادگاه عمومی حقوقی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

بنابراین خریدار و فروشنده برای حل و فصل اختلافات حقوقی خود باید به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت خوانده مراجعه و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی اقامه دعوا کنند.

داوری از دیگر راهکارهای قانونی برای حل و فصل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده محسوب می‌شود که در قانون آیین دادرسی مورد پیشی بینی قرار گرفته است. به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده محصولات، داور به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات احتمالی میان آن‌ها تعیین می‌شود. در هنگام بروز اختلافات حقوقی، خریدار و فروشنده باید به داور مراجعه کنند و مطابق با نظر او به اختلافات خود پایان دهند.

دادگاه کیفری دو و دادسرای مربوط به آن نیز مرجع رسیدگی به شکایاتی است که هر یک از خریدار و فروشنده محصولات کارخانه می‌خواهند بر علیه یکدیگر مطرح کنند.

به خاطر داشته باشید که:

قرارداد جامع و کامل، ضامن روابط شما و معاملاتی است که انجام می‌دهید. به همین دلیل لازم است که برای در اختیار داشتن یک قرارداد مناسب، اقدام کنید. برای این منظور، این امکان فراهم شده است که به راحتی بتوانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، با شما تماس می‌گیریم.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای معامله کالا می‌توانید از فرم خام قرارداد فروش کالا استفاده کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

با استفاده از این نمونه قرارداد، می‌توانید کالا یا کالاهایی را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات