قرارداد بیع خودرو را در این مقاله بخوانید! و بررسی نکات نمونه قرارداد بیع ماشین

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/19
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع خودرو

نخستین خودرو در سال 1678 توسط پدر، فردیناند فربیست که یک مبلغ مسیحی بود، در کشور چین ساخته شد. طراحی این خودرو به گونه‌ای بود که به وسیله نیروی بخار آب حرکت می‌کرد، این خودرو به طول 65 سانتی متر و به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی امپراتور چین ساخته شده بود اما نخستین خودروی واقعی که توانایی جا به ‌جایی انسان و بار را داشت، در سال 1767 به وسیله نیکل ژوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. اولین نسل خودروهای امروزی در سال 1886 ساخته شدند. امروزه صنعت خودرو سازی در جهان به عنوان بزرگترین صنعت تولیدی شناخته می‌شود. خودرو در زندگی روزمره انسان‌ها نقشی مهم و حیاتی ایفا می‌کند. قرارداد بیع خودرو میان خریدار و فروشنده خودرو تنظیم و امضا می‌شود. به موجب این قرارداد، مالکیت خودرو در ازای پرداخت بهای آن به خریدار، منتقل می‌شود.

ارکان و نکات مقدماتی نمونه قرارداد بیع خودرو

به قرارداد میان خریدار و فروشنده در اصطلاح حقوقی، بیع گفته می‌شود. این قرارداد از چهار رکن اصلی، تشکیل شده است. در ادامه درباره هر کدام از این ارکان توضیح می‌دهیم:

  1. بایع: مالک خودرو است.
  2. مشتری: شخصی است که بعد از تنظیم قرارداد، مالکیت خودرو به او منتقل خواهد شد.
  3. مبیع: خودرویی است که مالکیت آن به مشتری منتقل می‌شود.
  4. ثمن: بهایی است که مشتری به خریدار پرداخت می‌کند.

قرارداد بیع قطعی خودرو ، یک قرارداد معین شده در قانون است. زیرا این قرارداد، به طور مفصل در قانون مدنی شرح داده شده، شرایط صحت و تنظیم آن نیز بیان شده است.

این قرارداد، لازم الاجرا است و خریدار و فروشنده فقط با اجازه قانون گذار و رعایت شرایط مقرر در قانون حق فسخ نمونه قرارداد بیع ماشین را پیدا می‌کنند.

قرارداد بیع خودرو ، معوض است زیرا مالکیت خودرو، به صورت رایگان به مشتری منتقل نمی‌شود بلکه مشتری ملزم به پرداخت بهای خودرو (ثمن معامله) است.

موضوع اصلی قرارداد خرید ماشین، انتقال مالکیت خودرو به خریدار است. به همین دلیل در شمار عقود تملیکی قرار می‌گیرد.

قوانین مرتبط با نمونه قرارداد بیع خودرو

قانون مدنی اصلی‌ترین و مهم‌ترین قانونی است که مقررات بیع خودرو در آن آمده است. قانون گذار در قانون مدنی، به دلیل اهمیت و کاربرد عقد بیع، شرایط و قواعد تنظیم، صحت و فسخ قرارداد را به صورت مفصل بیان می‌کند.

قواعد قانونی بیع خودرو به دو دسته کلی تنظیم می‌شوند:

  1. قواعد آمره: این قواعد اَمر قانون گذار هستند و طرفین معامله نمی‌توانند برخلاف این قواعد با یکدیگر توافق کنند.
  2. قواعد تکمیلی: قانون گذار این قواعد را برای تکمیل معامله خریدار و مشتری تصویب کرده است. قواعد تکمیلی به گونه‌ای هستند که خریدار و مشتری نمی‌توانند بر خلاف آن‌ها با یکدیگر توافق کنند.

نکات قانونی پیش از معامله خودرو

نمونه قرارداد بیع اتومبیل از نوع قراردادهای تشریفاتی است. به همین دلیل خریدار و فروشنده برای تنظیم صحیح و قانونی این قرارداد، ملزم به سپری کردن مراحل زیر هستند:

  1. کارشناسی خودرو: اولین گام پیش از تنظیم قرارداد بیع، بررسی فنی و ظاهری خودرو توسط یک کارشناس متخصص است. کارشناسی خودرو اهمیت زیادی دارد. زیرا کارشناس پس از بازرسی خودرو، آن را به صورت تخمینی قیمت گذاری می‌کند.
  2. تعویض پلاک خودرو: خریدار و فروشنده باید در مراکز تعویض پلاک حاضر شوند و پلاک قدیمی را تعویض و پلاک جدیدی جایگزین آن کنند.
  3. استعلام خلافی‌های خودرو: به جریمه‌ ناشی از تخلفات رانندگی، خلافی گفته می‌شود. خلافی‌های خودرو در سامانه راهور ناجا به ثبت می‌رسد. فروشنده اتومبیل پیش از انتقال مالکیت آن باید خلافی‌های خودرو را پرداخت کند.
  4. انتقال مدارک خودرو به خریدار: کارت سوخت، بیمه نامه شخص ثالت، مدارک پرداخت خلافی خودور و همچنین رسید پرداخت مالیات و عوارض شهرداری از جمله این مدارک هستند.
  5. گرفتن برگ سبز خودرو: برگ سبز یک سند رسمی است که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود. نیروی انتظامی پس از استعلام خودرو، احراز مالکیت فروشنده و تعویض پلاک ماشین، سند تک برگی به نام خریدار صادر می‌کند. به این سند، برگ سبز خودرو گفته می‌شود. این سند، نشان دهنده مالکیت خریدار نسبت به اتومبیل است.
  6. رسمی کردن قرارداد بیع قطعی خودرو: پس از سپری شدن مراحل بالا، معامله قطعی و مالکیت خودرو به خریدار منتقل می‌شود اما طرفین این معامله می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و قرارداد بیع را به صورت رسمی تنظیم کنند.

موضوع قرارداد بیع خودرو

موضوع نمونه قرارداد بیع اتومبیل ، معامله خودرویی است که مالکیت آن به خریدار منتقل می‌شود. اتومبیل موضوع قرارداد باید معلوم و معین باشد زیرا مجهول بودن موضوع، باعث باطل شدن بیع می‌شود.

بیع خودروی مشاع نیز جایز است بدین صورت که هر یک از شرکا می‌تواند سهم خود را معامله کند اما سایر شرکا نیز باید رضایت دهند.

فروشنده باید توانایی تحویل دادن خودرو به مشتری را داشته باشد یا آنکه خود مشتری، توانایی دسترسی به خودرو را داشته باشد. در غیر این صورت بیع، باطل است.

تمام وسایل و ابزاری که در عرف متعلق به اتومبیل هستند، در اثر بیع به خریدار منتقل می‌شوند اما لوازم جانبی اتومبیل در اثر بیع به خریدار منتقل نخواهد شد. اگرچه خریدار و مشتری می‌توانند بر خلاف این اصل قانونی نیز با یکدیگر توافق کنند.

ویژگی‌ها و مشخصات بارز خودرو مانند سال تولید، رنگ و دیگر مشخصات فنی آن نیز باید در متن قرارداد ذکر شوند.

مبلغ قرارداد بیع خودرو

به مبلغ نمونه قرارداد بیع ماشین در اصلاح حقوق مدنی «ثمن» گفته می‌شود. ثمن این قرارداد با توافق مشتری و خریدار، تعیین می‌شود.

بیع اتومبیل برحسب نحوه پرداخت مبیع به اقسام زیر، تقسیم می‌شود:

  1. بیع نقد: تحویل اتومبیل و پرداخت ثمن در این قرارداد، به صورت همزمان انجام می‌شود. اصل بر نقد بودن تمام بیع‌ها است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  2. بیع نسیه: در هنگام تنظیم قرارداد، اتومبیل به خریدار منتقل می‌شود اما مشتری ثمن قرارداد را با تاخیر پرداخت می‌کند.
  3. بیع سلم یا سلف: مشتری در هنگام تنظیم قرارداد، ثمن را پرداخت می‌کند اما فروشنده اتومیبل را با تاخیر به او تحویل می‌دهد.
  4. بیع کالی به کالی: در این قرارداد تحویل ماشین و پرداخت ثمن از سوی هر دو طرف معامله، همراه با تاخیر انجام می‌شود.

شرایط و تعهدات نمونه قرارداد بیع خودرو

تعهد اصلی خریدار، پرداخت ثمن و تعهد اصلی فروشنده، تحویل دادن ماشین به خریدار است. اما طرفین این قرارداد می‌توانند شرایط و تعهدات دیگری را نیز در متن قرارداد ذکر کنند. برای مثال، در نمونه قرارداد بیع شرط خودرو، هریک از فروشنده و خریدار یا هردوی آن‌ها شرط می‌کنند که بعد از امضای قرارداد به مدت مشخصی حق فسخ بیع را داشته باشند. اما قرارداد بیع قطعی خودرو معمولا بدون نوشتن شرط یا شرایط حق فسخ، تنظیم می‌شود.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدماتی هستند که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شوند. اگر در خصوص انجام معامله ماشین خود نیاز به دریافت مشاوره دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم که با ثبت درخواست خود، با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که تنظیم قراردادتان را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قولنامه خودرو (فروش اقساطی)

روی تصویر پایین بزنید و این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو
دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو

نمونه مبایعه نامه خودرو (نقدی)

با زدن روی تصویر زیر، این نمونه مبایعه نامه را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قولنامه ماشین
دانلود نمونه قولنامه ماشین
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات