قرارداد ارائه خدمات درمانی ؛ توافق نامه‌ای میان مراکز درمانی و موسسات

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ارائه خدمات درمانی

قرارداد ارائه خدمات درمانی ؛ نوعی قرارداد همکاری است. این قرارداد با توافق میان مراکز درمانی و موسسات و نهادهای دولتی یا خصوصی تنظیم می‌شود. در این قرارداد، مرکز درمانی تعهد می‌کند که خدمات پزشکی و درمانی را با تسهیلات ویژه و با هزینه مناسب در اختیار اعضای یک موسسه قرار دهد.

برای مثال، یک قرارداد همکاری در زمینه ارائه خدمات پزشکی میان شرکت تولید مصنوعات چوبی و یک مرکز درمانی بسته می‌شود و به موجب آن قرارداد، کارخانه تعهد می‌کند تا با ارائه کارت تخفیف، کارکنان خود را به مرکز درمانی بفرستد و مرکز درمانی نیز تعهد می‌کند که خدمات درمانی را با تسهیلات ویژه در اختیار کارکنان کارخانه قرار دهد.

بررسی قرارداد ارائه خدمات درمانی ؛ ماهیت قانونی این قرارداد

قرارداد ارائه خدمات درمانی نوعی قرارداد همکاری میان مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و نهادها یا موسسات دولتی و خصوصی است. قرارداد همکاری در زمینه ارائه خدمات پزشکی، از نوع قراردادهای خصوصی میان اشخاص است که براساس ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شود (یک عقد نامعین است). تعریف این قرارداد و همچنین تعیین شرایط و ضوابط آن، به توافقات میان مرکز درمانی و مجموعه‌ای بستگی دارد که می‌خواهد از خدمات درمانی و پزشکی مرکز درمانی استفاده کند.

بیمارستان یا درمانگاهی که برای ارائه خدمات در قرارداد حضور دارد، در واقع یک موسسه پزشکی است و شخصی که به منظور بهره‌مندی کارکنان مجموعه خود از خدمات پزشکی، برای تنظیم این قرارداد اقدام می‌کند، یک شخص حقیقی یا شخصی حقوقی خواهد بود. برای مثال؛ شرکت نفت جنوب (شخص حقوقی) برای ارائه خدمات پزشکی به کارکنان خود، با بیمارستان شرکت نفت قرارداد ارائه خدمات پزشکی را امضا می‌کند یا صاحب یک کارگاه ساخت درب و پنجره (شخص حقیقی)، برای ارائه خدمات درمانی به کارگران خود، چنین اقدامی انجام می‌دهد.

حساسیت و اهمیت نگارش قرارداد

این قرارداد به صورت مکتوب و در فرم‌های مخصوصی نوشته می‌‌شود. نمونه قرارداد ارائه خدمات درمانی باید با دقت و توجهی دو چندان و ترجیحاً به وسیله افراد متخصص در امر تنظیم قرارداد و همچنین با حضور افرادی که در زمینه پزشکی اطلاعات دارند، نوشته شود زیرا ارائه خدمات درمانی، ارتباط مستقیم با مهم‌ترین دارایی انسان‌ها یعنی جان و سلامت جسمانی آن‌ها دارد. علاوه براین، طرفین قرارداد نسبت به محتوای قراردادی که امضا می‌کنند، مسئول خواهند بود. به همین دلیل محتوای قرارداد اهمیت زیادی برای طرفین خواهد داشت.

اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد ارائه خدمات درمانی

مرکز درمانی ارائه دهنده خدمات پزشکی یکی از طرفین این قرارداد است بنابراین نام ، شناسه ملی، آدرس، شماره تلفن و کدپستی مرکز درمانی از ارکان قرارداد است که باید بیان شوند. فردی که به نمایندگی از مرکز درمانی این قرارداد را امضا می‌کند نیز باید مشخصات و اطلاعات هویتی خود را در متن قرارداد بنویسد.

دریافت کننده خدمات درمانی به طور معمول پرسنل یک موسسه یا کارکنان یک مجموعه هستند بنابراین، فردی که به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد ارائه خدمات پزشکی را امضا می‌کند باید مشخصات تجاری شخص حقوقی را در متن قرارداد بنویسد و اطلاعاتی هویتی خود را نیز در قسمت مربوط به نماینده اضافه کند.

شخص حقیقی که می‌خواهد به منظور فراهم شدن تسهیلات درمانی برای کارکنان خود با مرکز درمانی قرارداد امضا کند نیز باید مشخصات کارگاه و اطلاعات هویتی خود را در قسمت مربوطه بنویسد.

دلیل اصلی برای قرارداد ارائه خدمات درمانی چیست؟

موضوع این قرارداد ارائه خدمات پزشکی به کارکنان و اعضای موسسه‌ها و گروه‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و هر مجموعه دیگری در بخش خصوصی یا دولتی است. باید نوع خدمات درمانی و پزشکی که به موجب قرارداد به کارکنان این نهادها ارائه می‌شود، به صورت دقیق، با ذکر جزئیات و نحوه ارائه آن‌ها مشخص شود. برای مثال؛ باید در متن قرارداد مشخص کنند که آیا تسهیلات و خدماتی که مرکز درمانی ارائه می‌دهد تنها درمان‌های سرپایی را شامل می‌شود یا آنکه جراحی‌های تخصصی و موارد اورژانسی نیز شامل آن خواهند شد.

قرارداد ارائه خدمات درمانی چه منفعتی برای طرفین دارد؟

بعد از امضای این توافق نامه، تعداد مراجعان به مراکز پزشکی افزایش پیدا می‌کند و این مساله به نفع آن‌ها خواهد بود و از سوی دیگر این مراکز نیز موظف هستند که برای کارکنان نهادها و موسسات دولتی یا خصوصی، تخفیف قائل شوند و خدمات پزشکی را با هزینه کمتر ارائه دهند.

ممکن است در این توافق نامه از سوی موسسه طرف قرارداد مبلغی به مراکز درمانی پرداخت شود که این مساله به توافقات میان آن‌ها بستگی دارد اما به صورت متداول و معمول، مبلغ مشخصی در قرارداد ذکر نمی‌شود زیرا مراکز درمانی بعد از امضای این توافق نامه از سود حاصل از افزایش مراجعه‌کنندگان بهره‌مند می‌شود. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که ذکر مبلغ در این قرارداد بلامانع است. برای مثال؛ امکان دارد که طرفین اینطور توافق کنند که برای ارائه خدمات درمانی سرپایی مبلغی دریافت نشود اما سازمان طرف قرارداد، بابت استفاده از خدمات تخصصی چشم پزشکی و دندانپزشکی هر ساله مبلغ 20 میلیون تومان به مرکز درمانی بپردازد.

قرارداد ارائه خدمات درمانی تا چه زمانی برقرار خواهد بود؟

مدت این قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که کارکنان موسسه یا نهاد‌های طرف قرارداد می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنند. مدت این توافق نامه به توافق طرفین بستگی دارد و می‌تواند برای چند روز، چند هفته، چند ماه و چند سال یا حتی بدون ذکر مدت و به صورت مادام العمر باشد.

آیا این قرارداد امکان تمدید دارد؟

مرکز درمانی و طرف دیگر این قرارداد می‌توانند برای تمدید مدت این قرارداد شرایطی را پیش بینی کنند. برای مثال؛ کارخانه‌ی طرف قرارداد قید می‌کند که در صورت رضایت کارکنان، مدت این قرارداد را برای یک سال دیگر نیز تمدید خواهد کرد. به این ترتیب، طرفین توافق نامه می‌توانند برای قرارداد ارائه خدمات پزشکی امکان تمدید در نظر بگیرند.

برای این قرارداد شرایط و تعهدات خاصی را در نظر دارید؟

منظور از شرایط و تعهدات، موضوعاتی فرعی هستند که مرکز درمانی و طرف دیگر این قرارداد درباره آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. هدف از بیان شرایط و تعهدات قرارداد ارائه خدمات درمانی ، ارائه به موقع و مقرون به صرفه تسهیلات درمانی به کارکنان موسسه یا دیگر نهادها و افزایش مراجعه کنندگان به مرکز درمانی است.

همانطور که مرکز درمانی و طرف قرارداد همکاری موظف به انجام دادن موضوع اصلی قرارداد هستند باید به شرایط و تعهدات قرارداد نیز پایبند باشند و تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا شرایط و تعهدات این قرارداد کاری، به نحو احسن انجام شوند تا به این شیوه مرکز درمانی و مراجعه کنندگان آن، از مزایای این قرارداد، بهره‌مند شوند.

برای مثال؛ مرکز درمانی شرط می‌کند که تنها برای کارکنانی که در بازه زمانی 8 صبح الی 2 بعد از ظهر مراجعه می‌کنند تخفیف قائل می‌شود یا موسسه طرف قرارداد شرط می‌کند که علاوه بر کارکنان خود اعضای درجه یک خانواده آن‌‍‌ها نیز بتوانند از تسهیلات درمانی، بهره‌مند شوند.

نکته: شرایط و تعهدات در صورتی لازم الاجرا و قانونی هستند که نامشروع و غیر قانونی نباشند زیرا شروط غیر قانونی و نامشروع، باطل هستند و مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرند. برای مثال؛ شرط موسسه طرف قرارداد و تعهد مرکز درمانی نسب به انجام سقط غیر قانونی زنانی که از سوی موسسه به مرکز درمانی مراجعه می‌کنند باطل و بدون اثر است.

فسخ نمونه قرارداد ارائه خدمات درمانی

قرارداد ارائه خدمات پزشکی و تمامی شرایط و تعهدات مشروع و قانونی مندرج در آن، لازم الاجرا است. بنابراین بعد از تنظیم و امضا، مرکز درمانی و موسسه طرف قرارداد باید به تمام موضوعات و تعهدات مندرج در آن عمل کنند.

بنابراین اصل بر غیر قابل عدول بودن قرارداد لازم‌الاجرای ارائه خدمات درمانی است و هیچ یک از مرکز درمانی یا موسسه دولتی یا خصوصی طرف قرارداد، حق انحلال و فسخ آن را ندارند. اما هریک از طرفین این قرارداد می‌توانند حق فسخ آن را به سود خود شرط کنند. در صورت تحقق هریک از این شرایط، شخصی که شرط به سود او شده است (مشروط له) می‌تواند قرارداد را فسخ و به همکاری خود با طرف دیگر پایان بدهد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با یک موسسه توافق نامه همکاری امضا کنید یا اگر می‌خواهید که با تنظیم یک توافق نامه همکاری با یک مرکز درمانی، خدمات و تسهیلاتی را برای پرسنل خود در نظر بگیرید، اولین و مهمترین اقدامی که باید انجام شود، گفتگو با یک مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی با ارائه راهنمایی، بررسی توافقات و شروطی که توسط طرفین پیشنهاد شده است و همچنین با پیشنهاد شروطی که منفعت شما را در نظر می‌گیرد؛ شما را در جهت تنظیم یک توافق نامه کاربردی راهنمایی می‌کند. برای این منظور می‌توانید با زدن روی لینک مشاوره تلفنی حقوقی، درخواستتان را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. علاوه براین، می‌توانید مسئولیت تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات