قرارداد فروش محصولات بهداشتی و قرارداد خرید محصولات بهداشتی از منظر قانون!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/22
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش محصولات بهداشتی

استفاده از محصولات بهداشتی و پاک کننده در تمام ادوار تاریخ رواج داشته است. امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، لوازم بهداشتی سنتی کنار گذاشته شده‌اند. هم اکنون در نتیجه پیشرفت دانش بهداشت و رشته پزشکی، محصولات آرایشی با کیفیت و استانداردهای فوق العاده ساخته می‌شوند. با توجه به بیشتر شدن نیازهای انسان‌ها، تهیه انواع گسترده و متنوعی از محصولات بهداشتی رواج پیدا کرده است. امروزه شاهد برندهای داخلی و خارجی متعددی هستیم که به عرضه محصولات بهداشتی می‌پردازند. نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی در راستای عرضه عمده محصولات بهداشتی به خریداران آن تنظیم می‌شود. در این نوشتار به بیان نکات حقوقی و قانونی این قرارداد می‌پردازیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد بیع کالا است.

این نوع معامله از متداول‌ترین نوع معاملات هستند و حساسیت زیادی دارند. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما با یک وکیل مبایعه نامه گفتگو کنید و درباره شرایط انجام این قرارداد اطلاعات بگیرید.

قرارداد خرید محصولات بهداشتی مطابق با کدام قوانین و کدام ماده‌ها نوشته می‌شود؟

در نظام حقوقی ایران، قراردادها در یک دسته بندی عمده به قراردادهای معین و نامعین دسته بندی می‌شوند. قراردادهای معین تعداد محدودی دارند. شرایط قراردادهای معین و همچنین شرایط قانونی مربوط به آن‌ها در مجموعه قوانین ایران مشخص شده است. قراردادهای نامعین تعداد نامحدودی دارند و در راستای نیازهای اقتصادی، اجتماعی و تجاری انسان‌ها تحقق پیدا کرده‌اند.

نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی از انواع قراردادهای معین است و در اصطلاح حقوقی به آن عقد بیع گفته می‌شود. هر نوع از قرارداد خرید کالا و قرارداد فروش کالا نیز از این عقد تبعیت می‌کنند.

این نوع قرارداد در ماده 338 قانون مدنی تعریف شده است. مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید محصولات بهداشتی یک توافق دو جانبه از سوی خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی است. به موجب این قرارداد، مالکیت محصولات بهداشتی در ازای پرداخت بهای آن‌ها، از فروشنده به خریدار انتقال پیدا می‌کند.

در مواد 338 الی 463 قانون مدنی، شرایط تنظیم و امضای قرارداد خرید و فروش محصولات بهداشتی مشخص شده است.

شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش محصولات آمره یا تکمیلی خواهند بود. قوانین آمره قرارداد خرید و فروش محصولات بهداشتی قطعی و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی، نمی‌توانند برخلاف قوانین آمره با یکدیگر توافق کنند زیرا رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل و بی‌اثر شدن قرارداد آن‌ها می‌شود.

قوانین تکمیلی قرارداد معامله محصولات بهداشتی به گونه‌ای هستند که خریدار و فروشنده می‌توانند برخلاف آن‌ قوانین با یکدیگر توافق کنند. رعایت قوانین تکمیلی تنها در صورتی الزامی است که خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

آیا بین نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی و مبایعه نامه و قولنامه تفاوتی است؟

نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی تحقق پیدا می‌کند. توافق میان خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی به وسیله اعلام اراده آن‌ها انجام می‌شود. خریدار و فروشنده می‌توانند به صورت کتبی یا شفاهی، اعلام اراده کنند. در اصطلاح به قرارداد مکتوب خرید و فروش محصولات بهداشتی قرارداد مبایعه نامه گفته می‌شود.

بسیاری از شما تصور می‌کنید که مبایعه نامه تنها برای معاملات املاک و مستغلات استفاده می‌شود اما می‌توانید برای تمامی قراردادهای خرید و فروش مهمی که انجام می‌دهید، از مبایعه نامه استفاده کنید. بنابراین خریدار و فروشنده برای معامله کردن لوازم بهداشتی به صورت عمده نیز می‌توانند نسبت به تنظیم این قرارداد اقدام کنند.

در اصطلاح حقوقی، قولنامه لوازم بهداشتی به معنای تعهد خریدار و فروشنده نسبت به انجام معامله لوازم بهداشتی در آینده است اما امروزه در میان مردم و در عرف، قولنامه کاربردی مانند مبایعه نامه دارد و برای خرید و فروش محصولات بهداشتی تنظیم می‌شود. مبایعه نامه و قولنامه محصولات بهداشتی می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود.

قولنامه عادی و مبایعه نامه را خریدار و فروشنده لوازم بهداشتی تنظیم و امضا می‌کنند. مبایعه نامه و قولنامه رسمی محصولات بهداشتی نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، مبایعه نامه محصولات بهداشتی از ادله اثبات دعوا محسوب می‌شود. به این معنی که هر یک از فروشنده و خریدار در هنگام وقوع اختلاف می‌توانند به مبایعه نامه استناد کنند و ادعای خود را به اثبات برسانند.

آیا می‌توانیم قبل از ساخت محصولات، نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی را امضا کنیم؟

لوازم بهداشتی می‌تواند به صورت عین معین یا کلی مورد معامله قرار بگیرد. منظور از عین معین این است که لوازم بهداشتی مورد معامله در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی ساخته شده و وجود خارجی داشته باشد. وصف، نوع و مقدار لوازم بهداشتی که به صورت عین معین فروخته می‌شود، باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد معلوم و مشخص باشد.

منظور از کلی بودن لوازم بهداشتی این است که لوازم بهداشتی مورد معامله در زمان تنظیم و امضای قرارداد هنوز ساخته نشده و وجود خارجی نداشته باشد. در این حالت، لوازم بهداشتی که قرار است در آینده ساخته شود مورد معامله قرار می‌گیرد. مقدار، جنس و وصف لوازم بهداشتی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد معلوم و مشخص باشد. مشخص نکردن جنس، وصف و مقدار لوازم بهداشتی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد، باعث باطل شدن قرارداد خرید محصولات بهداشتی خواهد شد.

تحت چه شرایطی نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی باطل می‌شود؟

در قانون مدنی اصل بر صحت و قانونی بودن تمام قراردادها گذاشته شده و شرایط باطل شدن قراردادها نیز در آن مشخص شده است. بنابراین اصل بر صحت و قانونی بودن نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی است. این قرارداد تنها در مواردی باطل می‌شود که در قانون پیش بینی شده باشد. لازم به ذکر است که تشخیص باطل بودن قرارداد، بر عهده مقام قضایی قرار دارد.

معامله‌ای که حکم باطل بودن آن از سوی مقام قضایی صارده شده باشد از نظر قانونی اعتباری ندارد و باعث انتقال مالکیت محصولات بهداشتی به خریدار نمی‌شود. در ادامه مهمترین موارد باطل شدن این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

  1. محصولات بهداشتی که به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرند، باید در زمان تنظیم قرارداد ساخته شده و وجود خارجی داشته باشند. بنابراین اگر بعد از امضای قرارداد معلوم شود که محصولات بهداشتی مورد معامله در زمان تنظیم قرارداد وجود نداشته‌اند، قرارداد خرید و فروش محصولات بهداشتی باطل می‌شود.
  2. در صورتی که محصولات بهداشتی به صورت کلی مورد معامله قرار بگیرد اما جنس، وصف و مقدار آن مشخص نشود؛ قرارداد باطل خواهد بود.
  3. در صورتی که انگیزه و هدف نهایی خریدار و فروشنده از تنظیم و امضای قرارداد، نامشروع و غیر قانونی باشد، قرارداد باطل است. برای مثال؛ موضوع قرارداد، خرید و فروش محصولات بهداشتی تقلبی یا تاریخ گذشته باشد.

اگر قرارداد تنها توسط یکی از طرفین امضا شود، از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی به وسیله توافق خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. توافق میان خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی نیز به وسیله اعلام رضایت آن‌ها انجام می‌شود. در اصطلاح، به اعلام اراده از سوی فروشنده محصولات بهداشتی، ایجاب و به اعلام اراده از سوی مشتری، قبول گفته می‌شود. ایجاب و قبول فروشنده و خریدار در قرارداد شفاهی، در قالب بیان و کلام و در قرارداد کتبی به وسیله امضای قرارداد انجام خواهد شد.

قرارداد کتبی خرید محصولات بهداشتی تنها زمانی تحقق پیدا می‌کند و باعث انتقال مالکیت محصولات بهداشتی به خریدار می‌شود که توسط خریدار و فروشنده امضا شده باشد. قرارداد مکتوب خرید محصولات بهداشتی که تنها توسط یکی از طرفین امضا شده است از نظر قانونی اعتباری ندارد و باعث انتقال مالکیت محصولات بهداشتی به خریدار نیز نمی‌شود.

در نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی برای حل اختلاف چه راهکارهایی وجود دارد؟

خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی محل تنظیم نمونه قرارداد فروش محصولات بهداشتی یا محل اقامت خوانده مراجعه کنند.

شورای حل اختلاف به دعاوی مالی میان خریدار و فروشنده محصولات بهداشتی که حداکثر مبلغ آن بیست میلیون تومان است رسیدگی می‌کند.

رسیدگی به دعاوی غیر مالی و مالی فروشنده و خریدار محصولات بهداشتی که مبلغ آن از بیست میلیون تومان بیشتر باشد در حوزه صلاحیت و رسیدگی دادگاه عمومی حقوقی قرار می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که:

آگاهی از قوانین ناظر بر یک شیوه از معامله، در درست انجام شدن و نتایج مثبت آن معامله تاثیر گذار خواهد بود. به همین منظور، تیم حقوقی رکلا، با این هدف که هیچ معامله‌ای بدون قرارداد نماند، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه می‌دهد. با استفاده از این خدمات، می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری معاملات خود را انجام دهید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

برای فروش کالا با شرط پرداخت اقساطی بها آن، می‌توانید این فرم قرارداد را استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید به آسانی نمونه فرم قرارداد فروش کالا را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات