قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان را با آگاهی بیشتری امضا کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/20
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان

بررسی و طراحی سیستم تاسیسات برقی ساختمان‌ها، از مهمترین مراحلی است که در ساخت یک ساختمان باید به آن توجه شود. با توجه به کاربری ساختمان‌ها، تاسیسات برقی آن‌ها نیز دارای ویژگی‌ها و شرایط متفاوتی خواهد بود. برای مثال سیستم مرکزی برق رسانی یک بیمارستان، یک ملک تجاری یا یک ملک مسکونی تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که لازم است این تفاوت‌ها در مراحل ساخت و اجرای تاسیسات برقی، توسط مهندسان تاسیسات و ناظران مورد توجه قرار بگیرد. قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که تمایل دارند مسئولیت طراحی تاسیسات برقی ساختمان مورد نظر خود را به یک مهندس تاسیسات بسپارند.

در این قرارداد ، سازندگان ساختمان، در مذاکرات ابتدایی که با مهندس طراح برگزار می‌کنند، شرایط ساختمان، نوع کاربری آن، انتظارات و توقعاتی که دارند و همچنین موارد مهم دیگر را مطرح می‌کنند تا با توجه به تمام این موارد، تاسیسات برقی ساختمان، توسط مهندس طراحی شود. مهندس طراح موظف است که طراحی تاسیسات برقی ساختمان را هم مطابق با خواست و نظر کارفرما و هم با توجه به اصول فنی و علمی تایید شده، طراحی کند. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد طراحی برق ساختمان در واقع یک قرارداد پیمانکاری است و زیر مجموعه انواع قرارداد طراحی تاسیسات قرار می‌گیرد. در این قرارداد، مسئولیت طراحی تاسیسات برقی یک ساختمان به یک مهندس طراح واگذار می‌شود و کارفرما نیز متعهد خواهد بود که در ازای انجام شدن موضوع این قرارداد، حق الزحمه مهندس طراح را پرداخت کند. این قرارداد برای مدت مشخصی برقرار خواهد شد و در طول این بازه زمانی، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد هستند و ملزم خواهند بود که موضوع قرارداد را انجام دهند.

توافق میان کارفرما و مهندس طراح تاسیسات، در واقع یک قرارداد نامعین است و با تبعیت از قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. نامعین بودن قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی، پیمانکاری را در یک ماده مشخص تعریف نکرده است اگرچه به طور کلی برای تنظیم این قرارداد، باید به اصول قانون مدنی مقید باشیم و از آن قوانین برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی تاسیسات برقی تبعیت کنیم.

برای مثال، لازم است که در نوشتن و امضای نمونه قرارداد طراحی تاسیسات برقی ، اصول صحت قراردادها رعایت شوند. همچنین قرارداد حاضر باید تابع ماده 10 قانون مدنی باشد. منظور از صحت قرارداد، این است که طرفین قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان دارای اهلیت و صلاحیت قانونی برای امضای قرارداد باشند. همچنین لازم است که موضوع قرارداد به صراحت بیان شود و ابهامی در خصوص موضوع آن وجود نداشته باشد.

علاوه براین، ماده 10 قانون مدنی نیز به این مساله اشاره می‌کند که قراردادهای خصوصی میان اشخاص، به شرط رعایت قوانین صحیح و معتبر هستند. بنابراین، نمونه قرارداد طراحی برق ساختمان نیز با شرط رعایت قانون، صحیح و معتبر خواهد بود و ایرادی برای تنظیم آن وجود ندارد.

طرفین نمونه قرارداد طراحی برق ساختمان

ما برای تنظیم قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان ملزم هستیم که ابتدا طرفین قرارداد را به تفصیل معرفی و مشخصات و اطلاعاتی که هویت آن‌ها را مشخص می‌کند را بیان کنیم. اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت شناسایی اشخاص و همچنین اطلاعات و مشخصات ثبتی شرکت‌ها، از جمله اطلاعاتی هستند که می‌توانند اشخاص حاضر در قرارداد را معرفی کنند. بیان این اطلاعات مشخص می‌کند که مسئولیت نمونه قرارداد طراحی برق ساختمان با چه اشخاصی خواهد بود.

قرارداد حاضر باید توسط هر دو طرف قرارداد امضا شود. اگر خود اشخاص برای امضای قرارداد حضور نداشته باشند، لازم است که نماینده یا وکیل آن‌ها، قرارداد را امضا کند. علاوه براین، باید اطلاعات و مشخصات وکیل یا نماینده طرفین نیز در متن قرارداد و با جزئیات بیان شود.

یک نکته بسیار مهم در خصوص اشخاص حاضر در قرارداد، مساله صلاحیت آن‌ها است. قانون مدنی، شرطی را به عنوان صلاحیت قانونی مطرح می‌کند و اینطور توضیح می‌دهد که اشخاص برای حضور در قرارداد و امضای آن، باید صلاحیت قانونی داشته باشند. یعنی باید عاقل و بالغ باشند و با رضایت خود قرارداد را امضا کنند. علاوه بر صلاحیت قانونی، برای قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان ، باید به صلاحیت حرفه‌ای مهندس طراح نیز توجه داشته باشیم. شخصی که می‌پذیرد به عنوان پیمانکار مسئولیت طراحی تاسیسات برقی ساختمان را به عهده بگیرد، باید در این حوزه تحصیل کرده باشد و همچنین پروانه اشتغال نظام مهندسی را اخذ کند. داشتن پروانه اشتغال برای فعالیت در این حوزه بسیار اهمیت دارد. بنابراین، شخصی که مسئولیت طراحی تاسیسات برقی یک ساختمان را به عهده می‌گیرد، نسبت به طراحی پروژه مسئول است.

موضوع نمونه قرارداد طراحی تاسیسات برقی

موضوع نمونه قرارداد طراحی تاسیسات برقی طراحی سیستم مرکزی برق رسانی به ساختمان یا به اصطلاح تاسیسات برقی است. طراح تاسیسات برقی، با مطالعه نقشه‌های ساختمان و همچنین با برگزاری جلسات و مذاکراتی با مهندسان و کارفرمای ساختمان، نظرات و درخواست‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به موقعیت ساختمان و کاربری آن، تلاش می‌کند که طراحی تاسیسات برقی ساختمان را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد. شما می‌توانید در ادامه بخش موضوع، درباره دستورالعمل‌ها، اطلاعات فنی و سایر مواردی صحبت کنید که برای کار مهندس لازم است.

اطلاعاتی که از تجهیزات فنی و نقشه ساختمان در اختیار طراح تاسیسات قرار می‌گیرد، به او کمک می‌کند که با توجه به اصول فنی، قانونی و حرفه‌ای تاسیسات برقی، طراحی پروژه مورد نظر را نیز انجام دهد. یک نکته مهم در خصوص قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان این است که موضوع آن باید بدون ابهام و با صراحت بیان شود و همچنین باید محل دقیق ساختمان مورد نظر نیز مشخص باشد. با اشاره به این اطلاعات، می‌توانید با آسودگی خیال بیشتری در خصوص سایر موارد قرارداد توضیح دهید.

بازه زمانی مناسب برای قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان

برای تنظیم قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان نیاز خواهید داشت که بازه زمانی قرارداد را مشخص کنید. بازه زمانی قرارداد، دقیقا تاریخی است که برای شروع و پایان قرارداد در نظر می‌گیرید. تعیین بازه زمانی قرارداد به موارد متعددی بستگی دارد. برای مثال، حجم پروژه، نوع ساختمان، توقعات و خواسته‌های کارفرما و موارد مهم دیگر، از جمله مسائلی هستند که در تعیین بازه زمانی قرارداد تاثیر خواهند داشت. به همین دلیل اغلب بازه زمانی قرارداد با در نظر گرفتن تمام این موارد و با توافق نهایی کارفرما و پیمانکار معین می‌شود. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه را به صورت مکتوب در قرارداد بنویسید.

مهندس طراح باید در تاریخی که برای شروع عملیاتی کردن موضوع این قرارداد در نظر گرفته شده است، فعالیت خود را در خصوص طراحی تاسیسات برقی ساختمان آغاز کند و روند پیشرفت پروژه را به اطلاع کارفرما برساند. علاوه براین، مهندس طراح ملزم خواهد بود تا تاریخی که برای پایان قرارداد در نظر گرفته شده است، پروژه مورد نظر را به پایان برساند و به کارفرما تحویل دهد.

در مقابل، کارفرما نیز باید براساس تعهداتی که به عهده دارد، حق الزحمه مهندس تاسیسات را به او پرداخت کند.

پیشنهاد ما

پیش از هر کاری، با مشاور متخصص در آن زمینه گفتگو کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، خدمتی از تیم حقوقی رکلا است که این امکان را فراهم کرده است که با شرایط بسیار مناسبی و در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتوانید با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قراردادتان را به صورت اختصاصی تنظیم کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات