وکیل مشارکت در ساخت و راهنمای دریافت مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/07
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت نوعی از سرمایه گذاری در حوزه ملک است. به دلیل سود قابل توجهی که در این شیوه از سرمایه گذاری به دست می‌آید، سرمایه گذاران بسیاری تمایل دارند که در این حوزه فعالیت کنند. وکیل مشارکت در ساخت یکی از انواع وکیل قرارداد و شخصی است که به طور ویژه، خدمات حقوقی در زمینه مشارکت ساخت را ارائه می‌دهد و به سوالات و ابهامات شما درباره این نوع از قرارداد، پاسخ خواهد داد.

مشارکت در ساخت، نوعی قرارداد مشارکت است که به طور خاص، درباره ساخت و ساز ملک نوشته شده است. در این قرارداد، دو یا چند نفر با قصد مشترک که همان ساخت و ساز است، تصمیم به ایجاد یک رابطه حقوقی می‌گیرند. طرفین قرارداد متعهد می‌شوند که یکدیگر را تا پایان پروژه ساخت و ساز همراهی کنند و در نهایت، از ملک یا بنای ساخته شده سهم دریافت کنند. همچنین در نتیجه تنظیم قرارداد، برای هر کدام از شرکا، نوعی مسئولیت قراردادی ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از اشخاص، تمایل دارند پیش از تنظیم قرارداد، با شخصی آگاه مشورت کنند.

اهمیت استفاده از وکیل ملکی مشارکت در ساخت

همانطور که اشاره شد براساس قرارداد مشارکت در ساخت شرکا با روی هم گذاشتن سرمایه نقدی و غیر نقدی متعهد می‌شوند که با همکاری یگدیگر ملکی را بسازند و در سود یا منفعت آن شریک باشند. شراکت به وسیله نوشتن قرارداد سندیت پیدا کرده و ثبت می‌شود. قانون مدنی در ماده 183، تعریفی را برای قرارداد در نظر گرفته است.

براساس این ماده، قرارداد سندی است که ثابت می‌کند چند نفر متعهد به انجام امری شده‌اند که مورد قبول آن‌ها است. با تنظیم قرارداد، این رابطه حقوقی میان شرکا ایجاد می‌شود. آشنایی با ابعاد قانونی و حقوقی قرارداد و بررسی محتوای آن از مهم‌ترین دلایل استفاده از وکیل ملکی مشارکت در ساخت است.

وکیل قرارداد مشارکت در ساخت ، درباره ابعاد مختلف این قرارداد و همچنین نحوه شراکت، توضیحاتی را ارائه می‌دهد. وکیل می‌تواند مسئولیت امضای قرارداد و رسیدگی به امور آن را نیز به ‌عهده گیرد. از خدمات دیگر وکیل، ارائه خدمات مشاوره قرارداد مشارکت در ساخت است. برای پیگیری دعاوی و شکایات خود از طریق دادگاه، بهتر آن است که وکیل داشته باشید. برای مثال در دعاوی مربوط به شراکت ساخت و ساز، وکیل مشارکت در ساخت به خوبی آگاه و مسلط به مفاد قانون است. وکیل می‌تواند به بهترین شکل از شما دفاع کند و باعث شود که قاضی به نفع شما رای دهد.

وکالت مشارکت در ساخت

وکیل مشارکت در ساخت می‌تواند به صورت ویژه وکالت کاری شما را بپذیرد. بر این اساس، با تنظیم یک قرارداد وکالت عادی با وکیل یا شخصی مورد اعتماد، وکالت رسیدگی و پیگیری پروژه مورد نظر، به شخص دیگری سپرده می‌شود. این شخص می‌تواند یک وکیل دادگستری باشد یا اینکه شخص مورد اعتمادی باشد که موکل ، وکالت را به او سپرده است. براساس وکالت مشارکت در ساخت ، طرف اصلی قرارداد، رسیدگی و نظارت بر کلیه امور و فرآیند ساخت و ساز را به وکیل واگذار می‌کند. وکیل نیز موظف است که با رعایت حسن انجام کار، به مسئولیتی که به او واگذار شده است، عمل کند.

مشاوره قرارداد مشارکت در ساخت

مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت

مشاور مشارکت در ساخت ، یک مشاور حقوقی است که به صورت ویژه در زمینه تنظیم قرارداد و دعاوی مرتبط با این نوع شراکت، فعالیت می‌کند. مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت ، گفت و گویی است که حاوی اطلاعاتی درباره ابعاد قانونی قرارداد، حقوق هر کدام از شرکا، نحوه صحیح تنظیم قرارداد و مشاوره درباره دعاوی خاص است.

خدمات مشاوره قرارداد مشارکت در ساخت ، هم پیش از تنظیم قرارداد و در زمان گفت و گو و توافقات اولیه به شما کمک می‌کند و هم راهنمای معتبری برای تنظیم متن قرارداد است. علاوه بر این اگر اختلافی ایجاد شود، می‌توانید برای پیگیری دعوی و شکایت خود، از مشاور حقوقی اطلاعات و مشورت دریافت کنید.

تفاوت مشاوره حقوقی با وکیل دعاوی مشارکت در ساخت

تفاوت عمده وکیل با مشاور حقوقی، در اجازه حضور در دادگاه است. وکیل دعاوی مشارکت در ساخت ، می‌تواند برای دفاع از موکل خود در دادگاه حاضر شود، اما مشاور حقوقی اجازه حضور در دادگاه و دفاع از موکل را ندارد. در دیگر مسائل، قابلیت‌ها و توانایی‌های مشاور مشارکت در ساخت و وکیل مشارکت در ساخت ، تفاوت و برتری آن‌ها را اثبات می‌کند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود به سابقه کاری آن‌ها توجه کنید.

چگونه وکیل خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب وکیل، حساسیت بسیاری دارد. شخصی که وکالت این پروژه را به عهده می‌گیرد باید به خوبی درباره شرایط کاری، روند اجرای پروژه، نحوه رسیدگی به مسائل اداری، مجوزها، مفاد و قواعد خاص قرارداد شراکت و مسئولیت حقوقی هر کدام از شرکا آگاهی داشته باشد. بنابراین، به صرف اینکه شخصی دانش آموخته حقوق است یا اینکه مشاور حقوقی یا وکیل است، نمی‌تواند یک وکیل مشارکت در ساخت حرفه‌ای و متخصص باشد. در ادامه چند ویژگی یک وکیل خوب را بیان می‌کنیم که بهتر است در انتخاب وکیل خود، به آن‌ها توجه داشته باشید:

  1. یک وکیل خوب، تخصص و صلاحیت کافی برای رسیدگی به موضوع مورد نظر شما را دارد؛
  2. علاوه بر صلاحیت و تخصص حرفه‌ای، ویژگی‌های اخلاقی مانند امانت داری، درستکاری، قابل اعتماد بودن و برخورداری از اخلاق حرفه‌ای نیز برای انتخاب یک وکیل، مهم است؛
  3. وکیل خوب باید به صورت مستمر در جلسات رسیدگی به پرونده شما حضور داشته باشد؛
  4. برخورداری از توانایی بیان خواسته و ارائه دفاعیات کاربردی و موثر و همچنین توانایی نگارش لوایح و دفاعیات لازم برای ارائه به دادگاه، از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز برای انتخاب وکیل است؛
  5. وکیل شما باید ابلاغ حکم دادگاه، قرارها یا اخطارهایی که صادر شده‌اند را به اطلاع شما برساند؛
  6. و …

مرجع حل اختلاف شما

بسیار پیش می‌آید که شرکا از وکیل یا مشاور حقوقی بخواهند که برای آن‌ها قرارداد تنظیم کنند. در اینگونه مواقع، شرکا می‌توانند وکیل را به عنوان داور قرارداد تعیین کنند. زمانی که برای یک قرارداد وکیل انتخاب می‌شود، اگر اختلاف و مشکلی به وجود آید، طرفین می‌توانند به جای مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف، به داور انتخاب شده مراجعه کنند. وکیل متخصص به عنوان داور میان شرکا داوری می‌کند و رای می‌دهد. این کار موجب می‌شود که اختلاف پیش آمده سریعتر پیگیری شود.

مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا، مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. با زدن روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی ، می‌توانید درخواست خود برای نگارش قرارداد مورد نظرتان را ثبت کنید. شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. ما در اسرع وقت درخواست شما را بررسی خواهیم کرد و با شما تماس می‌گیریم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات