نمونه قرارداد کمباین را در این مقاله به صورت کامل توضیح دادیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کمباین

قرارداد کمباین از قراردادهای بسیار مهم در کشاورزی و مزرعه داری است. کشاورزی به شیوه سنتی، نیازمند زحمت و تلاش بسیار بود. کشاورزان از دیرباز به دنبال استفاده از ابزار و وسایلی بودند که بتواند انجام کارها را برایشان ساده‌تر کند. رشد ماشین سازی، انقلابی بزرگ در شیوه کشاورزی و مزرعه داری بود. با ساخته شدن ماشین آلاتی مانند تراکتور و کمباین، فرایند کاشت و برداشت محصول بسیار ساده شد. کمکی که ماشین آلات کشاورزی به پیشبرد فعالیت کشاورزان و رونق آن کردند، قابل تقدیر است.

علاوه بر آسان شدن کارها، ماشین آلات باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و توسعه و رونق صادرات آن‌ها شده‌اند. استفاده از جدیدترین ابزار و ماشین آلات در کشاورزی، انقلابی در روند تولید محصول ایجاد کرده است. ورود ماشین آلات به کشاورزی باعث شده است که شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی باشیم. میزان تولید به اندازه‌ای است که در بسیاری از موارد، می‌توانیم پاسخگوی نیاز داخلی باشیم و وابستگی به واردات را کاهش دهیم.

اهمیت و کاربرد کمباین در کشاورزی امروز

به طور قطعی می‌توانیم استفاده از ماشین آلات و ابزار و تجهیزات جدید در کشاورزی و مزرعه داری را مناسب بدانیم. یکی از ماشین‌هایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمباین است. کمباین ماشینی است که برای برداشت محصول کارایی زیادی دارد. کشاورزان و مزرعه داران، برای برداشت محصولاتی که دارای دانه درشت هستند از کمباین استفاده می‌کنند. کمباین‌ها معمولا برای کارهایی مانند درو کردن، خرمن کوبی یا جدا سازی دانه از ساقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر همین اساس، نمونه قرارداد کمباین از قراردادهای کاربردی است که در میان کشاورزان بسیار رایج است. سرمایه مورد نیاز برای تهیه کمباین بسیار زیاد است و بسیاری از کشاوزران یا مزرعه داران قادر به تهیه آن نیستند. از طرفی کمباین در مراحل خاصی از فرآیند کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد از دلایل مهمی هستند که باعث می‌شوند کشاورزان برای تنظیم نمونه قرارداد کمباین تمایل زیادی داشته باشند تا با استفاده از این قرارداد، برای مدت مورد نیاز، کمباین را در اختیار بگیرند. در این مقاله درباره انواع نمونه قرارداد کمباین صحبت خواهیم کرد.

تعریفی از این قرارداد

همانطور که اشاره شد، کمباین یکی از ماشین‌های کشاورزی بسیار کاربردی و محبوب است. ماهیت نمونه قرارداد کمباین براساس نوع رابطه و شرایطی که مالک ماشین و مزرعه دار تعیین می‌کنند، مشخص می‌شود. این قرارداد را می‌توانیم به صورت قرارداد اجاره یا پیمانکاری تنظیم کنیم. در ادامه به ترتیب درباره هر کدام از این نوع قراردادها صحبت خواهیم کرد.

متن قرارداد کمباین

نمونه قرارداد کمباین به صورت اجاره

مزرعه داری یا کشاورزی برای انجام مرحله درو و برداشت محصول نیازمند کمباین است. در این زمان کشاورز می‌تواند برای مدت مشخصی که معمولا بازه زمانی لازم برای انجام عمل برداشت است، کمباین را اجاره ‌کند. مزرعه دار با تنظیم قرارداد اجاره کمباین ، ماشین را برای مدت مشخصی از مالک اصلی اجاره می‌کند. در حقیقت قرارداد به صورت یک اجاره نامه تنظیم می‌شود. قرارداد باید براساس قوانین مربوط به اجاره اشیاء که در قانون مدنی آمده است، تنظیم شود.

قانون مدنی به صورت صریح و مستقیم درباره قرارداد اجاره اشیاء صحبت کرده است و قوانین خاصی را برای آن در نظر گرفته است. از موارد مهمی که در نمونه قرارداد کمباین به صورت اجاره نوشته می‌شود، مدت اجاره، مبلغ اجاره، شرایط طرفین و مشخصات موجر و مستاجر است. البته این قرارداد دارای موارد مهم دیگری نیز هست که به ارتباط میان موجر و مستاجر نظم می‌دهد.

نمونه قرارداد کمباین به صورت پیمانکاری

نوع دیگری از نمونه قرارداد کمباین به شیوه پیمانکاری تنظیم می‌شود. این قرارداد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کشاورز یا مزرعه دار به طور کلی تمامی مسئولیت‌های مرحله درو و برداشت محصول را به کمباین دار یا صاحب کمباین واگذار کند. در این مرحله مالک کمباین، می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ مشخصی تمامی مراحل درو و برداشت محصول را انجام دهد. این نوع قرارداد در گروه قراردادهای پیمانکاری است.

قرارداد کمباین به صورت پیمانکاری، به استناد ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. ماده 10 تنظیم انواع قراردادها را جایز می‌داند. تنها شرط لازم برای تنظیم انواع قرارداد، این است که محتوای قرارداد مخالف صریح قانون و شرع نباشد. متن نمونه قرارداد کمباین به صورت پیمانکاری باید حاوی اطلاعاتی درباره زمین زراعی مورد نظر، میزان محصول، نوع محصول و شرایط برداشت آن باشد. علاوه براین با معرفی طرفین، به خوبی مشخص خواهد شد که چه کسانی مسئولیت متقابل این قرارداد را به‌عهده خواهند داشت.

تضمین انجام نمونه قرارداد کمباین

تضمین برای اجرای قرارداد از مهمترین دغدغه‌های مزرعه داران و مالکان کمباین است. بسیار پیش می‌آید که در توافقات شفاهی بد عهدی‌هایی پیش بیاید. ممکن است مالک کمباین در زمان مقرر کمباین را در اختیار مزرعه دار قرار ندهد یا در زمان مشخص برای برداشت محصول حاضر نشود یا در طرف دیگر، ممکن است عدم انجام تعهدات، از سوی مزرعه دار باشد. برای جلوگیری از این موارد، تنظیم قرارداد کتبی بسیار می‌تواند کارآمد باشد.

نمونه قرارداد کمباین چه به صورت قرارداد اجاره و چه به صورت قرارداد پیمانکاری در گروه قراردادهای لازم قرار می‌گیرد. لازم بودن این قراردادها به این معنی است که طرفین نمی‌توانند یک جانبه آن را فسخ کنند یا از انجام آن سر باز بزنند.

متن قرارداد راننده کمباین

نوع دیگری از قرارداد که در ارتباط با کمباین تنظیم می‌شود، قرارداد راننده کمباین است. کمباین را می‌توانیم در گروه ماشین‌های سنگین قرار دهیم که راندن آن نیازمند مهارت و تجربه است. رانندگی کمباین چندان آسان نیست و هر کسی توانایی کار با کمباین را ندارد. به همین دلیل است که مزرعه داران و کشاورزان ترجیح می‌دهند راننده‌ای را برای انجام کار استخدام کنند. شرایط متفاوتی برای تنظیم متن قرارداد راننده کمباین وجود دارد. در ادامه به حالت‌های مختلف این قرارداد می‌پردازیم.

انواع نمونه قرارداد کمباین

  1. در حالت اول ممکن است راننده کمباین، همزمان مالک کمباین هم باشد. در این حالت با تنظیم قراردادهای پیمانکاری و پذیرفتن انجام کلیه امور که شامل درو و برداشت محصولات کشاورزی است، با مزرعه داران همکاری کند.
  2. در حالت دوم ممکن است که راننده نوعی رابطه همکاری با مالک کمباین داشته باشد. در این شرایط هم می‌توان از قرارداد استخدام راننده (قرارداد کار موقت) استفاده کرد و هم این امکان وجود دارد که نوع همکاری راننده و مالک کمباین در قراردادهای شراکت تعریف شده باشد. در این نوع از همکاری میان راننده و مالک کمباین، بیشتر از قرارداد شراکت استفاده می‌شود. زیرا شرایط کاری مستمر نیست و مالکان کمباین نمی‌توانند به صورت مستمر حقوق پرداخت کنند.
  3. حالت سوم، مواقعی اتفاق می‌افتد که راننده دارای تجربه و مهارت، از سوی مزرعه داران بزرگی که کشت محصول را در ابعاد گسترده انجام می‌دهند، استخدام می‌شود. در متن قرارداد راننده کمباین با مالکان مزرعه‌های بزرگ، قید می‌شود که کمباین برای انجام کارهای محوله به راننده در اختیار او قرار می‌گیرد. بنابراین هرگونه عمل عمدی که موجب خسارت کمباین باشد به‌عهده راننده است. البته ممکن است مزرعه داران، رانندگان کمباین را در صورت داشتن ماشین استخدام کنند. البته در موارد معدودی به این صورت خواهد بود. در چنین شرایطی نیز، مزرعه دار موظف می‌شود، مبلغی را نیز برای استفاده از کمباین به راننده بپردازد. در این شرایطی که توصیف شد، به دلیل به کارگیری و استخدام راننده، لازم است که از قرارداد کار استفاده شود.

تنظیم متن قرارداد راننده کمباین براساس هر کدام از حالت‌هایی که بیان شد، شرایط متفاوتی می‌گیرد. لازم است در ابتدا شرایط کاری و ارتباط دو طرف قرارداد مشخص شود. در ادامه براساس آن، قرارداد مناسبی تنظیم می‌شود.

مبلغ قرارداد

بدون شک انجام عملیات درو و برداشت محصول به وسیله کمباین مشمول پرداخت حق الزحمه از جانب صاحب مزرعه است. شخصی که در متن قرارداد به عنوان کارفرما معرفی می‌شود باید تمام حقوق معین شده برای پیمانکار را بپردازد. گاهی در معاملاتی که میان کشاورزان انجام می‌شود، شخص کشاورز به جای پرداخت وجه نقد، پیشنهاد بخشی از محصول را به کمباین دار می‌دهد. ایرادی در تعیین نوع پرداخت حق الزحمه وجود ندارد. اما لازم است قبل از اقدام در این مورد مشورت بگیرید زیرا ممکن است نوع قرارداد تغییر کند.

تاخیر در پرداخت مبلغ نمونه قرارداد کمباین

کمباین دار نیازمند ارائه تضمینی است که براساس آن مطمئن باشد مبلغ حق الزحمه او در زمان مشخص پرداخت می‌شود. بنابراین، همانطور که برای انجام موضوع قرارداد جریمه تاخیر در نظر می‌گیریم، برای پرداخت حق الزحمه نیز می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم. به این صورت که اگر مزرعه دار بعد از گذشت 5 روز از موعد قرارداد اقدام به پرداخت حق الزحمه پیمانکار نکند، به ازای هر روز دیرکرد مبلغ مشخصی جریمه خواهد شد. این مبلغ را باید تعیین کنید و در متن قرارداد بنویسید.

نمونه قرارداد

تیم حقوقی رکلا یک نوع از این قرارداد کاربردی را به صورت کاملا اختصاصی تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این نمونه قرارداد شوید.

همچنین سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که با توجه به شرایط و توافقاتی که انجام داده‌اید، نوشتن محتوای متن قرارداد را به کارشناسان حقوقی و وکلای مجموعه حقوقی رکلا بسپارید.

علاوه براین، برای گفتگو و مشاوره در خصوص سوالات حقوقی که در نظر دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری کمباین

برای تهیه و دریافت این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری کمباین
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری کمباین
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات