نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ مطابق با چه قانونی تنظیم می‌شود و چه تعهداتی در آن وجود دارد؟

-
بروزرسانی:1402/03/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش دستگاه چاپ

نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ از قراردادهای مورد استفاده برای فعالان در حوزه انتشارات و یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. این قرارداد به محض انعقاد، طرفین را متعهد می‌کند که طبق مواد مندرج در متن قرارداد ، وظایف محول شده را انجام دهند. اگر هر کدام از طرفین انجام تعهدات قرارداد را نادیده بگیرد، طرف مقابل می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی از شخص خاطی شکایت کند. در این شرایط، مرجع حل اختلاف، شخص خاطی را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند. نمونه قرارداد خرید دستگاه چاپ ، از شرایط قانونی عقد بیع تبعیت می‌کند. عقد بیع از قراردادهای شناخته شده در قانون مدنی است که قواعد و مفاد مشخصی دارد.

نگاه قانون مدنی به قرارداد فروش دستگاه چاپ

نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ از جمله قراردادهایی است که با استناد به قانون مدنی تنظیم می‌شود. از قواعد مهم برای قانون گذار، رعایت اصول عمومی قراردادها توسط طرفین است. این چهار شرط که در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ یا قبل از آن باید بررسی شود عبارتند از:

  1. رضایت و قصد یکسان؛
  2. موضوع معین برای نقل و انتقال؛
  3. شایستگی و صلاحیت طرفین برای امضا؛
  4. و در نهایت، مشروعیت هدف طرفین برای انجام قرارداد.

اگر هر یک از این چهار شرط در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ رعایت نشود، قرارداد امضا شده اعتبار قانونی نخواهد داشت. برای مثال طرفین باید صلاحیت امضای قرارداد خرید یا فروش را داشته باشند. به همین دلیل اگر شخصی که به عنوان فروشنده، قرارداد فروش دستگاه چاپ را امضا می‌کند مالک اصلی آن دستگاه نباشد، امضای وی اعتبار نخواهد داشت. در نتیجه، انتقال مالکیت نیز انجام نمی‌شود.

عنوان قرارداد فروش دستگاه چاپ

عنوان قرارداد باید به طور کلی بیانگر ماهیت قرارداد باشد. در واقع عنوان قرارداد باید به صراحت به موضوع قرارداد اشاره کند. برای مثال اگر یک نمونه قرارداد خرید دستگاه چاپ تنظیم شده است، طرفین نمی‌توانند عنوان آن را اجاره دستگاه چاپ تعیین کنند. عنوان و ماهیت قرارداد به طور کامل بستگی به قصد طرفین از انجام قرارداد دارد. به همین دلیل قصد و نیت یکسان آن‌ها از انجام قرارداد مهم است.

قرارداد خرید دستگاه چاپ

طرفین قرارداد

نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ میان خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. قانون گذار حق اشخاص حقیقی و حقوقی را برای تنظیم این قرارداد محترم شمرده است. قانونگذار اعلام کرده است که چه افراد عادی و چه شرکت‌ها و موسسات، می‌توانند براساس نیاز خود برای تنظیم قرارداد اقدام کنند. این دو گروه در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

زمانی که یکی از طرفین قرارداد یک فرد مستقل باشد، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، سال تولد، نشانی، کد پستی و شماره تماس او را در متن قرارداد بنویسیم. اگر طرف قرارداد، شخص حقوقی یا شرکت‌ باشد، به عنوان خریدار یا به عنوان فروشنده، اطلاعاتی مانند نام شرکت یا نام تجاری کسب و کار، کد اقتصادی، کد ثبتی، نشانی دقیق، کد پستی، شماره تماس و فکس آن‌ در متن قرارداد نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد خرید یا فروش دستگاه چاپی است. بنابراین دستگاه چاپ باید در زمان تنظیم قرارداد موجود و معین باشد. در غیر این صورت فروشنده باید ویژگی‌ها و اوصاف آن را به صورت کامل برای خریدار شرح دهد. اگر خریدار پس از دریافت متوجه شود که دستگاه چاپ خریداری شده با آنچه فروشنده شرح داده است مطابقت ندارد، می‌‌تواند قرارداد را فسخ کند یا آنکه دستگاه چاپ را به همان شکل بپذیرد. در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ باید اوصاف و ویژگی‌های آن به صورت کامل و دقیق تشریح شود. سرعت، کیفیت، بردهای دستگاه، مارک و کارخانه تولید کننده و موارد مهم دیگر، از مهمترین ویژگی‌هایی هستند که باید در متن قرارداد نوشته شود.

نکته مهم در تنظیم قرارداد فروش کالا ، توجه به نو بودن یا دست دوم بودن دستگاه یا هر کالای دیگر است. اگر دستگاه چاپ، دست دوم باشد، در موضوع قرارداد و در عنوان قرارداد باید به این مساله اشاره شود. قرارداد خرید کالای دست دوم قرارداد معتبری است که برای معامله کالاهای دست دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین خریدار باید از دست دوم بودن یا نو بودن دستگاه چاپ آگاه باشد.

مبلغ در قرارداد خرید دستگاه چاپ

مبلغ قرارداد با توجه به توافق طرفین به صورت نقد و اقساط پرداخت شود. اگر طرفین توافق کنند که مبلغ قرارداد فروش دستگاه چاپ به صورت اقساط پرداخت شود، باید روش پرداخت آن نیز به صورت دقیق مشخص شده باشد. خریدار می‌تواند به شیوه‌های مختلف مانند پرداخت به وسیله چک، کارت به کارت و غیره، مبلغ قرارداد را پرداخت کند. تاریخ پرداخت و مبلغ هر قسط از دیگر توافقات مهم طرفین در خصوص نحوه پرداخت ثمن معامله (مبلغ قرارداد) خواهد بود.

در بعضی از مواقع، بعد از اینکه نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ تنظیم می‌شود، بازار دچار نوسانات شده و قیمت دستگاه افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. بهتر است که طرفین، نوسانات بازار را نیز مورد توجه قرار دهند. خریدار و فروشنده دستگاه چاپ توافق می‌کنند که در صورت تغییر مبلغ دستگاه چاپ در بازار، وجه قرارداد تغییر نخواهد کرد. البته این نکته در خصوص پرداخت به صورت اقساطی است. اگر پرداخت نقدی انجام شده باشد هیچ یک از طرفین نمی‌تواند افزایش یا کاهش قیمت را بعد از امضای قرارداد از طرف مقابل درخواست کند، زیرا قیمت توافقی، ملاک پرداخت خواهد بود.

تعهدات خریدار و فروشنده دستگاه چاپ

تعهدات طرفین محور اصلی قرارداد فروش دستگاه چاپ خواهد بود. هریک از طرفین با امضای قرارداد، تعهداتی به عهده خواهد داشت که ملزم به انجام آن‌ها است. خریدار متعهد است که وجه قرارداد را در زمان تعیین شده پرداخت کند. در غیر این صورت فروشنده می‌تواند بنا بر شرایط، یکی از این سه کار را انجام دهد:

  1. اگر هنوز دستگاه را به خریدار تحویل نداده، می‌تواند از تحویل آن‌ها خودداری کند.
  2. در صورت تسلیم دستگاه چاپ به طرف مقابل، می‌تواند آن را پس بگیرد.
  3. در نهایت می‌تواند با مراجعه به مرجعی که در قرارداد برای حل اختلافات احتمالی تعیین کرده‌اند درخواست کند که مرجع قضایی، خریدار را ملزم کند که مبلغ قرارداد را بپردازد.

اگر قرار است که فروشنده دستگاه چاپ را در مکان خاص به خریدار تحویل دهد، خریدار موظف است آدرس دقیق محل تحویل دستگاه را در متن قرارداد ذکر کند. در غیر این صورت، اگر فروشنده، دستگاه چاپ را در محل دیگری تحویل دهد، مسئولیت با خریدار خواهد بود.

خیارات قانونی مرتبط به این قرارداد

قانونگذار اختیارات قانونی را در خصوص موضوع نمونه قرارداد فروش دستگاه چاپ پیش بینی کرده است که در صورت فراهم شدن شرایط قانونی لازم برای استفاده از این خیارات، طرفین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال خیار مجلس یکی از اختیارات قانونی محسوب می‌شود که در قانون مدنی نیز به آن اشاره شده است. براساس این خیار قانونی، اگر هیچ یک از حاضران مجلس و محل امضای نمونه قرارداد خرید دستگاه چاپ را ترک نکرده باشند، هر یک از آن‌ها می‌توانند با استناد به این خیار، قرارداد را از اعتبار خارج کنند.

توجه کنید که اختیارات تا زمانی معتبر هستند و طرفین می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند که حق استفاده از آن خیار در متن قرارداد، از آن‌ها سلب نشده باشد. به بیان ساده‌تر اگر در متن قرارداد اینطور توافق کنند که حق استفاده از خیارات قانونی از طرفین سلب شده است (کافه اختیارات سلب می‌گردد)، طرفین دیگر حق استفاده از اختیارات قانونی خود را نخواهند داشت.

پیشنهاد ما

درباره شرایط صحیح انجام معامله خرید و فروش دستگاه و شروطی که می‌توانید برای معامله خود در نظر بگیرید، حتما با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنید. برای این منظور به شما سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

علاوه براین، سرویس خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی، به شما این امکان را می‌دهد که نگارش قرارداد مورد نظر خودتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد خرید اقساطی دستگاه

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که خریدار بخواهد بهای دستگاه را به صورت اقساطی و در زمانبندی مشخصی به فروشنده پرداخت کند.

نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه

قرارداد خرید دستگاه (نقدی)

برای معاملات خرید و فروش دستگاه به صورت نقد، این نمونه قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد خرید دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید دستگاه
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات