نمونه قرارداد احداث فضای سبز را با آگاهی از مواد قانونی آن امضا کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد احداث فضای سبز

شهرها و شهرستان‌ها، محل زندگی درصد بسیار زیادی از مردم هستند. زندگی به سبک شهرنشینی ، به معنی همزیستی با آپارتمان‌ها و سازه‌های آهنی و نقل و انتقال با ماشین و ابزارهای پیشرفته دیگر است. تراکم جمعیت و به دنبال آن، افزایش شهرنشینی و افزایش مهاجرت از روستا به شهر، از عواملی هستند که باعث شده‌اند ارتباط انسان امروز با طبیعت به میزان زیادی کاسته شود. این کاهش ارتباط با طبیعت، به اندازه‎‌ای است که می‌توانید اشخاصی را پیدا کنید که مدت‌ها است به مراتع طبیعی نرفته‌اند و تفریحاتی خارج از شهر نداشته‌اند. این حجم از دوری از طبیعت، بدون شک، آسیب‌های روحی و جسمی زیادی به انسان امروز وارد می‌کند. به همین دلیل، نمونه قرارداد احداث فضای سبز به یکی از مسائل مهم برای شهرداری‌ها تبدیل شده است.

به دلیل اثرات مخرب دوری از طبیعت؛ نیاز به فضای سبز شهری، بسیار مورد توجه قرار گرفت. این نیاز، به اندازه‌ای است که شهرداری‌ها می‌کوشند با انجام برنامه‌های ساخت و احداث فضای سبز، چهره شهر را شاداب‌تر و سرزنده‌تر کنند. به همین ترتیب، برای انجام چنین پروژه‌هایی نیز، بودجه‌ مشخصی تعیین کردند که در این راستا هزینه می‌شود. برای شهرداری‌ها مهم است که با توجه به اقلیم شهری و قابلیت‌ها و امکانات موجود، فضای سبز شهری را با ایده‌ها و نقشه‌های جالب و منحصر به فرد بسازند.

کاربرد احداث فضای سبز شهری

استفاده از قرارداد احداث فضای سبز ، فقط مختص به شهرداری‌ها نیست. اشخاص مختلف نیز می‌توانند براساس شرایطی که دارند، از این نوع قرارداد استفاده کنند. ممکن است که شما یکی از ساکنان مجتمع‌های مسکونی باشید و  بخواهید که فضای سبز مشخصی برای فرزندان شما در آن منطقه ساخته شود یا اینکه ممکن است برای پیاده‌ رو‌ها و مکان‌های دیگر در حوزه محل سکونتتان نیاز به فضای سبز داشته باشید.

بسیاری از سالن‌های ورزشی، مجتمع‌های مسکونی بزرگ، ادارات، شرکت‌ها و مراکز دیگر، تمایل دارند که فضای سبزی متناسب با محیط، برای آن‌ها تاسیس شود. تمام این مراکز می‌توانند برای شروع و انجام کار، پروژه خود را به اشخاص متخصصی بسپارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. این اشخاص متخصص نیز می‌پذیرند که از شروع تا پایان پروژه را انجام دهند و در نهایت، پروژه‌ای که به اتمام رسیده است را به کارفرما تحویل دهند. نکته اصلی و اساسی در این همکاری و توافق، تنظیم نمونه قرارداد احداث فضای سبز است. در ادامه این مطلب، درباره آن گفتگو خواهیم کرد و ابعاد مختلف این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد احداث فضای سبز چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد احداث فضای سبز ، یک تعهد است که میان مجری پروژه و صاحب پروژه تنظیم می‌شود. اصل اساسی و مهم در این قرارداد، انجام موضوع قرارداد است. یعنی اینکه طرفین قرارداد در یک تعهد دو جانبه تلاش می‌کنند که فضای سبز مورد نظر ساخته شود و قابلیت بهره برداری داشته باشد. این قرارداد، میان طرفین الزام آور است. یعنی اینکه آن‌ها را به رعایت مفاد قرارداد ملزم می‌کند. بنابراین، نمونه قرارداد احداث فضای سبز به انجام یک عهد اشاره می‌کند.

بدون شک تنظیم قرارداد در پروژه‌های عمرانی بسیار اهمیت دارد. زیرا این پروژه‌ها به طور معمول، دارای جزئیات و موارد مهمی هستند که ثبت آن‌ها در یک قرارداد مکتوب از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود پیش از شروع هر پروژه‌ای، حتما به دفعات زیاد درباره آن مذاکره کنید، توافقات را مشخص کنید و در متن قرارداد بنویسید. این کار باعث می‌شود که طرفین به محض امضای قرارداد ، به تمام مفاد مندرج در نمونه قرارداد احداث فضای سبز متعهد باشند و ملزم به رعایت آن‌ها شوند.

نمونه قرارداد احداث فضای سبز را در قانون بررسی کنیم!

اگر بخواهیم نمونه قرارداد احداث فضای سبز را در یک گروه از قراردادها جایگذاری کنیم، بدون شک، باید بگوییم که این قرارداد، یک قرارداد پیمانکاری است. این دسته از قراردادها با تبعیت از قانون مدنی تنظیم می‌شوند. به همین دلیل زمانی صحیح و معتبر هستند که شروط اساسی این قانون را رعایت کرده باشند. از مهمترین ماده‌های قانون مدنی که در خصوص تنظیم نمونه قرارداد احداث فضای سبز ، به آن توجه می‌شود، ماده 10 و 190 قانون مدنی است.

ماده 10 قانون مدنی به شما این آزادی را می‌دهد که با توجه به شروطی که در نظر دارید، قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید. یعنی اینکه بتوانید درباره ابعاد مختلف قرارداد تصمیم بگیرید و با توجه به رضایت و تمایل دو طرفه، بخش‌های مختلف قرارداد را مشخص کنید. بخواهیم ساده‌تر بگوییم؛ با استناد به ماده 10 قانون مدنی، شما در تنظیم انواع قراردادهای خصوصی آزاد هستید. این ماده به همین دلیل به اصل آزادی قراردادها معروف شده است. البته شرط اصلی استفاده از ماده 10 قانون مدنی، این است که محتوای قرارداد شما مغایر با قانون مدنی نباشد. در ادامه، دیگر جنبه‌های نمونه قرارداد احداث فضای سبز را بررسی می‌کنیم.

ماده 190 به چه مواردی اشاره دارد؟

ماده 190 قانون مدنی ، از جمله ماده‌های بسیار تاثیر گذار در نوشتن انواع قرارداد است. قانون مدنی در این ماده به صراحت درباره شرایط صحت و اعتبار قراردادها صحبت می‌کند. آنطور که در این ماده آمده است، برای تنظیم قرارداد احداث فضای سبز ، کارفرما و مجری پروژه باید قصد و رضایت داشته باشند و برای انجام این پروژه مجبور نشده باشند. از طرف دیگر، هر دو طرف باید صلاحیت قانونی برای تنظیم قرارداد را داشته باشند. مشروع بودن قرارداد و معین بودن موضوع آن، از دیگر شروطی است که رعایت آن، صحت قرارداد را تضمین می‌کند.

معین و لازم بودن این قرارداد

نمونه قرارداد احداث فضای سبز یک قرارداد نامعین است. زیرا قانون مدنی به صورت مستقیم به آن اشاره نکرده است و علاوه براین، دستورالعمل یا قواعد خاصی برای تنظیم این قرارداد مطرح نشده است. همین دلایل است که این قرارداد را در گروه عقود نامعین قرار می‌دهد. بنابراین، همانطور که در بخش‌های پیش توضیح دادیم، شما برای تنظیم این قرارداد ملزم خواهید بود که قواعد اساسی قانون را رعایت کنید.

نکته بعدی در خصوص این عقد، لازم بودن آن است. لازم بودن، یعنی اینکه کارفرما و مجری پروژه نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند از ادامه یا انجام آن، منصرف شده‌اند. در چنین قراردادهایی شرط اصلی این است که طرفین برای انجام پروژه با یکدیگر همکاری کنند مگر اینکه شرایطی به وجود آمده باشد که قانون برای آن شرایط، اجازه فسخ را در نظر بگیرد یا اینکه طرفین با توافق یکدیگر، شروطی برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

مسئولیت کارگران در نمونه قرارداد احداث فضای سبز به عهده چه کسی است؟

بدون شک اجرایی شدن پروژه احداث فضای سبز موضوع قرارداد، صرفا با حضور مجری پروژه انجام نمی‌شود و مجری پروژه ملزم خواهد بود که برای انجام شدن مراحل احداث فضای سبز، تعدادی کارگر را استخدام کند یا برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف پروژه، اشخاص متخصصی را به کار بگیرد. سوال این است که در این شرایط، مسئولیت رسیدگی به امور نیروی کار انسانی به عهده چه کسی خواهد بود؟ چه کسی مسئول پرداخت حقوق، مزایا و بیمه کارگران است؟

در جواب به این سوال، باید بگوییم که مجری پروژه ملزم خواهد بود که برای انجام پروژه‌ای که مسئولیت آن را به عهده گرفته است، تمام امکانات، تجهیزات و نیروی کار انسانی را فراهم کند. علاوه براین، بدون شک باید هزینه‌های مربوط به استخدام این نفرات را نیز بپردازد. البته ممکن است که در نمونه قرارداد احداث فضای سبز ، این مسئولیت‌ها به عهده کارفرما سپرده شده باشد اما به طور معمول در اکثر قراردادهای عمرانی، مسئولیت استخدام کارگران و پرسنل به عهده مجری پروژه است و مجری پروژه با کارگران قرارداد امضا می‌کند. با این تفاسیر بهتر است که زمان نگارش متن قرارداد، حتما به این مساله توجه داشته باشید و در قرارداد درباره آن توضیح دهید.

پیشنهاد ما

شما برای آگاهی از ابعاد حقوقی قرارداد مورد نظرتان، نیاز دارید که با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید. تیم حقوقی رکلا، دریافت این خدمات را برای شما ساده کرده است. شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان و با شرایط بسیار مناسبی، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد را به ما بسپارید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

این نمونه قرارداد، یک فرم ساده و عمومی از قرارداد پیمانکاری است که می‌تواند برای موضوعات و پروژه‌های پیمانی متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرد.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات