نمونه قرارداد فروش گاو؛ یک قرارداد بسیار کاربردی و کارگشا!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش گاو

قرارداد فروش گاو یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. نمونه قرارداد فروش گاو قراردادی است که در زمان واگذاری یک یا چند راس گاو بین طرفین قرارداد نوشته و امضاء می‌شود. در زندگی مردم روستا و عشایر همیشه تعداد زیادی حیوان اهلی با مردم این مناطق زندگی می‌کردند. گاو‌ها از علوفه و غذاهایی که انسان در اختیارشان می‌گذاشت استفاده می‌کردند و انسان هم در مقابل، از شیر و گوشت گاو استفاده می‌کرد و در زمین‌های کشاورزی خود گاو را برای شخم زدن مزرعه به کار می‌گرفت. به دلیل این فواید و کارآمدی، گاو‌ها از زمان‌های دور مورد توجه مردم بودند و این امر باعث شد خرید و فروش گاو در بین مردم بسیار رایج باشد.

به جهت اینکه گاو موجودی زنده است و خرید و فروش آن ممکن است با خطر تلف، بیماری و موارد دیگری همراه باشد و برای اینکه از بروز این مشکلات در زمان خرید و فروش گاو پیشگیری کنیم، بهتر است یک قرارداد درست و قانونی بنویسیم. تنظیم نمونه قرارداد فروش گاو این مزیت را برای طرفین به همراه دارد که اگر مشکلی رخ دهد با استناد به آن قرارداد می‌توانند از حق خود نسبت به موضوع قرارداد یا مبلغ آن دفاع کنند.

قبل از خرید و تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش گاو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین نکته برای خرید یک گاو توجه به سلامت آن است. اگر یک گاو بیماری واگیردار داشته باشد، می‌تواند تمام گاو‌های یک گاوداری یا اصطبل را مبتلا کند. به همین دلیل باید به سلامت گاو توجه کنیم. قبل از خرید گاو باید بدانیم که قصد ما خرید گاو شیری یا گوشتی است. اگر هدف ما خرید گاو شیری باشد، در این صورت باید به ویژگی‌های ظاهری و جسمی یک گاو شیری توجه کنیم.

برای مثال برای خرید گاو شیری به شکل مفاصل گاو، عمق بدن و عرض کپل گاو توجه می‌شود. بهترین کار قبل از خرید گاو این است که یک دامپزشک یا کارشناس، گاو را ببیند و در مورد شرایط جسمی و سلامت گاو، اطلاعات لازم را به ما بدهد.

نمونه قرارداد خرید و فروش گاو از نگاه قانون

با توجه به ماده 10 قانون مدنی خریدار و فروشنده می‌توانند قراردادی تنظیم کنند که اگر این قرارداد خلاف قانون نباشد، بین دو طرف معتبر است و در صورت بروز اختلاف می‌توانند به آن استناد کنند.

طبق ماده 381 قانون مدنی مخارج تسلیم گاو از قبیل اجرت حمل آن به محل تسلیم، اجرت وزن کردن و غیره به عهده فروشنده است. مخارج تسلیم ثمن بر عهده مشتری است. این ماده به این معناست که مثلا در قرارداد خرید و فروش گاو ، از زمان شکل گیری قرارداد تا زمان اجرای آن، تمام هزینه های حمل گاو تا محل مورد توافق دو طرف و هزینه‌های وزن کردن گاو و هزینه کارگرانی که از مبدا تا مقصد به گاو رسیدگی می‌کنند به عهده فروشنده است.

با توجه به قسمت اول ماده 587 قانون مدنی، اگر قبل از اینکه گاو به خریدار تحویل داده شود بدون تقصیر فروشنده تلف شود، قرارداد خرید و فروش گاو فسخ می‌شود و هزینه‌ای که خریدار پرداخت کرده است به او برگشت داده می‌شود.

مطابق ماده 398 اگر مبیع حیوان باشد مشتری تا سه روز از زمان نوشتن قرارداد می‌تواند معامله را فسخ کند.

باتوجه به این ماده، قانون این حق را به خریدار داده است که تا سه روز بعد از تنظیم قرارداد، آن را فسخ کند. این حق در مورد همه حیوانات می‌تواند اجرایی شود.

ماده 413 قانون مدنی و قرارداد فروش گاو

طبق ماده 413 قانون مدنی هرگاه یکی از طرفین قرارداد، گاوی را که قبلا دیده است خریداری کند و بعد از تحویل آن، معلوم شود که آن گاو اوصاف مورد نظر را ندارد اختیار فسخ خواهد داشت.

برای مثال: اگر فروشنده گاوی را به خریدار نشان دهد و این گاو را شیری و از نژاد خاص و سالم معرفی کند ولی بعد از تنظیم قرارداد، خریدار متوجه شود که این گاو فاقد اوصافی است که فروشنده گفته است، در اینجا خریدار اختیار دارد نمونه قرارداد خرید و فروش گاو را فسخ کند.

تبصره ب ماده 2 دستورالعمل خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده

«نگهداری دام زنده صرفا با نصب پلاک معتبر و ثبت مشخصات دام زنده از طریق سامانه پایش بیماری‌های دامی و سامانه هویت دام در پنجره واحد کشاورزی مجاز است.»

مطابق ماده 3 این دستورالعمل هر نوع خرید و فروش و جا به جایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است. خریدار و فروشنده موظف هستند خرید و فروش خود را در سامانه هویت ثبت کنند.

قرارداد خرید و فروش گاو

نحوه نوشتن نمونه قرارداد فروش گاو

برای تنظیم هر قراردادی لازم است که مشخصات طرفین قرارداد و مشخصات موضوع قرارداد و تعهدات طرفین قرارداد و مبلغ قرارداد نوشته شود.

مشخصات طرفین

در نمونه قرارداد فروش گاو باید مشخصات خریدار و فروشنده نوشته شود. برای این کار در قسمت اول باید مشخصات کامل طرفین نوشته ‌شود. اگر هر دو طرف یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی (افراد انسانی) باشد، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن او را بنویسید.

در صورتی­که یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص چگونگی معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی در قرارداد کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عبارت طرفین قرارداد ، مقاله اختصاصی مربوط به آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

مشخصات موضوع قرارداد

در نمونه قرارداد فروش گاو موضوع قرارداد ما گاو است. در این بخش از قرارداد لازم است که بنویسیم: تعداد گاو، وزن هر کدام، نوع نژاد، وضعیت سلامت گاو.

گاو موضوع قرارداد باید دارای کد شناسایی و سالم باشد. ضروری است که در این بخش قرارداد زمان واکسینه شدن گاو و موعد هر واکسن نوشته شود.

مبلغ قرارداد

در این قسمت از متن نمونه قرارداد فروش گاو قیمت خرید گاو به ازای هر کیلوگرم و قیمت هر راس گاو با وزن مشخص نوشته می‌شود و در نهایت قیمت کل گاو‌ها و هزینه حمل آن‌ها به مکان تحویل گاو‌ها و هزینه علوفه مورد نیاز گاو تا رسیدن به مقصد محاسبه می شود و در این بخش از نمونه قرارداد فروش گاو نوشته می‌شود. دو طرف می‌توانند درباره نحوه پرداخت با هم توافق کنند. مثلا: می‌توانند بنویسند که نحوه پرداخت از طرف خریدار به این شکل باشد که باید در ابتدا قیمت همه گاوها را پرداخت کند و بعد از اینکه گاو‌ها را تحویل گرفت، هزینه علوفه گاو و حق الزحمه کارگران و سایر هزینه‌ها را بپردازد. (البته در صورتی که این هزینه‌ها به عهده فروشنده قرار داده شود.)

 

شرایط و تعهدات دو طرف در نمونه قرارداد فروش گاو

در این بخش از قرارداد، دو طرف باید تمام شرایط خود را بنویسند و در مورد آن توافق کنند.

دو طرف در این قرارداد می‌توانند درباره هزینه‌های گاو توافق و تراضی کنند. خریدار موظف است که از زمان انعقاد قرارداد، هزینه علوفه مورد نیاز گاو، دارو و هزینه‌های کارگرانی که از گاو نگهداری می‌کنند را تمام و کمال بپردازد. البته طرفین می‌توانند به صورت دیگری توافق کنند.

همه هزینه‌های حمل گاو تا محل اجرای قرارداد به عهده فروشنده است. فروشنده موظف است برای حمل گاو از کامیونی که ضد عفونی شده استفاده کند، تا سلامت گاو‌های خریدار با خطر مواجه نشود. البته طرفین می‌توانند به صورت دیگری توافق کنند.

اگر از زمان انعقاد قرارداد تا زمان اجرای آن، بدون تقصیر فروشنده برای گاو اتفاقی بیفتد و تلف شود، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

دو طرف قرارداد می‌توانند برای اجرای قرارداد زمان و مکان مشخصی تعیین کنند که در همان روز، فروشنده موظف است گاوها را در محل تعیین شده تحویل بدهد درصورتی که دو طرف در قرارداد، هزینه دیرکرد در نظر گرفته باشند اگر گاو‌ها با تاخیر تحویل داده شوند فروشنده باید این هزینه را بپردازد.

در صورتی که خریدار از خیار حیوان که قانون مدنی برای او در نظر گرفته است استفاده کند و بعد از سه روز از تنظیم قرارداد، آن را فسخ کند، باید هزینه‌های این سه روز نگهداری و غذای گاو را به فروشنده بپردازد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به کارشناسان حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید به سهولت با دپارتمان حقوقی ارتباط بگیرید.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، تیم رکلا خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را نیز ارائه می‌دهد. این سرویس به شما کمک می‌کند که در اسرع وقت با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنید و سوالات حقوقی خود را بپرسید.

قرارداد فروش گاو (نقدی)

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید به سرعت این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش گاو
دانلود نمونه قرارداد فروش گاو

قرارداد فروش اقساطی گاو

این نمونه قرارداد، شرایط معامله اقساطی گاو را برای شما فراهم می‌کند.

نمونه قرارداد فروش اقساطی گاو
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی گاو
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عادل
thumb_up_alt
سلام. یک گاو‌‌ ماده‌‌ گشتارگاهی‌ را به ۱۴‌ میلیون‌ فروختم‌‌ و‌ پولش‌ را‌ گرفتم‌. بعد‌ نیم‌ ساعت‌ فهمیدم‌ که ارزش‌ گاو‌ من‌ ۲۲‌ میلیون‌ است‌. آیا‌‌ می‌توانم‌‌ قرارداد را فسخ کنم؟
13:46
04 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. اگر در متن قرارداد، حق فسخ از شما سلب نشده است می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. به این حق، خیار غبن گفته می‌شود.
19:28
11 خرداد 1400