قرارداد اجاره کارت بازرگانی و ماهیت و دلایل استفاده از آن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کارت بازرگانی

قرارداد اجاره کارت بازرگانی ، تله‌ای بزرگ!

اگر تمایل دارید که کارت بازرگانی خود را به شخص دیگری اجاره دهید یا اینکه شخصی به شما پیشنهاد کرده است که کارت بازرگانی دریافت کنید تا از شما اجاره کند یا با شما شریک شود، لطفا تا پایان این مطلب دست نگه دارید. در این مطلب درباره اجاره نامه کارت بازرگانی ، دلایل استفاده از این قرارداد و شرایط آن توضیح می‌دهیم. در آخر نیز به صراحت بیان می‌کنیم که چرا نباید به هیچ وجه از نمونه قرارداد اجاره کارت بازرگانی استفاده کنید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی در حقیقت یک شناسنامه، گواهی‌نامه یا به نوعی یک مجوز است که بازرگانان و فعالان در عرصه واردات و صادرات از آن استفاده می‌کنند. در خصوص ثبت نام و اخذ کارت بازرگانی، محدودیتی برای شخص حقیقی یا شخص حقوقی وجود ندارد. در شرایطی که اشخاص به صورت شخصی مشغول به فعالیت تجاری باشند یا اینکه با ثبت شرکت، در این حوزه فعال باشند، می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کارت بازرگانی به شما این امکان را می‌دهد که سفارش خود را ثبت کنید و بتوانید کالای مورد نظر را از گمرک به داخل کشور وارد یا خارج کنید. اشخاص حقیقی یا حقوقی برای اخذ کارت بازرگانی، باید با توجه به آیین نامه مقررات صادرات و واردات عمل کنند. این آیین نامه، شرایطی که برای اخذ کارت بازرگانی در نظر گرفته شده است را توضیح می‌دهد. کارت بازرگانی برای یک سال صادر می‌شود و اشخاصی که مکرر از این کارت استفاده می‌کنند، می‌توانند به راحتی آن را تمدید کنند. علاوه براین، با گذشت زمان و با داشتن سابقه فعالیت بدون مشکل، اشخاص می‌توانند با ظرفیت بیشتری از این کارت استفاده کنند. بنابراین، تا به اینجای مطلب، متوجه شدیم که برای فعالیت در حوزه واردات و صادرات حتما لازم است که کارت بازرگانی داشته باشید.

دلایل استفاده از قرارداد اجاره کارت بازرگانی

توضیح دادیم که کارت بازرگانی برای استفاده خاص تجار و بازرگانان صادر می‌شود. یعنی اینکه این کارت فقط برای اشخاصی مناسب است که به نوعی در حوزه صادرات و واردات فعالیت می‌کنند. از طرف دیگر، اخذ این کارت، شرایط سختی ندارد و اشخاص می‌توانند با فراهم کردن شرایط آیین نامه مقررات صادرات و واردات، عرض 20 روز الی یک ماه، کارت بازرگانی خود را دریافت کنند، هر سال آن را تمدید کنند و اگر اشکالی ایجاد نکنند، هر سال از ظرفیت و امکان بیشتری برخوردار شوند.

در این شرایط به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که اشخاص تمایل داشته باشند با تنظیم قرارداد اجاره یا با قول همکاری، از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کنند؟ یا اینکه به جای اقدام برای دریافت کارت بازرگانی، بخواهند که کارتی به نام شما صادر شود و آن را به واسطه صلح نامه از شما خریداری کنند. اصلا چه لزومی دارد که اشخاصی حاضر باشند با هزینه‌های چند میلیونی یک کارت بازرگانی را اجاره کنند، در صورتی که می‌توانند در زمان کوتاهی آن را دریافت کنند؟

واضح است! این اشخاص طمع کار از عدم آگاهی افرادی که در این زمینه آگاهی ندارند، سوء استفاده می‌کنند. ابتدای مطلب را با این عنوان شروع کردیم؛ نمونه قرارداد اجاره کارت بازرگانی ، یک تله بزرگ!

در حقیقت هم به همین صورت است. اگر به شما پیشنهاد شده است که کارت بازرگانی دریافت کنید تا از شما اجاره کنند، بدون شک مطمئن باشید که اجاره نامه کارت بازرگانی یک فریب است که می‌تواند برای شما خسارت بسیار جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

سود جویی‌هایی با عنوان قرارداد اجاره کارت بازرگانی

احتمالا در اخبار مربوط به حوادث، شنیده باشید که یک شخص حقیقی که فردی ساده و بدون سرمایه و کسب و کار خاصی است، کالاهای ارزشمندی را به کشور وارد کرده است یا اینکه یک پرونده بدهی مالیاتی سنگین، به این جوان ساده تعلق دارد. به نظر شما چطور چنین چیزی امکان پذیر است؟

برایتان توضیح می‌دهیم! ماجرا مالیات، عوارض یا بهتر بگوییم فرار مالیاتی است!

براساس قانون مربوط به صادرات و واردات، هر گونه فعالیت بازرگانی، نیازمند پرداخت عوارض و مالیات خواهد بود. پیش‌تر گفتیم که کارت بازرگانی مانند یک شناسنامه یا گواهی نامه است. در سابقه این کارت، تمام فعالیت‌های بازرگانی شما ثبت خواهد شد. برای هر فعالیت مالیات و عوارضی در نظر گرفته می‌شود که مسئولیت آن، صرفا به عهده شخصی است که کارت بازرگانی به نام او صادر می‌شود. بنابراین، زمانی که شخصی شما را تشویق می‌کند که کارت بازرگانی دریافت کنید تا از شما اجاره کند، شریک شود یا به هر طریق دیگری با یکدیگر کار کنید، یعنی اینکه می‌خواهد با اعتبار شما، صادرات و واردات را انجام دهد. در این بین، تمام عوارض و مالیات فعالیت‌های بازرگانی نیز به عهده شخص شما قرار می‌گیرد. بدهی‌های سنگین مالیاتی، از همین روابط نشات خواهند گرفت.

قانون درباره نمونه قرارداد اجاره کارت بازرگانی چه می‌گوید؟

بعد از حوادث تلخی که در این زمینه پیش آمده است، اتاق بازرگانی برای جلوگیری از این تخلفات اقداماتی انجام داد. این سخت گیری‌ها و تعیین قانون و مجازات برای آن، راهکار بسیار مناسبی بود که بتواند از اقدامات اینچنینی، تخلفات و فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. در ابتدا سقفی برای فعالیت‌های بازرگانی در نظر گرفته شد. به این صورت که اشخاص در سال اول فعالیت، تنها مجاز هستند که تا سقف 500 هزار دلار واردات داشته باشند. اگر مالیات و عوارض به صحت پرداخت شود و مشخص شود که واحد بازرگانی یا تاجر مشکلی ندارد، سقف مجاز واردات به 2 میلیون دلار می‌رسد.

از طرف دیگر، لازم بود که صرفا در خصوص اجاره نامه کارت بازرگانی نیز تمهیداتی صورت بگیرد. در این زمینه نیز دادستان کل کشور به طور کلی واگذار کردن کارت‌های بازرگانی به غیر را ممنوع کرد و علاوه براین، در قانون مجازاتی نیز برای این قرارداد در نظر گرفته شد، به این صورت که همکاری در زمینه تنظیم و ثبت این اجاره نامه جرم است. دادستان کل کشور اعلام کرده است که دفاتر اسنادی که قرارداد اجاره کارت بازرگانی را ثبت می‌کنند، مجرم محسوب می‌شوند. شاید برای شما جالب باشد، به بیان دادستان کل کشور، حتی دفاتر مشاوره یا اشخاصی که شخص اجاره دهنده و اجاره کننده را با یکدیگر آشنا کنند یا به هر طریقی در این مساله فعالیت داشته باشند را مجرم می‌داند.

جرم قرارداد اجاره کارت بازرگانی

بند 7 ماده 274 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، بیان می‌کند که اشخاصی که مرتکب این جرم می‌شوند، به مجازات درجه 6 محکوم خواهند شد. مجازات نوع 6، مجازات سنگینی است که برای آن، حبس، جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها و ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی را به همراه دارد. در این پرونده، مالیات و عوارض کالاهای وارداتی باید پرداخت شود و علاوه براین، طرفین جریمه خواهند شد. همچنین باید جریمه‌ای را به دلیل ضرر و خسارتی که به دولت وارد کرده‌اند، بپردازند.

قرارداد اجاره کارت بازرگانی به صورت صلح نامه یا در قالب قراردادهای دیگر

در رابطه با این جرم باید بگوییم، اقدامی که بیشتر درباره آن صحبت شده، ممنوعیت تنظیم قرارداد اجاره کارت بازرگانی است. با این حال، در این زمینه با استناد به رای دادستان کل کشور، باید بگوییم که هر گونه واگذاری این کارت به صورت اجاره، خرید و فروش یا صلح نامه، ممنوع است. به طور کلی، به هیچ صورتی نمی‌توانید این کارت را به شخص دیگر واگذار کنید و با توجه به مساله مالیات و جرم بودن این کار، اجاره کارت بازرگانی قطعا اشتباهی بزرگ خواهد بود.

پیشنهاد ما

بدون شک، پیش از هر کاری لازم است که از ابعاد حقوقی و قانونی آن آگاه باشید. تیم حقوقی رکلا، با ایجاد شرایط استثنایی، امکان استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را برای شما فراهم کرده است. خوشحالیم که بتوانیم امکان استفاده از این خدمات را برای تمام اقشار ایجاد کنیم. روی لینک‌های قبل بزنید و از ما بپرسید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
رضا خیری
thumb_up_alt
ممنون بابت راهنمایی. مقاله کاملی بود.
23:28
28 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما برای انتخاب «رکلا» تشکر می‌کنیم.
15:23
30 آذر 1400
account_circle
حمید غفارزاده
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. به پیشنهاد یکی از دوستان می‌خواهم کارتم را اجاره دهم. بخاطر ایجاد سرمایه اولیه برای شروع فعالیت، نیازمند انجام این کار هستم. لطفا راهنمایی کنید راه حلی قانونی و محکم برای انجام این قرارداد وجود دارد؟! سپاسگزارم.
20:44
14 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بهتر است در این موارد در قالب قراردادهای مشارکت وارد تعامل شوید و آورده هریک از طرفین در قرارداد قید شود. فرایند اخذ پروانه و مجوز بنا به مورد از سوی قانون گذار مشخص شده است و شخص دارای آن مجوز، اساسا باید واجد شرایط داشتن آن مجوز باشد. لذا بهتر است در قالب قرارداد مشارکت وارد تعامل شوید.
11:20
15 فروردین 1401
account_circle
احسان بزرگی
thumb_up_alt
سلام یه آشنا به بنده پیشنهاد ثبت شرکت داد برای دریافت کارت بازرگانی و میگه خودم هم عضو هیئت مدیره میشم و کارت رو میخواد اجاره بده بنظر شما اینکار رو انجام بدم یا نه؟
11:21
04 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما اجاره کارت بازرگانی را از طریق قرارداد اجاره توصیه نمی‌کنیم.
15:46
05 مرداد 1401