قرارداد اجاره برند یا نمونه قرارداد اجاره علامت تجاری و شرایط قانونی آن را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/05
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره برند

قرارداد اجاره برند یک نمونه قرارداد کاربردی و بسیار مهم است. برند‌ها؛ علائمی هستند که در دنیای تجارت امروز، به کسب و کارهای مختلف مربوط می‌شوند. یعنی اینکه هویت، نام و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات محسوب می‌شوند. اشخاصی که دارای یک کسب و کار هستند، تلاش بسیار زیادی برای ایجاد یک برند و معرفی آن به عموم مردم می‌کنند. در واقع پیشینه تمام زحمات یک کسب و کار در علامت، نام یا نشانه‌ای شناخته می‌شود که آن را برند می‌نامند.

مالکیت ما در خصوص برند، یک مالکیت معنوی است. یعنی اینکه اگر دارای یک برند هستید، در واقع مالکیت معنوی آن را در اختیار دارید. به همین دلیل، شما نیز می‌توانید برند را مانند سایر اموالتان استفاده کنید؛ از آن منفعت کسب کنید یا اینکه حق بهره برداری از منافع آن را به شخص دیگری بسپارید. حتی این امکان وجود دارد که برند خود را به صورت قانونی به شخص دیگری بدهید یا اصطلاحا برند را به او بفروشید. در این میان، نمونه قرارداد اجاره برند تجاری یکی از قراردادهای بسیار کاربردی و مهم است که در خصوص اجاره برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد اجاره علامت تجاری صحبت می‌کنیم و درباره آن نظر می‌دهیم.

قرارداد استفاده از علامت تجاری به چند طریق نوشته می‌شود؟

در مقدمه توضیح دادیم که شما به عنوان مالک برند، می‌توانید برند (علامت، نشانگان یا نام تجاری) خود را به شخص دیگری بسپارید تا از آن نفع ببرد یا اینکه از آن استفاده کند. قرارداد استفاده از علامت تجاری را معمولا به صورت یک قرارداد موقتی می‌نویسند اما شما می‌توانید مالکیت برند خود را به صورت دائم نیز به اشخاص دیگر منتقل کنید.

امکان دارد که شما دارای یک برند نوپا باشید و به دلایل خاصی تمایل نداشته باشید که دیگر در حوزه مورد نظر فعالیت کنید و بخواهید که به طور کلی برند و هویت تجاری خود را به شخص دیگری بدهید. در این زمان شما می‌توانید از قراردادهای متداولی که برای جا به جایی حق مالکیت به کار برده می‌شوند، بهره ببرید. برای مثال می‌توانید از صلح نامه استفاده کنید. در این شرایط بعد از جا به جایی حق مالکیت، شما دیگر حقی در خصوص برند مورد نظر ندارید و تمام حقوق آن به شخص دیگری منتقل می‌شود.

در حالت دیگر ممکن است که شما برند موفقی باشید اما در شرایطی قرار بگیرید که امکان فعالیت برای شما مهیا نباشد و به همین دلیل بخواهید که حق استفاده موقت از برند را به اشخاص دیگری منتقل کنید. این زمان، بهترین قراردادی که می‌توانید از آن بهره ببرید، نمونه قرارداد اجاره برند است. به واسطه این قرارداد، شما می‌توانید برند تجاری خود را برای مدت معین به شخص دیگری اجاره دهید. همانطور که از عنوان قرارداد نیز مشخص است، شرایطی که برای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود، مطابق با عقد اجاره خواهد بود. با این تفاوت که مال مورد نظر، یک نوع مالکیت معنوی است و شرایط نفع بردن از آن با شرایط نفع بردن از کالا متفاوت است.

نحوه صحیح نمونه قرارداد اجاره برند

نمونه قرارداد اجاره برند ، در واقع یک قرارداد اجاره و همچنین قراردادی معتبر است اما برای اجرای صحیح آن، لازم است که شرایطی را رعایت کنیم. قواعد و شروطی که برای تنظیم نمونه قرارداد اجاره برند تجاری و اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری باید رعایت شوند، در ماده‌های 44 و 45 قانون اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی آمده است. برای انجام صحیح این قرارداد، لازم است که به این مواد توجه داشته باشیم و فرآیند آن را توسط مراجع مورد نظر پیگیری کنیم.

لازم به ذکر است که اگرچه نوشتن و امضای این قرارداد به شیوه عقودی مانند اجاره یا بیع صحیح است اما برای نهایی و اجرایی شدن آن، لازم است که حتما پیگیری‌های لازم از طریق مراجع قانونی و مرتبط انجام شود. در غیر این صورت مسئولیت و عواقب این مساله متوجه طرفین خواهد بود و قرارداد آن‌ها فاقد اعتبار است.

حتما درباره شرایط انحصاری در قرارداد اجاره برند توضیح دهید!

یک مساله مهم که باید حتما در نمونه قرارداد اجاره علامت تجاری به آن پرداخته شود، مساله انحصار است. انحصار به این معنی است که آیا با تنظیم و امضای نمونه قرارداد اجاره علامت تجاری ، حق استفاده از برند به صورت انحصاری به مستاجر تعلق می‌گیرد؟ یا اینکه موجر نیز می‌تواند مجدد از آن بهره ببرد؟ آیا امکان دارد که حق بهره برداری در حق شخص سوم دیگری نیز جا به جا شود؟ بدون شک اگر در این قرارداد، مساله انحصار مطرح نشده باشد و درباره آن شروطی معین نگردد، ممکن است که برای طرفین مشکلات متعددی ایجاد شود.

امکان دارد که شما با امضای نمونه قرارداد اجاره برند ، حق استفاده از یک برند را برای کشور یا منطقه خود در اختیار بگیرید یا اینکه ممکن است نیاز داشته باشید که حق بهره برداری از برند یک محصول را به صورت کلی در اختیار داشته باشید. در هر دو صورت، لازم است که در متن قرارداد به صورت صریح به این مساله اشاره شود و درباره آن توضیح دهید. زیرا اگر در خصوص مساله انحصار، مطلب یا شرطی در قرارداد بیان نشود، به این معنی است که اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، به صورت غیر انحصاری در نظر گرفته شده است و برای طرفین حق اعتراضی وجود ندارد.

موجر باید کیفیت را بررسی کند!

نمونه قرارداد اجاره برند یک قرارداد موقتی است. یعنی برای بازه زمانی معین در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، مالک برند بعد از اتمام مدت قرارداد، می‌تواند از برند خود بهره ببرد و مجددا با آن کار کند. به همین دلیل است که حفظ کیفیت، خوشنامی برند، رضایت مشتریان و حفظ و افزایش اعتبار برند بسیار مهم است. مالک برند این حق را دارد که کیفیت محصولات، کالاهای تولیدی یا حتی کیفیت خدمات اجاره کننده برند را بررسی کند. همچنین می‌تواند در قرارداد شرط کند که اگر مستاجر عمدا عملی انجام دهد که اعتبار برند دچار مشکل شود، ضامن است و باید پاسخگو باشد.

شرط نظارت و بررسی فعالیت مستاجر از شروط مهم و اساسی نمونه قرارداد اجاره برند تجاری است و بدون این شرط، این قرارداد صحیح نخواهد بود.

مدت بهره برداری از برند!

چه در نمونه قرارداد اجاره برند و چه در سایر انواع قرارداد اجاره، تعیین مدت قرارداد شرط اصلی و مهمی است. تعیین مدت به اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر قرارداد اجاره مدت نداشته باشد، عملا صحیح و معتبر نیست.  مدت قرارداد با توافق میان موجر و مستاجر تنظیم می‌شود. از آنجایی که این قرارداد یک عقد لازم است و امکان فسخ قرارداد به راحتی امکان پذیر نیست، لازم است که در زمینه تعیین مدت قرارداد بسیار دقت داشته باشید و با توجه به شرایطی که دارید، مدت قرارداد را معین کنید.

تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره را به صورت دقیق در متن نمونه قرارداد اجاره برند بنویسید. به واسطه تعیین این مدت، موجر ملزم است که در تاریخ شروع این توافق، امکان بهره برداری از برند را برای مستاجر فراهم کند و همچنین در پایان مدت قرارداد نیز، مستاجر ملزم است که فعالیت خود را به اتمام برساند.

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر برای تمدید این قرارداد تصمیم بگیرند و حتی می‌توانند در متن قرارداد نیز به این مساله اشاره کنند که این قرارداد امکان تمدید دارد.

مبلغ قرارداد و شیوه پرداخت آن

طرفین نمونه قرارداد اجاره برند ملزم هستند که در خصوص مبلغ قرارداد و شیوه پرداخت آن با یکدیگر توافق کنند. در این قرارداد یک طرف شخصی است که مالکیت برند را به عهده دارد و طرف دیگر نیز شخصی خواهد بود که تمایل دارد حق بهره برداری از برند و کسب منفعت از آن را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرد و در ازای آن، کرایه یا اجاره بها بپردازد. این دو شخص با توافق یکدیگر اقدام به تعیین مبلغ اجاره بها یا کرایه می‌کنند. مبلغی که برای کرایه برند در نظر گرفته می‌شود، باید به حروف و رقم در متن قرارداد نوشته شود.

علاوه بر مبلغ قرارداد، لازم است که طرفین درباره شیوه پرداخت آن نیز با یکدیگر توافق کنند. برای مثال ممکن است توافق شود که مبلغ اجاره بها به یک شماره حساب مشخص واریز شود یا اینکه کرایه برند در قالب چند فقره چک به تاریخ‌های مشخص در اختیار موجر قرار بگیرد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با خدمات تنظیم قرارداد ، به شما کمک می‌کند در خصوص ماهیت حقوقی قراردادها اطلاعات جامعی کسب کنید و همچنین قرارداد مورد نظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار بگیرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات