قرارداد مجری ذیصلاح و شرایط لازم برای قرارداد با مجری ذیصلاح حقیقی یا حقوقی

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/10/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مجری ذیصلاح

ایمنی و استحکام بنا موضوع بسیار مهمی است. به ‌کارگیری سازنده‌ای که مطابق مقررات نظام مهندسی صلاحیت اجرای بنا را دارد، یکی از اقدامات مهمی محسوب می‌شود که برای حفظ بنا صورت می‌گیرد. در شرایطی که از افراد صلاحیت‌دار برای نظارت بر پروژه ساخت‌ و ساز استفاده نشود، این اقدام تبعات منفی فراوانی را به ‌دنبال خواهد داشت. قرارداد مجری ذیصلاح یک قرارداد مهم است که برای بالا بردن کیفیت ساخت‌ و ساز بین کارفرما و مهندسین منعقد می‌شود.

مجری ذیصلاح مهندس یا مهندسانی هستند، که برای اجرای بنا و ساخت‌ و ساز آن صلاحیت دارند. در حقیقت مجری ذیصلاح به‌ عنوان نماینده کارفرما برای اجرای پروژه ساخت‌ و ساز محسوب می‌شود. مجری ذیصلاح ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. البته این موضوع مطابق دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد. در واقع با توجه به مساحت بنا و سایر مشخصات آن باید از مجری ذیصلاح حقیقی یا حقوقی استفاده شود.

مجری ذیصلاح حقیقی، یک مهندس است که وظیفه اجرای پروژه بر عهده او قرار دارد. معمولا در پروژه‌هایی با مساحت کمتر، از یک شخص مهندس استفاده می‌شود.

در شرایطی که مساحت بنا زیاد باشد یا پروژه‌ گسترده باشد، کارفرما از یک شرکت مهندسی برای این اقدام استفاده می‌کند. این شرکت به‌ عنوان مجری ذیصلاح حقوقی شناخته می‌شود. یعنی دو یا چند مهندس برای اجرای پروژه با یکدیگر همکاری دارند. آن‌ها با مشارکت یکدیگر تلاش می‌کنند تا اجرای پروژه بر اساس مقررات مربوط به سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر این مقاله، برای کسب اطلاعات جامع‌تر، حتما مقاله قرارداد مجری ذیصلاح ساختمان را نیز مطالعه کنید.

مجری ذیصلاح چه وظایفی بر عهده دارد؟

مجری ذیصلاح صفر تا صد اجرای پروژه را بر عهده دارد. یعنی او موظف است که از ابتدای پروژه در مراحل نقشه کشی حضور داشته باشد و در صورت مشاهده ایرادات احتمالی، باید این ایرادات را اعلام کند تا توسط مهندسان نقشه کشی اصلاح شوند. در زمان اجرای پروژه نیز مجری ذیصلاح باید بر کیفیت مصالح، عملکرد کارگران و سایر افراد حاضر در پروژه نظارت کند.

مجری ذیصلاح در افزایش کیفیت، استحکام بنا و طول عمر مفید آن نقش عمده‌ای دارد. به‌ جهت اهمیت نقش مجری ذیصلاح در اجرای ساخت‌ و ساز، قرارداد مجری ذیصلاح بین کارفرما و مجری منعقد می‌شود.

تصور کنید شخصی قصد دارد یک مجتمع تجاری گسترده را احداث کند. او برای اطمینان خاطر از استحکام بنا و استفاده از مصالح با کیفیت، با یک شرکت مهندسی که دارای صلاحیت اجرا است، مشورت می‌کند. چنانچه آن‌ها به توافق برسند، قرارداد منعقد می‌شود.

در متن قرارداد ، مشخصات طرفین به‌ همراه موضوع پروژه نوشته خواهد شد. طرفین باید شروط، تعهدات و مبلغ قرارداد را در آن بنویسند. سپس مفاد قرارداد را با امضای آن تایید کنند.

فرم قرارداد مجری ذیصلاح

در شرایطی که افراد قصد دارند نمونه قرارداد مجری ذیصلاح را منعقد کنند، می‌توانند شرایط و تعهدات مورد نظرشان را در فرم قرارداد مجری ذیصلاح بنویسند. در این حالت اگر هر دو طرف این موارد را بپذیرند، قرارداد را امضا می‌کنند.

تصور کنید مالک یا کارفرما قصد دارد، اجرای پروژه را به مجری ذیصلاح واگذار کند. آن‌ها در متن قرارداد، مشخصات هر دو طرف را به ‌همراه آدرس می‌نویسند. سپس موضوع پروژه را وارد می‌کنند.

به این مثال توجه کنید

به‌ عنوان مثال، در متن قرارداد نوشته می‌شود که موضوع این قرارداد، مدیریت و اجرای پروژه ساخت‌ و ساز به شماره پرونده شهرداری و پلاک ثبتی مشخص و آدرس مندرج در آن است. پس ‌از آن، مدت قرارداد نوشته می‌شود. یعنی ممکن است طرفین مدت قرارداد را ۶ ماه، یک ‌سال یا هر مدت که مورد نظرشان باشد، بنویسند. بعد از این موارد، آن‌ها مبلغ قرارداد را با حروف و عدد ثبت می‌کنند. در ادامه متن قرارداد مجری ذیصلاح ، طرفین شرایط فسخ قرارداد یا تعهدات خود را می‌نویسند. چنانچه هر دو طرف این موارد را بنویسند و بپذیرند، قرارداد را امضا خواهند کرد.

تمدید قرارداد مجری ذیصلاح

گاهی ممکن است طرفین مدتی را در قرارداد ثبت کنند ولی در طول آن مدت، پروژه به اتمام نرسد. در این حالت آن‌ها می‌توانند قرارداد را تمدید کنند. به ‌عنوان مثال، کارفرما اجرای پروژه را به مدت یک ‌سال به مجری ذیصلاح واگذار می‌کند. بعد از گذشت این مدت پروژه تکمیل نمی‌شود. در این حالت اگر طرفین رضایت داشته باشند، می‌توانند تمدید قرارداد مجری ذیصلاح را برای پروژه ثبت کنند.

تصور کنید خانمی پروژه‌ ساخت یک فروشگاه را به یک مجری ذیصلاح می‌سپارد. آن‌ها با یکدیگر قرارداد یک‌ ساله تنظیم می‌کنند. بعد از گذشت این مدت، اجرای پروژه به پایان نمی‌رسد. به ‌همین دلیل کارفرما با تمدید زمان پروژه، دوباره اجرای این بنا را به مجری ذیصلاح واگذار می‌کند.

در مواقعی هم ممکن است افراد در قرارداد مجری ذیصلاح اولیه، این موضوع را پیش‌بینی کنند. یعنی بنویسند در صورت اتمام مهلت قرارداد، به مدت ۶ ماه توافق تمدید خواهد شد. در هر دو حالت این موارد صحیح و معتبر هستند.

قرارداد مجری ذیصلاح حقوقی

شخص حقوقی در قانون به‌ عنوان شخصی محسوب می‌شود که از اعضای آن شخصیتی مستقل دارد. به‌ عنوان مثال، شرکت‌های مهندسی که مطابق قانون صلاحیت اجرای پروژه را دارند، به ‌عنوان یک شخص حقوقی محسوب می‌شوند.

تصور کنید شخصی قصد دارد یک هتل چند طبقه بسازد. او برای افزایش کیفیت این بنا با یک شرکت مهندسی مجریان ذیصلاح، قرارداد مجری ذیصلاح حقوقی را امضا می‌کند. در این حالت این شخص کلیه عملیات و مدیریت اجرای پروژه را به این شخص حقوقی می‌سپارد. یعنی اقداماتی مانند مدیریت اجرای گود برداری، اجرای اسکلت بنا، اجرای سقف و سایر موارد را به این شرکت واگذار می‌کند. در صورتی‌ که آن‌ها در مورد این موضوع و سایر شروط به توافق برسند، نمونه قرارداد مجری ذیصلاح را امضا خواهند کرد.

نمونه قرارداد مجری ذیصلاح حقیقی

گاهی ممکن است افراد برای پروژه‌های کوچک خود به یک مهندس معمار یا مهندس عمران که دارای صلاحیت اجرا است، مراجعه کنند. این افراد باید از سازمان نظام مهندسی صلاحیت اجرای پروژه را داشته باشند. آن‌ها در متن قرارداد مجری ذیصلاح در رابطه با موضوع پروژه، مبلغ قرارداد، زمان اجرای آن توافقاتی را با یکدیگر خواهند داشت. اگر طرفین شروط و تعهدات را بپذیرند، نمونه قرارداد مجری ذیصلاح حقیقی را امضا می‌کنند.

تصور کنید شخصی قصد دارد یک رستوران کوچک را احداث کند. او برای افزایش مقاومت و استحکام بنا و ساخت استاندارد آن، قرارداد مجری ذیصلاح را با یک مهندس دارای صلاحیت اجرا، امضا می‌کند. مجری ذیصلاح مطابق قرارداد مکلف می‌شود تا تمام مراحل اجرای پروژه را بر عهده بگیرد. او در مورد کیفیت مصالح ، گود برداری، ساخت بنا و سایر موارد به ‌دقت نظارت می‌کند و چنانچه هر کدام از این اقدامات مطابق مقررات صورت نگیرد، مجری ذیصلاح می‌تواند دستور توقف یا تغییر آن را بدهد.

وظایف مجری ذیصلاح نظام مهندسی و لزوم حضور او برای پروژه

همانطور ‌که بیان شد مهندس مجری ذیصلاح در اجرای پروژه نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل، برای ‌اینکه افراد غیر متخصص در این حوزه وارد نشوند و ساخت‌ و ساز صرفا با نظارت مهندس مجری ذیصلاح مجرب انجام شود، قانونی در این‌ خصوص تصویب شده ‌است. این قانون به الزام حضور مهندس ذیصلاح و نظارت او بر پروژه‌های ساخت و ساز به عنوان یک موضوع بسیار مهم اشاره می‌کند.

زمانی‌ که کارفرما قصد دارد نظارت فنی اجرای پروژه را به مهندس ذیصلاح واگذار کند، قراردادی با او تنظیم خواهد کرد. آن‌ها در این قرارداد مشخصات و شروط خود را به ‌طور کامل بیان می‌کنند. مجری ذیصلاح وظیفه دارد به تمام مراحل ساخت‌وساز نظارت و در تمام این مراحل حضور داشته باشد و ملزم است که اگر در هر مرحله‌ای اجرای پروژه را بر خلاف قرارداد یا قانون ساخت و ساز تشخیص دهد، آن را متوقف یا اصلاح کند.

اگر در قرارداد وظیفه نظارت بر کیفیت مصالح به مجری ذیصلاح واگذار شود، او وظیفه دارد کیفیت این مصالح را مورد بررسی قرار دهد. چنانچه کیفیت مصالح برای اجرای این پروژه مناسب نباشد، باید دستور تعویض این مصالح را بدهد. مجری ذیصلاح وظیفه دارد تا مطابق قانون و ضوابط شهرسازی اجرای پروژه را به اتمام برساند.

خدمات مجموعه رکلا

چنانچه قصد آگاهی از مقررات مربوط به این قرارداد را دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. کارشناسان حقوقی ما به صورت تخصصی انواع قراردادهای مربوط به اجرای پروژه را برای شما تنظیم می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید مسئولیت تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم رکلا واگذار کنید.

اگر در مورد این متن، سوالی دارید، لطفا سوال خود را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات