به چند روش می‌توانیم با نیروی کار متخصص، قرارداد پرورش مرغ گوشتی امضا کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/19
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پرورش مرغ گوشتی

پروتئین‌ها و به خصوص گوشت‌ها بخش عمده‌ای از سبد غذایی خانوارها را تشکیل می‌دهند. واحدهای پرورش مرغ، بخش عمده‌ای از نیازهای مردم به مواد پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ را تأمین می‌کنند. صنعت پرورش مرغ گوشتی در حال حاضر، رونق بسیار زیادی دارد و از کارهای پردرآمد محسوب می‌شود. پرورش مرغ گوشتی اصول و ضوابط فنی بسیار زیادی دارد. فردی که قصد ورود به این صنعت را داشته باشد باید با اصول و ضوابط فنی پرورش مرغ گوشتی آشنا شود. مرغداری‌ها باید کارکنانی را استخدام کنند که در زمینه پرورش مرغ گوشتی از تجربه و مهارت لازم برخوردار هستند. قرارداد پرورش مرغ گوشتی ، یک قرارداد استخدامی است که میان واحدهای تولیدی مرغ گوشتی و پرورش دهنده تنظیم و امضا می‌شود. پرورش دهنده به فردی گفته می‌شود که در زمینه پرورش مرغ گوشتی از مهارت و تجربه کافی برخوردار است.

ما در این نوشته شرایط و ضوابط قرارداد استخدامی پرورش دهنده مرغ را براساس قانون کار بررسی خواهیم کرد. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد کار است.

قواعد و ضوابط قانون کار در رابطه با نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی

قانون کار در سال 1369 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. هدف از تصویب قانون کار، ساماندهی روابط کاری میان کارگران و کارفرمایان بود. قانون کار یک قانون آمره و لازم الاجرا است. تمام قراردادهای استخدامی باید مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تنظیم شوند. قرارداد میان پرورش دهنده مرغ گوشتی و کارفرما نیز یک قرارداد استخدام است و باید مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تنظیم شود.

مطابق با ماده 7 قانون کار، قراردادهای کار با توافق میان کارفرما و کارگر تحقق پیدا می‌کنند. نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی به وسیله توافق میان نیروی انسانی متخصص و کارفرما محقق می‌شود. نیروی متخصص انسانی به موجب این قرارداد به استخدام کارفرما درمی‌آید. پرورش دهنده مرغ گوشتی به موجب امضای این قرارداد متعهد می‌شود که به صورت موقت یا غیر موقت برای کارفرما کار کند. قرارداد حاضر می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی تنظیم شود. مدت اعتبار قرارداد کار شفاهی تنها یک ماه است.

انواع نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی چه شرایطی دارند؟

مطابق با ماده 7 قانون کار، نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی می‌تواند موقت، غیر موقت یا برای انجام کار معین باشد. در ادامه هر یک از این قراردادها را بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد کار دائم (غیر موقت): در این مورد، قرارداد کار میان پرورش دهنده و مرغدار بدون ذکر مدت و برای بازه زمانی نامشخصی تنظیم می‌شود. این قرارداد باعث استخدام دائم پرورش دهنده مرغ گوشتی خواهد شد و به همین دلیل به آن، قرارداد کار دائم گفته می‌شود.
  2. کار موقت (غیر دائم): قرارداد کار موقت ، همراه با ذکر مدت و به صورت غیر دائم تنظیم می‌شود. پرورش دهنده مرغ پس از امضای این قرارداد برای مدت مشخصی به استخدام کارفرما درمی‌آید. پس از به پایان رسیدن مدت قرارداد کار موقت، رابطه استخدامی میان کارفرما و پرورش دهنده مرغ نیز خاتمه پیدا می‌کند. کارفرما و پرورش دهنده مرغ قبل از انقضاء مدت قرارداد کار موقت می‌توانند در خصوص تمدید مدت آن با یکدیگر توافق کنند.
  3. قرارداد کار معین: این قرارداد، برای انجام کار مشخصی تنظیم می‌شود. پرورش دهنده مرغ گوشتی به موجب امضای این قرارداد، متعهد می‌شود که کار معینی را برای کارفرما انجام بدهد. با انجام شدن کار معین مورد توافق کارفرما و پرورش دهنده مرغ، قرارداد کار معین خاتمه پیدا می‌کند. علی القاعده، قرارداد کار معین پرورش مرغ گوشتی بدون ذکر مدت تنظیم می‎شود اما ذکر مدت در آن مانعی ندارد.
  4. قرارداد کار آزمایشی پرورش مرغ گوشتی: پرورش دهنده مرغ گوشتی و کارفرما می‌توانند در زمان تنظیم قرارداد کار، مدتی را به صورت آزمایشی در نظر بگیرند. این مدت برای کسب اطلاع از شرایط کاری و سنجیدن میزان مهارت و تخصص پرورش دهنده مرغ گوشتی تنظیم می‌شود.

حداکثر مدت قرارداد کار آزمایشی برای پرورش دهندگان ماهر مرغ گوشتی سه ماه و برای پرورش دهندگان ساده و نیمه ماهر مرغ گوشتی یک ماه است.

ساعات کاری پرورش دهنده در نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی چگونه محاسبه می‌شود؟

منظور از ساعات کاری، زمانی است که پرورش دهنده مرغ وقت و نیروی کاری خودش را برای انجام کار به کارفرما اختصاص می‌دهد. ساعات کاری در نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی براساس توافق میان او و کارفرما تعیین می‌شود. کارفرما و پرورش دهنده مرغ گوشتی باید ساعات کاری را مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تعیین کنند. در ادامه شرایط و ضوابط قانونی ساعات کاری پرورش دهنده مرغ را بررسی می‌کنیم:

  1. مطابق با ماده 51 قانون کار، ساعات کاری پرورش دهنده مرغ در طول یک شبانه روز نباید بیشتر از 8 ساعت باشد.
  2. ساعات کاری پرورش دهنده در طول یک هفته نباید بیشتر از 44 ساعت تعیین شود.
  3. ساعت کار پرورش دهنده مرغ در طول یک ماه نباید بیشتر از 190 ساعت باشد.

چگونه در نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی اضافه کاری کنیم؟

در مطلب قبلی، ساعات کاری پرورش دهنده مرغ را بررسی کردیم در ادامه شرایط اضافه کاری پرورش دهنده مرغ را بررسی می‌کنیم:

ساعات کاری بیشتر از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته به عنوان اضافه کاری پرورش دهنده مرغ گوشتی محسوب می‌شود.

کارفرما در نمونه قرارداد پرورش مرغ گوشتی نمی‌تواند پرورش دهنده مرغ را مجبور به اضافه کاری کند. بنابراین، کارفرما در صورتی می‌تواند برای پروش دهنده مرغ گوشتی اضافه کاری مقرر کند که موافقت او را جلب کرده باشد.

پرورش دهنده مرغ به ازای هر یک ساعت اضافه کاری مستحق دریافت فوق العاده‌ای معادل به 40 درصد مزد عادی ساعتی است.

منظور از شب کاری و روز کاری در این قرارداد چیست؟

ساعت شروع و خاتمه کار پرورش دهنده مرغ براساس توافق میان او و کارفرما تعیین می‌شود. کارفرما و پروش دهنده مرغ باید ساعات شروع و خاتمه کار را براساس نوع کار پرورش دهنده و ضوابط مرغداری تعیین کنند. کار روز پرورش دهنده مرغ در فاصله 6 صبح تا 22 بامداد است. شب کاری پرورش دهنده مرغ گوشتی نیز از ساعت 22 بامداد تا 6 صبح خواهد بود.

کارفرما نمی‌تواند پرورش دهنده را مجبور به اضافه کاری کند. کارفرما در صورتی می‌تواند برای پرورش دهنده شب کاری مقرر کند که موافقت او را جلب کرده باشد. پرورش دهنده مرغ به ازای هر یک ساعت شب کاری مستحق دریافت فوق العاده‌ای معادل با 35% مزد عادی روزانه است.

آیا نوجوانان می‌توانند به عنوان کارگر این قرارداد را امضا کنند؟

قانونگذار در قانون کار شرایط و ضوابط خاصی را برای کار نوجوانان در نظر گرفته است. مطابق با ماده 81 قانون کار، کارگری که سنش بین 15 تا 18 سال تمام باشد، کارگر نوجوان محسوب می‌شود. کارفرما در صورتی می‌تواند فرد نوجوانی را به عنوان پرورش دهنده مرغ گوشتی استخدام کند که شرایط و ضوابط زیرا را رعایت کرده باشد:

  1. ساعات کار پرورش‌دهنده‌ای که نوجوان است باید نیم ساعت کمتر از سایر کارکنان مرغداری باشد.
  2. ساعات کاری پرورش‌دهنده نوجوان نباید بیش‌تر از 41 ساعت در هفته تعیین شود.
  3. شب کاری و اضافه کاری پرورش دهنده نوجوان ممنوع است.
  4. انجام یا ارجاع کارهای سخت به پرورش دهنده نوجوان ممنوع است.
  5. کارفرما مکلف است که قبل از به کارگیری پرورش دهنده نوجوان نسبت به انجام معاینات پزشکی و انجام آزمایشات مربوطه اقدام کند. معاینات پزشکی و آزمایشات پرورش دهنده‌ای که نوجوان است باید هر ساله تمدید شود.

پیشنهاد می‌کنیم که:

برای انجام این قرارداد حتما از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید تا قراردادی که امضا می‌کنید، کاملا مطابق با قانون باشد.

اگر تمایل دارید که درباره این قرارداد اطلاعاتی داشته باشید یا اینکه اگر میان این قرارداد و شیوه دیگری از همکاری دچار تردید هستید، بهترین اقدام استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

قرارداد کار موقت

اگر تصمیم دارید برای استخدام یک شخص متخصص در زمینه پرورش مرغ گوشتی یک فرم خام قرارداد استخدام داشته باشید، این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات