قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی باید شامل این موارد باشد!

-
بروزرسانی:1400/12/23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی، به عنوان بخش مهمی از روند ساخت و ساز یک ساختمان به شمار می‌رود. تاسیسات ساختمان شامل مواردی از قبیل کارگزاری تجهیزات بهداشتی، سرمایشی، گرمایشی، سونا، جکوزی و …. می‌شود. انجام دقیق و استاندارد این تاسیسات، به عنوان یکی از عوامل مهم در عمر و کارکرد ساختمان خواهد بود. همانطور که می‌دانید، موارد فوق، اموری پیچیده و تخصصی هستند. بنابراین اجرای آن‌ها را باید به اشخاص متخصص این حوزه سپرد. در این میان یکی از مراحل مهم در زمینه واگذاری این امور به اشخاص متخصص، تنظیم و انعقاد یک موافقت نامه به نام نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی است. اینکه این موافقت نامه چیست و چه مواردی را قاعده مند می‌سازد، در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

چرا برای انجام چنین عملیاتی، تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی مهم است؟

انجام تاسیسات مکانیکی ساختمان، عملیات پیچیده و تخصصی است. در طی انجام این فرایند، ابزار آلات و تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، انجام صحیح و استاندارد این فرایند، به دانش و تجربه خاص نیاز دارد. بنابراین شما قادر نخواهید بود که شخصا این امور را انجام دهید. در این راستا شما می‌توانید با عقد یک قرارداد تحت عنوان نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ، انجام این عملیات را به اشخاص ماهر بسپارید.

این موافقت نامه سبب می‌شود کلیه ابعاد اجرای این پروژه تعیین و تکلیف و بازه زمانی اتمام آن مشخص شود. بنابراین یکی از کارکردهای اصلی تنظیم و انعقاد این موافقت نامه، تبیین چهارچوب حاکم بر انجام تاسیسات ساختمانی است. از سوی دیگر، این موافقت نامه روابط کارفرما و پیمانکار را به صورت مستند مورد بررسی قرار می‌دهد. با این وصف، شما قادر خواهید بود که قرارداد خود را به عنوان یک سند قانونی در نظر بگیرید و در صورت نیاز، به آثار و تعهدات خود در این موافقت نامه استناد کنید.

برای تنظیم مفاد نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ، کدام مواد قانونی حاکمیت دارند؟

متن قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی بر اساس چهارچوب حقوقی حاکم بر قراردادهای پیمانکاری تنظیم می‌شود. به طور کلی در قرارداد پیمانکاری ، پیمانکار تعهد می‌کند که پروژه مورد نظر را تحت یک بازه زمانی مشخص و در ازای یک مبلغ مورد توافق برای کارفرما انجام دهد. باید خاطر نشان کرد که با عنایت به ماهیت نامعین عقود پیمانکاری، شما نمی‌توانید چهارچوب حقوقی خاصی را برای این گونه تعاملات اشخاص پیدا کنید.

با این اوصاف، کارفرما و پیمانکار باید چه موازینی را در زمان تنظیم این موافقت نامه مد نظر قرار دهند؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که ماده 10 قانون مدنی این مجوز را به طرفین موافقت نامه‌های نامعین اعطا می‌کند که در خصوص شرایط حاکم بر توافقات خود، بر اساس اراده جمعی‌ تصمیم گیری کنند. بنابراین در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد، اراده کارفرما و پیمانکار قابل اجرا خواهد بود. البته ماده مذکور نیز مقرر می‌کند که برای به رسمیت شناخته شدن آثار ناشی از این توافقات، کارفرما و پیمانکار موظف‌اند اصول قانونی و شرعی را رعایت کنند. در غیر این صورت، موافقت نامه‌های آن‌ها از اعتبار قانونی برخوردار نخواهند شد.

آیا می‌توان شرایط عمومی پیمان را برای این موافقت نامه در نظر گرفت؟

به طور کلی منظور از شرایط عمومی پیمان، شرایطی است که چهارچوب عمومی حاکم بر انواع موافقت نامه‌های پیمانکاری و حدود روابط طرفین آن را مشخص می‌کند. در این میان این امکان وجود دارد که کارفرما و پیمانکار، شرایط عمومی پیمان را برای نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی در نظر بگیرند. در نظر گرفتن این چهارچوب برای موافقت نامه مزبور، مزایایی را به همراه دارد. به این بیان که شرایط عمومی پیمان، پیچیدگی‌های موجود در فعالیت‌های پیمانکاری گسترده را پوشش می‌دهد.

باید خاطر نشان کرد که اشخاص خصوصی، مخیر به انتخاب شرایط عمومی پیمان برای قراردادهای خود هستند اما اگر یکی از طرفین موافقت نامه حاضر اشخاص دولتی باشد، تعیین شرایط عمومی پیمان به عنوان قانون ناظر موافقت نامه ضرورت خواهد داشت.

با انعقاد نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ، طرفین این قرارداد چه تعهداتی را بر عهده می‌گیرند؟

به موجب انعقاد متن قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ، پیمانکار متعهد می‌شود عملیات اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان موضوع قرارداد را انجام دهد. در حین انجام این عملیات، پیمانکار باید اجرای تاسیسات را بر اساس مشخصات فنی ساختمان و استانداردهای لازم به اجرا درآورد. همچنین ایشان موظف است این عملیات را بر اساس عرف و رویه عملی حوزه کاری خود انجام دهد. در غیر این صورت این امکان برای کارفرما ایجاد می‌شود که علیه اقدامات پیمانکار، طرح ادعا و خسارات خود را از وی مطالبه کند.

علاوه بر آن، پیمانکار باید کلیه اصول مراقبتی را در زمان اجرای عملیات رعایت کند. همچنین ایشان موظف است حقوق و مزایای اشخاصی که تحت روابط استخدامی با او در اجرای پروژه موضوع قرارداد همکاری دارند را بپردازد. در نهایت اینکه پیمانکار در برابر خسارات کارفرما ناشی از اقدامات افراد تحت استخدام او مسئولیت خواهد داشت.

در مقابل کارفرما باید در ازای خدمات تخصصی پیمانکار، مبلغ مورد توافق را به او پرداخت کند. همچنین اگر ایشان در زمینه اجرای پروژه موضوع قرارداد، موارد خاصی را مد نظر دارد، باید در متن قرارداد بیان کند. در غیر این صورت پیمانکار هیچ مسئولیتی در مقابل انجام ندادن آن‌ها بر عهده نخواهد داشت.

چرا در نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ، تعیین فازهای اجرایی پروژه کاربرد دارد؟

همانطور که بیان کردیم، پروژه تاسیسات مکانیکی، یک پروژه تخصصی و زمان بر است. در این راستا تعیین فازهای اجرایی این عملیات باعث می‌شود که بتوانید بازه زمانی حاکم بر اجرای پروژه را تعیین و تکلیف کنید. در این زمینه شما باید کل عملیات را به مراحلی تقسیم و برای هر مرحله، یک بازه زمانی مشخص تعیین نمایید. این امر علاوه بر جلوگیری از وقوع تاخیر در تحقق موضوع قرارداد، این امکان را به کارفرما می‌دهد که عملیات پرداخت قرارداد را بر اساس پیشرفت کار انجام دهد.

آیا پیمانکار می‌تواند اشخاصی را به عنوان پیمانکار جز انتخاب کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. به طور کلی در پروژه‌های عمرانی گسترده، پیمانکار اصلی می‌تواند اشخاصی را به عنوان پیمانکاران جز در نظر بگیرد. در این میان، منظور از پیمانکار اصلی شخصی است که با کارفرما رابطه مستقیم دارد و کارفرما با ایشان نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی را منعقد می‌کند. همچنین منظور از پیمانکاران جز اشخاصی است که به موجب یک قرارداد پیمانکاری مستقل دیگر با پیمانکار اصلی، متعهد به اجرای قسمت‌های مختلفی از پروژه خواهند شد. البته باید خاطر نشان کرد که پیمانکار اصلی موظف است که کارفرما را در جریان وجود پیمانکاران جز قرار دهد و در صورت نیاز تایید ایشان را در خصوص صلاحیت پیمانکاران جز کسب کند. این شیوه از همکاری را قرارداد پیمانکاری دست دوم نیز می‌نامند.

چگونه می‌توان در نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی با دیرکردهای احتمالی مقابله کرد؟

مسئله وقوع تاخیر در اجرای تعهدات کارفرما و پیمانکار، امری مُحتَمل است. در این خصوص شما می‌توانید مواردی را در متن قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی در نظر بگیرید که تا حد ممکن از وقوع این مسائل در روابط طرفین جلوگیری کند. برای مثال شما می‌توانید ضمانت‌های اجرایی متعددی برای این موافقت نامه تعیین کنید. از نمونه این ضمانت‌های اجرا می‌توان به جریمه نقدی دیرکرد اشاره کرد. در این خصوص شما باید مبلغ مشخصی را به عنوان جریمه در نظر بگیرید. پس از وقوع هر نوع تاخیر، شخص متخلف مکلف می‌شود که مبلغ مقرر در قرارداد را پرداخت کند.

علاوه بر آن، شما قادرید که شرایط حاکم بر فسخ را در نمونه قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی تعیین و تکلیف کنید. به طور کلی باید اشاره داشت که اگرچه این موافقت نامه به صورت یک طرفه از سوی کارفرما و پیمانکار قابل خاتمه نیست اما تحت شرایطی امکان فسخ آن برای طرفین وجود دارد. باید اشاره داشت که شرایط حاکم بر فسخ، در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است و طرفین قادرند تنها با استناد به شرایط قانونی، توافقات خود را به پایان برسانند. یکی از این موارد قانونی، در نظر گرفتن شرط خیار در موافقت نامه است.

شرط خیار، شرطی است که به موجب آن امکان فسخ قرارداد در بازه زمانی مقرر در موافقت نامه برای کارفرما و پیمانکار ایجاد می‌شود. به منظور صحت این شرط، طرفین باید زمان آغاز و پایان بازه زمانی مزبور را مشخص کنند. در غیر این صورت موافقت نامه آن‌ها از درجه اعتبار قانونی خارج خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که:

تنظیم و نوشتن قراردادهای پیمانی دارای پیچیدگی‌هایی است که باید در خصوص آن، اطلاعات میدانی، حقوقی و قانونی زیادی داشته باشید زیرا برای نوشتن این قراردادها، علاوه بر قوانین ناظر، عرف رایج نیز اهمیت زیادی دارد. بدون توجه به عرف، توافقات و شروط خاص هر کدام از طرفین معامله، قراردادی که میان آن‌ها امضا می‌شود کاربردی نخواهد بود. از طرف دیگر، اگر در تایید و استفاده از شروطی که توسط طرفین تعیین می‌شوند، به قانون توجه نداشته باشیم؛ بدون شک قراردادی که تنظیم می‌شود، دارای اشکال است. با این مقدمه می‌توانیم با اطمینان بیان کنیم که اولین اقدام برای در اختیار داشتن این قرارداد، دریافت خدمات مشاوره حقوقی و سپس تنظیم یک قرارداد اختصاصی در این خصوص است.

تیم حقوقی رکلا با هدف ارائه خدمات حقوقی با صرفه اقتصادی و همچنین با هدف ایجاد امکان استفاده از این خدمات حقوقی برای تمام اقشار، فضایی را ایجاد کرده است که می‌‎توانید بدون محدودیت مکانی یا زمانی، درخواست تنظیم قرارداد و همچنین درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات