نمونه قرارداد صندوقدار و نکات مهم قانون کار در مورد این قرارداد! + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/02
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد صندوقدار

قرارداد صندوقدار یکی از انواع قرارداد کار است که به منظور استخدام یک نیروی کار در بخش صندوق‌ استفاده می‌شود. قرارداد براساس قانون کار تنظیم می‌شود. مراکز خدمات رسانی و به طور کلی هر مجموعه‌ای که کالایی را می‌فروشد یا خدماتی را ارائه می‌دهد، بخشی به عنوان صندوق دارد که شخصی به اسم صندوقدار در آن کار می‌کند. صندوق برای دریافت حق الزحمه یا هزینه کالا است که مشتری موظف به پرداخت آن هزینه است. صندوقدار کسی است که در مورد دریافت مبلغ پرداختی مشتریان رسیدگی می‌کند و اگر ایراد یا اشتباهی در کار باشد، مسئولیت اصلی متوجه او است.

شخصی که به عنوان صندوق‌دار مشغول به کار می‌شود باید خوشرو باشد و توانایی مدیریت و نظارت بر پرداختی‌ها را داشته باشد. صندوقدار مبلغ قابل پرداخت را محاسبه می‌کند و به پرداخت شدن مبلغ مورد نظر نظارت دارد. شاید به ظاهر کار صندوقدار ساده به نظر بیاید ولی نیاز به سرعت عمل و دقت بسیاری است. این سرعت عمل و دقت در کار موجب رضایت بیشتر کارفرما و مشتری می‌شود.

نمونه قرارداد صندوقدار چیست؟

قرارداد صندوقدار قراردادی است که میان فروشگاه یا هر مرکز تجاری دیگر و نیروی انسانی تنظیم می‌شود و نیروی کار انسانی در مقابل دریافت حقوق و برای انجام کار صندوقداری، به استخدام مجموعه در می‌آید.

نمونه قرارداد استخدام صندوقدار می‌تواند به صورت قرارداد کار موقت یا دائمی باشد. در متن قرارداد صندوقداری درباره چگونگی انجام کار، وظایف و تعهدات، ساعت کاری، حقوق و مزایا و … صحبت می‌شود و درباره ابعاد مختلف قرارداد توضیح می‌دهند. قرارداد استخدام صندوقدار سندی معتبر است و برای استناد در مراجع قانونی و مراجع حل اختلاف اعتبار قانونی دارد.

شرایط عمومی و اختصاصی

به طور کلی دو دسته شروط عمومی و شروط اختصاصی برای قرارداد استخدام و از جمله، نمونه قرارداد صندوقدار وجود دارد.

شرایط عمومی نمونه قرارداد استخدام صندوقدار ؛ مجموعه شرایطی است که یک شخص برای استخدام شدن باید داشته باشد. ماده 10 قانون کار نیز به این مورد اشاره کرده است و می‌گوید علاوه بر مشخصات طرفین، باید شرایط عمومی قرارداد نیز تعیین شود. شرایط عمومی قرارداد همان چیزهایی است که در هر قرارداد کاری دیگر نیز وجود دارد، مانند موضوع قرارداد، مدت و ساعت کاری، وظایف و تعهدات، مرخصی و تعطیلی‌ها و حقوق و مزایا.

شرایط اختصاصی نمونه فرم قرارداد استخدام صندوقدار با توجه به نوع کار مشخص می‌شود. برای مثال در کار صندوقداری، حفظ امانتداری بسیار مهم است. علاوه بر امانتداری، صندوقدار باید محرمانگی را نیز رعایت کند و اطلاعات و عدد و رقم‌های مجموعه را بیرون نبرد. با توجه به ماهیت و ویژگی شغل صندوقداری، صندوق‌دار باید آداب معاشرت را به خوبی بلد باشد و با رعایت احترام و خوشرویی با مشتریان برخورد کند. اگر متقاضی بخواهد در شرایط خاصی مانند فروشگاه یا مجموعه‌های خاصی صندوقدار شود، کارفرما می‌تواند مباحث اختصاصی کار را نیز به صندوقدار آموزش دهد.

نمونه قرارداد صندوقدار از نگاه قانون

نمونه قرارداد صندوقدار یک قرارداد استخدام است که براساس قانون کار نوشته و تنظیم می‌شود. ماده 7 این قانون درباره قرارداد کار توضیح می‌دهد:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در تعریف، اصطلاحاتی وجود دارد که به صورت عمومی درباره همه قراردادهای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، صاحب فروشگاه، کارفرما محسوب می‌شود و شخصی که به عنوان صندوق‌دار استخدام می‌شود به اصطلاح کارگر می‌نامند. قانون کار در مورد کارگر و کارفرما نیز تعریف‌هایی دارد که در ماده‌های 2 و 3 قانون کار از آن‌ها صحبت می‌کند. در ادامه به تعریف این دو ماده می‌پردازیم:

ماده 2 قانون کار: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

ماده 3 قانون کار: کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

موضوع قرارداد صندوقدار

از جمله مواردی که می‌تواند موجب تمایز قراردادهای استخدام پرسنل از یکدیگر باشد، موضوع قرارداد آن‌ها است. برای مثال ماهیت قانونی قرارداد کارگر رستوران با ماهیت قانونی قرارداد صندوقدار، مشابه هستند و هر دو از انواع قرارداد کار محسوب می‌شوند اما چیزی که این دو قرارداد را از یکدیگر متمایز می‌کند موضوع آن‌ها است. با این توضیحات، لازم است که در متن متن قرارداد صندوقدار نیز به صراحت بیان کنید که نیروی کار انسانی برای کار در سمت شغلی صندوقداری استخدام می‌شود. به این ترتیب، در ادامه متن قرارداد می‌توانید تعهدات، شرح وظایف و ضمانت‌های کاری او را نیز بنویسید. عنوان قرارداد و موضوع قرارداد در راستای یکدیگر نوشته می‌شوند. البته شما در بخش توضیحات مربوط به موضوع قرارداد، این امکان را دارید که توضیحات بیشتری در خصوص ماهیت شغلی مورد نظر بیان کنید.

در قرارداد حاضر، موضوع قرارداد، انجام تمام امور مربوط به شغل صندوقداری مطابق با آیین نامه مکان مورد نظر است.

مدت قرارداد

مدت قرارداد براساس نوع قرارداد متفاوت خواهد بود. برای قراردادهای دائم، تعهدی بلند مدت در نظر گرفته می‌شود و تا زمان بازنشستگی ادامه خواهد داشت. ولی قراردادهای موقتی، قرارداد کار پاره وقت و غیره دارای زمان محدودتری هستند. به غیر از قراردادهای دائم، بازه زمانی در سایر قراردادها از 6 ماه تا یک الی دو سال متغیر است. البته توافق کارفرما و صندوقدار بسیار مهم است. دو طرف قرارداد می‌توانند در موارد متعدد به توافق برسند. قرارداد نیز بیشتر براساس توافق طرفین منعقد می‌شود.

ساعت کاری در قرارداد استخدام صندوقدار

ساعت کاری فروشگاه‌ها و مراکز مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. ولی به طور کلی، ساعت کاری در یک روز کاری برابر با 7 ساعت و 20 دقیقه است. این میزان ساعت کاری توسط قانون کار تعیین شده است و اداره کار روی انجام این مساله در قراردادها نظارت دارد. میزان کار بیشتر از این ساعت، اضافه کار محسوب می‌شود و کارفرما باید به تناسب حقوق اصلی، اضافه کار را محاسبه کرده و به صندوقدار بپردازد. در قراردادهای پاره وقت، میزان ساعت کاری کم‌تر از میزان مشخص شده است و حقوق آن به همان نسبت محاسبه می‌شود و مزایای متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت.

حق السعی یا حق الزحمه در نمونه قرارداد صندوقدار

حق الزحمه یا حق السعی همان حقوقی است که صندوقدار در ازای انجام کار از کارفرما می‌گیرد. ماده 5 قانون کار نیز حق السعی را توضیح داده است:

«مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.»

مبلغ مشخصی برای ساعت کاری مشخص شده است. هر ساله اداره کار با توجه به نرخ تورم، مبلغ واحدی را به عنوان پایه حقوق یا حقوق اداره کار تعیین می‌کند. برای یک نیروی کاملا عادی و بدون تخصص، این پایه حقوق کافی خواهد بود ولی مسائل دیگری مانند سابقه کار، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، حق اولاد، اضافه کاری… باعث افزایش حقوق طرفین قرارداد می‌شود.

حق بیمه در نمونه قرارداد صندوقدار

بر اساس قانون کار، کارفرما موظف است که حق بیمه کارگر را بپردازد. ماده 148 قانون کار درباره مساله بیمه و اهمیت آن صحبت کرده است. براساس این ماده، کارفرما نیروهای تحت امر خود را بیمه می‌کند. ماده 148 اینگونه توضیح می‌دهد:

کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه کند.

البته، صندوقدار نیز باید سهم حق بیمه خود را بپردازد. ذکر این موارد در قرارداد کار ضروری نیست اما تاکید بر آن تاثیر به مراتب بهتری دارد. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از نمونه قرارداد صندوقدار است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد صندوقدار

تعهدات و وظایف صندوقدار

در ادامه مطلب به مواردی از تعهدات و وظایف صندوقدار در نمونه قرارداد صندوقدار اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید این تعهدات را در متن قرارداد نیز بنویسید:

  1. صندوقدار باید هزینه‌ها و عملیات را در دفتر ثبت کند.
  2. صندوقدار باید در انتهای شیفت کاری سند بزند.
  3. صندوقدار باید به صورت روزانه برای کارفرما، گزارش کار بنویسد.
  4. صندوقدار باید برای حفظ و نگهداری اموال و رعایت نکات ایمنی تلاش کند.
  5. صندوقدار باید به صورت روزانه اسناد ومدارک را بایگانی کند.
  6. صندوقدار باید در زمان مشخص سر کار حاضر باشد.
  7. به دلیل حساسیت کاری، صندوقدار باید آداب معاشرت قوی داشته باشد و با بیان خوب با مشتریان صحبت کند.

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد صندوقدار

ماده 25 قانون کار بیان می‌کند: هرگاه قرارداد کاری برای مدت موقت یا برای انجام کار معین امضاء شده باشد هیچ کدام از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند.

به همین دلیل، باید شرایط خاصی برای فسخ وجود داشته باشد از قبیل:

  1. رضایت و توافق کارفرما و صندوقدار؛
  2. ترک کار بدون دلیل و غیبت طولانی صندوقدار؛
  3. استعفای رسمی براساس ماده 21 قانون کار؛
  4. حکم قضایی و قانونی به دلیل ارتکاب جرم.

نمونه قرارداد، تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید و فرم را تکمیل کنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا این نمونه قرارداد را نیز تنظیم و در سایت ارائه کرده است. شما می‌توانید قرارداد صندوقدار را در بانک قرارداد رکلا جستجو و تهیه کنید.

علاوه براین، این امکان را نیز دارید که با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی به سهولت و با سرعت با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا ارتباط بگیرید و در خصوص مسائل حقوقی که در نظر دارید، از این متخصصان راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

قرارداد صندوقدار

استخدام صندوقدار، به این نمونه قرارداد نیاز دارد.

نمونه قرارداد صندوقدار
دانلود نمونه قرارداد صندوقدار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
رویامحمدی
thumb_up_alt
سلام من این قرارداد رو قبلا از شما خریدم ولی هرچه می‌گردم توی دانلودهام پیدا نمی‌کنم. پاک شده نمیدونم چکار کنم.
16:41
19 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. خانم محمدی لطفا با همان شماره تلفنی که خرید را انجام داده بودید وارد حساب کاربری خودتان شوید و از بخش «قراردادهای من» قرارداد را دانلود کنید.
10:50
20 شهریور 1401