قرارداد مسئول خرید و چگونگی رسیدگی به اختلافات در خصوص قرارداد مامور خرید

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/02/02
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مسئول خرید

قرارداد مسئول خرید یکی از انواع قرارداد کار است. مامور خرید، فردی است که مسئولیت خرید کالا به عهده او قرار می‌گیرد. علاوه براین، وظیفه نظارت و مدیریت کالاهایی که برای کارگاه، کارخانه یا شرکت خریداری می‌شوند نیز به عهده مامور خرید است. به طور کلی می‌توان گفت که شرح اختیارات و وظایف مامور خرید، به شرکتی بستگی دارد که در آن کار می‌کند. مامور خرید نسبت به وضعیت بازار، شناخت کافی دارد و تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات مختلف را می‌شناسد.

همین مساله باعث می‌شود که بتواند کالاهایی با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کند. سمت شغلی مسئول خرید ، یک فرصت‌ شغلی مناسب برای افرادی محسوب می‌شود که در رشته مدیریت یا بازاریابی تحصیل کرده‌اند. اگر قصد دارید به عنوان مامور خرید در یک شرکت استخدام شوید یا اگر قصد استخدام یک مامور خرید را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نمونه قرارداد مسئول خرید چیست؟

قرارداد مسئول خرید با توافق کارفرما و مسئول خرید، مطابق با ماده 7 قانون کار تنظیم و امضا می‌شود. به موجب این توافق، مسئول خرید متعهد می‌شود تا مدیریت تهیه لیست خرید محل کار خود را به عهده بگیرد. متقابلاً کارفرما نیز متعهد می‌شود که در ازای فعالیت مسئول خرید، حق‌السعی (دستمزد) او را بپردازد. تعریف این نوع از قرارداد و همچنین شرایط و ضوابط آن در قانون کار آمده است.

نکته: قانون کار، آمره است و کارفرما و مسئول خرید نمی‌توانند برخلاف قواعد و الزامات این قانون با یکدیگر توافق کنند.

شرایط صحت قرارداد مسئول خرید

زمانی نمونه قرارداد مامور خرید معتبر و قانونی خواهد بود که به صورت صحیح و همراه با رعایت تمامی شرایط قانونی تهیه و تنظیم شود. در ادامه شرایط قانونی صحت این قرارداد را شرح می‌دهیم:

  1. قصد و رضایت کارفرما و مسئول خرید؛ کارفرما و مسئول خرید باید با اراده‌، آگاهی و اختیار کامل، قرارداد را امضا کنند. در غیر این صورت این قرارداد باطل است و مورد حمایت قانون گذار قرار نخواهد گرفت.
  2. اهلیت مامور خرید؛ مطابق با قانون اساسی، تمامی افراد جامعه می‌توانند شغل دلخواه خود را انتخاب کنند و مشغول به کار شوند اما در قانون کار برای حمایت از حقوق نوجوان و حفظ نظم جامعه کارکردن کودکان و نوجوانان زیر 15 سال و اتباع بیگانه‎ فاقد پروانه کار، به صراحت ممنوع شده است. بنابراین استخدام افراد زیر 15 سال و اتباع بیگانه‌ فاقد پروانه کار به عنوان مسئول خرید، ممنوع است و برای کارفرما مجازات کیفری به همراه دارد.
  3. معلوم بودن موضوع قرارداد مامور خرید؛ موضوع نمونه قرارداد مامور خرید باید معلوم و مشخص باشد. برای مثال مسئول خرید باید بداند که آیا وظیفه او صرفاً خرید کردن برای شرکت است یا تایید کالاهایی که دیگران برای شرکت خریداری کرده‌اند نیز به عهده او خواهد بود.

مشروع بودن مورد قرارداد مامور خرید؛ مورد قرارداد در واقع همان کاری است که مامور خرید برای انجام دادن آن استخدام شده است. مورد قرارداد باید قانونی و مشروع باشد در غیر این صورت قراردادی که امضا می‌شود، باطل خواهد بود. بنابراین خرید چیزهایی از قبیل مشروبات الکلی، کالاهای سرقتی و سلاح‌های غیرمجاز، صحیح نیست. اگر موضوع قرارداد مشروع نباشد، قرارداد مذکور نه تنها باطل است بلکه مامور خرید نیز به عنوان کارگر، مورد حمایت قانون گذار قرار نمی‌گیرد.

موضوع قرارداد مسئول خرید

موضوع اصلی قرارداد مسئول خرید ، خرید کردن و مدیریت خریدهای شرکت است. اختیارات مامور خرید به نوع قرارداد و شرایط و سفارش کارگاه، شرکت و مرکزی بستگی دارد که در آنجا مشغول به کار است. ممکن است وظایف مسئول خرید فقط انجام خرید باشد یا آنکه نظارت بر خریدها و مدیریت آن‌ها را نیز به عهده بگیرد.

موضوع قرارداد باید به صورت دقیق و واضح بیان شود تا مامور خرید بداند چه کاری به او سپرده شده است تا بتواند برای انجام به موقع و کامل وظایف و تکالیف خود برنامه ریزی کند.

موضوع قراردارد باید مشروع، قانونی و معلوم باشد. (ماده 9 قانون کار)

بازه زمانی قرارداد

قرارداد کار دائم بدون ذکر مدت تنظیم می‌شود.

ذکر مدت در قرارداد کار معین ، مانعی ندارد اما پس از تمام شدن مدتی که معین شده است، قرارداد به خودی خود منحل می‌شود. حتی اگر مامور خرید نتوانسته باشد کار معین را به طور کامل انجام دهد.

قرارداد استخدام موقت ، در واقع برای بازه زمانی معین و به صورت موقتی تنظیم می‌شود. یعنی مسئول خرید به صورت موقت توسط کارفرما استخدام می‌شود و پس از تمام شدن مدت، قرارداد منحل خواهد شد و رابطه استخدامی میان کارفرما و مسئول خرید خاتمه پیدا می‌کند.

مرخصی‌ها و تعطیلات در نمونه قرارداد مسئول خرید

تعطیلات کارگر شامل روز جمعه و تعطیلات رسمی کشور می‌شود.

از طرف دیگر، علاوه بر امکان استفاده از تعطیلات تقویم، مامور خرید مستحق استفاده از حق مرخصی نیز خواهد بود. انواع مرخصی‌های مامور خرید عبارت هستند از مرخصی استحقاقی (سالیانه)، مرخصی حج، مرخصی ارفاقی، مرخصی تحصیلی، مرخصی بدون حقوق، مرخصی ساعتی، مرخصی استعلاجی و مرخصی زایمان.

هر شخصی که به عنوان مامور خرید استخدام می‌شود، می‌تواند از این نوع مرخصی‌ها استفاده کند. متداول‌ترین نوع مرخصی نیز، مرخصی استحقاقی است که این شرایط را برای کارگر ایجاد می‌کند که در هر ماه، معادل دو روز و نیم کاری، مرخصی داشته باشد.

حل اختلاف در نمونه قرارداد مسئول خرید

مراحل حل اختلاف مامور خرید و کارفرما در قرارداد مسئول خرید عبارت است از:

  1. مرحله اول؛ با توافق یکدیگر سعی می‌کنند اختلاف خود را حل و فصل کنند و به آن پایان دهند.
  2. مرحله دوم؛ اگر با توافق یکدیگر موفق به حل اختلاف نشدند باید به اداره تشخیص مستقر در اداره کار مراجعه کنند.
  3. در مرحله سوم؛ در صورتی که اختلاف آن‌ها در هیات تشخیص حل نشد، باید به هیات حل اختلاف که در اداره کار مستقر است، مراجعه کنند.

نسخه‌های نمونه قرارداد مسئول خرید

این قرارداد در 4 نسخه تنظیم می‌شود و تمامی نسخه‌های آن باید از لحاظ محتوا و شکل ظاهری یکسان باشند و به امضای کارفرما و مامور خرید برسند. به هریک از کارفرما، مامور خرید، شورای اسلامی کار و اداره کار محل تنظیم قرارداد، یک نسخه از این قرارداد داده می‌شود.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد (روی لینک بزنید) و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از خدماتی هستند که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شوند. با استفاده از این خدمات می‌توانید سوالات حقوقی خود را پاسخ دهید؛ با آسودگی خاطر بیشتری قراردادتان را امضا کنید؛ قرارداد مناسبتان را در اختیار داشته باشید و درباره توافقی که انجام می‌دهید، آگاهی کافی کسب کنید. برای دریافت این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

قرارداد مسئول خرید

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مسئول خرید
دانلود قرارداد
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات