نمونه قرارداد بنایی و جنبه‌ها و نکات مختلف قرارداد عملیات بنایی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/28
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بنایی

قرارداد بنایی از انواع قراردادهای پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز است. نمونه قرارداد بنایی ساختمان چه به صورت رسمی تنظیم شود و چه به صورت غیر رسمی، یک سند معتبر قانونی و لازم الاجراست. به همین دلیل قراردادی معتبر در جهت انجام کار است که عملیات مختلف بنایی را به وسیله قرارداد پیمانکاری به انجام می‌رساند.

نمونه قرارداد عملیات بنایی امروزه در زمینه ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد و در موارد مختلفی از مراحل ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود. در زمینه ساخت و ساز ساختمان ، هزینه و سرمایه زیادی خرج می‌شود. یکی از دغدغه‌های سرمایه دارانی که به ساخت و ساز مشغول هستند این است که سند معتبری در دست داشته باشند تا بتواند از حق آن‌ها و از انجام شدن عملیات مورد نظر در ساخت و ساز حفاظت کند. بنایی و ساخت و ساز ساختمان به مراحل ریزتر و جزئی تری تقسیم می‌شود و تمامی کارهای سفت کاری و نازک کاری ساختمان را در بر می‌گیرد.

این قرارداد ممکن است برای انجام یک مرحله از ساخت و ساز تنظیم شود یا ممکن است که شخصی به صورت کلی صفر تا صد ساخت یک ساختمان را به عهده بگیرد. پیمانکار باشید یا کارفرما و به هر طریقی که بخواهید کار کنید، این قرارداد می‌تواند به شما کمک کند.

نمونه قرارداد پیمانکاری بنایی چیست؟

نمونه قرارداد عملیات بنایی از انواع قراردادهای پیمانکاری است. در این قرارداد یک طرف کارفرما و طرف دیگر، پیمانکار است که موظف می‌شود در ازای دریافت حق الزحمه، عملیات بنایی که مورد نظر کارفرما است را انجام دهد. موضوع اصلی فرم قرارداد بنایی عملیات بنایی است که کارفرما در نظر دارد در مدت مشخصی انجام شود. این قرارداد اطلاعات جامعی از طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت و تعهدات و چگونگی انجام آن را ارائه می‌دهد و سندی قانونی برای دادگاه یا سایر مراجع حل اختلاف است.

گاهی قرارداد همکاری با بنا صرفا برای انجام پروژه‌هایی جزئی و به مدت چند روز است. برای مثال امکان دارد منزل شما به یک سری تعمیرات جزئی نیاز داشته باشد و بخواهید انجام این تعمیرات را به یک بنا بسپارید. در این موارد، از آنجا که بنا به تنهایی برای انجام موضوع قرارداد اقدام می‌کند، می‌توانیم قرارداد او را یک نوع قرارداد پیمانکاری تک نفره در نظر بگیریم. درباره این نوع قرارداد، در یک مقاله به صورت مفصل توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عبارت آن، وارد صفحه مقاله شوید و آن را مطالعه کنید.

نمونه قرارداد بنایی ساختمان از نگاه قانون

ماده 10 قانون مدنی می‌گوید که اگر قراردادهای خصوصی، مطابق با قانون تنظیم شوند مورد حمایت می‌باشند. با توجه به این ماده از قانون مدنی که حکم به آزادی قراردادها می‌دهد، تنظیم و عقد نمونه قرارداد عملیات بنایی ایرادی ندارد و کاملاً موجه است.

ماده 10 قانون مدنی می‌گوید:

«قراردادهای خصوصی نسبت به اشخاصی که آن‌ها را منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

تنظیم این قرارداد به رابطه پیمانکاری که میان کارفرما و پیمانکار است، جنبه قانونی می‌بخشد و این قرارداد را معتبر می‌کند. همچنین سند معتبری است که به وسیله آن، احقاق حقوق طرفین قرارداد امکان پذیر می‌شود. البته آگاهی از محتوای متن قرارداد کاری بنایی می‌تواند کمک بزرگی به اشخاص برای آگاهی از حقوقشان باشد. در ادامه، محتوای این قرارداد و نحوه نوشتن آن را توضیح می‌دهیم. با رکلا همراه باشید.

نحوه نوشتن متن قرارداد بنایی ساختمان

برای آگاهی هرچه بیشتر از محتوای قرارداد بنای ساختمان یک نمونه از متن این قرارداد را شرح می‌دهیم. این کار باعث می‌شود که هم برای تنظیم و نوشتن قرارداد اطلاعات خوبی در اختیار شما باشد و هم افرادی که تمایل به استفاده از نمونه قرارداد پیمانکاری بنایی دارند با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهند. در ادامه، توضیح درباره قرارداد بنای ساختمان را با بخش عنوان آغاز می‌کنیم.

عنوان در نمونه قرارداد بنایی

در فرم قرارداد بنایی اولین چیزی که به چشم می‌آید عنوان قرارداد است. عنوان با اینکه عبارت مختصری است اما دارای اطلاعاتی درباره محتوای قرارداد است. همانطور که پیش‌تر گفتم نمونه قرارداد بنایی شامل انواع مختلفی است که از سفت کاری تا ظریف کاری ساختمان را در بر می‌گیرد. هدف از قرارداد، انجام کاری است که پیمانکار در نظر دارد. بنابراین باید با توجه به نوع کار درخواست شده از طرف پیمانکار، عنوان قرارداد را مشخص کرد. لازم است در بخش عنوان به عملیات خاصی که موضوع نمونه قرارداد بنایی است، اشاره شود. مانند عملیات خاکبرداری ساختمان، عملیات تخریب، قالب بندی، آرماتور بندی و غیره از مواردی هستند که بخشی از متن قرارداد کاری بنایی قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد بنایی

اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد بنایی

در این مورد باید بین اشخاص حقیقی و حقوقی تفکیک انجام داد:

اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقیقی باشند

در نمونه قرارداد بنایی مانند هر قرارداد دیگری لازم است که بعد از عنوان، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ذکر شود. در این بخش از نمونه قرارداد بنایی اولین شخصی که درباره آن صحبت می‌کنیم کارفرما است. ابتدا مشخصات و اطلاعات طرف اول قرارداد که کارفرمای قرارداد محسوب می‌شود، نوشته‌ می‌شود. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس کارفرما باید در این بخش از قرارداد ثبت شود. بعد از کارفرما نوبت به پیمانکار می‌رسد. همانطور که این اطلاعات برای کارفرما نوشته شد، اطلاعات و مشخصات پیمانکار نیز به عنوان طرف دوم قرارداد ثبت می‌شود.

اگر حداقل یکی از طرفین شخص حقوقی باشد

اگر شخص حاضر در قرارداد از اشخاص حقیقی باشد، اطلاعاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد کفایت می‌کند و مناسب است. اما اگر اشخاص حاضر در قرارداد یا یکی از آن‌ها، اشخاص حقوقی باشند، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده آن‌ها را در قرارداد ثبت کنیم.

از آنجایی که این قرارداد بعد از عقد و امضا، حکم و تاثیر یک سند معتبر قانونی را دارد، دقت در تنظیم آن و نوشتن اطلاعات اشخاص حاضر در آن بسیار مهم است. اگر زمانی اختلاف یا شکایتی ایجاد شد می‌توان به راحتی قرارداد را به دادگاه تسلیم کرد، قاضی با مشخصات این بخش، اشخاص حاضر در قرارداد را شناسایی می‌کند و در مورد ادعای طرح شده بررسی لازم را انجام می‌دهد و حکم نهایی را صادر می‌کند.

همانطور که ذکر شد یکی از اطلاعاتی که از هر یک از اشخاص حاضر در قرارداد ، در بخش اطلاعات و مشخصات آورده می‌شد، آدرس دقیق محل اقامت است. اشخاص باید آدرس دقیق جایی که زندگی می‌کنند را در نمونه قرارداد بنایی بیان کنند. زیرا در صورت بروز اختلاف تمام نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های دادگاه درباره پرونده شما به همان آدرس مشخص شده در قرارداد ارسال می‌شود. بنابراین اگر شخصی که در قرارداد حاضر است، مکان اقامت و سکونت خود را تغییر دهد، موظف است که آدرس جدید را سریعا به اطلاع سایر اشخاص حاضر در طرفین قرارداد برساند. در غیر این صورت اعتراض او در جهت نرسیدن نامه‌نگاری‌ها قابل پذیرش نیست.

موضوع نمونه قرارداد بنایی

موضوع این قرارداد، انجام کلیه عملیات بنایی است. در این بخش از قرارداد باید به طور دقیق و واضح بیان شود که کارفرما دقیقاً به دنبال چه چیزی است. ساخت صفر تا صد ساختمان را در نظر دارد یا تنها قرار است بخش خاصی را بازسازی کند یا بسازد. با توجه به این که کدام یک از مراحل بنایی ساختمان مورد نظر کارفرما باشد موضوع قرارداد مشخص می‌شود. در بخشی از این قرارداد باید مشخص شود که کارفرما به طور دقیق چه چیزی را انتظار دارد و هدف از ایجاد این قرارداد، انجام کدام مرحله از ساخت و ساز و پیمانکاری ساختمان است؟ با توجه به اطلاعات کاملی که در این بخش از قرارداد داده می‌شود، پیمانکار به خوبی آگاه می‌شود که کارفرما به دنبال چیست و خودش در انتهای کار، چه چیزی باید تحویل بدهد.

اگر کار بنایی ساختمان دارای مراحل مختلفی بود، باید در این بخش از قرارداد این عملیات به طور مجزا و به صورت کامل و با اشاره به هر مرحله شرح داده شود. موضوع قرارداد در واقع همان چیزی است که در عنوان آمده است، اما در این بخش آن را بیشتر شرح می‌دهیم.

اسناد و مدارک و مشخصات فنی در نمونه قرارداد بنایی

در این بخش از نمونه قرارداد بنایی تمامی اسناد و مدارکی که در جریان قرارداد به آن اشاره می‌شود، آورده خواهد شد. در ادامه به مهمترین اسناد و مدارک حاضر در قرارداد بنای ساختمان اشاره می‌کنیم.

  1. از جمله مهمترین اسناد و مدارک در جریان تنظیم و اجرای نمونه قرارداد بنایی ، همین قرارداد حاضر است. خود قرارداد به محض اینکه تنظیم و عقد شود، به عنوان سند معتبری است که در بسیاری از موارد می‌شود به آن رجوع کرد.
  2. با توجه به این که نمونه قرارداد کار بنایی مربوط به چه موضوعی باشد، مشخصات فنی خصوصی که توسط کارفرما به پیمانکار ابلاغ می گردد، جز اسناد و مدارکی است که در اختیار پیمانکار و کارفرما است. طبق این مدرک، کارفرما انتظار عملی شدن کار را دارد و پیمانکار براساس آن عمل می‌کند.
  3. یکی دیگر از اسناد مهم در فرم قرارداد بنایی ، مشخصات فنی عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است که پیمانکار باید از مفاد و محتوای آن مطلع باشد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.
  4. در متن قرارداد بنایی ساختمان ، بخشی برای جدول پیشرفت فیزیکی و برآورد تقریبی مقادیر کار، تهیه و تدوین می‌شود. که این بخش به عنوان مدرک و سندی در جریان قرارداد است.
  5. استعلام بهاء

برنامه ریزی پیشرفت کار و دستور کارها و صورتمجلس‌ها و موافقت نامه‌ها ، به روند کاری شما سرعت و انگیزه بیشتری می‌بخشد.

مدت قرارداد در نمونه قرارداد بنایی

تعیین مدت، یکی از کارهایی است که موجب اعتبار و ارزش نمونه قرارداد بنایی می‌شود. حتی تعیین و مشخص کردن مدت قرارداد یکی از شروط تنظیم قرارداد رسمی است. در این بخش از نمونه قرارداد بنایی لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد، به روز، ماه و سال تعیین و در قرارداد ذکر شود. باید بازه زمانی مشخص و در بخش مدت قرارداد نوشته شود. اگر پیمانکار بدون دلیل موجه نتواند در این زمان، کار را به اتمام برساند، براساس مقدار مشخص شده در وجه التزام، مجبور به پرداخت خسارت می‌شود. بعد از پایان مدت تعیین شده، همکاری خود به خود به اتمام می‌رسد.

وجه التزام در نمونه قرارداد بنایی

با توجه به مدت تعیین شده برای انجام تعهدات قرارداد، اگر عملیات کاری مورد نظر در زمان مشخص به اتمام نرسید، طبق نوشته‌ای که به عنوان قرارداد بنایی داریم ، پیمانکار مستحق خسارت می‌شود. این خسارت را وجه التزام می‌نامیم، یعنی به ازای هر روز تاخیر مبلغی بابت جریمه از پیمانکار دریافت می‌شود یا این مبلغ جریمه از خود پیمانکار گرفته می‌شود یا از حق الزحمه و مبلغ قرارداد کاسته می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید قرارداد بنایی را در بخش نمونه قرارداد سایت رکلا جستجو و تهیه کنید.

همچنین اگر قصد تنظیم قرارداد اختصاصی دارید، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را در سایت ثبت کنید.

دریافت مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر اقداماتی است که می‌توانید در راستای کسب اطلاعات حقوقی از آن بهره ببرید.

قرارداد کامل

این قرارداد را از همین جا دریافت کنید. کافی است که روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد بنایی
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات