قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ؛ شیوه صحیح معامله این محصول

-
بروزرسانی:1403/01/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

در دنیای امروز، روزانه عرضه و تقاضای هزاران کالا به وقوع می‌پیوندد. این فرآیند در زندگی روزمره بشر، به میزان نیاز‌ او برای رفع احتیاجات و نیز در قالب‌ انواع معاملات از جمله خرید و فروش صورت می‌گیرد. در این میان، وجود برخی از عوامل همانند بالا بودن حجم کالاهای مورد خرید و فروش، اشخاص را به سوی تنظیم و انعقاد قراردادها در این زمینه سوق می‌دهد. تنظیم قرارداد در این موارد، سبب سرعت و اطمینان بیشتری در معاملات شما می‌شود و مسیر حل چالش‌های حقوقی موجود در این زمینه را هموارتر می‌کند. با توجه به این مسئله، قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، از انواع قرارداد فروش کالا است.

به موجب این قرارداد، چارچوب حقوقی حاکم بر عمل تقاضا کننده و عرضه کننده رب گوجه فرنگی ، روشن و حقوق و تعهدات هر یک از آن‌ها در مقابل دیگری مشخص می‌شود. با توجه به حجم معاملات صورت گرفته در زمینه خرید و فروش رب گوجه فرنگی و متعاقب آن، انعقاد قرارداد فروش در این زمینه، شایسته است که در این مقاله به برخی از ابعاد حقوقی پرکاربرد این قرارداد بپردازیم.

به طور جزیی تر، منظور از قرارداد فروش رب گوجه فرنگی چیست؟

قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، از انواع قرارداد بیع است. به این معنا که به موجب آن، مالکیت یک یا چند کالا در برابر ما به ازای مشخص، از فروشنده به خریدار واگذار می‌شود. در خصوص فروش رب گوجه فرنگی نیز به واسطه این قرارداد، فروشنده مقدار مشخصی از محصول را در ازای مبلغ مشخصی به خریدار واگذار می‌کند. به این طریق، مالکیت رب گوجه فرنگی از فروشنده به خریدار و مالکیت مال (پول) خریدار به فروشنده منتقل می‌شود. موضوع این قرارداد، نزدیک به موضوع قرارداد فروش مواد غذایی است. گویی که این قرارداد، زیر مجموعه‌ای از قرارداد فروش مواد غذایی باشد.

به یاد داشته باشید که در این معامله ، به محض اینکه توافق لازم برای فروش محصول میان طرفین شکل بگیرد، در ازای پرداخت مبلغی مشخص، مالکیت رب گوجه فرنگی به خریدار انتقال داده می‌شود. به بیان دیگر، حتی اگر چنین توافقی به صورت کتبی تنظیم نشود، مالکیت خریدار رخ می‌دهد. بنابراین اراده واقعی طرفین، مبنی بر خرید و فروش رب گوجه فرنگی کفایت می‌کند و تنظیم قرارداد مکتوب در این زمینه، صرفا برای تعیین حقوق و تعهدات طرفین و تعیین تکلیف در مورد اختلافات احتمالی آینده است.

ارکان اصلی قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

این مسئله بسیار اهمیت دارد که بدانیم برای تنظیم قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، باید به چه مواردی توجه داشته باشیم. از آنجا که این قرارداد، از انواع قرارداد بیع شناخته می‌شود؛ باید به ارکان مهم و مخصوص آن اشاره کرد. به همین منظور در این قسمت به چهار رکن اساسی در مورد تنظیم توافق نامه برای فروش این محصول می‌پردازیم. تمام موارد ذیل، باید در متن قرارداد رعایت شوند و در صورت رخداد اشتباه در خصوص آن‌ها، قرارداد از اعتبار خارج خواهد شد. در ادامه درباره این چهار رکن، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد:

وجود ایجاب و قبول در قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

ایجاب و قبول در قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، به چه معنا است؟ این رکن به عنوان توافق خریدار و فروشنده مبنی بر انجام معامله رب گوجه فرنگی شناخته می‌شود. به بیانی دیگر ایجاب، به معنای پیشنهاد و اعلام قصد فروشنده برای فروش رب گوجه فرنگی است. در این مرحله برای شکل گیری توافق کامل، باید در برابر پیشنهاد فروشنده، قبول خریدار رخ دهد. معمولا در فرآیند شکل گیری ایجاب و قبول، ابتدا مرحله ایجاب و در پاسخ به آن، مرحله قبول صورت می‌گیرد. همچنین بنابر ماده۳۴۰ قانون مدنی، الفاظ و عبارات ایجاب و قبول، باید به طور صریح در معنی خرید و فروش رب گوجه فرنگی باشد.

ایجاب و قبول به عنوان اصلی‌ترین ارکان تنظیم و انعقاد این قرارداد، به دو صورت شفاهی و کتبی شکل می‌گیرند. در این راستا پیشنهاد می‌شود که ایجاب و قبول خود را به صورت کتبی و در قالب قرارداد تنظیم کنید. در این مواقع، امکان استناد به آثار حاصل از قرارداد، با سهولت بیشتری قابل پیگیری است زیرا رابطه میان خریدار و فروشنده و تعهدات آن‌ها کاملا روشن خواهد بود.

وجود متعاملین در این قرارداد

منظور از متعاملین در قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، همان خریدار و فروشنده، به عنوان منعقد کنندگان قرارداد است. در عرصه حقوقی، به فروشنده بایع و به خریدار مشتری گفته می‌شود.

وجود کالا برای تحقق موضوع قرارداد

به طور کلی برای معامله فروش کالا، در مرحله اول باید کالایی برای خرید و فروش وجود داشته باشد زیرا اگر کالایی برای معامله نباشد، عملا انعقاد قرارداد فروش، هیچ اثر حقوقی به همراه ندارد. در اصطلاح حقوقی، کالایی که موضوع خرید و فروش واقع می‌شود؛ به عنوان مبیع قابل شناسایی است. در این معامله نیز مبیع رب گوجه فرنگی است و تا زمانی که رب گوجه فرنگی برای فروش موجود نباشد، نمی‌توان قراردادی را نیز برای فروش آن تنظیم کرد.

تعیین مبلغ قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

به طور کلی منظور از ثمن در تنظیم قرارداد خرید کالا ، بهایی است که خریدار باید به فروشنده بپردازد. این بها می‌تواند در قالب پول باشد. در این قرارداد، ثَمَن همان پولی است که شما به عنوان خریدار به فروشنده می پردازید و در ازای پرداخت شما، مالکیت رب گوجه فرنگی به شما واگذار می‌شود.

این قرارداد چه ویژگی‌هایی دارد؟

در یک نگاه کلی، قرارداد فروش رب گوجه فرنگی ، یک توافق رضایی است زیرا این توافق نامه به محض اعلام اراده و قصد طرفین برای خرید و فروش این محصول، انجام می‌شود. بنابراین تحقق این قرارداد، به شرایط و تشریفات خاصی بستگی ندارد. از سوی دیگر، این قرارداد، لازم است. برای مثال شما به عنوان یکی از طرفین این قرارداد، قادر نیستید که قرارداد را برهم بزنید و تعهدات ناشی از آن را از خود سلب کنید. البته در مواردی همانند اقاله و فسخ، برهم زدن قرارداد ممکن است. یعنی شما می توانید با توافق طرف دیگر یا با استناد به عوامل قانونی خاتمه قرارداد، آن را به اتمام برسانید.

این قرارداد، به وضوح از انواع قراردادهای تملیکی است. خصیصه بارز این قراردادها، تملیک کالا به شخص دیگری به موجب قرارداد است. همچنین این قرارداد، ماهیتی معوض دارد. به طوری که در ازای پرداخت یا اعطای بهایی در مقابل تملیک رب گوجه فرنگی، محقق می‌شود.

در زمان تنظیم و انعقاد این قرارداد، بر اساس چه چارچوب قانونی عمل کنیم؟

این قرارداد ماهیتی معین دارد و شما باید در زمان تنظیم و انعقاد آن، براساس قواعد حاکم بر انواع قراردادهای مربوط به بیع رفتار کنید. این مسئله به این خاطر است که تنظیم قرارداد برای فروش انواع کالا، تحت قرارداد بیع قرار می‌گیرد. بدین ترتیب شرایط حاکم بر تنظیم و انعقاد این قرارداد، تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی تعیین و تکلیف شده است.

شرایط فروشنده و خریدار در قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

در این قرارداد، خریدار و مشتری باید اهلیت داشته باشند. اهلیت به معنای صلاحیت و شایستگی حقوقی محسوب می‌شود که قانون شرایطی را برای آن در نظر گرفته است. به همین منظور طرفین یک قرارداد، باید عاقل ، بالغ و رشید باشند و برای انعقاد عقد، رضایت و قصد کامل خود را اعلام کنند. مطابق با ماده 345 قانون مدنی، در صورتی که فروشنده و خریدار برای تنظیم و انعقاد قرارداد، اهلیت لازم را نداشته باشند؛ اعمال حقوقی آن‌ها معتبر شناخته نمی‌شوند.

مدت قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

ذکر مدت در قرارداد فروش رب گوجه فرنگی در مواقعی بسیار اهمیت دارد که رب گوجه فرنگی در زمان انعقاد قرارداد، به خریدار تحویل داده نشده است. در این موارد با در نظر گرفتن مدت لازم و مورد توافق طرفین، تاریخ تحویل آن‌ها به خریدار مشخص می‌شود.

مبلغ قرارداد فروش رب گوجه فرنگی

این مسئله که بهای فروش رب گوجه فرنگی به چه میزان باشد و چگونه توسط خریدار پرداخت شود، همگی بر اساس رضایت طرفین قابل تعیین است. مثلا ممکن است کلیه مبالغ به صورت نقدی در زمان انعقاد قرارداد یا به صورت اقساط پرداخت شود. در مواردی که خریدار برای پرداخت قسطی خود اسنادی همانند چک و سفته ارائه می‌دهد، به یاد داشته باشید که مشخصات مربوط به آن‌ها را در متن قرارداد فروش رب گوجه فرنگی قید کنید.

مهمترین تعهدات طرفین این قرارداد

به موجب امضای قرارداد فروش رب گوجه فرنگی و مطابق با ماده ۳۶۲ قانون مدنی، فروشنده تعهد دارد که در زمان مقرر، رب گوجه فرنگی‌ موضوع این قرارداد را با همان اوصافی که توافق شده است، به خریدار تحویل دهد. در مقابل، خریدار نیز متعهد می‌شود که بهای گوجه فرنگی (مبلغ قرارداد) را در زمان مقرر به فروشنده بپردازد.

اگر خریدار و فروشنده برای انجام این معامله توافقات و شروط دیگری نیز در نظر داشته باشند، باید آن توافقات را نیز به صورت مکتوب در متن قرارداد درج کنند. به این ترتیب، هر کدام از طرفین این قرارداد، مطابق آنچه توافق شده است، باید به تعهدات خود عمل کند.

پیشنهاد ما

قرارداد خرید و فروش گوجه فرنگی از جمله معاملات مهم در زمینه مواد غذایی و محصولات تولیدی است که در ابعاد بزرگ و کوچک معامله می‌شود. برای تنظیم این قرارداد، لازم است که به خوبی از احکام قانونی معامله آگاه باشید. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای گفتگو با یک مشاور حقوقی مجرب بهره ببرید. همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

دسترسی آسان به این قرارداد با زدن روی تصویر زیر، میسر می‌شود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

این نمونه قرارداد در دسترس شما است. با زدن روی تصویر زیر میتوانید آن را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
علی صاحب کرم فرد
thumb_up_alt
سلام می‌خوام نمایندگی فروش رب گوجه فرنگی از یک کارخانه بگیرم. مغازه و شاگرد از من است و رب گوجه از کارخانه. چه قراردادی منعقد کنم از نظر تجاری وحقوقی؟ ممنون.
09:52
28 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بسیار پیش می‌آید که استفاده از واژه نمایندگی از جانب کاربران رکلا، از روی مسامحه انجام می‌شود. ما به طور قطع نمی‌توانیم در خصوص اینکه رابطه شما با کارخانه واقعا مصداق نمایندگی است اظهار نظر کنیم چون باید اطلاعات بیشتری از جانب شما با ما در میان گذاشته شود. با این حال، با فرض اینکه، روابط میان شما و کارخانه، واقعا مصداق نمایندگی باشد، روابط کاری شما با کارخانه، مصداق روابط نمایندگی بازرگانی است و باید یک قرارداد نمایندگی میان طرفین تنظیم شود. این قراردادها مطابق با مفاد قانون مدنی و ماده 10 آن تنظیم می‌شود و بنابراین، طرفین می‌توانید هر توافقی را که بر خلاف قوانین و مقررات ایران نباشد در متن قرارداد خود ملحوظ کنند.
16:50
28 مرداد 1402
account_circle
حمید رضا سماوات
thumb_up_alt
بسیار عالی و ساده بیان شده و کاملا قابل درک است.
05:51
21 مهر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما برای مطالعه این مقاله و اظهار نظرتون، تشکر می‌کنیم.
12:45
22 مهر 1402