قرارداد تدوین کتاب را با مطالعه این مطلب درک کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تدوین کتاب

قرارداد تدوین کتاب را می‌توانیم از جمله انواع قرارداد کاربردی در نظر بگیریم که امروزه در نظام آموزشی در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه تدوین کتاب صرفا به کتاب‌هایی با محوریت آموزش محدود نمی‌شود اما عمده‌ترین حالت استفاده از این قرارداد، برای تهیه و تدوین اینگونه کتاب‌ها است. قرارداد حاضر در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود که با توجه به قواعد و ضوابط این قانون تهیه و تنظیم خواهد شد.

بسیاری از موسسه‌های آموزشگاهی، موسسه‌های دانشگاهی و دانش آموزی، موسسه‌های فعال در زمینه کلاس‌های آمادگی کنکور و موارد مشابه دیگر، با تنظیم و امضای نمونه قرارداد تدوین کتاب ، پروژه تدوین و گرداوری کتاب‌های اختصاصی خود را به اشخاص متخصص در این زمینه می‌سپارند. به این صورت که با ارائه موضوع مشخصی، درخواست می‌کنند که مطالب مرتبط و کاربردی درباره آن موضوع، در منابع دیگر گردآوری شوند و در یک کتاب به صورت جامع تدوین شده باشد. به این ترتیب، به موجب این قرارداد، شخصی می‌پذیرد که امور مربوط به گردآوری و تدوین کتاب را به عهده بگیرد و طرف مقابل نیز، تعهد می‌دهد که در ازای انجام شدن این امور، حق الزحمه آن شخص را پرداخت کند.

در ادامه این مطلب، لازم دانستیم که درباره نمونه قرارداد تدوین کتاب توضیحات بیشتری را بیان کنیم.

مهمترین ویژگی‌ و ماهیت نمونه قرارداد تدوین کتاب

در مقدمه توضیح دادیم که نمونه قرارداد تدوین کتاب یک قرارداد پیمانی است. یعنی در این توافق، یک طرف متعهد خواهد بود که با توجه به موضوع قرارداد، امور مشخصی را انجام دهد. این شخص در ازای انجام دادن این امور، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. این توافق، به صورت یک قرارداد خصوصی میان طرفین تهیه و امضا می‌شود. با توجه به این مساله که قراردادهای خصوصی از ماده ده قانون مدنی پیروی می‌کنند، این قرارداد نیز با استناد به ماده 10، صحیح و معتبر خواهد بود.

ماده 10 قانون مدنی، با نام اصل آزادی قراردادها شناخته می‌شود و به بیان این موضوع می‌پردازد که قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون معتبر هستند و ایرادی برای تنظیم آن‌ها وجود ندارد.

از طرف دیگر، برای نوشتن متن قرارداد باید از قوانین مربوطه مطلع باشید تا بتوانید شروط و مسئولیت‌هایی که برای این قرارداد در نظر دارید را به بهترین شیوه معین کنید. لازم به ذکر است که قرارداد حاضر، یک عقد نامعین نیز محسوب می‌شود. زیرا تعریف مشخصی از آن، در قانون مدنی بیان نشده است.

قرارداد تدوین کتاب یک قرارداد عهدی و معوض است. معوض بودن این قرارداد از این جهت است که یک قرارداد رایگان نیست و برای انجام موضوع آن، بها یا عوض معینی در نظر گرفته خواهد شد.

این قرارداد را یک قرارداد لازم در نظر می‌گیرند. به طور کلی در قانون مدنی، اصل بر لازم بودن قراردادها است. زیرا اینطور بیان می‌شود که قراردادهای خصوصی میان اشخاص لازم الاجرا خواهد بود. بنابراین، طرفین حق فسخ نمونه قرارداد تدوین کتاب را ندارند و ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد، به تعهدات خود در خصوص این توافق، عمل کنند. اگرچه این امکان نیز وجود دارد که طرفین بتوانند شروط مشخصی را نیز برای فسخ قرارداد، در نظر بگیرند.

چگونه نمونه قرارداد تدوین کتاب بنویسیم؟

نوشتن محتوای متن یک قرارداد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هرچقدر که متن قرارداد شما با صراحت بیشتری نوشته شده باشد و به طور دقیق مشخص کند که طرفین چه مسئولیت‌ها و چه تعهداتی در این قرارداد به عهده دارند، پروژه انجام موضوع این توافق به شیوه بهتری پیگیری خواهد شد و از میزان بروز اختلافات و مشکلات احتمالی کاسته می‌شود. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از امضای قرارداد ، با برگزاری جلسات و مذاکرات هدفمند با یکدیگر، در خصوص موارد و بخش‌های مختلف قرارداد توافق کنید.

برای نوشتن این قرارداد، ابتدا لازم است به این مساله توجه شود که موضوع نمونه قرارداد تدوین کتاب توسط یک شخص انجام می‌شود یا اینکه مسئولیت انجام این پروژه به یک موسسه خاص سپرده شده است؟ پاسخ به این سوال، می‌تواند نوع قرارداد شما را مشخص کند. به این صورت که اگر شخص انجام دهنده موضوع این قرارداد، یک نفر باشد، بهتر است که برای همکاری با او، از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

در ادامه این بخش، به چند بخش مهم از این قرارداد، اشاره خواهیم کرد:

طرفین و اشخاص حاضر در نمونه قرارداد تدوین کتاب

چه یک شخص حقیقی مسئولیت انجام این قرارداد را به عهده بگیرد و چه یک موسسه بخواهد موضوع این قرارداد را اجرا کند، لازم است که شخص انجام دهنده کار به دقت در متن قرارداد معرفی شود و اطلاعات و مشخصات هویتی او نیز در قرارداد نوشته شوند. از طرف دیگر، شخصی که سفارش انجام پروژه تدوین یک کتاب را می‌دهد و درخواست انجام شدن این پروژه را دارد نیز باید در قرارداد معرفی شود. به طور کلی، برای معرفی اشخاص حقیقی، باید اطلاعات مندرج در کارت شناسایی آن‌ها و اطلاعات شماره تماس و محل اقامت این اشخاص را در متن قرارداد بنویسید. از طرف دیگر برای بیان مشخصات هویتی اشخاص حقوقی، اطلاعات ثبتی شرکت را ذکر می‌کنند.

موضوع قرارداد تدوین کتاب

به طور کلی موضوع این قرارداد، انجام عملیات تدوین و گردآوری کتاب است. با این حال، لازم است که در بخش موضوع قرارداد به صراحت و بدون ابهام توضیح داده شود که منظور شما از تدوین کتاب دقیقا تدوین چه کتابی است. بهتر خواهد بود که موضوع کتاب را به صورت دقیق بنویسید و همچنین اشاره کنید که تمایل دارید گردآوری مطالب از چه منابعی باشد. همچنین می‌توانید معین کنید که تا چه میزان دخل و تصرف در مطالب گردآوری شده مجاز خواهد بود. توضیحاتی که در این بخش ارائه می‌شود، در مجموع به انجام شدن بهتر موضوع این قرارداد، کمک می‌کند.

مدت انجام قرارداد

یک مساله مهم برای اشخاصی که تدوین یک کتاب را سفارش می‌دهند، مدت انجام شدن پروژه است. با توجه به موضوع کتاب و حجم کتاب و میزان منابعی که باید برای تدوین آن مطالعه شود و در نهایت با توافق طرفین، بازه زمانی انجام تعهدات این قرارداد، تخمین زده خواهد شد. به این ترتیب، باید تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه را در قرارداد بنویسید. تعیین بازه زمانی برای انجام این توافق، یعنی اینکه تدوین کننده کتاب ملزم است در تاریخی که معین کرده‌اند، فعالیت‌های خود برای انجام پروژه مورد نظر را آغاز کند و از طرف دیگر، ملزم خواهد بود که مطابق با تاریخی که برای پایان قرارداد در نظر گرفته شده است، نسخه نهایی کتاب را به کارفرما تحویل دهد.

تعیین تاریخ دقیق تحویل موضوع قرارداد، از مهمترین مواردی است که حتما باید در قرارداد ذکر شود. علاوه براین، برای طرفین این امکان وجود دارد که ضمانت‌هایی را برای انجام به موقع موضوع قرارداد در نظر بگیرند. به این صورت که کارفرما می‌تواند جریمه‌ای را برای دیرکرد تحویل پروژه معین کند. به طور معمول، برای ضمانت در خصوص دیرکرد تحویل پروژه، در ازای هر روز دیرکرد، مبلغی در نظر گرفته می‌شود که لازم است آن مبلغ نیز در متن قرارداد نوشته شود.

حق الزحمه قرارداد تدوین کتاب

از موضوعات مهمی که باید در جلسات و مذاکرات ابتدایی میان طرفین این قرارداد درباره آن صحبت شود، مساله تعیین مبلغ حق الزحمه است زیرا معیار مشخصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و به طور معمول با توافق طرفین، درباره این موضوع تعیین تکلیف می‌کنند. در نهایت هر توافقی که در این خصوص حاصل شود و هر میزان مبلغی که برای حق الزحمه در نظر بگیرند، باید درباره آن به صورت مکتوب در متن قرارداد نیز بنویسند.

این نکته نیز بسیار مهم است که علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، طرفین این قرارداد می‌توانند در خصوص شیوه پرداخت کردن این مبلغ نیز با یکدیگر توافق کنند و در متن قرارداد توضیح دهند که مبلغ حق الزحمه به چه شیوه‌ای پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد ما

خدمات تنظیم قرارداد رکلا ، این امکان را برای شما ایجاد کرده است که با توجه به شرایطی که در نظر دارید، با یکدیگر توافق کنید و نتیجه توافقات و مذاکرات خود را در قالب یک قرارداد مکتوب ثبت کنید. برای آگاهی از نکات حقوقی قرارداد مدنظرتان نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. با کسب آگاهی در خصوص نوع قرارداد، ماهیت حقوقی آن و شروطی که بهتر است در توافق شما باشد، می‌توانید پروژه تدوین کتاب را با سهولت و اطمینان خاطر بیشتری انجام دهید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات