قرارداد اجاره سفره عقد و نکاتی که برای تنظیم اجاره نامه سفره عقد لازم است!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سفره عقد

مراسم عقد و عروسی از جشن‌ها و مراسم مهمی است که در میان تمام مردم جهان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود. در کشور ما ازدواج با خواندن خطبه عقد اسلامی انجام می‌شود و براساس رسومات گذشته، روز ثبت ازدواج و خواندن خطبه عقد را جشن می‌گیرند. چیدن سفره عقد، از ملزومات مهم مراسم جشن عقد محسوب می‌شود. این سفره متشکل از قرآن، آینه و شمعدان و بسیاری از وسایل نمادین دیگر است. شکل جدیدی از برگزاری مراسم عقد و اهمیت دادن به زیبایی و تجمل باعث شده است که انواع مختلفی از سفره‌های عقد طراحی شوند. سفره‌های عقد به صورت اختصاصی برای برگزاری این مراسم اجاره داده می‌شوند. قرارداد اجاره سفره عقد ، قراردادی است که به این منظور تنظیم خواهد شد. این قرارداد در واقع یک قرارداد اجاره است.

اهمیت برگزاری مراسم عروسی باعث شده است که اشخاص بسیار زیادی به صورت اختصاصی در زمینه تزیین و طراحی انواع سفره عقد فعالیت کنند و سفره‌های طراحی شده را به منظور استفاده متقاضیان و کسب منفعت مالی اجاره دهند. برای اجاره سفره عقد ، لازم است که به مزون‌های ارائه دهنده خدمات سفره عقد مراجعه کنید. ارائه خدمات در این مزون‌ها به این صورت است که یک ژورنال از انواع سفره‌های عقد در اختیار شما قرار می‌گیرد یا اینکه سفره‌های عقدی را که آماده کرده‌اند مشاهده می‌کنید. در نهایت با انتخاب شما، سفارش ثبت می‌شود.

مزون‌های اجاره دهنده سفره عقد با ثبت درخواست شما، متعهد می‌شوند که در زمان مشخص شده، سفره عقد را در اختیار شما قرار دهند. در مقابل، شما نیز متعهد خواهید بود که اجاره بها سفره عقد را بپردازید.

چرا قرارداد اجاره سفره عقد تنظیم کنیم؟

به طور معمول مزون‌هایی که سفره عقد اجاره می‌دهند یا اینکه به طور کلی در زمینه برگزاری مراسم عقد و عروسی فعالیت دارند، با استفاده از یک اجاره نامه سفره عقد ، تجهیزات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند. اما در مواقعی ممکن است که قراردادی تنظیم نشود یا اینکه توافق به صورت شفاهی یا فقط با پرداخت مبلغ کرایه و دریافت رسید انجام شود. ما به شما می‌گوییم که چنین معامله‌ای اشتباه است و لازم است که حتما قرارداد بنویسید.

در اجاره سفره عقد، به غیر از مساله پرداخت وجهی که بابت اجاره بها تعیین شده و تحویل سفره عقد، موارد بسیار زیاد دیگری نیز مطرح است. برای مثال، دیرکرد در تحویل سفره عقد، آماده نبودن، ناقص بودن یا ایرادات دیگر سفره عقد، نحوه استفاده از سفره عقد، آسیب رساندن به سفره عقد یا سایر تجهیزاتی که همراه آن فرستاده می‌شود، تحویل به موقع بعد از مراسم و موارد دیگر از جمله مواردی هستند که باید درباره آن گفت و گو کنید و نتیحه توافقات را در متن قرارداد بنویسید. بنابراین، تفاوتی ندارد که صاحب مزون باشید یا شخصی باشید که تمایل دارد یک سفره عقد اجاره کند، لازم است که یک قرارداد اجاره سفره عقد ، تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد اجاره سفره عقد چگونه قراردادی است؟

قرارداد اجاره سفره عقد ، یک اجاره نامه است. این قرارداد مطابق با قواعد قانون مدنی در خصوص عقد اجاره تنظیم می‌شود. قانون مدنی عقد اجاره را قراردادی می‌داند که با امضای آن، مستاجر می‌تواند از منافع مال موجر استفاده کند. در قرارداد اجاره سفره عقد ، مستاجر شخصی است که تمایل دارد یک سفره عقد اجاره کند و موجر نیز، مزون یا مالک شخصی سفره عقد است. براساس این قرارداد، مستاجر می‌تواند برای مدت مشخص و در ازای پرداخت اجاره بها، از سفره عقد، بهره ببرد. این قرارداد یک عقد معین و لازم است.

معین بودن اجاره نامه سفره عقد به این دلیل است که قانون مدنی به صراحت در یک باب درباره آن توضیح می‌دهد و لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین ملزم هستند در مدت معین، موضوع قرارداد را انجام دهند. هیچ کدام از طرفین نمی‌تواند از انجام موضوع قرارداد ممانعت کند یا اینکه قرارداد را فسخ کند. البته طرفین می‌توانند برای فسخ قرارداد ، چند شرط در نظر بگیرند.

اجاره نامه سفره عقد یک سند معتبر است که مشخص می‌کند شخصی که سفره عقد را اجاره می‌دهد و شخصی که تمایل دارد یک سفره عقد اجاره کند، نسبت به یکدیگر مسئولیت‌ها و تعهداتی دارند که ملزم هستند آن‌ها را اجرا کنند. در زمان بروز اختلاف یا مشکل با استناد به این نمونه قرارداد ، می‌توانید در مراجع قضایی حاضر شوید و از شخص متخلف شکایت کنید یا اینکه با استفاده از نمونه قرارداد اجاره سفره عقد ، از حقوق خود دفاع کنید.

جزئیات خدمات در قرارداد اجاره سفره عقد

بدون شک رسم و رسوماتی که هر خانواده برای اجرای مراسم عقد انجام می‌دهد، ممکن است تفاوت‌هایی با خانواده دیگر داشته باشد یا ممکن است طرف ارائه دهنده خدمات اجاره سفره عقد، بخواهد خدماتی را با تعرفه هزینه متفاوت برای متقاضیان ارائه دهد. برای اینکه هر دو طرف به صراحت بدانند که چه خدماتی باید ارائه دهند یا اینکه چه خدماتی دریافت می‌کنند، لازم است که بخش موضوع قرارداد با اشاره به جزئیات دقیق شرح داده شود.

ضمانت قرارداد اجاره سفره عقد

بدون شک، سفره‌های عقد طراحی شده، ارزش بسیار بیشتری از مبلغ اجاره بها یا کرایه دارند. صاحبان سفره عقد یا مزون‌هایی که به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، نگران هستند که به سفره عقد یا تجهیزات همراه آن آسیب برسد. برای رهایی از این نگرانی، پیشنهاد می‌کنیم که بابت مدت اجاره ضمانت گرفته شود. این ضمانت به طور معمول، معادل ارزش ریالی سفره عقد است و می‌تواند چک یا سفته باشد.

چک یا سفته‌ای که به منظور ضمانت اخذ می‌شود، باید نزد موجر نگهداری شود. موجر فقط در شرایطی می‌تواند از این ضمانت استفاده کند که ثابت کند که مستاجر به سفره‌های عقد آسیب رسانده است و خسارت را پرداخت نمی‌کند. در غیر این صورت، موجر باید ضمانت را محفوظ نگه دارد و در پایان اجاره، آن را به مستاجر برگرداند.

در زمینه خسارت و زیان به سفره عقد، نکته مهم این است که اگر سفره عقد به دلیل نحوه استفاده اجاره کننده، آسیب دیده باشد مسئولیت پرداخت خسارت به عهده شخص اجاره کننده است. اما اگر سفره عقد یا ابزار و تجهیزات آن به دلیل تعدد استفاده، پوسیدگی و خرابی خسارت ببیند، پرداخت خسارت به عهده موجر خواهد بود و مسئولیت جبران خسارت به عهده شخص اجاره کننده نیست.

مدت قرارداد

مورد مهمی که لازم است در متن اجاره نامه سفره عقد نوشته شود، بازه زمانی قرارداد اجاره است. بازه زمانی اجاره، یعنی تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره نامه که با توافق طرفین معین می‌شود. شما می‌توانید یک سفره عقد را برای یک ماه آینده اجاره کنید ولی لازم است که در متن قرارداد ، به طور دقیق تاریخ دریافت سفره عقد و تاریخ تحویل آن به مزون را بنویسید. این تاریخ برای هر دو طرف قرارداد تعهد ایجاد می‌کند. مزون ملزم است که در تاریخ معین، سفره عقد را در اختیار شما بگذارد و شما نیز ملزم هستید که اجاره بها را بپردازید.

تاریخ قرارداد اجاره سفره عقد باید حتما معین باشد زیرا اجاره نامه بدون تاریخ باطل است و اعتبار ندارد.

جریمه دیرکرد

شخص اجاره دهنده سفره عقد، می‌تواند به ازای هر روز دیرکرد در تحویل سفره عقد، جریمه تعیین کند. به این صورت که اگر مستاجر در زمان معین، سفره عقد را به مزون برنگرداند، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. این نوع از خسارت، وجه التزام نامیده می‌شود و ضمانتی است که تحویل سفره عقد را تضمین می‌کند. شما می‌توانید برای قراردادهای خود وجه التزام تعیین کنید. مبلغ جریمه را نیز می‌توانید به تناسب ارزش مال یا خسارت نقدی که در صورت عدم رعایت تعهدات به شما وارد می‌شود، در نظر بگیرید. به طور کلی، تعیین میزان خسارت با توافق طرفین معین خواهد شد.

تعیین خسارت دیرکرد برای موجر اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل از مهمترین مواردی که درباره آن سوالات زیادی از جانب موجران پرسیده می‌شود، مساله خسارت دیرکرد قرارداد است. البته بسیار مهم خواهد بود که مستاجر نیز از این شرط در قرارداد آگاه باشد و میزان مبلغ جریمه را بپزیرد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای اجاره نامه، حتما به دقت تمام بخش‌های قرارداد، از جمله بخش جریمه دیرکرد را مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا به منظور تنظیم قرارداد ، در کنار متقاضیان و اجاره دهندگان سفره عقد خواهد بود. با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از نکات حقوقی این قرارداد آگاه شوید و سوالاتتان را از ما بپرسید.

قرارداد اجاره سفره عقد

با امضای این قرارداد، می‌توانید یک سفره عقد را برای عروسی خود اجاره کنید یا اینکه سفره عقد را اجاره دهید.

نمونه قرارداد اجاره سفره عقد
دانلود نمونه قرارداد اجاره سفره عقد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات