صفر تا صد افتتاح یک کافی‌شاپ با امضای قرارداد راه اندازی کافی شاپ

-
بروزرسانی:1401/05/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد راه اندازی کافی شاپ

درآمد و سود ناشی از راه اندازی کافی شاپ، به اندازه‌ای وسوسه انگیز است که امروزه توجه تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند. علی رغم این موضوع،‌ اشخاص زیادی در این عرصه با یکدیگر در رقابت هستند. کافی شاپ‌هایی که بدون توجه به اصول حرفه‌ای احداث می‌شوند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند و پس از مدتی از صحنه خارج می‌شوند. با توجه به این امر، استفاده از تجربه اشخاص متخصص و مشورت با آن‌ها در راه اندازی کافی شاپ، از مهم‌ترین اقداماتی است که اشخاص باید به آن توجه داشته باشند. امروزه، اشخاص زیادی در زمینه راه اندازی صفر تا صد انواع کافه فعالیت تخصصی دارند. شما می‌توانید برای سهولت کار خود و نیز برای رعایت استاندارهای مطرح، به این اشخاص مراجعه و پس از انجام توافقات لازم، قرارداد راه اندازی کافی شاپ را با طرف مقابل خود امضا کنید.

حال این قرارداد چیست و انعقاد آن چه ضرورتی برای اشخاص خواهد داشت؟ در ادامه این نوشتار، تلاش داریم با بررسی ماهیت این موافقت نامه، نکات حقوقی آن را ارائه کنیم. لازم به ذکر است که این قرارداد، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است.

چرا قبل از بهره مندی از خدمات اشخاص در زمینه راه اندازی کافی شاپ، باید قرارداد راه اندازی کافی شاپ را با آن‌ها امضا کرد؟

راه اندازی کافی شاپ، امری تخصصی است. این فرآیند، دربردارنده مراحل زیادی است. به طوری که علاوه بر صرف هزینه، برای راه اندازی کافی شاپ، به زمان قابل توجهی نیاز خواهد بود. در این میان، مهم‌ترین مراحل احداث کافه، به شرح زیر است:

  1. برنامه ریزی مناسب در خصوص طراحی لوگو کافی شاپ و تبلیغات؛
  2. طراحی و دکوراسیون داخلی کافی شاپ متناسب با نوع سرویس دهی؛
  3. طراحی منو کافی شاپ و برنامه ریزی در زمینه تهیه و تامین مواد اولیه مرغوب و با کیفیت؛
  4. تجهیز کافی شاپ مطابق با منو و نوع سرویس دهی؛
  5. آموزش منو به پرسنل کافی شاپ.

حال با امضای قرارداد راه اندازی کافه با اشخاص حرفه‌ای این عرصه، شما می‌توانید با تضمین بیشتری اقدامات لازم را به عمل آورید زیرا این موافقت نامه، کلیه مراحل فوق را در بر می‌گیرد و انجام پروژه را در یک بازه زمانی معین پیش بینی می‌کند. حتی در مواقعی که برخی از موارد مندرج در این قرارداد به درستی محقق نشوند، این موافقت نامه تدابیری را می‌سنجد که تا حد ممکن خسارات احتمالی طرفین جبران شود. از سوی دیگر، شما می‌توانید به این موافقت نامه به عنوان یک سند قانونی نگاه کنید زیرا این قرارداد دربردارنده تعهدات طرفین است و حالت مستند این قرارداد، آن را به یک سند محکمه پسند تبدیل می‌کند. البته برای تحقق این امر، شما باید پیش نیازهای قانونی را در زمان تنظیم این موافقت نامه رعایت کرده باشید.

قرارداد راه اندازی کافی شاپ را باید در قالب کدام چهارچوب قانونی تنظیم کرد؟

به طور کلی قرارداد راه اندازی کافی شاپ ، بر اساس اراده طرفین تنظیم و امضا خواهد شد. به عبارت دیگر، در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، چهارچوب خاصی برای تنظیم موافقت نامه فوق پیش بینی نشده است و به نوعی این موافقت نامه ماهیتی نامعین دارد. با توجه به این موضوع، قانونگذار این مجوز را برای طرفین در نظر گرفته است که توافقات خود را بر اساس اصل آزادی اراده تنظیم کنند. از سوی دیگر، با توجه به هدف اصلی از انعقاد این موافقت نامه، می‌توان این قرارداد را به عنوان یک قرارداد پیمان فردی نیز در نظر گرفت زیرا امر راه اندازی کافی شاپ تحت شرایط خاص و یک بازه زمانی از پیش تعیین شده به اشخاص متخصص سپرده می‌شود که در موارد متعددی شما صرفا با یک شخص قرارداد امضا می‌کنید.

اعمال اصل آزادی اراده در خصوص تنظیم قرارداد راه اندازی کافی شاپ ، از کدام ماده قانونی نتیجه گیری می‌شود؟

همانطور که بیان شد، اصل آزادی اراده در خصوص موافقت نامه‌های نامعین قابل بررسی است. در این میان، این اصل از ماده ۱۰ قانون مدنی نشات می‌گیرد. به موجب این ماده، اعمال اراده اشخاص در قراردادهای خصوصی به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین این طرفین (مشتری و پیمانکار) هستند که در خصوص جزئیات موافقت نامه فوق تصمیم گیری و شرایط حاکم بر آن را تعیین می‌کنند. البته اعتبار پیدا کردن توافقات اشخاص در قرارداد راه اندازی کافی شاپ مشروط است. به این صورت که مشتری و پیمانکار باید در زمان تنظیم توافقات خود، اصول قانونی و شرعی را مد نظر قرار دهند. به طوری که سرپیچی از این اصول سبب آن می‌شود که توافقات اشخاص معتبر شناخته نشود.

شرح تعهدات پیمانکار در قرارداد حاضر به چه صورت است؟

اولین تعهدی که پیمانکار در قرارداد راه اندازی کافی شاپ بر عهده دارد، راه انداری کافی شاپ است. در این راستا ایشان موظف می‌شود که تمامی اقدامات لازم را انجام دهد و کلیه استانداردهای تخصصی موجود را رعایت کند. البته این امکان وجود دارد که مشتری نیز برای راه اندازی کافی شاپ، ایده‌ و درخواست‌هایی داشته باشد. در این میان، پیمانکار موظف خواهد بود که انتظارات مشتری را پیاده سازی کند. در غیر این صورت، مشتری قادر است علیه پیمانکار طرح دعوا کند. همچنین اگر پیمانکار اقدامات لازم را بدون توجه به عرف کاری خود و بدون رعایت استانداردهای فنی و تخصصی انجام دهد، امکان طرح دعوا و مطالبه خسارات از ایشان امکان پذیر خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، پیمانکار باید کافی شاپ را در موعد زمانی مقرر در قرارداد راه اندازی کافی شاپ ، به مشتری تحویل دهد. در غیر این صورت، به ازای هر روز دیرکرد پیمانکار، ‌مشتری می‌تواند از او خسارت دریافت کند. از مهم‌ترین تعهدات پیمانکار در این قرارداد، پرداخت حقوق ومزایای کارکنان است. در اغلب موارد،‌ پیمانکاران فرایند راه اندازی انواع کافی شاپ را به صورت تیمی دنبال می‌کنند. در این حالت، اگر پیمانکار حقوق و مزایای افراد تحت استخدام خود را مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی پرداخت نکند، متحمل پرداخت خسارات نقدی سنگینی خواهد شد.

فازبندی پروژه و تعیین بازه زمانی برای انجام مراحل آن

یکی از دغدغه‌های اصلی در قرارداد راه اندازی کافه ، وقوع تاخیر خواهد بود. منظور از وقوع تاخیر، دیرکرد در اجرای تعهدات پیمانکار است. برای جلوگیری از بروز این دست از دیرکردها، به شما پیشنهاد می‌کنیم که راه اندازی کافه را به چند مرحله تقسیم و برای هر مرحله، بازه زمانی مشخصی را معین کنید. این تقسیم بندی به شما کمک می‌کند که زمان تقریبی آماده شدن کافه را تخمین بزنید. از سوی دیگر، زمان بندی مراحل پروژه، به کارفرما این اختیار را می‌دهد که مبلغ قرارداد را بر اساس مراحل انجام شده پروژه پرداخت کند.

حال اگر با انجام فاز بندی فوق، پیمانکار در اجرای تعهدات خود دچار دیرکرد شد، چه تدبیری را می‌توان به کار گرفت؟ در این مواقع شما می‌توانید برای این قرارداد وجه التزام تعیین کنید. وجه التزام، نوعی ضمانت اجرا است. این ضمانت اجرا، در قالب جریمه نقدی دیرکرد، در زمان تنظیم قرارداد راه اندازی کافی شاپ در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین اگر پیمانکار در انجام وظایف خود دچار تاخیر شد، این امکان وجود دارد که خسارات مقرر در قرارداد را از او دریافت کنید. البته وجه التزام تنها برای پیمانکار تعیین نمی‌شود. بلکه جریمه نقدی دیرکرد برای تاخیر کارفرما در اجرای تعهدات مالی نیز قابل بررسی است. برای مثال اگر کارفرما عملیات پرداخت مبلغ قرارداد را بر اساس مواعد زمانی مقرر در موافقت نامه انجام ندهد، پیمانکار قادر خواهد بود که به ازای هر روز تاخیر، از او خسارت نقدی مطالبه کند.

آیا می‌توان قرارداد راه اندازی کافی شاپ را به صورت یک طرفه خاتمه داد؟

در یک نگاه کلی، قرارداد راه اندازی کافی شاپ یکی از انواع قرارداد لازم الاجرا به شمار می‌رود. به همین خاطر موافقت نامه حاضر در زمینه خاتمه یافتن، انعطاف پذیر نخواهد بود و طرفین ملزم هستند که تعهدات خود را به موجب این موافقت نامه به اجرا در آورند. البته در شرایطی نیز می‌توان این قرارداد را به پایان رساند.

به طور کلی می‌توان گفت که خاتمه قرارداد راه اندازی کافه در دو حالت امکان پذیر می‌شود. برای اعمال این دو حالت، وقوع شرایط خاصی نیاز است. بنابراین خاتمه این قرارداد باید بر اساس تدابیر در نظر گرفته شده در قانون باشد زیرا مشتری و پیمانکار نمی‌توانند در هر زمان توافقات لازم الاجرای خود را پایان دهند. این دو حالت، فسخ قرارداد یا اقاله آن خواهند بود که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

در نظر داشته باشید که

اگرچه در این مقاله سعی کرده‌ایم که در خصوص قراردادی که برای راه اندازی کافه تنظیم می‌کنید، توضیحات مفصلی را بیان کنیم اما مسلم است که این پروژه ابعاد متعددی دارد که برای دقت در صحت انجام مراحل آن، لازم است که از مسائل حقوقی آن نیز مطلع باشید. برای این منظور، مشاوران حقوقی و وکلا، معتبرترین اشخاصی هستند که می‌توانند راهنمای شما باشند. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز در راستای رسیدگی به این نیاز، توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود.

در نهایت، تنظیم قرارداد اختصاصی و امضای آن، شروع توافق و همکاری طرفین را رقم می‌زند. برای بهره‌ مندی از این خدمات نیز می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید و نگارش قرارداد مورد نظر را به تیم رکلا بسپارید.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات