قرارداد مشاور طراحی و نکات اساسی نمونه قرارداد خدمات مشاوره طراحی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/04
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور طراحی

نمونه قرارداد مشاور طراحی یک نوع قرارداد مهم برای طراحی و اجرای نقشه سازه‌های مختلف است. این قرارداد در میان معماران و اشخاصی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، علاقه‌مندان زیادی دارد. امروزه در اکثر صنایع، به خصوص صنایع ساختمان، معیارهایی برای انجام با کیفیت احداث سازه، در نظر گرفته شده است. شما برای طراحی نقشه یک ساختمان، نیاز دارید که طرحی آماده کنید. برای اینکه طرح شما مورد اقبال قرار بگیرد و به آن توجه شود، باید به معیارهای اصلی کیفیت و کارایی طرح نیز توجه کنید.

علاقه‌مندان به طراحی سازه و معماری داخلی و ساختمان، به این مساله آگاه هستند که، جامعه از آن‌ها طرح و ایده‌ای تازه می‌خواهد. در طراحی آن‌ها، باید موارد مهمی رعایت شده باشد. برای مثال، طراحی، باید تازه و حاصل خلاقیت طراح باشد. طرح‌های تکراری یا کپی‌های ناشیانه از معماری دیگر کشورها، نه تنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه تاثیری بالعکس دارد.

علاوه بر نوآوری و خلاقیت در ایده و طرح، بسیار مهم است که طرح مورد نظر، کاربردی باشد و بتواند برای اشخاصی که تمایل دارند از سازه ساخته شده استفاده کنند، رفاه بیشتری را فراهم کند. با توجه به تمام این موارد، شخصی که مسئولیت طراحی معماری و ساختمان یک مجموعه کوچک یا بزرگ را به عهده می‌گیرد، ملزم است که به کارایی، زیبایی بصری، کارآمد بودن ساختمان برای اشخاص خاص و موارد مهم دیگری که مربوط به قوانین شهرداری است، توجه داشته باشد. در ادامه مطلب، درباره اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد مشاور طراحی توضیح خواهیم داد.

کاربردهای نمونه قرارداد خدمات مشاوره طراحی

معماری، طراحی، معماری داخلی، طراحی سازه و این قبیل رشته‌ها از جمله محبوب‌ترین رشته‌هایی هستند که هر سال، تعداد زیادی دانشجو را جذب می‌کنند. علاوه نتایج مثبت فردی برای شخصی که در این حوزه فعالیت می‌کند، این رشته به زیبایی شهر و رفاه بیشتر اشخاص کمک خواهد کرد. احداث سازه‌های زیبا و مهندسی‌ شده، به زیبایی و نظم شهر می‌افزاید و نتیجه بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که روز به روز اهمیت همکاری با طراحان خلاق و حرفه‌ای بیشتر می‌شود.

بسیاری از این طراحان، برای در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک طرح، نیازمند بررسی و ارزیابی جامع هستند. به همین دلیل است که گاهی بازبینی‌های متعدد انجام می‌دهند تا آسودگی خاطر بیشتری داشته باشند. زیرا همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، صرفا طراحی خلاقانه مد نظر نیست. علاوه بر نوآوری و خلاقیت، لازم است طرحی که آماده شده است، دقیقا مطابق با قوانین شهرداری تهیه شده باشد و از این بابت مشکلی نداشته باشد.

برای این منظور، یکی از قراردادهایی که می‌تواند به طراح یا معمار کمک کند، استفاده از نمونه قرارداد مشاوره طراحی و نظارت است. این قرارداد به صاحبان طرح و معماران این امکان را می‌دهد که با یک مشاور متخصص در ارتباط باشند و از او بخواهند که طرح پیشنهادی را بررسی کند و ایرادات آن را متذکر شود و در ادامه، به روند اجرای آن نیز نظارت داشته باشد. به طور کلی نمونه قرارداد مشاور طراحی سازه در موارد بسیار زیادی کارایی دارد.

نمونه قرارداد مشاور طراحی چه ماهیتی دارد؟

قرارداد مشاوره طراحی یکی از انواع قرارداد مشاوره است. این قرارداد، به صورت یک توافق خصوصی میان اشخاص تنظیم می‌شود. متن قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که مشخص می‌کند دو طرف نسبت به یکدیگر تعهدات و مسئولیت‌هایی دارند که ملزم به رعایت آن‌ها هستند. در این قرارداد، یک طرف مشاور طراحی است. مشاور طراحی شخص متخصصی است که در رشته معماری، عمران یا رشته‌های طراحی، معماری داخلی، نقشه کشی و موارد دیگر، تحصیل کرده است. این شخص متخصص، در زمینه طراحی سازه، معماری و مشاوره فعالیت می‌کند.

طرف مقابل این قرارداد، یا صاحب پروژه ساختمانی است یا شرکتی است که به صورت اختصاصی در حوزه طراحی معماری و طراحی ساختمان، خدمات می‌دهند. این اشخاص، تمایل دارند با یک مشاور متخصص در ارتباط باشند و درباره ایرادات طراحی و اجرای سازه سوال کنند. این موقعیت با استفاده از قرارداد مشاوره طراحی ساختمان میسر خواهد بود. مشاور طراحی و متقاضی دریافت خدمات مشاوره، راهنمایی و ارزیابی، با امضای قرارداد مشاور طراحی نسبت به یکدیگر متعهد می‌شوند و ملزم هستند که به موضوع قرارداد به همان شیوه‌ای که توافق کرده‌اند، عملی کنند.

این قرارداد، یک قرارداد خصوصی محسوب می‌شود که میان طرفین تنظیم خواهد شد و شرط اصلی آن، توافق و رضایت طرفین است. یعنی اینکه مشاور و متقاضی دریافت مشاوره، با تمایل و توافق یکدیگر، می‌توانند قرارداد را تهیه کنند و برای آن شروط خاصی را در نظر بگیرند.

قانون درباره قرارداد مشاور طراحی چه می‌گوید؟

اگر بخواهیم تهیه و تنظیم نمونه قرارداد مشاور طراحی را از نگاه قانون مورد توجه قرار دهیم، ملزم خواهیم بود که به قانون مدنی رجوع کنیم. قانون مدنی با بیان ماده 10، این اجاره را می‌دهد که اشخاص بتوانند به شیوه‌های مختلف با یکدیگر قرارداد امضا کنند و محدودیتی برای تنظیم انواع قرارداد وجود نداشته باشد. این ماده از قانون مدنی، شما را برای نوشتن انواع قراردادها و تعیین شروط مختلف، آزاد می‌گذارد و تنها شرطی که مطرح می‌کند، این است که قرارداد مطابق با قانون باشد.

شما با رعایت قانون، می‌توانید به شیوه‌های مختلفی قراردادتان را تهیه و امضا کنید. علاوه براین، باید به این مساله اشاره کنیم که نمونه قرارداد مشاوره طراحی معماری ، یک قرارداد نامعین و لازم است. در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد:

نامعین بودن

نامعین بودن نمونه قرارداد مشاوره طراحی معماری به این معنا است که در قانون مدنی، به صراحت به این عنوان قرارداد، اشاره نشده است. البته این مساله به معنی بی اعتبار بودن قرارداد نیست. قانون مدنی، درباره عقود محدودی توضیح داده است، اما شما با استناد به ماده ده قانون مدنی می‌توانید درباره موضوعات مختلف، قرارداد تنظیم کنید. نامعین بودن نمونه قرارداد مشاور طراحی یعنی اینکه قانون مدنی قواعد مشخصی را برای تنظیم قرارداد در نظر نگرفته است، بنابراین، شما می‌توانید با توجه به قانون، شروط مورد نظرتان را در متن قرارداد بنویسید.

لازم بودن

نمونه قرارداد مشاور طراحی معماری یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه، مشاور طراحی و معماری، ملزم است که تعهدات خود را با توجه به توافقات مندرج در قرارداد، انجام دهد. در مقابل، متقاضی دریافت مشاوره نیز ملزم است که به تعهدات خود عمل کند و اطلاعات لازم را در اختیار مشاور متخصص قرار دهد. هیچ کدام از طرفین قرارداد ، نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. زیرا این قرارداد، لازم است و طرفین ملزم به رعایت کردن آن هستند.

البته مشاور طراحی و متقاضی دریافت مشاوره، می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. با تعیین شروط فسخ قرارداد، اگر زمانی هر کدام از طرفین آن شروط را انجام نداده باشند، طرف دیگر قرارداد می‌تواند با استناد به آن شروط، قرارداد را فسخ کند.

محرمانگی و قرارداد مشاور طراحی

استفاده از نمونه قرارداد خدمات مشاوره طراحی ، به شخصی که متقاضی دریافت مشاوره طراحی است، کمک می‌کند که با اطلاعات تخصصی‌تر و راهکارهای مناسبی در جهت انجام و اجرای طرح معماری عمل کند. بدون شک، برای ارزیابی دقیق و تاثیر گذار، ملزم خواهید بود که اطلاعات و مشخصات اصلی کار را در اختیار مشاور طراحی قرار دهید. مطالعه اطلاعات و مشخصات دقیق و ارزیابی و بررسی همه جانبه، این امکان را فراهم می‌کند که مشاور طراحی با دقت بیشتری طرح شما را بررسی کند و این امکان را داشته باشد که راهنمایی‌های کاربردی‌تری را بیان کند و با مهارت بیشتری متوجه ایرادات طرح شود.

بدون شک برای چنین اقدامی، نیاز است که شما اطلاعات محرمانه طرح را به مشاور بگویید. در این شرایط این نگرانی پیش می‌آید که مشاور، اطلاعات را در جای دیگری فاش یا اینکه از ایده ما به نفع خود استفاده کند. برای برطرف شدن این نگرانی، لازم است که حتما با مشاور طراحی، یک قرارداد محرمانگی اطلاعات امضا کنید. امضای این قرارداد به این معنی است که مشاور طراحی باید اطلاعات محرمانه طرح را نزد خود نگهداری کند و از افشای آن بپرهیزد.

محتوای قرارداد مشاور طراحی شامل چه بخش‌هایی است؟

محتوای این قرارداد، مشخص می‌کند که موضوع همکاری مشاور با متقاضی دریافت خدمات مشاوره، چیست و ارائه و دریافت خدمات مشاوره در این قرارداد با چه شرایط و در چه چهار چوبی برنامه ریزی شده است. در متن این قرارداد، باید اطلاعات و مشخصات هویتی هر دو طرف را به دقت بنویسید و مسئولیت‌ها و تعهدات هر کدام از آن‌ها را با جزئیات کامل شرح دهید. علاوه براین، مدت همکاری، تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری، حق الزحمه مشاور طراحی، شروط خاص طرفین و تعهدات و ضمانت‌های مورد نظر آن‌ها نیز باید به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شوند.

ثبت مکتوب این اطلاعات، این امکان را به وجود می‌آورد که از توافقات خود یک سند مکتوب در اختیار داشته باشید. این نوشته مکتوب که توسط هر دو طرف قرارداد امضا می‌شود، قانونی و معتبر است و حتی می‌توانید در مراجع قضایی به آن استناد کنید. بدون شک تهیه چنین سندی، باعث آسودگی خاطر هر دو طرف قرارداد می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تهیه قرارداد مشاور طراحی را به تیم رکلا بسپارید. علاوه براین، تیم رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات شما را درباره ابعاد قانونی این قرارداد، پاسخ می‌دهد.

قرارداد مشاوره

دانلود قرارداد از اینجا

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات