نمونه قرارداد فروش مواد غذایی و نکات قانونی قرارداد فروش محصولات غذایی

-
بروزرسانی:1401/06/09
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش مواد غذایی

قرارداد فروش مواد غذایی یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. اهمیت نمونه قرارداد فروش مواد غذایی در جوامع کنونی قابل انکار نیست. با توجه به رشد بالای جمعیت، توزیع مناسب مواد خوراکی نیز اهمیت بالایی خواهد یافت.

نوع قرارداد فروش مواد غذایی

نمونه قرارداد فروش مواد غذایی از جمله قراردادهایی است که زیر مجموعه عقد بیع قرار می‌گیرد. انعقاد قرارداد بیع در قانون شیوه مشخصی دارد که پیروی نکردن از آن، سبب باطل شدن یا فسخ قرارداد می‌شود. نمونه قرارداد خرید مواد غذایی نیز به تبعیت از عقد بیع باید با رعایت اصول قانونی منعقد شود.

نحوه تنظیم نمونه فرم قرارداد فروش مواد غذایی

جهت تنظیم نمونه قرارداد فروش محصولات غذایی موارد مهمی را با شما در میان می‌گذاریم و شیوه نوشتن این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین

در قرارداد فروش محصولات غذایی ، حتما مشخصات طرفین یعنی نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت و کد پستی را ذکر کنید. معامله می‌تواند توسط اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (موسسات، ادارات و شرکت ها) انجام شود. هر دو گروه می‌توانند طرف معامله واقع شوند؛ تنها نکته مهم این است که طرف معامله خود را شخص ممنوع المعامله قرار ندهید. اگر شخص دیگری به نمایندگی از شما نمونه قرارداد خرید و فروش مواد غذایی را امضا می‌کند حتما نام و سمت او نیز در این قسمت نوشته می‌شود.

در صورتی که یکی از طرفین قرارداد ، شخص حقوقی است باید نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، شماره تماس، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

ثمن و طریقه پرداخت آن در قرارداد فروش مواد غذایی

ثمن نمونه قرارداد فروش مواد غذایی به اشکال مختلف پرداخت می‌شود. اگر مواد خوراکی را به شکل نقدی معامله می‌کنید، حتما مبلغ و تاریخ پرداخت را در متن ذکر کنید و اگر روش پرداخت به صورت اقساطی است، تاریخ و مبلغ هر قسط و در صورت استفاده از چک، شماره آن را در متن قرارداد بنویسید.

این قسمت از نمونه قرارداد فروش مواد غذایی به منزله تعهد خریدار در مقابل فروشنده است؛ بنابراین عمل نکردن به آن می‌تواند باعث شود که فروشنده اختیار فسخ قرارداد فروش مواد غذایی را داشته باشد. البته اگر فروشنده به میل خود و قبل از دریافت وجه معامله، مبیع را به خریدار تحویل دهد حق پس گرفتن آن را ندارد.

حالت دیگر زمانی است که خریدار به هر دلیلی از پرداخت باقی مانده ثمن ناتوان می‌شود؛ در این صورت فروشنده می‌تواند مبیع را از خریدار پس بگیرد و اگر هنوز به وی تحویل نداده است از تسلیم آن خودداری کند.

نمونه قرارداد فروش محصولات غذایی

تعهدات و شروط در نمونه فرم قرارداد فروش مواد غذایی

این قسمت از نمونه قرارداد فروش محصولات غذایی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. این قسمت شامل تمامی اعمالی است که طرف مقابل، متعهد به آن خواهد بود و در صورت عمل بر خلاف آن، طرفی که تعهد به نفع او صورت گرفته، می‌تواند بر اساس اختیارات قانونی (خیارات) معامله را فسخ کند یا طرف مقابل ضرر و زیان تاخیر پرداخت کند.

در این قسمت، هیچ یک از طرفین نمی‌توانند طرف مقابل را به شروطی متعهد کنند که سودی ندارد و مشروع نیست یا غیر قابل انجام است. این شروط باطل هستند اما قرارداد به قوت خود باقی است.

طرفین قبل از انعقاد قرارداد، در خصوص تعیین مرجع برای مراجعه به آن در زمان وقوع اختلافات احتمالی بعد از عقد قرارداد، با یکدیگر به توافق می‌رسند. آن مرجع در متن قرارداد ذکر می‌شود و اگر طرفین بعد از امضای نمونه قرارداد فروش مواد غذایی دچار اختلافاتی در خصوص قرارداد شوند، به آن مراجع رجوع می‌کنند.

اگر طرفین در زمان انعقاد قرارداد، مرجعی جهت حل اختلافات احتمالی تعیین نکنند، در صورت وقوع اختلاف باید به دادگاه مراجعه کنند.

تعداد نسخه‌های قرارداد فروش محصولات غذایی کاملا بستگی به توافق طرفین دارد و تعداد خاصی از سوی قانونگذار تعیین نشده است.

نکات حقوقی انعقاد نمونه قرارداد فروش مواد غذایی

  1. اگر فروشنده متعهد باشد که ۲۱ تن مواد خوراکی به طرف مقابل تحویل دهد و خریدار بعد از تحویل متوجه شود که وزن کالا کمتر است، می‌تواند تفاوت آن را از خریدار دریافت کند و اگر وزن بار بیشتر باشد، باید آن مقدار اضافی را به فروشنده بازگرداند.
  2. محل تحویل مواد غذایی به خریدار، همان محلی است که طرفین، قرارداد فروش مواد غذایی را در آنجا امضا کرده‌اند؛ مگر اینکه در متن قرارداد، محل دیگری را تعیین کرده باشند.
  3. اگر مبیع قبل از اینکه به مشتری تحویل داده شود، بدون تقصیر فروشنده فاسد شده باشد، قرارداد باطل است و فروشنده باید مبلغ دریافت شده را به خریدار بازگرداند.
  4. یکی از شروط اصلی انعقاد قرارداد، رضایت طرفین و قصد آنها است. طرفین در خصوص اعلام رضایت خود می‌توانند از روش‌های گوناگونی مانند نوشتن، ایما و اشاره استفاده کنند و الزام به استفاده از یک روش خاص وجود ندارد؛ بلکه طرفین می‌توانند به هر روشی اشتیاق و میل خود را نشان دهند.

سایر نکات حقوقی قرارداد فروش محصولات غذایی

  1. اگر بعد از امضای نمونه قرارداد فروش مواد غذایی طرفین با یکدیگر به طور کامل به توافق برسند، می‌توانند عقد را به هم بزنند ( اقاله قرارداد ). در این صورت، تعهداتی که در متن قرارداد نوشته شده است، الزامی برای فرد متعهد به وجود نمی‌آورد.
  2. اگر کسی که تعهد به نفع او نوشته شده است، از انجام آن تعهد صرف نظر کند، مانند این است که آن تعهد از ابتدا در قرارداد ذکر نشده است.
  3. طرفین می‌توانند به موجب اختیارات گوناگونی که در متن قانون، به آن‌ها داده شده است، قرارداد فروش محصولات غذایی را فسخ کنند؛ اما اگر در متن قرارداد نوشته شده باشد که کافه (همه) اختیارات سلب می‌شود، به این معنی است که تمامی اختیارات از دو طرف قرارداد سلب شده و آن‌ها نمی‌توانند از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.
  4. اگر بعد از تنظیم قرارداد مشخص شود که مواد غذایی فاسد بوده است، مشتری می‌تواند معامله را فسخ کند یا آن مبیع را قبول کند و مبلغ خسارت را از فروشنده مطالبه کند.
  5. کالایی که مورد معامله واقع می‌شود با مشروع و قانونی باشد. برای مثال، معامله مشروبات الکلی صحیح نیست.
  6. اگر شما قرارداد را برای خرید کالایی خاص (مثلا نوشیدنی مارک خاص) انجام می‌دهید اما پس از تحویل کالا متوجه شوید که کالای دریافتی، آن نوشیدنی مورد نظر شما نبوده است، عقد بیع باطل است.
  7. حتما در متن قرارداد خود، وصف دقیقی از مواد غذایی مورد معامله بنویسید (شامل نام محصول، نام مارک خاص آن، وزن و در صورت لزوم، رنگ).

پیشنهاد ما

بسیاری از مراکز فروش محصولات مواد غذایی، تمایل دارند قرارداد واحدی تهیه کنند که به تمام شروط و تعهداتی که در نظر دارند اشاره کرده باشد. برای تهیه و نوشتن چنین قراردادی در چهارچوب قانون، پیشنهاد می‌کنیم از تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. برای این منظور روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

همچنین اگر تمایل دارید که در خصوص این معاملات با مشاوران حقوقی گفتگو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی درخواستتان را ثبت کنید. به این ترتیب، می‌توانید با مشاوران و وکلای گروه حقوقی رکلا گفتگو داشته باشید.

قرارداد فروش مواد غذایی (نقدی)

خرید و فروش مواد غذایی را با این نمونه قرارداد انجام دهید.

نمونه قرارداد فروش مواد غذایی (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش مواد غذایی (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی مواد غذایی

اگر مواد غذایی را به صورت اقساطی معامله می‌کنید، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی مواد غذایی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی مواد غذایی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
شیرزاد
thumb_up_alt
سلام. من عمده فروشی مواد غذایی دارم و میخوام با یک شرکت طبخ غذا برای تامین مواد اولیه غذایی قرارداد تنظیم کنم و پرداخت وجه مواد غذایی به صورت هر سه ماه یکبار است. به یک قرارداد الزام آور نیاز دارم که در صورت عدم پرداخت مبالغ فاکتورهای صادر شده بعد از سه ماه بتوانم با استفاده از قرارداد در دادگاه اقامه دعوا کنم و حق و حقوق خود را با ضرر و زیان آن مطالبه کنم. شما چه خدماتی ارائه می‌کنید؟
10:47
20 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. از منوی سایت روی تنظیم قرارداد بزنید. درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت درخواست شما را بررسی می‌کنیم و با شما تماس خواهیم داشت. همانطور که می‌دانید رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.
15:51
20 تیر 1400
account_circle
محمد جواد محمدی
thumb_up_alt
من دفعه اول هست که می‌خوام عمده‌ای بار بفروشم می‌خواستم در مورد نوشتن قرارداد با خریدار بپرسم چی باید بنویسم و چجوری به طرف اعتماد کنم؟
13:18
11 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
مسائل مرتبط با اعتماد یا عدم اعتماد، مسائلی هستند که پیش از امضای قرارداد باید در آن مورد مطمئن شوید. در واقع آنچه که با شخصیت طرف مقابل شما مرتبط است باید از طریق مدارکی مانند گواهی عدم سوء پیشینه ثابت شود اما در خصوص اصل موضوع که معامله عمده است باید قراردادی جامع میان شما و طرف مقابل تنظیم شود و به همه جنبه‌هایی که ممکن است در آینده برای شما مشکل ایجاد کند اشاره کنید. در واقع، قرارداد برای روز اختلاف هست و باید تمام مواردی که احتمال دارد اسباب اختلاف میان طرفین را ایجاد کنید در قرارداد مورد عنایت قرار دهید. یکی از این مسائل، تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد است.
17:28
12 مرداد 1402