بررسی کاربرد برگ سبز یا نمونه قولنامه اتوبوس در قرارداد فروش اتوبوس

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش اتوبوس

اتوبوس برای اولین بار توسط یک تاجر بلژیکی به ایران آورده و در شهر رشت به کار گرفته شد. این تاجر بلژیکی بعد از مدتی اتوبوس خود را به معین التجار می‌فروشد. معین التجار یکی از سرشنا‌س‌ترین تجار تهران بود و این اتوبوس را به تهران آورد و آن را برای جا به ‌جایی مسافر در سطح شهر به کار گرفت. اتوبوس نیز به تدریج مورد استقبال مردم تهران قرار گرفت. امروزه اتوبوس یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقلی است که برای سفرهای درون شهری و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه قرارداد فروش اتوبوس با هدف انتقال مالکیت اتوبوس از فروشنده به خریدار تنظیم می‌شود.

حمل و نقل درون شهری و برون شهری یکی از موارد انکار ناپذیر زندگی امروزه است. بنابراین خریداری اتوبوس و حمل و نقل مسافر با آن، می‌تواند زمینه یک فعالیت شغلی پرسود را فراهم کند.

در این نوشتار شرایط قانونی مربوط به خرید و فروش اتوبوس را بررسی می‌کنیم. علاوه براین، در مقالات قبل‌تر، در خصوص شرایط تنظیم قولنامه خودرو ، نکات مهمی را بیان کرده‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنم. در مواردی نیز، ممکن است که معامله خرید و فروش اتوبوس امکان پذیر نباشد. برای این منظور به شما شرایط کرایه اتوبوس را پیشنهاد می‌کنم. در مقاله‌ای با عنوان قرارداد کرایه اتوبوس ، در خصوص این قرارداد توضیح داده‌ایم. روی لینک بزنید و این مقاله را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید تا از شرایط این قرارداد آگاه شوید.

نمونه قرارداد فروش اتوبوس مطابق با کدام قانون و ماده‌ها نوشته می‌شود؟

در اصطلاح حقوق مدنی به نمونه قرارداد فروش اتوبوس ، قرارداد بیع نامه گفته می‎شود. قرارداد خرید و فروش اتوبوس در ماده 338 قانون مدنی تعریف شده و شرایط قانونی مربوط به آن نیز در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش اتوبوس یک ماهیت حقوقی دو جانبه از سوی خریدار و فروشنده اتوبوس است که باعث انتقال مالکیت اتوبوس به خریدار می‌شود. خریدار اتوبوس به موجب امضای قرارداد، ملزم خواهد شد که بهای اتوبوس را به فروشنده پرداخت کند.

برخی از شرایط قانونی نمونه قرارداد فروش اتوبوس ارتباط مستقیمی با قوانین شرعی دین اسلام و نظم عمومی جامعه دارند. این دسته قوانین قطعی و لازم الاجرا هستند و هیچ یک از خریدار و فروشنده اتوبوس نمی‌توانند برخلاف آن‌ها توافق کنند.

برخی دیگر از شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش اتوبوس، تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده اتوبوس می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. رعایت قوانین تکمیلی تنها در صورتی الزامی است که خریدار و فروشنده اتوبوس برخلاف آن‌ها توافق نکرده باشند.

چه تفاوت‌هایی میان نمونه قولنامه اتوبوس و قرارداد خرید و فروش اتوبوس وجود دارد؟

همانطور که در مطالب بالا نیز توضیح دادیم، نمونه قرارداد فروش اتوبوس به وسیله اعلام اراده و رضایت خریدار و فروشنده اتوبوس تحقق پیدا می‌کند. اراده و رضایت خریدار و فروشنده اتوبوس می‌تواند به صورت شفاهی یا مکتوب اعلام شود.

نمونه قولنامه اتوبوس در واقع همان قرارداد مکتوب خرید و فروش اتوبوس است. قولنامه خرید و فروش اتوبوس باید به امضای خریدار و فروشنده برسد. قولنامه در واقع سند توافق خریدار و فروشنده اتوبوس است و وقوع معامله را به اثبات می‌رساند.

نمونه قولنامه اتوبوس می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود:

  1. قولنامه عادی توسط خریدار و فروشنده اتوبوس تنظیم و امضا می‌شود.
  2. قولنامه رسمی اتوبوس در دفترخانه اسناد رسمی امضا می‌شود و به امضای مامور رسمی نیز می‌رسد.

برگ سبز در نمونه قرارداد فروش اتوبوس چه معنایی دارد؟

برگ سبز اتوبوس، سندی است که بر مالکیت دارنده آن نسبت به اتوبوس دلالت می‌کند. برگ سبز اتوبوس از سوی نیروی انتظامی ناجا صادر می‌شود.

به موجب تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش اتوبوس ، مالکیت اتوبوس به خریدار منتقل می‌شود. بعد از تنظیم قرارداد، خریدار و فروشنده باید نسبت به تعویض پلاک اتوبوس اقدام کنند. پلیس ناجا بعد از تعویض پلاک اتوبوس مشخصات هویتی خریدار را احراز و برگ سبز اتوبوس را به نام او صادر می‌کند. برگ سبز ، مالکیت جدید خریدار نسبت به اتوبوس را ثابت می‌کند.

در خصوص تنظیم معاملات اتوبوس در دفاتر اسناد رسمی اختلاف نظرهایی وجود دارد. برای اطمینان خاطر بهتر است که علاوه بر گرفتن برگ سبز از ناجا، نسبت به تنظیم سند رسمی معامله اتوبوس نیز اقدام کنید. سند رسمی معامله اتوبوس در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود.

انصراف از انجام موضوع قرارداد فروش اتوبوس

نمونه قرارداد فروش اتوبوس به صورت قطعی و لازم الاجرا تنظیم می‌شود. هیچ یک از خریدار و فروشنده نمی‌تواند به میل و اختیار خودش نمونه قرارداد خرید اتوبوس را منحل کند. تنها راه‌حل قانونی برای منحل کردن قرارداد خرید و فروش اتوبوس، فسخ آن است. در اصطلاح قانونی به موارد فسخ قرارداد خرید و فروش اتوبوس «خیار» گفته می‌شود. در ماده 396 قانون مدنی، 10 نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید و فروش اتوبوس پیش بینی شده است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

خیار رؤیت در قرارداد فروش اتوبوس

در برخی مواقع خریدار در زمان تنظیم قرارداد، اتوبوس را نمی‌بیند و با توجه به تعریف‌های فروشنده نسبت به خریداری اتوبوس اقدام می‌کند. ممکن است اتوبوسی که بعداً به خریدار تحویل داده می‌شود بسیار متفاوت‌تر از تعریف فروشنده باشد. در این حالت، خریدار اتوبوس به استناد خیار رؤیت می‌تواند قرارداد خرید و فروش اتوبوس را فسخ کند.

خیار غَبن در این قرارداد

ممکن است که فروشنده و خریدار اتوبوس نسبت به قیمت واقعی آن در بازار بی‌اطلاع باشند و اتوبوس را بسیار گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت واقعی آن مورد خرید و فروش قرار دهند. خریدار یا فروشنده اتوبوسی که به علت بی‌اطلاعی از قیمت واقعی آن ضرر کرده است به استناد خیار غَبن می‌تواند نمونه قرارداد خرید اتوبوس را فسخ کند.

شرایط خیار تَدلیس در قرارداد فروش اتوبوس

تدلیس به معنای نیرنگ و حیله است. ممکن است که هر یک از خریدار و فروشنده اتوبوس، حیله‌ای به کار ببرد و موجب فریب طرف معامله اتوبوس شود. خریدار یا فروشنده‌ای که از سوی طرف دیگر معامله اتوبوس فریب خورده است به استناد خیار تدلیس می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

خیار شرط در این قرارداد

طرفین قرارداد می‎‌‌توانند در نمونه قرارداد خرید اتوبوس قید کنند که تا مدت معینی از زمان امضای قرارداد، حق فسخ آن را داشته باشند. این حق فسخ ممکن است برای خریدار اتوبوس، فروشنده آن، هردوی آن‌ها یا شخص ثالثی قرار داده شود.

نکته: منظور از شخص ثالث، شخصی غیر از خریدار و فروشنده اتوبوس است.

نکته: خریدار و فروشنده با توافق و رضایت یکدیگر نیز می‌توانند قرارداد خرید و فروش اتوبوس را منحل کند که در اصطلاح به آن اقاله قرارداد گفته می‌شود.

آیا حتما باید اتوبوس‌ها در زمان معامله موجود باشند؟

اتوبوس می‌تواند به صورت عین معین یا کلی مورد خرید و فروش قرار بگیرد:

  1. منظور از عین معین این است که اتوبوس مورد معامله در زمان تنظیم قرارداد، تولید شده باشد و در دسترس خریدار و فروش قرار بگیرد. مانند فروش یک دستگاه اتوبوس برون شهری که در داخل پارکینگ فروشنده قرار دارد. مشخصات فنی و اوصاف کیفی اتوبوسی که به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد باید در زمان قرارداد معلوم و مشخص باشد.
  2. منظور از کلی بودن اتوبوس مورد معامله این است که اتوبوس در زمان تنظیم و امضای قرارداد هنوز تولید نشده یا در دسترس خریدار و فروشنده قرار نگرفته باشد. مانند پیش خرید یک دستگاه اتوبوسی که قرار است، در ماه آینده توسط کارخانه تولید شود.

بنابراین اتوبوسی که در زمان امضای قرارداد هنوز تولید نشده است را نیز می‌توان مورد معامله قرار داد اما جنس، وصف و مقدار آن باید معلوم و مشخص باشد.

در نمونه قرارداد فروش اتوبوس برای حل اختلافات آینده چند راه وجود دارد؟

در صورت بروز اختلاف، خریدار و فروشنده اتوبوس در مرحله اول باید سعی کنند که با توافق یکدیگر اختلاف خودشان را حل و فصل کنند. اما اگر به توافق نرسیدند برای حل و فصل اختلافات حقوقی میان خودشان باید به یکی از مراجع قضایی زیر مراجعه کنند:

  1. شورای حل اختلاف: خریدار و فروشنده اتوبوس برای درخواست رسیدگی و حل و فصل اختلافات مالی خودشان که مبلغ آن از بیست میلیون تومان کمتر است باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. شورای حل اختلاف نیز سعی خواهد کرد که میان خریدار و فروشنده اتوبوس صلح برقرار کند و اختلافات حقوقی میان آن‌ها را به صلح خاتمه دهد.
  2. دادگاه حقوقی: خریدار و فروشنده اتوبوس برای رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی غیر مالی و مالی بیشتر از 20 میلیون تومان باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنند. رسیدگی به اختلافات حقوقی فروشنده و خریدار اتوبوس در دادگاه حقوقی با اقامه دعوا شروع می‌شود. اقامه دعوا نیز مستلزم پرداخت هزینه دادرسی و تقدیم دادخواست است.

در یاد داشته باشیم که:

قولنامه یا سندی که برای این معامله تنظیم و امضا می‌شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود زیرا به موجب آن، مالکیت میان خریدار و فروشنده منتقل می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران مجرب مجموعه و خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی بهره ببرید.

قولنامه اتوبوس

متن کامل قولنامه اتوبوس را با زدن روی تصویر پایین دریافت کنید.

نمونه قولنامه اتوبوس
دانلود نمونه قولنامه اتوبوس
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات