نمونه قرارداد بازسازی ساختمان چیست و نحوه نوشتن قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/29
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بازسازی ساختمان

قرارداد بازسازی ساختمان ، از انواع قراردادهای پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز است. بازسازی و تعمیرات ساختمان از مواردی است که امروزه، زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد. ساخت و ساز بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است. در مقایسه با هزینه‌ها و زمان لازم برای ساخت مجدد ساختمان، بازسازی خانه که به دست پیمانکار بازسازی ساختمان انجام شود، بسیار معقول‌تر و کم هزینه‌تر می‌باشد. همچنین زمان مورد نیاز برای بازسازی بسیار کمتر از زمان ساخت و ساز است.

هفته پیش در سایت رکلا ، درخواستی برای تنظیم نمونه قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان داشتیم. زمانی که با این نوع درخواست‌ها مواجه می‌شویم، با درخواست دهنده تماس می‌گیریم تا بتوانیم به بهترین و بهینه‌ترین شکل ممکن فرم خام قرارداد بازسازی ساختمان را برایشان تنظیم کنیم. در تماسی که با درخواست دهنده محترم قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان داشتم، با ایشان بیشتر آشنا شدم. درخواست را آقای مهدوی ثبت کرده بودند، اما ساختمانی که برای بازسازی و تعمیرات آن، سفارش نمونه قرارداد بازسازی ساختمان داده بودند، منزل پدریشان بود.

بین تخریب و بازسازی تردید داشتند!

آن‌ طور که خودشان گفتند، منزل پدرشان ساختمانی ویلایی و دو طبقه‌ است. سال‌ها است که طبقه دوم این خانه را اجاره می‌دهند. اجاره بهای طبقه دوم، به نوعی منبع درآمد مادرشان است. آقای مهدوی می‌گفتند که چند سال اخیر، گهگاه تعمیرات جزئی انجام شده است اما احساس می‌کنند که خانه واقعاً نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی است. آقای مهدوی در ادامه گفتند که گاهی به تخریب ساختمان و ساخت مجدد آن با نقشه‌ای دیگر، فکر می‌کنند و بسیار دو دل هستند که کدام یک از این دو روش را برای خانه پدریشان در نظر بگیرند.

به صحبت‌های آقای مهدوی با دقت گوش می‌دادم و سوالات و نکاتی که مد نظرشان بود را در برگه‌ای یادداشت می‌کردم که در انتهای صحبتشان به توضیح درباره آن‌ها بپردازم. اما هنوز صحبتشان تمام نشده بود که مکثی کردند و پرسیدند:
آیا می‌توانیم همدیگر را ملاقات کنیم؟ گفتند که سوالات زیادی دارند که لازم می‌دانند حتماً با یک مشاور حقوقی متخصص درباره آن صحبت کنند. حرفشان را تایید کردم و گفتم که منتظر دیدارشان در رکلا هستیم.

دیدار با آقای مهدوی در مورد قرارداد بازسازی منزل مسکونی

طبق قراری که از قبل با آقای مهدوی داشتیم و زمانی که برای این قرار تعیین کرده بودیم، آقای مهدوی به رکلا آمدند. در این دیدار، مادر و برادر کوچکترشان نیز همراهشان بودند.

بعد از احوال پرسی‌های مختصر و آشنایی ابتدایی، صحبتمان درباره نمونه قرارداد بازسازی ساختمان را آغاز کردیم. از ایشان خواستم که درباره ساختمان و شرایط آن و همچنین درباره شرایط خودشان برایم توضیح مختصری بد‌هند که تا حدودی در جریان امور قرار بگیرم و با هم به نتیجه برسیم و درک کنیم که بهترین روش قراردادنویسی برای آن‌ها چیست.

آقای مهدوی گفتند که همانطور که در تماس تلفنی که با هم داشتیم خدمتتان عرض کردم، منزل پدریمان بسیار قدیمی است و نیازمند بازسازی و تعمیرات است. آقای مهدوی می‌گفتند که خودشان تاکید دارند که تعمیرات و بازسازی به وسیله پیمانکار و با نمونه قرارداد پیمانکاری تعمیرات ساختمان انجام شود و خودشان نمی‌توانند تعمیرات ساختمان را به‌عهده بگیرند. از طرفی برادرشان نیز می‌گویند که بهتر است ساختمان تخریب شده و با نقشه‌ای دیگر مجدد ساخته شود. در این میان، مادرشان گفتند که زمان انجام این کار برایشان بسیار با اهمیت است. دلشان می‌خواهد خانه خودشان باشند. البته برایشان مهم است که طبقه بالای خانه کمی نوسازی و بازسازی شود تا مستاجر پسند کند و از این جهت درآمد داشته باشند.

تخریب یا بازسازی؟

با شنیدن صحبت‌هایشان توضیح دادم که امروزه بسیاری از افرادی که مانند آن‌ها خانه‌های قدیمی دارند، برای تعمیر و مقاوم سازی ساختمان قدیمیشان یا محبور می‌شوند مراحل بازسازی خانه را انجام دهند، یا خانه را تخریب می‌کنند. هزینه‌های بالای ساخت و ساز و زمانبر بودن این کار باعث می‌شود که شغل بازسازی ساختمان اهمیت ویژه‌ای پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد. اگر ساختمان مورد نظر، برای شما خاطراتی از گذشته به همراه دارد که نمی‌خواهید شکل کلی بنا تغییر کند یا مایل نیستید برای تخریب و ساخت مجدد خانه هزینه بکنید یا اگر زمان اتمام پروژه برایتان مهم است، بهترین گزینه برای شما، قرارداد بازسازی واحد مسکونی است. توضیح دادم که مراحل ساخت منزل مسکونی بسیار ‌زمانبر است. برای شما که تاکید دارید تعمیرات ساختمان به سرعت انجام شود و می‌خواهید که با آمدن مستاجر منبع در آمدی داشته باشید، بهترین گزینه انواع قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان است.

انواع نمونه قرارداد تعمیرات داخلی ساختمان

انواع قرارداد بازسازی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان با مصالح
  2. قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان بدون مصالح

قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان با مصالح

قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان با مصالح ، که می‌تواند در قالب قرارداد بازسازی درصدی نیز باشد، نوعی از قرارداد بین کارفرما و پیمانکار ساختمانی است. در این قرارداد کارفرما در ابتدا با تخمین هزینه‌ها و مبلغ مورد نظر برای کار و بر اساس عرف درصد مدیریت پیمان بازسازی ، مبلغی را در اختیار پیمانکار پروژه قرار می‌دهد. در این قرارداد، صفر تا صد تعمیرات و بازسازی ساختمان به عهده پیمانکار است. تهیه مصالح و ابراز، همچنن استخدام نیروی کار و هزینه‌های احتمالی به عهده پیمانکار است و از آن مبلغی که کارفرما در ابتدا در اختیار او گذاشته است، پرداخت می‌کند.

البته باید تمام کاغذهای خرید‌ و فاکتور‌ها به دست کارفرما برسد. این نوع از قرارداد از مناسب‌ترین قراردادها برای تعمیرات و بازسازی ساختمان است.

حق الزحمه نیروی کار پیمانکار نیز به دو صورت قابل پرداخت است. یا درصدی از کل مبلغی که در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد به عنوان حق الزحمه نیروی کار او در نظر گرفته می‌شود. یا مجموع مبلغ قرارداد بدون محاسبه حقوق کارگران پیمانکار به ایشان پرداخت می‌شود و خودش موظف به پرداخت حقوق کارگران است.

نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان بدون مصالح

در قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان بدون مصالح ، تهیه مصالح و ابزار مورد نظر برای کار بازسازی به‌عهده کارفرما است. پیمانکار با توافق قبلی، مبلغی را بایت انجام کار دریافت می‌کند. این قرارداد برای کارفرمایانی که می‌خواهند در خرید مصالح صرفه‌جویی کنند یا هزینه بازسازی را بیشتر کنترل کنند، بسیار مناسب است.

در انتهای توضیحاتم درباره انواع قرارداد بازسازی ، آقای مهدوی تشکر کردند و گفتند که با توجه به صحبت‌هایی که شد، به نظرشان بهترین گزینه برای آن‌ها نمونه قرارداد بازسازی ساختمان ، آن هم به صورت قرارداد بازسازی درصدی است. در ادامه خواستند که درباره نمونه قرارداد بازسازی ساختمان برایشان توضیح دهم. این اطمینان خاطر را دادم که حتما به صورت مفصل و با جزئیات درباره قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان برایشان توضیح خواهم داد.

اهمیت و لزوم قرارداد بازسازی منزل مسکونی یا نمونه قرارداد تعمیرات مسکن

توضیح دادم که چه بخواهید ساختمانی چند طبقه را بازسازی کنید، چه کار شما مربوط به بازسازی آپارتمان کوچک باشد یا بازسازی خانه‌ ویلایی پدرتان را در نظر داشته باشید، از مهم‌ترین کارها و ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید، تنظیم و امضای نمونه قرارداد تعمیرات داخلی ساختمان است. این قرارداد ضمانت و سند معتبری برای شما است. در ادامه، نحوه تنظیم قرارداد بازسازی واحد مسکونی یا به طور کلی نمونه قرارداد بازسازی ساختمان را شرح دادم.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در ابتدای این قرارداد، عنوان قرارداد دارای اهمیت است. عبارتی کوتاه و کلی که درباره محتوای قرارداد توضیحات روشنی می‌دهد و مشخص می‌کند که قرارداد حاضر درباره چه چیزی است. در قرارداد شما، می‌توان از عنوان قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان استفاده کرد.

اطلاعات و مشخصات طرفین

بعد از عنوان قرارداد، مشخصات و اطلاعات کامل طرفین قرارداد که همان کارفرما و پیمانکار محسوب می‌شوند، نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس از اطلاعاتی هستند که باید در این بخش از قرارداد نوشته شوند. همچنین، باید سمت طرفین قرارداد نیز مشخص شود. با نوشتن عنوان کارفرما یا پیمانکار روبه‌روی اطلاعات هر کدام از آن‌ها، می‌توانید طرفین قرارداد را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود که به طور دقیق مشخص شود چه کسانی در قرارداد حضور دارند و چه کسانی مسئولیت این قرارداد را به‌عهده دارند. در صورت بروز هر گونه مشکل یا اختلاف، افرادی که نامشان در قرارداد آمده است، موظف هستند که مسئولیت اتفاقات را به‌عهده بگیرند و پاسخگو باشند.

موضوع نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

موضوع قرارداد، عملیاتی است که باید در پروژه نوسازی و تعمیرات ساختمان مورد نظر انجام شود. در این بخش از قرارداد، توضیح داده می‌شود که باید به چه صورت و به چه میزانی، بازسازی و تعمیرات صورت بگیرد. همچنین ذکر می‌شود که کدام ساختمان یا مکان و خانه‌ای را برای بازسازی و تعمیرات در نظر داریم.

مشخصات فنی پروژه در نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در این بخش از قرارداد، با توجه موضوع قرارداد و پروژه‌ای که قرار است انجام شود، مشخصات فنی پروژه نوشته می‌شود. برای مثال، تغییر در کدام دیوارها و چه بخش‌هایی با چه میزان صورت بگیرد. از چه ابزار و مصالحی و به چه میزان استفاده شود و بسیاری دیگر از مشخصات فنی که به صورت تخصصی در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

مدت زمان نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در این بخش از قرارداد، زمان دقیق شروع و پایان پروژه مشخص می‌شود. مدت قرارداد، در واقع همان بازه زمانی مشخصی است که پیمانکار موظف خواهد بود در آن زمان، موضوع پروژه را به اتمام برساند. شما می‌توانید برای عدم انجام موضوع پروژه در بازه زمانی معین یا تاخیر در انجام موضوع قرارداد، خسارت یا وجه التزام در نظر بگیرید. در واقع تعیین ضمانت اجرا، دلیلی خواهد بود که طرفین به تعهدات خود پایبند باشند و برای انجام صحیح تعهدات و وظایف خود بکوشند. در این بخش نیز، تعیین خسارت برای تاخیر در تحویل پروژه، محرکی است که پیمانکار را برای انجام به موقع موضوع قرارداد، مجبور می‌کند.

هزینه

مبلغ قرارداد، برای طرفین، موضوع مهمی است. بعد از توافق نهایی بر سر میزان آن، هزینه کلی توافق شده، باید به صورت کلی در قرارداد نوشته شود. در ادامه، هزینه مورد نظر برای هر بخش از کار نیز به صورت تفکیک شده نوشته می‌شود. برای احتمال افزایش یا کاهش قیمت‌ها و به هم خوردگی بازار، معمولاً 25 درصد بیش‌تر یا کمتر از کل مبلغ توافق شده را در نظر می‌گیرند. با تفکیک هر مرحله از کار و تخمین هزینه هر مرحله، حسابرسی ساده‌تر خواهد بود.

نحوه پرداخت هزینه

در این بخش، پیرو بخش قبلی، درباره نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد بازسازی ساختمان توضیح داده می‌شود. نحوه پرداخت مبلغ مورد نظر، به توافق طرفین بستگی دارد. برای مثال، می‌توانید مبلغ قرارداد را به صورت زیر تنظیم کنید:

  1. درصدی از مبلغ مورد نظر، در زمان انعقاد قرارداد و بعد از امضای آن، به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  2. درصدی از مبلغ مورد نظر، بعد از انجام 25 درصد از کار پرداخت می‌شود. (بعد از انجام برخی از آیتم‌ها و بخش‌های مشخص شده)
  3. درصدی از مبلغ مورد نظر، بعد از انجام نیمی از کار پرداخت می‌شود. دقیقاً زمانی که 50 درصد کار پیش رفته است، مبلغ مشخصی را به پیمانکار پرداخت می‌کنند.
  4. ما بقی هزینه و مبلغ قرارداد نیز بعد از اتمام کار به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  5. درصدی از مبلغ قرارداد به عنوان ضمانت حسن انجام کار و تضمین کیفیت کار، نزد کارفرما باقی می‌ماند و بعد از تایید نهایی به پیمانکار پرداخت می‌شود.

قرارداد بازسازی منزل مسکونی

وظایف و تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در این بخش از قرارداد، وظایف و توقعاتی که از پیمانکار وجود دارد، در چند بند نوشته می‌شود. پیمانکار بعد از امضای قرارداد موظف است که به تمام بندهای نوشته شده در این بخش عمل کند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرد.

وظایف و تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در این بخش از قرارداد، وظایف، تعهدات و مسئولیت‌های کارفرما نوشته می‌شود. به عبارت دیگر، توقعاتی که از کارفرما انتظار می‌رود در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود. کارفرما بعد از امضای قرارداد موظف است که به این تعهدات و وظایف عمل کند. همچنین اگر پیمانکار برای انجام پروژه شرطی داشته باشد، در این بخش نوشته می‌شود و کارفرما موظف می‌شود که به شروط و توقعات پیمانکار عمل کند.

موارد فسخ نمونه قرارداد بازسازی ساختمان

در این بخش از قرارداد، مواردی نام برده می‌شود که در صورت بروز آن‌ها، امکان فسخ قرارداد وجود دارد. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند بدون دلیل خاص و مهم و صرفاً از روی تمایل شخصی، یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. شخصی که قرارداد را بی‌دلیل فسخ کرده است مجبور می‌شود که خسارت بپردازد. البته تعهد به انجام وظایف، همچنان پابرجا است. مواردی مانند موارد زیر موجب فسخ قرارداد می‌شود:

  1. بیشتر شدن زمان انجام پروژه از زمان توافق شده توسط طرفین
  2. اگر پیمانکار پروژه را بدون اطلاع کارفرما و بدون دلیل موجه تعطیل یا متوقف کند.
  3. اگر پیمانکار بدون اطلاع کارفرما پروژه را به شخص دیگری بسپارد.
  4. و سایر مواردی که طرفین قرارداد، خودشان به توافق برسند.

در پایان توضیحاتم، آقای مهدوی ابراز خوشنودی کردند و بابت اطلاعاتی که در اختیاراشان گذاشتیم تشکر کردند. ما نیز به دلیل انتخاب و اعتمادشان به رکلا تشکر کردیم و قرار بر این شد که نمونه قرارداد بازسازی ساختمان را در سریع ترین زمان ممکن برایشان تنظیم کنیم.

پیشنهاد ما

قصد تنظیم قرارداد بازسازی ساختمان دارید؟ تنظیم آن را به ما بسپارید. تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی قرارداد، امکان ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد را ایجاد کرده است. شما می‌توانید با زدن روی لینک تنظیم قرارداد درخواستتان را برای استفاده از این سرویس ثبت کنید و مسئولیت نگارش قراردادی که در نظر دارید را به تیم رکلا بسپارید. علاوه براین، این امکان را خواهید داشت که برای برقراری ارتباط تلفنی و گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا، درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان

این قرارداد با زدن بر روی تصویر زیر در دسترس شما خواهد بود.

نمونه قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان
دریافت نمونه قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات